اخبار محرمانه

آخرين مطالب

اروپا مهندس معماری منطقه ای جدید خاورمیانه باشد تحلیل ویژه

اروپا مهندس معماری منطقه ای جدید خاورمیانه باشد
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - دیپلماسی ایرانی /متن پیش رو در دیپلماسی ایرانی منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
دیانا اسفندیاری و علی واعظ-ورلد پالیتیکس ریویو/ به نظر می‌رسد که گفت وگو این روزها در خاورمیانه بسیار متداول شده است. گرچه فرایند مذاکرات اخیر در خاورمیانه، از جمله گفت وگوهای بین ایران و آمریکا در وین، دیدار مقامات امنیتی ایران و عربستان در بغداد و تلاش‌های تحت رهبری سازمان ملل برای تنش‌زدایی و پایان دادن به جنگ یمن، هنوز شکننده است اما این مذاکرات نمایانگر فرصتی مهم برای ایجاد گفت وگوی منطقه‌ای گسترده‌تر با هدف کاهش تنش‌ها از طریق گشایش کانال‌های جدید ارتباطی است.
گفت وگوها در منطقه باید بر پایه تنش‌زدایی‌ و تلاش‌های مساعدتی اخیر و بر مبنای تغییر حسابگری‌های ناشی از روی کار آمدن دولت جو بایدن شکل بگیرند. برای از میان برداشتن دهه‌ها بی‌اعتمادی، تنش و منازعه در خاورمیانه هیچ راه حلی ساده و جادویی وجود ندارد. 
برای رسیدن به موفقیت، پیشگیری از منازعات و حل آنها باید در قالب مسیرهای موازی چندگانه انجام شود تا هم امکان پیشرفت در مسیرهای مختلف و مستقل از یکدیگر وجود داشته باشد و هم به هدفی مشابه، و هنوز دست‌نیافتنی، بینجامد: یک توافق امنیتی منطقه‌ای جامع که در آن تمام کشورها – صرف‌نظر از بزرگی، قدرت نظامی، ائتلاف‌ها و ساختار سیاسی – احساس امنیت و شکوفایی کنند.
بهترین راه برای شروع این فرایند این است که گروهی از کشورهای مهم اروپایی، با پشتیبانی سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا، نمایندگان ویژه‌ای را به منطقه بفرستند تا با کشورهای به اصطلاح 2+6 – شش عضو شورای همکاری خلیج فارس به اضافه ایران و عراق – و سایر ذینفعان، از جمله بازیگران خارجی مانند آمریکا، روسیه و چین، به توافقی خردمندانه دست یابند.
نمایندگان سازمان ملل و اتحادیه اروپا فرصت‌های گفت وگو را بررسی و موانع پیشرفت کار را ارزیابی می‌کنند تا بستر گفت وگوی منطقه‌ای آماده شود. تضمین برخی کمک و مساعدت‌ها از سوی دولت بایدن می‌تواند رمز موفقیت نمایندگان سازمان ملل و اتحادیه اروپا در خاورمیانه باشد.
سپس نوبت اعتمادسازی است. گام نخست برای تمام طرفین این است که لفاظی‌های خصمانه‌ و تبلیغات در رسانه‌های دولتی‌شان را متوقف کنند تا توهین‌ها و دیوسازی دوجانبه که از دیرباز مانع روابط دوستانه بوده است، به پایان برسد. 
همچنین هر دو طرف باید سفرهای زیارتی و مذهبی را تسهیل کنند. عربستان سعودی گام‌هایی را برای تسهیل مشارکت زائران ایرانی در مراسم سالانه حج برداشته است. در مقابل، ایران می‌تواند باردیگر پروازهای مستقیم از عربستان سعودی به شهر مقدس مشهد را برقرار کند تا زائران کشورهای حاشیه خلیج فارس بتوانند به زیارت اماکن متبرکه بروند.
هر دو طرف همچنین باید با پیروی از اصل عدم‌ دخالت در امور داخلی یکدیگر، به پشتیبانی از مخالفان طرف مقابل پایان دهند. 
سرانجام ایران و عربستان سعودی باید روابط کامل دیپلماتیک را از سر بگیرند و امارات متحده عربی نیز در راستای از سرگیری روابط کامل دیپلماتیک که از سال 2016 میلادی متوقف شد، باید سفیر و دیپلمات‌هایش را بار دیگر به ایران بفرستد.
پس از آن، گفت وگوی منطقه‌ای تحت رهبری اروپا باید به دنبال توافق بر سر بیانیه اصولی باشد. این بیانه می‌تواند شامل تعهداتی برای خودداری از استفاده از زور علیه یکدیگر یا تهدید طرف مقابل؛ تایید و تاکید بر احترام دوجانبه نسبت به استقلال، حاکمیت، برابری، تمامیت ارضی و هویت ملی تمام کشورهای ذی‌ربط و عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر باشد.
در این گفت وگوی منطقه‌ای همچنین باید به ایجاد سازوکاری برای از میان برداشتن منازعات نظامی بین ایران و همسایگان عربش در خلیج فارس پرداخته شود. ناتوانی کنونی طرفین مخاصمه برای ارتباط فوری با یکدیگر هنگام بروز حوادث نظامی زمینه را برای بدسنجی‌ها و در نتیجه تنش‌زایی آماده می‌کند.
ایجاد کانالی ارتباطی برای مواقع ضروری و بحرانی بین نیروهای دریایی – متشکل از نمایندگان بازیگران اصلی و ناظری از سازمان ملل که در کشوری بیطرف مانند عمان یا کویت مستقر باشد – می‌تواند به فروکش کردن تنش‌ها پیش از گسترش منازعات کمک کند. در ادامه، می‌توان پیرامون روش‌های تنش‌زدایی از طریق مکانیزم‌های مشترک امنیتی، مانند اطلاع‌رسانی قبلی در خصوص تحرکات نیروها و تمرین های نظامی، تمرکز کرد.
هم‌زمان، در این گفت وگوی منطقه‌ای باید به راه‌های گسترش روابط بین ملت‌ها و همکاری در امور غیرامنیتی و منافع مشترک نیز پرداخت. این امور شامل سلامت عمومی، تبادلات آموزشی، ارتباط بین کارآفرینان زن، حفاظت از محیط زیست و مبارزه با مواد مخدر است. چنین اقداماتی در راستای تقویت اعتمادسازی به تحکیم گفت وگوی منطقه‌ای کمک خواهد کرد.
هیچ یک از تنش‌های منطقه به آسانی حل نخواهد شد. تلاش‌ها برای پایان دادن به جنگ یمن و مدیریت رقابت منطقه‌ای در کشورهایی مانند عراق و لبنان باید در کنار این گفت وگوی منطقه‌ای ادامه یابند؛ پیشرفت در گفت وگوهای خلیج فارس چه‌بسا به پیشرفت این تلاش‌ها نیز کمک کند. انتقال قدرت اخیر در واشنگتن نیز فرصتی تازه برای کاهش خطر و شروع تنش‌زدایی‌هاست. گفت وگو و گشایش کانال‌های ارتباطی تازه، دستکم، می‌تواند مانع این شود که رویدادها و حوادث منطقه‌ای از کنترل خارج شوند. اکنون زمان شروع کار فرا رسیده است.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/564753/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رسانه‌های ضدایرانی مشغول حمله خیالی بزرگ به ایران!

شورای عالی امنیت ملی، وقوع هرگونه هجوم خارجی را تکذیب کرد

توضیح ارشد نظامی ارتش در مورد شنیده شدن صدای شدید در اصفهان

تاریخچه جت های جنگنده ایالات متحده

رفع محدودیت‌های پروازی در فرودگاه‌های کشور

بلوف حمله به ایران؛‌ کوه تهدیدات اسرائیل موش زایید

المیادین: هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است

پروازهای فرودگاه مهرآباد به حالت عادی بازگشت

مقام ایرانی وقوع «حمله» در ایران را رد کرد

برقراری امنیت کامل در تاسیسات هسته‌ای اصفهان

آخرین وضعیت سامانه‌های پدافندی و مراکز حساس نظامی و امنیتی در کشور

آمریکا قطعنامه عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد

شورای عالی امنیت ملی جلسه اضطراری تشکیل داد؟

روایت یک رسانه درباره انفجارها در آسمان اصفهان و تبریز

تسنیم: هیچ گزارشی از انفجار بزرگ یا موشک در اصفهان گزارش نشده است

منابع آگاه: تاسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل قرار دارد

انهدام ریزپرنده‌ها؛ شرایط در اصفهان عادی است

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

گوشت چروکیده؛ مردی که 3 قرن را به چشم دید!

منشا صدای انفجار در تبریز، شلیک پدافند بوده است

المیادین: 5 هدف از سوی پدافند هوایی اصفهان رهگیری شده است

شنیده شدن صدای چندین انفجار در اصفهان

جزئیات دیدار امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

نماینده روسیه در شورای امنیت: آمریکا با هر قطعنامه آتش بس در غزه مخالفت کرده است

کاخ سفید: آمریکا در مورد رفح با اسرائیل در حال گفت و گو است

مرغ ارزان شد

حماس: مواضع بایدن متناقض است

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

تصویر احوالپرسی ظریف از ولایتی

چرا به شاهد 136، «کلاشنیکف دنیای پهپاد‌ ها» می گویند؟

علاقه شدید «لیلا حاتمی» به سبک فیلمسازی پدرش

تاریخ سازی جعلی

فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می شود؟

سپاه ادعای آسیب نیروگاه دیمونا در حمله ایران را تکذیب کرد

6 پیشنهاد وزیر امور خارجه کشورمان در شورای امنیت سازمان ملل

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

سیل برای دبی گران تمام شد

رویترز: آمریکا عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو می‌کند

پشت پرده فروش 1200 میلیارد تومانی سینمای ایران!

هشدار صریح ایران به رژیم صهیونیستی؛ در پاسخ دادن به هرگونه ماجراجویی آنی عمل می‌کنیم

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

تارانتینو نظرش عوض شد؛ «منتقد سینما» را نمی‌سازد!

رئیسی: اگر اهل مذاکره‌اید، ما میز مذاکره را ترک نکرده‌ایم

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی