اخبار محرمانه

آخرين مطالب

دیپلماسی فعال ایران در مجمع دیپلماسی آنتالیا سیاسی

دیپلماسی فعال ایران در مجمع دیپلماسی آنتالیا
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - ایرنا / برگزاری مجمع دیپلماسی آنتالیا در ترکیه فرصتی را برای حضور و رایزنی مقامات عالیرتبه و وزیران امور خارجه کشور های مختلف جهان خلق کرد؛ فرصت مغتنمی که وزیر امور خارجه کشورمان نیز از آن بهره گرفت تا با حضور فعال و انجام دیدارهای مختلف، روابط تهران و جهان را تعمیق بخشد. «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان روز پنج‌شنبه 27 خرداد با هدف شرکت در مجمع دیپلماسی آنتالیا و نیز حضور در اجلاس سه‌ جانبه وزرای امور خارجه ایران و ترکیه و افغانستان در صدر هیاتی دیپلماتیک راهی ترکیه شد.
یک روز پیش از ورود ظریف به ترکیه یعنی روز جمعه 28 خرداد، مجمع دیپلماسی آنتالیا با سخنرانی «رجب طیب اردوغان» رییس جمهوری ترکیه افتتاح شد؛ نشستی که در آن مقامات عالی رتبه کشور ها، وزیران امور خارجه، رییسان سازمان‌ های بین‌المللی و منطقه‌ای و دیپلمات‌ های برجسته شرکت دارند.
فرصت‌های جدید صلح و همکاری در قفقاز جنوبی، تقویت همبستگی‌های منطقه‌ای، همکاری‌های منطقه‌ای در آسیا، ارتباط با آفریقا، مسایل خاورمیانه و خلیج فارس، پناه‌جویان و مهاجران، دیپلماسی اقتصادی و تجارت و همچنین ارتباطات و اخبار جعلی در دنیای مجازی از محورهای این مجمع است.
این نشست فرصتی را خلق کرد تا ظریف بتواند با مقامات کشور های مختلف دیدار و گفت وگو هایی داشته باشد. از این رو وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه این اجلاس با تعدادی از مقامات عالیرتبه و وزیران امور خارجه شرکت کننده دیدار و گفت وگو داشت. وی طی دو روز جمعه و شنبه با برخی مقامات حاضر از جمله وزیران امور خارجه عراق، ونزوئلا، افغانستان، کرواسی، لهستان، پاکستان، ترکیه، کویت، تاجیکستان و «جوزپ بورل» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفت‌وگو کرد که در ادامه به بخشی از دیدارها اشاره خواهد شد.
توافق وزیران خارجه ایران و ترکیه درباره نشست‌های سه جانبه
در دیدار ظریف با «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه، دو طرف در خصوص همکاری های اقتصادی دو کشور در منطقه تبادل نظر کرده و در مورد برنامه کاری نشست‌های سه جانبه تهران - آنکارا - باکو در مورد همکاری های ریلی و آبی توافق کردند.
قدردانی وزیر خارجه ونزوئلا از کمک‌ های ایران در دیدار با ظریف
وزیر امور خارجه کشورمان در ملاقات با «خورخه ارئاسا» وزیر خارجه ونزوئلا به بررسی آخرین وضعیت روابط دوجانبه و موضوعات منطقه ای و بین المللی مورد علاقه دوطرف پرداخت. وزیر امور خارجه کشورمان ضمن یادآوری کارشکنی های غیرقانونی آمریکا در اجرای توافقات برجام به تشریح آخرین وضعیت مذاکرات جمهوری اسلامی ایران در وین پرداخت.
خورخه ارئاسا نیز در این ملاقات به تحریم های آمریکا علیه این کشور و ایجاد مشکل در مسیر تامین واکسن ضد کرونا اشاره کرده و صمن تقدیر از همراهی کشورمان با دولت و ملت ونزوئلا، کمک رسانی جمهوری اسلامی ایران در روزهای سخت و اعزام نفتکش ایرانی به این کشور را بعنوان جشن مردمی ونزوئلا و روزی فراموش نشدنی دانست. در ادامه این ملاقات، طرفین در خصوص آخرین وضعیت عراق، افغانستان و کشورهای آمریکای لاتین به رایزنی و تبادل نظر پرداختند.
اهمیت همکاری ایران-تاجیکستان در مبارزه با بی‌ثبات سازی منطقه
وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه مجمع دیپلماسی آنتالیا با «سراج الدین مهرالدین» وزیر امور خارجه تاجیکستان دیدار و گفت وگو کرد. در این ملاقات، ظریف بر اراده کشورمان به توسعه روابط حسنه با تاجیکستان تاکید کرد. وزیر امور خارجه با اشاره به وضعیت افغانستان، تاکید کرد که همکاری‌های تهران - دوشنبه در مبارزه با بی ثبات سازی منطقه امری ضروری بوده و لازم است تا دو کشور برای جلوگیری از ناامن شدن افغانستان، همکاری نزدیک داشته باشند.
ظریف با اشاره به انتخابات موفق ریاست جمهوری کشورمان، ابراز اطمینان کردروند همکاری های کشورمان با تاجیکستان، با سرعت ادامه خواهد داشت. وزیر خارجه همچنین مراتب تشکر خود از «امامعلی رحمان» رییس جمهوری تاجیکستان بابت مساعدت جهت آزادی دو نفر زندانی ایرانی در تاجیکستان را به وزیر خارجه تاجیکستان ابلاغ کرد. مهرالدین نیز در این ملاقات ضمن ارزشمند خواندن رویکرد جمهوری اسلامی ایران در توجه به تحولات منطقه بویژه افغانستان، بر ضرورت تعاملات دو کشور در حوزه های دو جانبه و منطقه ای تاکید کرد.
دیدار وزیران خارجه ایران و پاکستان در حاشیه نشست
در حاشیه مجمع دیپلماسی آنتالیا فرصتی ایجاد شد که ظریف با «شاه محمود قریشی» وزیر امور خارجه پاکستان دیدار و گفت وگو داشته باشد. ظریف در این دیدار ضمن تشریح آخرین نتایج انتخابات ریاست جمهوری کشورمان، ابراز اطمینان کرد که روند همکاری های دو کشور در حوزه های دوجانبه و منطقه ای، در دولت جدید با سرعت به پیش خواهد رفت. آخرین وضعیت مذاکرات وین و موضوعات منطقه ای و بویژه وضعیت افغانستان از دیگر موارد گفتگوهای دو وزیر خارجه بود.
قریشی، وزیر خارجه پاکستان نیز در این دیدار، با اشاره به وضعیت شکننده افغانستان، بر ضرورت تعمیق و توسعه همکاری های تهران- اسلام آباد در برقراری ثبات و مقابله با هرج و مرج در افغانستان تاکید کرد.
پس از دیدار با ظریف، قریشی در صفحه توییتر خود در این باره نوشت: از دیدار امروز با وزیر امور خارجه ظریف خوشحال شدم و درباره مسیر همکاری مشترکمان ابراز خوش بینی کردیم، از حمله در زمینه تفاهم نامه بازارهای مرزی و افتتاح گذرگاه های دیگر مرزی.
روابط دوجانبه و مسایل منطقه در دیدار وزیران خارجه ایران و کویت
وزیر امور خارجه کشورمان با وزیر امور خارجه کویت در حاشیه مجمع دیپلماسی آنتالیا دیدار کرد. در دیدار ظریف با وزیر خارجه کویت، دو طرف در مورد موضوعات دوجانبه و منطقه ای تبادل نظر کردند. بررسی آخرین وضعیت یمن، عراق، سوریه، لیبی از دیگر موضوعات مورد مذاکره و تبادل نظر در این ملاقات بود.
در دیدار وزیران خارجه ایران و عراق چه گذشت؟
وزیر امور خارجه کشورمان عصر پنج‌شنبه با «فواد حسین» وزیر امور خارجه عراق دیدار و گفت وگو کرد .در این دیدار، ظریف ضمن ابراز خوشحالی از توافقات مربوط به همکاری های ریلی شلمچه-بصره، بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران جهت توسعه همکاری های اقتصادی دو کشور تاکید کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان با یادآوری لزوم افزایش همکاری های منطقه ای کشورهای همسایه در برقراری امنیت منطقه ای، از آغاز مذاکرات امنیتی منطقه ای استقبال نمود. وزیر امور خارجه عراق نیز در این ملاقات ، ضمن سازنده خواندن همکاری های اقتصادی دو کشور ایران و عراق ، از مساعدتهای جمهوری اسلامی ایران در توسعه این همکاری ها قدردانی کرد.
آماده سازی نشست سه جانبه افغانستان، ایران و ترکیه با محور تحولات افغانستان
وزارت خارجه ترکیه شامگاه جمعه از برگزاری نشست سه‌جانبه میان سه کشور افغانستان، ترکیه و جمهوری اسلامی ایران در آنتالیا خبر داد. بر اساس اعلام وزارت خارجه ترکیه، این نشست قرار است امروز یکشنبه 30 خردادماه به منظور بحث و رایزنی حول تحولات در روند صلح افغانستان برگزار شود.
در پیوند با آخرین تحولات افغانستان لازم به ذکر است که «جو بایدن» رییس جمهوری آمریکا به تازگی اعلام کرده که 2 هزار و 500 سرباز باقی‌مانده آمریکا در افغانستان تا 11 سپتامبر خارج می‌شوند. ناتو هم گفته است که از همان جدول زمانی واشنگتن پیروی می‌کند و در همان تاریخ، هفت هزار سرباز غیرآمریکایی این نیرو را هم از افغانستان بیرون می‌آورد.
در حاشیه نشست مجمع دیپلماسی آنتالیا فرصتی ایجاد شد که ظریف و «محمد حنیف اتمر» وزیر امور خارجه افغانستان روز جمعه با یکدیگر دیدار و پیرامون اوضاع داخلی افغانستان و وضعیت برقراری صلح در این کشور گفت وگو کنند.
وزیر خارجه کشورمان در جریان این دیدار دو جانبه بر آمادگی کامل تهران برای مشارکت مؤثر در تحکیم ثبات در افغانستان و لزوم همکاری تمام طیف‌های سیاسی در این مسیر تأکید کرد. وزیر امور خارجه افغانستان نیز در این دیدار به نمایندگی از کابل بابت ارسال کمک‌های درمانی و محموله‌های اکسیژن ایران در بحبوحه شیوع ویروس کرونا در جهان تقدیر و تشکر کرد و خواستار ادامه کمک‌های بهداشتی به کشورش شد. وزیر خارجه افغانستان همچنین از آمادگی خود برای انجام هماهنگی با تهران از جمله در مورد وضعیت امنیتی مناطق مرزی خبر داد.
ظریف علاوه بر دیدار با همتای افغانستانی با دیگر مقامات این کشور دوست و همسایه همچون «عبدالله عبدالله» رییس شورای عالی مصالحه افغانستان و «صلاح‌الدین ربانی» وزیر خارجه پیشین افغانستان و از رهبران جمعیت اسلامی این کشور دیدار و گفت وگو کرد.
علاقه مندی تهران و زاگرب برای تعمیق روابط اقتصادی
وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه نشست با «گردان گرلیچ رادمان» همتای کروات خود که برای شرکت در مجمع دیپلماسی آنتالیا در ترکیه حضور دارد، دیدار وگفت‌وگو کرد.
ظریف در این دیدار بر علاقه مندی تهران جهت توسعه روابط اقتصادی با کرواسی تاکید کرد. وی همچنین با اشاره به اینکه شرکت‌های متعدد ایرانی دارای روابط اقتصادی با کرواسی، به دلیل تحریم های آمریکا با مشکلاتی روبرو شده اند ابراز امیدواری کرد تا مجددا تعاملات خود را با زاگرب از سر بگیرند. وزیر خارجه کرواسی نیز در این ملاقات بر علاقه‌مندی کشورش جهت تعمیق روابط به ایران تاکید کرد.
دیدار مهم ظریف با مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا
وزیر امور خارجه کشورمان با «جوزپ بورل» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که برای شرکت در مجمع دیپلماسی آنتالیا در ترکیه حضور دارد، در حاشیه این نشست دیدار وگفت‌وگو کرد. ظریف و بورل در این دیدار، موضوعات مربوط به افغانستان و مذاکرت هسته‌ای در وین را مورد بررسی و ارزیابی قرار دادند. ظریف در این دیدار ضمن مرور آخرین وضعیت مذاکرات ایران در وین بر رویکرد این کشور در خصوص لزوم رفع تحریم های آمریکا و عدم امکان مذاکره مجدد در مورد برجام تاکید کرد. ظریف همچنین ابراز امیدواری کرد تا مذاکرات در حال انجام در وین، نتیجه بخش باشد.
وزیر امور خارجه ایران در ادامه به تشریح وضعیت جاری در افغانستان پرداخته و وجود اختلاف در بین دولت و جریان های سیاسی دیگر را یکی از مشکلات جدی در برخورد با ناامن سازی افغانستان دانست. بورل نیز در این دیدار ضمن ابراز امیدواری نسبت به نتیجه بخش بودن مذاکرات وین، به مرور آخرین وضعیت خاورمیانه، افغانستان و آمریکای لاتین پرداخت.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/564961/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مجری جنجالی روی آنتن زنده پابرهنه شد/ ویدئو

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی: «نور نیوز» ارگان رسانه‌ای شورا و دبیرخانه نیست

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

قزاقستان تخطی از سهمیه تولید در اوپک‌پلاس را جبران می‌کند

انجام موفقیت‌آمیز 2 هزار و 200 کیلومتر توپکرانی در نفت و گاز گچساران

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

31 فروردین آخرین مهلت هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه "طنزپهلو"

قیمت نفت کاهش یافت

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

تضمین ارزآوری برای کشور به همت صنعت گاز/ «ایران» شریک اقتصادی مطمئن شناخته شد

رفع نشتی در 5 مرکز بهره‌برداری خطوط انتقال گاز

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

دیدار مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

آخرین سامورایی‌های ژاپن در یک قاب

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «دهنوی»

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان دره شهر

جداول مرتبط با حوزه انرژی لایحه بودجه سال 1403 در کمیسیون انرژی اصلاح می‌شوند

حملات موشکی به سرزمین صهیونیستی دل خانواده‌های شهدا و ایثارگران را شاد کرد

مدیر انتشارات روزنه به زندان رفت

از بازیگری در فوتبال تا رسیدن به گزارشگری جوادخیابانی/ ویدئو

گردهمایی از جنس غرور و اقتدار ملی در جزیره کیش/ شادی وصف ناپذیرکیشوندان از عملیات وعده صادق سپاه

انتقال بیش از 774 میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی در منطقه خلیج‌فارس

انتقال نوروزی 458 میلیون لیتر فرآورده نفتی در منطقه خوزستان

پیشرفت خیره‌کننده پروژه بنزین‌سازی پالایشگاه تهران در ماه‌های اخیر

بیانیه مرکز مقاومت بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران در حمایت از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تنبیه رژیم صهیونیستی

ضریب پیچیدگی پتروپالایشگاه تهران تا 1410 به 12.6 درصد می‌رسد

ضریب پیچیدگی پتروپالایشگاه تهران تا 1410 به 12.6 می‌رسد

با لغو پروازها، اقامت هتلی مسافران کیش تمدید شد

شمار جایگاه‌های عرضه‌ سوخت مایع در منطقه کرمانشاه به 128 باب رسید

حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد از اقدام شجاعانه سپاه پاسداران

تمدید اقامت هتلی مسافرانی که پروازشان لغو شده در جزیره کیش

سفر به ایران قدیم؛ عکس‌های تماشایی از عشایر ایران، 90 سال پیش!/ تصاویر

تصویب 2 طرح بزرگ بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست در حوزه گاز

حمله ایران به اسرائیل تیتر اول رسانه‌های جهان شد/ تصاویر

اطلاعیۀ سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از اسرائیل در فضای مجازی

عزم جدی دولت سیزدهم در کاهش ظرفیت خالی پتروشیمی‌ها/ 6 درصد از ظرفیت خالی تولید فعال شد

اقدام‌های عملیاتی نفت و گاز مارون با هدف پایداری تولید در 1402

اعلام جرم علیه روزنامه جهان صنعت و یک خبرنگار

برنامه ریزی جهادی برای استفاده حداکثری از آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی