اخبار محرمانه

آخرين مطالب

سرمقاله فرهیختگان/ دانشگاه آزاد؛ پاسخ معمای کمبود پزشک مقاله

سرمقاله فرهیختگان/ دانشگاه آزاد؛ پاسخ معمای کمبود پزشک
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - فرهیختگان / « دانشگاه آزاد؛ پاسخ معمای کمبود پزشک » عنوان یادداشت روزنامه فرهیختگان به قلم امیرحسین پناهی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
 حدود 20 روز تا کنکور سراسری باقی مانده است و دانش‌آموزان روزهای سخت و سرنوشت‌سازی را سپری می‌کنند؛ روزهایی که در اوج استرس به رقابت چهارساعته‌ای ختم می‌شود که با تمام نقص‌های نظام سنجشی کشور، زحمات چندساله خود را به‌کار می‌گیرند تا در رشته و دانشگاه موردنظر خود پذیرفته شوند. روز کنکور سراسری همان روزی است که آینده 50-40 ساله افراد را رقم می‌زند. کنکور امسال نیز مانند سال‌های گذشته عرصه رقابت بیش از یک میلیون داوطلب خواهد بود که در رشته‌های مختلف، متقاضی ورود به دانشگاه هستند. یک میلیون و 336 هزار نفر تعداد تقریبی داوطلبان امسال است که در این بین حدود 600 هزار نفر در رشته تجربی برای قبولی در رشته‌های اصلی این رشته مثل پزشکی، دندانپزشکی یا داروسازی به رقابت با یکدیگر می‌پردازند.
انحراف تحصیلی؛ عامل بحران‌های اجتماعی میان دانش‌آموزان
سهم چندبرابری تعداد داوطلبان رشته تجربی نسبت‌به رشته‌های ریاضی یا انسانی محدود به چندسال اخیر نیست و با نگاهی با آمار و ارقام سال‌های چنددهه گذشته می‌توان نتیجه گرفت که شاهد یک انحراف تحصیلی شگرف در دانش‌آموزان دهه‌های 80 و 90 هستیم. دوبرابر شدن سهم داوطلبان رشته تجربی در کنکور سراسری در دودهه اخیر، مهم‌ترین نشانه از وجود این انحراف تحصیلی در بین دانش‌آموزان است. البته این عامل انحراف تحصیلی تنها دانش‌آموزان نیستند و بسیاری از والدین دانش‌آموزان عامل اصلی تشدیدکننده این مساله هستند. اصرار و بعضا اجبار ازسوی پدر یا مادر داوطلبان در فرآیند انتخاب رشته به این انحراف تحصیلی دامن می‌زند، اما ریشه اصلی این اشتیاق و تمایل برای قبولی در رشته‌های علوم‌پزشکی چیست؟ امروزه پزشکان به‌واسطه درآمد و امکانات ویژه آنان، به طبقه‌ای خاص در جامعه تبدیل شده‌اند. اجرایی شدن نظام کارانه‌ای در سال 74 نقطه آغاز این شکاف درآمدی بین پزشکان و دیگر اقشار جامعه بود. همچنین در سال‌های 84-83 با واگذاری اختیار تعیین تعرفه بخش خصوصی به سازمان نظام پزشکی و 10 برابر شدن این تعرفه‌ها، این شکاف چندین برابر عمیق شد. طرح تحول سلامت نیز در چندسال اخیر نیز موجب نجومی شدن دریافتی‌های پزشکان شد. ماحصل این انحراف تحصیلی آن است که جمعیت تقریبی 600 هزار نفر هرساله در آزمون سراسری رشته تجربی شرکت می‌کنند، درحالی‌که فارغ‌التحصیلان دبیرستان این رشته بین 150 تا 250 هزار دانش‌آموز است. این بدین معناست که چندصد هزار نفر پشت‌کنکوری هستند؛ پشت‌کنکوری‌هایی که سرخورده از عدم قبولی در رشته دلخواه خود هستند. بحران اجتماعی فراگیر بین دانش‌آموزان رشته تجربی مهم‌ترین پیامد پذیرش محدود در رشته‌‌های پزشکی است؛ بحرانی که هزینه‌های بسیاری را به خانواده و خصوصا دانش‌آموزان تحمیل می‌کند. تاحدی که شاهد جهش آمار افسرگی و حتی خودکشی بین داوطلبان این رشته هستیم. باتوجه به تعداد بالای داوطلبان این رشته‌های دانشگاهی، معقول‌ترین راه‌حل افزایش ظرفیت پذیرش این رشته‌ها است. البته باید توجه داشت که این امر بدین معنا نیست که هر رشته‌ای که تعداد متقاضی بالا داشت، ملزم به افزایش ظرفیت باشد و کاری که در دهه80 در رشته‌های فنی- مهندسی صورت گرفت، درخصوص رشته‌های علوم‌پزشکی تکرار شود.
پزشک نداریم!
کمبود پزشک یکی از مهم‌ترین معضلات کنونی نظام سلامت کشور است. فاصله چندصد کیلومتری مردم با اولین پزشک در بسیاری از استان‌های جنوبی غربی کشور نشان از این مساله دارد. چادرخوابی و خیابان‌خوابی همراهان بیمار در اطراف بیمارستان‌های بزرگ تهران درپی سفرهای درمانی دیگر نمود ظاهری کمبود پزشک در کشور است. این مساله تاحدی بزرگ است که به‌گفته نماینده مردم سراوان در مجلس، مردم منطقه سراوان و بم‌پشت برای دسترسی به پزشک راهی کشور پاکستان می‌شوند. به‌طور تقریبی 98 هزار پزشک فعال در کشور وجود دارد که باتوجه به جمعیت 84 میلیونی ایران، سرانه پزشک کشورمان معادل 11/7 پزشک به‌ازای هر 10 هزار نفر خواهد بود، این درحالی است که سرانه پزشک ایران در بین 27 کشور شرق و مرکزی آسیا در رتبه بیستم قرار دارد؛ یعنی پایین‌تر از عربستان، ترکیه، قرقیزستان و سوریه. این مساله به‌طور شدیدتر در سرانه پزشک متخصص نیز قابل‌مشاهده است، به‌طوری‌که سرانه پزشک متخصص در کشور برابر 5/9 پزشک به‌ازای 10 هزار نفر جمعیت است و این عدد درمقایسه با دیگر کشورهای جهان بسیار پایین‌تر است.
افزایش ظرفیت؛ پاسخ معمای کمبود پزشک
پس باتوجه به کمبود شدید پزشک در کشور از یک‌سو و داوطلبان بیشمار تحصیل در این رشته ازسوی دیگر، افزایش ظرفیت پزشکی در کنکور سراسری امری منطقی و راه‌گشا خواهد بود. اما این سوال که از چه مسیری باید به این هدف رسید و از چه طریقی محقق شود، نیازمند آن است که نگاهی به گذشته نظام سلامت و قوانین موجود در این حوزه انداخت.
افزایش پذیرش دانشجویان تعهدی
دانشجویان تعهدی دانشجویانی هستند که در ابتدای پذیرش خود در دانشگاه، متعهد می‌شوند سه‌برابر طول تحصیل خود، در مناطق محروم مشغول خدمت‌رسانی به مردم آن مناطق می‌شوند. طبق قانون وزارت بهداشت 30درصد ورودی‌های رشته‌های پزشکی عمومی، دستیاری تخصصی پزشکی را می‌تواند ازطریق این دانشجویان پذیرش کند؛ قانونی که هیچگاه اجرایی نشد. با نگاهی گذرا به روند پذیرش دانشجویان پزشکی کنکورهای سراسری سال‌های اخیر می‌توان دریافت که این میزان هیچ‌گاه به 30 درصد نرسید و در بهترین حالت خود به 18 درصد در سال 94 رسید. اجرایی شدن این قانون به‌طور مستقیم در رفع محرومیت مناطق محروم در حوزه بهداشت و درمان تاثیر خواهد داشت؛ چراکه استقرار تمام‌وقت پزشک در این مناطق به‌مدت حداقل 21 سال، از نتایج این قانون خواهد بود.
افزایش ظرفیت پذیرش دانشگاه آزاد
دیگر نهادی که می‌تواند به‌عنوان یک نهاد غیردولتی در حل مساله کمبود پزشک در کشور تاثیر بسزایی داشته باشد، دانشگاه آزاد اسلامی است. باتوجه به ظرفیت و پتانسیلی که دانشگاه آزاد در سراسر کشور دارد، می‌تواند با افزایش ظرفیت پذیرش خود در رشته پزشکی و البته پذیرش دانشجو در مقطع دستیاری، در بالابردن تعداد پزشک در کشور کمک کند. کارآمدی هرچند اندک نظام سلامت در مواجهه با کرونا مرهون زحمات پرستارانی است که بسیاری از آنها فارغ‌التحصیل دانشگاه آزاد هستند؛ فارغ‌التحصیل سال‌هایی که بسیاری از نهادهای صنفی به‌دلیل شکست انحصار، مخالف این افزایش ظرفیت بودند. اما امروز سلامت‌مان را مدیون شجاعت دانشگاه آزاد در آن سال‌ها هستیم.
 جمع‌بندی
کمتر از 20 روز تا برگزاری آزمون سراسری باقی ا‌ست و دانش‌آموزان روزهای سختی را سپری می‌کنند و حدود 600 هزار داوطلب رشته تجربی، در آرزوی پوشیدن روپوش سفید رقابت می‌کنند، اما کمتر از 2 درصد آنها به مراد خود می‌رسند. این ظرفیت محدود و خیل عظیم پشت‌کنکوری‌ها در رشته تجربی، بحران‌های اجتماعی فراوانی را به جامعه تحمیل می‌کند. ازسوی دیگر کشور در شرایطی قرار دارد که جمعیت به‌سوی پیری درحال حرکت است و در 15 سال آینده جمعیت سالمندان دوبرابر می‌شود. درکنار این پیری جمعیت حدود 50 هزار پزشک کشور نیز از چرخه خدمت خارج می‌شوند و چنانچه فکری درخصوص این مساله از سوی نهادهای مختلف نشود، معضل کمبود پزشک به قحطی پزشک در کشور تبدیل خواهد شد.
شاهراه برون‌رفت کشور از این مساله افزایش نرخ تربیت پزشک در دانشگاه‌ها است که می‌توان با اجرایی کردن قانون پذیرش دانشجویان تعهدی از یک‌سو و استفاده درست از ظرفیت‌های دانشگاه آزاد در امر تربیت دانشجوی پزشکی در مقاطع مختلف ازسوی دیگر، از بروز مشکلات بزرگ در آینده‌ای نه‌چندان دور جلوگیری کرد.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/565016/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله ایران/ حفاظت از خاکریز حجاب بدون بازی در زمین دشمن

سرمقاله دنیای اقتصاد/ نگاهی دیگر به وزارت امور اقتصادی و دارایی

سرمقاله جمهوری اسلامی/ « » عنوان سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

وقتی کارگردان مشهور قلیان چاق می‌کرد

رمزگشایی ایمانی از موضع گیری واحد چپ و راست سیاست در ماجرای حمله به صهیونیست‌ها

سرمقاله اعتماد/ یکپارچگی وتوان سیاست سازی

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شد

ادعای مخالفت بایدن با عملیات نظامی صهیونیست‌ها در رفح

شهادت 7 فلسطینی در بمباران یکی از خانه های رفح

حمله پهپادی اوکراین به مناطق مسکونی «بلگورود»

نامعادله تبلیغات در سینمای ایران

حمله به یک پایگاه نظامی عراق

آزمایش یک «کلاهک فوق‌العاده بزرگ» موشک از سوی کره شمالی

آمریکا 1000 نیرویش را از نیجر خارج می‌کند

بیانیه مقاومت اسلامی عراق درباره حمله به هدف حیاتی در ایلات و پایگاه هوایی اشغالگران

پاسخ معاون رئیسی به رسانه‌ غربی که نوشته‌ بود مسئولان این روزها در پناهگاه هستند!

امیرعبداللهیان از الجزایر قدردانی کرد

گزارش امیرعبداللهیان از سفر نیویورک؛ موضوع دیپلماسی برای لغو تحریم‌ها هم مورد توجه قرار داشت

سرمقاله وطن امروز/ معادله پیروزی

سرمقاله خراسان/ بودجه عمرانی در نقش گوشت قربانی!

سرمقاله کیهان/ صد رحمت به توپ میرزا آقاسی!

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

تولید پایدار سوخت در پالایشگاه تهران با تنوع‌بخشی به سبد محصولات

دارندگان کارت سوخت بخوانند

حزب‌الله: از رویارویی با اسرائیل و حمایت غزه عقب نمی‌کشیم

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ

شهادت یک جوان فلسطینی در کرانه باختری

سلمان: در باز است، باز پرنده است، پس در پرنده است!

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: مسئولان متوجه اطرافیان کذاب و هتاک باشند

قدردانی امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل‌کشی اسرائیل در غزه

عراق از حملات امروز به اصفهان ابراز نگرانی کرد

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

وقتی هیچی از هنر نقاشی نمیدونی

دابسمش علی لهراسبی برای مخاطبانش

واکنش معنادار وزیر روحانی درخصوص تذکر دفتر رهبری به مسئولان بخاطر رفتار بی‌قاعده در حجاب

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی