اخبار محرمانه

آخرين مطالب

فائزه هاشمی: فضای مناظره ناعادلانه بود مصاحبه های ویژه

فائزه هاشمی: فضای مناظره ناعادلانه بود
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - شرق /متن پیش رو در شرق منتشر شده و انتشار آن به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
فائزه هاشمی، از اعضای شورای مرکزی حزب کارگزاران، بر این باور است که اگر جبهه اصلاح‌طلبان ایران نظرش را درباره کاندیدا‌داشتن یا نداشتن تغییر دهد، اشکالی ندارد و می‌تواند اتفاق بیفتد؛ چون آیه قرآن نیست که نتوان آن را تغییر داد. ولی آنچه از شواهد مشاهده می‌شود، این است که جبهه اصلاحات قصد چنین کاری را ندارد. او در گفت‌وگو با خبرآنلاین در رابطه با تحلیل اولین مناظره انتخابات 1400 گفت: بنده چون در تهران نبودم، نتوانستم مناظره را به‌طور کامل گوش بدهم، اما به صورت پراکنده در رادیو و تلویزیون، کانال‌های تلگرامی و همچنین خبرهای فضای مجازی دنبال کردم. این مناظره غیر‌عادلانه و غیرمنصفانه‌ای بود. به خاطر عملکرد شورای نگهبان، تعداد کاندیداهایی که از هر دو جریان تأیید صلاحیت شده‌اند برابر نیست و نسبت دو به پنج است. در مناظره هم همین ترکیب حاکم است که این مسئله به تنهایی فضای ناعادلانه‌ای ایجاد می‌کند که پنج نفر در مقابل دو نفر قرار می‌گیرند. طبیعتا پنج کاندیدا فرصت حمله و نقد بیشتری دارند، اما دو کاندیدا فرصت صحبت و نقد کمتری را دارند؛ چون زمان‌ها محدود است و زمانشان با یکدیگر برابر است. بنابراین، فضا، فضای ناعادلانه‌ای است که این بی‌عدالتی را می‌توانیم به شورای نگهبان نسبت دهیم که چنین فضایی را ایجاد کرده است. مناظرات قبلی از‌جمله مناظره 96، از جریان اصلاح‌طلب آقای جهانگیری، هاشمی‌طبا و روحانی را داشتیم و از جریان مقابل رئیسی، قالیباف و جلیلی را داشتیم. حال اگر این تعداد مثل هم نبود، حداقل نزدیک بود. این‌بار فضای ناعادلانه‌ای بود.
فائزه هاشمی با بیان این جمله که «شورای نگهبان برای خود اختیارات غیرقانونی ایجاد کرده است»، افزود: شورای نگهبان به صورت غیرقانونی برای خودش اختیاری ایجاد کرده که از ابتدا تا پایان حتی در دوران ریاست‌جمهوری می‌تواند رئیس‌جمهور را رد صلاحیت کند یا اگر کاندیداها حرفی زدند، شورای نگهبان می‌تواند رد صلاحیت کند. در واقع آن آزادی بیان و فضای مناظره واقعی را گرفت. این مسئله انگیزه برای رأی‌دادن را کاهش می‌دهد؛ چون وقتی مناظرات هیجان‌انگیز و واقعی است که حداقل در آنها آزادی بیان باشد که در مورد هر چیزی حرف بزنند. این فضا را هیجانی‌تر می‌کند نسبت به وضعیتی که نتوان اظهارنظر کرد. این یکی از ایرادات مناظره‌ها بود که فضای هیجانی و واقعی مناظره را گرفت.
او با نقد رد صلاحیت نامزدها گفت: شورای نگهبان به مقام معظم رهبری پاسخ داده که ملاک‌هایی که برای رد صلاحیت کاندیداها بوده، به دلیل دختر و خانواده نبوده است. بنابراین شورای نگهبان درست می‌گوید؛ چراکه ملاک شورای نگهبان، حفظ آقای رئیسی به‌عنوان کاندیدای تک بوده است. حذف کاندیداها به این دلیل بوده که آقای رئیسی رقیبی نداشته باشد. بنابراین با این ملاک پیش رفتند. ملاک‌های دیگر برای ردصلاحیت‌ها مورد توجه نبوده است؛ چون آنهایی که رد صلاحیت شدند، از‌جمله آقای لاریجانی، عمدتا مشکلی نداشتند که بخواهند رد صلاحیت شوند.
هاشمی در رابطه با رویکرد اصلاح‌طلبان در حمایت‌نکردن از مهرعلیزاده و همتی توضیح داد: با توجه به مطالبی که می‌خوانم و اخباری که به دست می‌آورم، به نظر می‌رسد خیر. احتمال تجدیدنظر وجود ندارد. این‌طور که من در اخبار دیدم، آقای مهرعلیزاده نامه‌ای به بهزاد نبوی یا به جبهه اصلاح‌طلبان ارسال نکرده است و به بیانی، اقدام او یک کار رسانه‌ای است. من فکر می‌کنم اگر مهرعلیزاده در این قضیه جدی بود یا فکر می‌کرد آنها می‌توانند در این قضیه جدی باشند و تغییر نظر دهند، بالاخره به آنجا می‌رفت و گفت‌وگو می‌کرد و برنامه ارائه می‌داد؛ نه اینکه یک نامه رسانه‌ای منتشر کند و بعد بگوید من به آقای بهزاد نبوی نامه نوشتم. به نظر می‌رسد آقای مهرعلیزاده بیشتر دنبال این بوده که یک کار رسانه‌ای انجام دهد تا اینکه بخواهد یک کار جدی در این قضیه داشته باشد؛ چون آقای مهرعلیزاده احتمال نمی‌دهد که اصلاح‌طلبان در این زمینه وارد حمایت از وی شوند. بنابراین به نظر من همان‌طور که خانم منصوری و آقای محمود صادقی گفتند و یکی از روزنامه‌ها هم نوشت، ایشان نامه‌ای به آقای بهزاد نبوی ارسال نکرده است. به نظر من این روش درست نبود و به‌گونه‌ای اقدامی غیرصادقانه بود؛ یعنی ابتدا رسانه‌ای کرد و بعد گفت من نامه را ارسال کردم. در واقع ایشان مسیر خوبی را در این قضیه طی نکرده است. او ادامه داد: درباره آقای همتی، ممکن است این احساس ایجاد شود که یک‌سری تحرکاتی در حال رخ‌دادن است؛ بخش‌هایی از کارگزاران درباره این قضیه صحبت می‌کنند که از آقای همتی حمایت کنند، ولی من فکر می‌کنم این مثل انتخابات مجلس سال 98 شود که کارگزاران و چند حزب دیگر خارج از جبهه اصلاحات خودشان لیست دادند و وارد انتخابات شدند؛ چون به نظر نمی‌رسد جبهه اصلاحات به این قضیه گرایش مثبتی نشان داده باشد.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/558706/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جزئیات دیدار امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

نماینده روسیه در شورای امنیت: آمریکا با هر قطعنامه آتش بس در غزه مخالفت کرده است

کاخ سفید: آمریکا در مورد رفح با اسرائیل در حال گفت و گو است

مرغ ارزان شد

حماس: مواضع بایدن متناقض است

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

تصویر احوالپرسی ظریف از ولایتی

چرا به شاهد 136، «کلاشنیکف دنیای پهپاد‌ ها» می گویند؟

علاقه شدید «لیلا حاتمی» به سبک فیلمسازی پدرش

تاریخ سازی جعلی

فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می شود؟

سپاه ادعای آسیب نیروگاه دیمونا در حمله ایران را تکذیب کرد

6 پیشنهاد وزیر امور خارجه کشورمان در شورای امنیت سازمان ملل

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

سیل برای دبی گران تمام شد

رویترز: آمریکا عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو می‌کند

پشت پرده فروش 1200 میلیارد تومانی سینمای ایران!

هشدار صریح ایران به رژیم صهیونیستی؛ در پاسخ دادن به هرگونه ماجراجویی آنی عمل می‌کنیم

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

تارانتینو نظرش عوض شد؛ «منتقد سینما» را نمی‌سازد!

رئیسی: اگر اهل مذاکره‌اید، ما میز مذاکره را ترک نکرده‌ایم

روایت هاشمی رفسنجانی از درخواست وزیر نفت برای صدور نفت مجانی به سوریه

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

نتانیاهو: نباید اختلافات داخلی را علنی کنیم؛ با تهدید وجودی روبرو هستیم

اردن: باید مانع حمله به رفح شد

تظاهرات علیه نتانیاهو امروز هم ادامه یافت

جادوی بهاره، کار عمو نوروزه!

اردن: ایران قصد تشدید تنش ندارد

سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

ادعای رسانه عبری درباره اصابت موشک به دیمونا جنگ روانی است

«کارخانه هیولاها» در ایران روی صحنه رفت

امیرعبداللهیان: عملیات دفاع مشروع و اقدام متقابل ایران پایان یافته است

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

سازمان بهداشت جهانی: حجم ویرانی بیمارستان‌های غزه فاجعه‌آمیز است

فقط حرکتای صورت سلمان که به شیرین میگه منو لو نده!

بازیگر نقش سیروس قایقران در «پرویزخان» کیست؟

بیانیه بایدن درباره تحریم‌های جدید ضدایرانی آمریکا

امیرعبداللهیان: در صورت تعرض به منافع ایران، در پاسخ‌گویی لحظه‌ای تردید نخواهیم کرد

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

با کودک مثل خودش صحبت کنید

غربت مرتضی

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی