اخبار محرمانه

آخرين مطالب

پایان حیات سیاسی نتانیاهو؟ تحلیل ویژه

پایان حیات سیاسی نتانیاهو؟
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - دنیای اقتصاد /«یائیر لاپید» رئیس حزب میانه‌ «یِش آتید» مامور تشکیل کابینه شد. اوحمایت 56 کرسی از 120 نماینده کنست را در اختیار دارد؛ اما برای تشکیل کابینه، هنوز نیاز به ائتلاف با دیگر احزاب دارد. لاپید اکنون 28 روز فرصت دارد تا کابینه آتی اسرائیل را تا دوم ژوئن تشکیل دهد. او برای تشکیل حکومت نیاز به ائتلاف با نفتالی بنت، رهبر حزب راست‌گرای «یامینا» دارد.
یائیر لاپید مامور تشکیل کابینه اسرائیل
«روون ریولین»، رئیس اسرائیل روز چهارشنبه 15 اردیبهشت ماه و در پی شکست بنیامین نتانیاهو برای تشکیل کابینه جدید اسرائیل «یائیر لاپید» رئیس حزب میانه‌ «یِش آتید» را مامور تشکیل کابینه کرد. لاپید حمایت 56 کرسی از 120 نماینده پارلمان اسرائیل (کنست) را در اختیار دارد؛ اما برای تشکیل دولت، هنوز نیاز به ائتلاف با دیگر احزاب دارد. ریولین روز چهارشنبه در نطقی تلویزیونی اعلام کرد: اکنون روشن است که لاپید مامور تشکیل کابینه و گرفتن تاییدیه از پارلمان است؛ اگرچه مشکلات زیادی نیز پیش رو دارد. با پایان گرفتن مهلت قانونی 28روزه نتانیاهو برای تشکیل کابینه جدید اسرائیل در آخرین ساعت سه‌شنبه شب، شکست او در تحقق این هدف قطعی شد. ائتلافی که او سال گذشته بعد از سومین انتخابات، با حزب آبی- سفید به رهبری بنی‌گانتس و چند حزب میانه و راست تشکیل داد، بسیار زود متزلزل شد؛ دولت نتانیاهو-گانتس از چند ماه پیش حالت انتقالی گرفت و آن دو به رقیبان سرسخت یکدیگر مبدل شدند. این چهارمین بار در دو سال اخیر است که پس از چهار انتخابات این کشور، بنیامین نتانیاهو در تشکیل یک ائتلاف پایدار برای دولت، با شکست روبه‌رو می‌شود. لاپید در سال 2013 و در پی ائتلاف حزبش با حزب نتانیاهو (لیکود)، به سمت وزیر دارایی اسرائیل منصوب شده بود. او اکنون 28 روز فرصت دارد تا کابینه آتی اسرائیل را تا دوم ژوئن تشکیل دهد. لاپید گفته است آماده تشکیل ائتلاف با نفتالی بنت، رهبر حزب راست‌گرای «یامینا» است و هر کدام از آنها به‌صورت چرخشی می‌توانند سمت نخست‌وزیری کشور را در دست داشته باشند. نتانیاهو نیز اخیرا ابراز آمادگی کرد که برای یک‌سال از نخست‌وزیری کنار برود و این مقام را به نفتالی بنت در چارچوب کابینه‌ای با نخست‌وزیری چرخشی بسپارد؛ اما بنت پاسخ داده بود که بنیامین نتانیاهو نتوانسته دولت تشکیل دهد و می‌خواهد گناه آن را به گردن احزاب راست بیندازد. حزب نفتالی بنت هفت نماینده در پارلمان اسرائیل دارد؛ درحالی‌که اکثریت پارلمان (30 کرسی) در دست حزب لیکود به رهبری نتانیاهو است. حزب «یِش آتید» نیز 17 کرسی در اختیار دارد؛ اما تاکنون توانسته است حمایت 56 نماینده پارلمان برای تشکیل کابینه را به دست آورد.
«هری فاوست» در گزارش 5 مه ‌برای الجزیره در همین باره نوشت، شاید کابینه جدید به رهبری لاپید بتواند پایان حکومت نتانیاهو را رقم بزند. ریولین اعلام کرد که بر این باور است که لاپید از بهترین شانس برای تشکیل ائتلاف برخوردار است. لاپید هم در بیانیه‌ای با تایید پذیرش این مقام اعلام کرد که هدفش تشکیل کابینه‌ای متشکل از راست، چپ و میانه است. کابینه جدید «بازتاب این حقیقت خواهد بود که ما از یکدیگر نفرت نداریم». لاپید 57 ساله پیش از این حضور در کابینه نتانیاهو را رد کرده بود و دلیل خود را باز بودن پرونده‌ها و احکام کیفری علیه او اعلام کرد. به نوشته الجزیره، پدر لاپید هم مقام وزارت داشت و اکنون خودش به عنوان یک روزنامه‌نگار و سیاستمدار به مقامی بالا دست یافته است. او اکنون 4 هفته وقت دارد تا شرکای خود را برگزیند. گزارشگر الجزیره می‌افزاید: اگرچه لاپید کار سختی در تشکیل کابینه پیش رو دارد، اما او می‌تواند به دوران حکومت نتانیاهو پایان دهد.
لاپید پس از یک دوره فعالیت روزنامه‌نگاری، مجری تلویزیونی و نویسنده در سال 2013 وارد پارلمان شد. حزب او کارزار سخت اما موفقیت‌آمیزی به راه انداخت تا لاپید را به عنوان قدرتمندترین وزیر دارایی مستقر کند. اما او و نتانیاهو رابطه خوبی با هم نداشتند و همین باعث شد ائتلاف آنها به سرعت در مسیر اضمحلال قرار بگیرد. «یش آتید» از انتخابات 2015 به این سو در قالب اپوزیسیون به کار خود ادامه داد. او اکنون مطلوب سکولارها و رأی‌دهندگان طبقه متوسط است و منتقد روابط نزدیک نتانیاهو با احزاب اولترا ارتدوکس بوده و بارها خواستار کناره‌گیری نتانیاهو شده بود.
انتخاباتی که در 23 مارس برگزار شد، نتیجه‌اش بن‌بست برای چهارمین بار ظرف 2 سال اخیر بود. با وجود نشست‌های مکرر نتانیاهو با رقبا و حتی احتمال ائتلاف با احزاب فلسطینی- اسرائیلی اما او در نهایت نتوانست این بن‌بست را بشکند و در برخی مواقع با لحنی تحقیرآمیز در برابر رقبا و احزاب عربی سخن می‌گفت.
فاوست، گزارشگر الجزیره می‌افزاید در مشورت‌های رئیس‌جمهور اسرائیل که طی روز چهارشنبه انجام گرفت، اعضای 52 نفره پارلمانیِ حامی نتانیاهو از ریولین خواستند که نامزد دیگری را انتخاب نکند و در عوض، انتخاب نخست وزیر را به پارلمان بسپارد. حزب متبوع نتانیاهو، لیکود هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که این حرکت «موجب دور دیگری از ابهام در اسرائیل خواهد شد.» اما ریولین با رد این پیشنهاد اعلام کرد که «اگر این خواسته محقق شود، ما به سوی پنجمین انتخابات خواهیم رفت.»
در هر حال، اگر ائتلاف بنت- لاپید محقق شود، این دو به‌عنوان نخست وزیر تناوبی (گردشی) کار خود را ادامه خواهند داد و بنت اولین نخست‌وزیر در گردش خواهد بود. بنت پیش از این متحد نتانیاهو بود؛ اما اکنون به رقیب او تبدیل شده است. گزارشگر الجزیره می‌نویسد، بنت اکنون نقش «تاج بخش» را دارد و اوست که با آرایی که دارد تعیین می‌کند که اکثریت متعلق به چه کسی باشد. او در یک مصاحبه تلویزیونی نتانیاهو را به «بستن درها پشت سرش» متهم کرد و گفت: اولویت نتانیاهو تشکیل پنجمین دور انتخابات است؛ اما اولویت من جلوگیری از پنجمین دور انتخابات است. بنت گفت: «اکنون زمان وحدت است. درها به روی تمام احزاب باز است». با این حال، نتانیاهو که از چنین اقدامی خشمگین است، رقبای خود (بنت و لاپپید) را به دروغگویی و بی عرضگی متهم کرد. نتانیاهو گفت: «بنت از دولت وحدت سخن می‌گوید. این تلاشی برای گمراهی مردم است. همه می‌دانند که او می‌خواهد یک دولت خطرناک چپگرا تشکیل دهد.»
بنت، یک کارآفرین مولتی میلیاردر، به‌عنوان یک راست گرا تلقی می‌شود که حامی توسعه شهرک‌های یهودی در اراضی اشغالی غربی است. لاپید که روز چهارشنبه حمایت بیشتر جناح موسوم به «تغییر» را به‌دنبال داشت از سوی جناج چپ، چپ میانه مِرِتز و نیز جناح «بازها» حامیانی به دست آورده و البته حزب به شدت ضد‌نتانیاهوی «اسرائیل بیت نو» (اسرائیل خانه ما) به رهبری آویگدور لیبرمن هم حامی او شده است. حزب آبی- سفید به رهبری بنی‌گانتس (که همراه با نتانیاهو نخست وزیر دوره‌ای بوده است) هم از لاپید حمایت کرده است. حزب «امید جدید» که از احزاب انشعابی لیکود است و 6 کرسی در پارلمان دارد هم از لاپید حمایت کرده است. فاوست، گزارشگر الجزیره می‌نویسد اسرائیلی‌ها هم از این بحران‌های پیاپی به شدت خسته شده‌اند و با دیدن کابینه‌ای ناکارآمد که غرق بحران است به‌دنبال کسی هستند که این بحران‌های بی پایان را خاتمه دهد.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/539081/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

تولید پایدار سوخت در پالایشگاه تهران با تنوع‌بخشی به سبد محصولات

دارندگان کارت سوخت بخوانند

حزب‌الله: از رویارویی با اسرائیل و حمایت غزه عقب نمی‌کشیم

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ

شهادت یک جوان فلسطینی در کرانه باختری

سلمان: در باز است، باز پرنده است، پس در پرنده است!

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: مسئولان متوجه اطرافیان کذاب و هتاک باشند

قدردانی امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل‌کشی اسرائیل در غزه

عراق از حملات امروز به اصفهان ابراز نگرانی کرد

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

وقتی هیچی از هنر نقاشی نمیدونی

دابسمش علی لهراسبی برای مخاطبانش

واکنش معنادار وزیر روحانی درخصوص تذکر دفتر رهبری به مسئولان بخاطر رفتار بی‌قاعده در حجاب

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

شیرین: تا وقتی بله نگفته بودیم، هیشکی قصد ازدواج نداشت حالا همه میخوان زن بگیرن!

وقتی ناراحتی از اینکه مخ زن خودت رو زدی

راهپیمایی تهرانی‌ها در حمایت از عملیات «وعده صادق»

لاوروف: روسیه از طریق کانال‌های دیپلماتیک به اسرائیل اطلاع داده که ایران خواهان افزایش درگیری نیست

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

رپ خوانی بحرانی برای سید جواد هاشمی

روایت سفیر ایران در فرانسه از ماجرای تهدید به انفجار یک فرد در مقابل کنسولگری ایران

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

درگیری لفظی میان نتانیاهو و وزیر خارجه آلمان

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم

ناتو تعداد بیشتری سامانه پدافند هوایی به اوکراین ارسال می کند

سرقت 250 هزار سند در حمله هکری «انانیموس» به ارتش رژیم صهیونیستی

استوری جدید و متفاوتی که منوچهر هادی منتشر کرد

چهره ها/ تغییر چهره «گلنار» سریال گیلدخت بعد از 3 سال

ببعی به زبان ترکی هم مسلطه!

چهره ها/ سلفی جالب نصرالله رادش و همسرش وایرال شد

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی