اخبار محرمانه

آخرين مطالب

نگرانی از موج گسترده ردصلاحیت‌ها در انتخابات شوراها تحلیل ویژه

نگرانی از موج گسترده ردصلاحیت‌ها در انتخابات شوراها
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - همشهری /متن پیش رو در همشهری منتشر شده و انتشار آن به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
واکنش‌ها به موج گسترده رد‌صلاحیت‌ نامزدهای انتخابات شوراها ادامه دارد. رد صلاحیت‌ چهره‌های شناخته‌شده اصلاح‌طلب و همچنین اکثریت اعضای فعلی شوراها در استان تهران و برخی کلانشهرها برای حضور در انتخابات شوراها، که در دو مرحله و از سوی هیأت‌های اجرایی و هیأت‌های نظارت شهرستان انجام شده است، همچنان در فضای سیاسی کشور با واکنش همراه است و با انتقاد فعالان و احزاب اصلاح‌طلب مواجه شده و این موضوع را سدی در برابر برگزاری انتخاباتی پرشور و حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رأی ارزیابی می‌کنند.
واکنش ربیعی
سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره ردصلاحیت‌ها با بیان اینکه هزار نفر از اعضای فعلی شورای اسلامی شهرها توسط هیأت نظارت رد صلاحیت شده‌اند، گفت: به‌عنوان مثال در کلانشهر تهران بیش از 80درصد و در شهرهایی مثل رشت، کرج و سمنان نیز بیش از 80درصد ردصلاحیت داشته‌ایم. نکته جالب این است که 3746نفر از رد صلاحیت‌شدگان در هیچ‌یک از مراجع چهارگانه سابقه‌ای نداشته‌اند، با این حال در هیأت نظارت ردصلاحیت شده‌اند. بنا بر گزارش‌های وارده، تعداد 21شهر به‌دلیل ردصلاحیت گسترده داوطلبان حدنصاب لازم را برای برگزاری انتخابات و تشکیل شورا از دست داده و بیش از 50شهر دیگر نیز در معرض عدم‌حد نصاب هستند. او با بیان اینکه موضوع ردصلاحیت‌ها در یکی از جلسات دولت مورد بحث قرار گرفت، تصریح کرد: به‌نظر می‌رسد نتایج این نوع ردصلاحیت‌های گسترده موجب کاهش مشارکت مردم و پایین‌آمدن انگیزه انتخاباتی شود. استنادات و دلایل ردصلاحیت‌ها در مورد این حجم از افراد چنانچه به‌عنوان نمونه آماری به کل جامعه تعمیم داده شود، نتیجه نگران‌کننده‌ای خواهد داشت.
شکرالله حسن‌بیگی، رئیس ستاد انتخابات استان تهران هم در نوزدهمین جلسه این ستاد ردصلاحیت گسترده اعضای فعلی شوراهای شهر استان تهران را تایید کرد و گفت که در مجموع آمار بررسی هیأت‌نظارت و هیأت اجرایی، 81درصد از اعضای فعلی شوراهای شهر استان تهران رد‌صلاحیت شده‌اند. ‌
پاسخ به انتقادها
ردصلاحیت گسترده اعضای فعلی شوراهای شهر استان تهران درحالی از سوی رئیس ستاد انتخابات استان مورد‌تأیید قرار می‌گیرد که رئیس هیأت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای استان تهران معتقد است در بررسی صلاحیت‌ها صرفا به مر قانون عمل شده و به سلایق سیاسی توجه نشده است. احمد نادری به ایسنا می‌گوید: هیأت‌های نظارت سخت مشغول کار بودند تا حقی از کسی ضایع نشود. البته ممکن است در پروسه تأیید صلاحیت‌ها در شهرستان‌های شانزده‌گانه تهران مشکلات یا اشتباهاتی بوده. به همین دلیل قانون برای ثبت شکایت به هیأت عالی نظارت مهلت داده است که بر همین اساس پرونده‌ها به دقت بررسی می‌شود. ما قول می‌دهیم این کار با دقت صورت گیرد. در این میان به‌نظر می‌رسد اعتراض‌ها به ردصلاحیت‌های گسترده پای رئیس مجلس را هم به ماجرا باز کرده و با انتقاد محمد باقرقالیباف از محدود کردن دایره صلاحیت‌ها همراه شده است. بر اساس اخباری که از جلسه رئیس‌مجلس با وزیرکشور و تعدادی از اعضای هیأت نظارت بر انتخابات شورای شهر منتشر شده، قالیباف بر برگزاری انتخاباتی پرشور بر اساس منویات رهبرمعظم انقلاب تأکید و تصریح کرده است که برگزاری یک انتخابات پرشور به افزایش همبستگی اجتماعی و تقویت پشتوانه مردمی نظام جمهوری اسلامی کمک شایانی می‌کند و بسیاری از طرح‌ها و نقشه‌های خارجی برای ایجاد فاصله میان حاکمیت و مردم را نقش برآب خواهد کرد. رئیس مجلس همچنین در این جلسه اظهارکرده است که «نباید دایره صلاحیت‌ها آنقدر تنگ شود که بسیاری از افراد متخصص و متعهد نیز امکان حضور در این انتخابات را نداشته باشند. با توجه به آنچه برخی جناح‌های سیاسی می‌گویند، لازم است که هیأت نظارت کاملا منصفانه و قانونی و بدون لحاظ گرایش سیاسی عمل کند.»
انتقاد از ردصلاحیت اصلاح‌طلبان در کلانشهرها
انتقادها به ردصلاحیت گسترده چهره‌های اصلاح‌طلب و اعضای فعلی شوراهای استان تهران از سوی هیأت‌های نظارت شهرستان در حالی مطرح می‌شود که اوضاع در برخی کلانشهرهای کشور نیز بر همین منوال است و در بر پاشنه ردصلاحیت می‌چرخد. آنگونه که از شهرهای مختلف خبر می‌رسد، فعالان و جریان‌های سیاسی اصلاح‌طلب به برخورد سیاسی در بررسی صلاحیت‌ها اعتراض دارند و خواهان تجدید‌نظر در رویه کنونی هستند که از میزان مشارکت مردم در انتخابات پیش رو می‌کاهد. بر همین اساس عضو شورای مرکزی حزب جوانان ایران اسلامی به رد‌صلاحیت داوطلبان اصلاح‌طلب انتخابات شورای شهر کرج انتقاد می‌کند و به ایسنا می‌گوید: منصفانه نیست بهترین نیروهای سیاسی و دلسوز نظام را با انگ و ادعای غیرمنطقی و سیاسی مثل عدم‌التزام عملی به اسلام و ولایت‌فقیه و عضویت در احزاب و سازمان‌های منحله و... از حقوق شهروندی و اجتماعی خود محروم کنند.
آرمین شریفی‌راد می‌افزاید: متأسفانه کاندیداهای شناخته شده و منتسب به جریان اصلاحات در استان البرز و شهر کرج که برای حضور در ششمین دوره انتخابات شورای شهر وارد عرصه رقابت شده بودند، ازسوی هیأت‌های اجرایی و نظارت رد‌صلاحیت شده‌اند. وی رد‌صلاحیت‌های سیاسی را زنگ خطری برای مشارکت عمومی مردم می‌داند.
پیش از این رد‌صلاحیت گسترده چهره‌های اصلاح‌طلب در برخی کلانشهرهای کشور از جمله در شیراز و اصفهان واکنش‌های زیادی را از سوی فعالان سیاسی این شهرها به همراه داشت تا جایی که سیدعبدالرزاق موسوی، رئیس شورای شهر شیراز خواستار اعلام دلایل و مستندات قانونی رد‌صلاحیت‌ها شد؛ موضوعی که اگر مورد تجدیدنظر قرار نگیرد، سبب می‌شود در مجموع بررسی هیأت‌های اجرایی هیأت‌های نظارت شهرستان، هزار و 100داوطلب از حضور در انتخابات شوراها در استان فارس باز‌بمانند. این در حالی است که رحمت‌الله فیروزی، عضو هیأت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای استان اصفهان نیز از ردصلاحیت 11نفر از اعضای شورای شهر فعلی اصفهان در هیأت‌های نظارت شهرستان خبر داده بود. گفته می‌شود حدود 30درصد کاندیداهای انتخابات شوراها در این استان با مانع ردصلاحیت مواجه شده‌اند. از مشهد هم خبر می‌رسد از 6عضو فعلی شورای این شهر که در انتخابات شورای ششم ثبت‌نام کرده بودند، صلاحیت 3نفر رد شده است؛ موضوعی که با انتقاد محمدصادق جوادی‌حصار، رئیس شورای هماهنگی احزاب اصلاح‌طلب خراسان رضوی هم مواجه شد. او در این باره به ایسنا گفت که «چندین نفر از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلبان متأسفانه از سوی هیأت نظارت رد‌صلاحیت شدند و ما هم در حال پیگیری هستیم.» در شهر یزد هم موضوع رد‌صلاحیت‌ها با واکنش‌هایی همراه شد و عضو شورای این شهر از رویه هیأت نظارت بر انتخابات در رد‌صلاحیت تعداد زیاد نامزدهای انتخابات 1400 شورای شهر انتقاد کرد.
ابراز نگرانی احزاب اصلاح‌طلب
آذر منصوری سخنگوی جبهه اصلاح‌طلبان با اشاره به ردصلاحیت‌ها گفت: پیش‌بینی می‌شد همزمانی انتخابات شوراها و ریاست‌جمهوری تا حدی میزان مشارکت در انتخابات1400 را بالا ببرد. اما با عملکرد مجلس یازدهم در حذف گسترده نامزدهای غیرخودی، عملا رقابتی در این سطح هم شکل نخواهد گرفت. ظاهرا مهم نتیجه مطمئن است، نه انتخابات پرشور! بر شاخ نشسته بن می‌برید. 
الیاس حضرتی، دبیرکل حزب اعتماد ملی هم در نامه‌ای به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس نسبت به «پاکسازی سیاسی گسترده نامزدهای شوراهای شهر و روستا» اعتراض کرد. در بخشی از این نامه آمده است:«عملکرد هیأت‌های اجرایی و هیأت‌های نظارت انتخابات شوراهای شهر و روستا در این دوره به شکلی است که هیچ اسمی بهتر از «پاکسازی سیاسی» بر آن نمی‌توان نهاد. مطابق اطلاعات دریافتی از سراسر کشور، تقریبا تمامی نامزدهای اصلاح‌طلب و اعضای شوراهای شهر تأیید‌صلاحیت شده در دوره قبل، در این دوره ردصلاحیت شده‌اند. دامنه این قلع و قمع سیاسی، دامن نیروهای اعتدالی و اصولگرایان منتقد را هم گرفته است و تنها افرادی تأیید‌صلاحیت شده‌اند که عمدتاً به یک طیف خاص درون اصولگرایان گرایش دارند.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/537418/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

برداشت 750 هزار بشکه نفت با تفکیک‌گرهای سیار در نفت و گاز گچساران

قیمت نفت بالای 90 دلار ایستاد

پیشتازی نفت و گاز مارون در دستاوردهای فنی بار اول

بهره‌برداری از یک جایگاه عرضه سوخت در منطقه کردستان

خاطرات ناصرالدین‌شاه؛ خرس‌ها ول می‌شدند می‌رفتند توی مردم؛ خنده داشت

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

مجری جنجالی روی آنتن زنده پابرهنه شد/ ویدئو

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی: «نور نیوز» ارگان رسانه‌ای شورا و دبیرخانه نیست

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

قزاقستان تخطی از سهمیه تولید در اوپک‌پلاس را جبران می‌کند

انجام موفقیت‌آمیز 2 هزار و 200 کیلومتر توپکرانی در نفت و گاز گچساران

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

31 فروردین آخرین مهلت هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه "طنزپهلو"

قیمت نفت کاهش یافت

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

تضمین ارزآوری برای کشور به همت صنعت گاز/ «ایران» شریک اقتصادی مطمئن شناخته شد

رفع نشتی در 5 مرکز بهره‌برداری خطوط انتقال گاز

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

دیدار مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

آخرین سامورایی‌های ژاپن در یک قاب

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «دهنوی»

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان دره شهر

جداول مرتبط با حوزه انرژی لایحه بودجه سال 1403 در کمیسیون انرژی اصلاح می‌شوند

حملات موشکی به سرزمین صهیونیستی دل خانواده‌های شهدا و ایثارگران را شاد کرد

مدیر انتشارات روزنه به زندان رفت

از بازیگری در فوتبال تا رسیدن به گزارشگری جوادخیابانی/ ویدئو

گردهمایی از جنس غرور و اقتدار ملی در جزیره کیش/ شادی وصف ناپذیرکیشوندان از عملیات وعده صادق سپاه

انتقال بیش از 774 میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی در منطقه خلیج‌فارس

انتقال نوروزی 458 میلیون لیتر فرآورده نفتی در منطقه خوزستان

پیشرفت خیره‌کننده پروژه بنزین‌سازی پالایشگاه تهران در ماه‌های اخیر

بیانیه مرکز مقاومت بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران در حمایت از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تنبیه رژیم صهیونیستی

ضریب پیچیدگی پتروپالایشگاه تهران تا 1410 به 12.6 درصد می‌رسد

ضریب پیچیدگی پتروپالایشگاه تهران تا 1410 به 12.6 می‌رسد

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی