اخبار محرمانه

آخرين مطالب

جنجال جبهه پایداری درباره بودجه 1400 اخبار محرمانه از منابع دیگر

جنجال جبهه پایداری درباره بودجه 1400
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - صبح نو /متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
بودجه‌1400 کل کشور که به اعتقاد کارشناسان از ابتدا تله دولت برای مجلس بود، حالا پس از اصلاحات مکرر هنوز برای پارلمان ایجاد حاشیه می‌کند. هفته گذشته بود که علی خضریان، نماینده جبهه پایداری در مجلس، مدعی شد که نمایندگان مجلس به لایحه بودجه رأی دادند و کار تمام شده اما بعدا رییس مجلس و نادران، رییس کمیسیون تلفیق اعداد و ارقام جداول بودجه را دستکاری کرده‌اند!
ادعای سیاسی یک نماینده
علی خضریان خطاب به این دو نماینده نوشت « بررسی بودجه‌1400 حاکی از تغییرات گسترده ارقام و اعداد پس از رأی‌گیری لایحه بودجه در صحن مجلس با اطلاع و تأیید شماست.» خضریان همچنین در توییت دیگری مدعی«ایجاد رانت» برای «عده‌ای خاص» شد و گفت «تذکرات متعدد نمایندگان پیرامون این موضوع که شنیده نشد». سپس رسانه مجهول الهویه که طی ماه‌های اخیر اختلافش با اصول‌گرایان شدت پیدا کرده است مدعی شد: «جمال‌الدین آبرومند» دستیار ریاست مجلس در امور آبادانی و پیشرفت و الیاس نادران، رییس کمیسیون تلفیق عضو تیمی هستند که بدون اطلاع نمایندگان در بودجه دست برده‌اند تغییرات صدها میلیارد تومانی را در ردیف‌های بودجه‌1400 اعمال کرده‌اند.
هرچند که رییس مجلس در پی این اعتراضات، دستور پیگیری سؤالات تعدادی از نمایندگان از هیات رییسه کمیسیون تلفیق را داده است، اما همین گروه در مجلس، نامه‌ای ترتیب دادند و به امضای 100‌نفر از نمایندگان رسید و آن را رسانه‌ای کردند. نامه‌ای که البته امضاءکنندگان آن تصورات متفاوتی از محتوای آن داشتند.
نامه اخیر تعدادی از نمایندگان به رییس مجلس درباره تغییرات در بودجه و همزمان توییت معنادار علی خضریان علیه قالیباف، نشان‌دهنده فعال شدن هسته‌های 
ضد قالیباف در درون و بیرون مجلس برای بهره‌برداری‌های سیاسی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری است؛ هسته‌هایی که مشخصا طیف تمامیت‌خواه و پستونشین جبهه پایداری، محرک و پیشران آن است. مجتبی توانگر، نماینده مجلس چندی پیش با انتقاد از اقدام خضریان نماینده متصل به جبهه پایداری در رسانه‌ای کردن یک مساله درون پارلمانی، خطاب به محصولی دبیرکل این جبهه نوشت: «آقای صادق محصولی، دبیرکل محترم حزب پایداری! ظاهرا تمایل دارید در انتخابات ریاست جمهوری‌1400 نقش فعالی را ایفا کنید ولی بدانید و به نمایندگان همراه خود در مجلس تفهیم کنید که مسیر پاستور از تخریب ناجوانمردانه بهارستان نمی‌گذرد».
ارثی از مجلس گذشته
اما واقعیت ماجرا چیست؟ مشکل از ایراد آیین‌نامه‌ای در بررسی بودجه است که از گذشته وجود داشته و در واقع ارث است که از مجالس گذشته به مجلس یازدهم نیز رسیده است. اگرچه مطلوب نمایندگان بر تغییر این رویه غلط است، اما نمایندگان اعتقاد دارند که در سال اول زمانی برای اصلاح نقص‌های قانونی وجود نداشت و مجبور بودند به روش گذشته بودجه را بررسی و تصویب کنند. اما برخی نمایندگان که پیشینه سیاسی آنان کاملا آشکار است این ارثی که از مجالس قبلی رسیده است را دستمایه 
تسویه حساب منافع سیاسی و حزبی خود کردند و سعی کردند آن را ابزاری برای تخریب رییس مجلس که آن را کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری می‌دانند، قراردهند.
زنگنه: در مجلس قبلی به جهت سیطره هیات رییسه امکان اعتراض نبود
محسن زنگنه در گفت‌وگو با خبرنگار «صبح‌نو» درباره تغییر جداول بودجه توضیح داد: تغییر جداول منحصر به مجلس یازدهم نبوده و در مجلس قبل به جهت سیطره هیات رییسه بر آن مجلس و همچنین تعارض منافع، امکان اعتراض و بیان این موارد نبوده و نمایندگان هم حساسیت نداشتند.
وی افزود: این رویه غلط به این جهت است که بودجه آذرماه به مجلس می‌آید و بهمن‌ماه به صحن می‌رسد که بررسی جزئیات آن معمولا تا آخر سال طول می‌کشد. بررسی جداول و ردیف‌ها باید بعد از اینکه تبصره‌ها قطعی شدند، تنظیم شود. چون ممکن است در تبصره‌ها درآمدهایی پیش بینی شود که محل آن را باید در هزینه‌ها ببینید و یا ممکن است برخی از هزینه‌ها حذف شود. بنابراین وقتی تبصره‌ها تمام می‌شود و ماده واحدها رأی‌گیری می‌شود، عملا دیگر زمانی تا آخر سال نداریم و این بهانه‌ای می‌شود که کمیسیون تلفیق و یا در مجالس قبل اینطور بوده که رییس کمیسیون ورود می‌کرده و ردیف‌ها و جداول را براساس تبصره‌ها، درخواست نمایندگان و یا درخواست سازمان‌ها، دستگاه‌ها و یا بنا به اجتهاد و تشخیص خودش تغییر می‌داده است. اما بنا به دلایلی که گفته شد کسی اعتراض نمی‌کرد و همه راضی بودند.
وی افزود: اما در مجلس یازدهم حضور نمایندگانی که با انگیزه خدمت و اصلاح نظام غلط تقنینی، به مجلس آمدند، احساس کردند باید جلوی این رویه غلط گرفته و ساختار بررسی بودجه اصلاح شود و این اعتراض کاملا درونی و آیین‌نامه‌ای است.رییس کمیسیون تلفیق هم از نماینده ادوار بودند، شایسته بود این رویه غلط را اصلاح می‌کرد و دست به اصلاح ساختار می‌زدند.
وی افزود: تفسیر هیات رییسه آن است که در‌ رأی‌گیری‌ای که در صحن شده، اصلاح جداول به کمیسیون تلفیق واگذار شده و از نظر هیات رییسه مراحل قانونی آن طی شده است. 
البته اعضای کمیسیون تلفیق به ریاست این کمیسیون اعتراض دارند که می‌شد سهم کمیسیون را در این تغییر افزایش داد.وی تاکید کرد: برخلاف آنکه خیلی‌ها این موضوع را بزرگ کردند که یک رانتی اتفاق افتاده، چنین چیزی نیست و این نامه در واقع اعتراض به یک رویه است و من اگر نماینده نبودم و از بیرون به این اتفاقات نگاه می‌کردم باید به‌عنوان برگ زرین مجلس به آن نگاه می‌کرد چرا‌ که منافع برخی شاید براین باشد که همین رویه ادامه یابد. تاکید دارم در فضایی که می‌خواهند سوءاستفاده کنند، مجلس از درون نسبت به رویه‌های درونی معترض باشد نقطه قوت است و نباید به نقطه ضعف مجلس تبدیل شود.
اصلاح بررسی بودجه در سال اول مجلس امکان‌پذیر نبود
البته مالک شریعتی، عضو کمیسیون‌تلفیق بودجه‌1400با اشاره به اشکالات آیین‌نامه‌ای در نحوه بررسی بودجه در مجلس گفت که این اشکالات همیشه وجود داشته و این دوره هم بوده و باید برای سال بعد اصلاح شود. به‌دلیل اینکه مجلس سال اولش بود و نتوانست واقعا اصلاح ساختار انجام دهد؛ یعنی مسیر و روش بررسی بودجه را درست کند، چون فعلا روش آیین‌نامه این است.
شریعتی همچنین ادعای دستکاری را خلاف واقع دانست و در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران تاکید کرد: در بررسی بودجه1400 در صحن علنی، بعضی بندها را صحن علنی به کمیسیون تلفیق ارجاع داد تا بررسی کند و دوباره برگرداند، کمیسیون تلفیق به سرعت جلسه فوق‌العاده می‌گذاشت، دوباره اصلاح می‌کرد و دوباره برمی‌گرداند. روز 12‌اسفند99 کار مجلس تمام شد و نمایندگان باید می‌رفتند. در رأی‌گیری پایانی، آقای امیرآبادی که دبیر هیات رییسه است، متنی قرائت کرد برای رأی‌گیری این بود که «ماده واحده بودجه با این منابع و مصارف و تبصره‌ها و جداول پیوست به رأی گذاشته می‌شود با این توضیح که جداول و نکات باقی مانده باید نهایی و اعمال شود و با اصلاحات بعدی جداول داریم رأی می‌گیریم»، یعنی جزئیات جداول در آنجا، چون فرصتی نبود برای اینکه اعمال‌شده‌اش را دوباره بیاورند و توضیح دهند و پیوست باشد، چنین فرصتی نبود و صحن هم با رأی خود اختیار داد و در مشروح مذاکرات هم هست.
عضو کمیسیون تلفیق بودجه تاکید کرد: در مدت چند روز بعد از تعطیلات عید نوروز فقط این‌ها اصلاح شد و با این تأخیر، جداول ابلاغ شد وگرنه هیچ تغییری در بودجه دستگاه‌ها و پروژه‌ها با نظر شخصی کسی اتفاق نیفتاده است و با قاطعیت عرض می‌کنم هیچ تصمیمی بدون مجوز از اعضای کمیسیون تلفیق یا صحن علنی اتفاق نیفتاده و صحبت از رانت بزرگ و امثال آن، هیچ وجهی ندارد و بیشتر از سر جهل به موضوع یا بازی خوردن برخی در پازل مقاصد سیاسی احزاب بیرونی است.
ادعای دستکاری جداول بودجه ناشی از بی‌اطلاعی است
همچنین رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق نیز در واکنش به این خبرسازی‌ها گفت: تاکنون در همه مجالس تصمیم‌گیری درباره جداول بودجه که حدود 1000‌صفحه است با تفویض صحن به کمیسیون تلفیق واگذار شده تا با مشورت روسای کمیسیون‌ها تصمیم‌گیری شود. از روزی که لایحه ارجاع می‌شود تا روز ابلاغ، بارها و بارها به‌دلیل تصمیمات صحن و بررسی کارشناسان و نظرات شورای نگهبان تغییر می‌کند.وی افزود: مهم آن است که تغییرات جداول بودجه با احکام مصوب صحن تعارضی نداشته باشد و طبق درخواست کلیه نمایندگان برای حوزه‌های انتخابیه آن‌ها بوده است که جداول بودجه‌1400 این‌گونه است. تأخیر در ابلاغ جداول هم در برخی سال‌ها یک رویه بوده تا موارد مدنظر شورای نگهبان به‌ویژه برای پروژه‌های جدید مرتفع شود. بنابراین ادعای دست کاری در جداول بودجه خلاف واقع است. 

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/530966/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مقام مسئول: 6 دهک جامعه توان خرید خانه را ندارند

آیت‌الله جوادی آملی: بانک‌ها جلوی اختلاس‌ها را بگیرند

جزئیات آخرین تحولات منطقه از زبان خبرنگار صداوسیما در مرز لبنان

پیامدهای اِل‌نینو؛ اعلام وضعیت اضطراری و جیره‌بندی برق در اکوادور

سروش رفیعی: حاشیه ندارم چون فیلم بازی نمی‌کنم!

تمجید امیرعبداللهیان از ابتکار تاریخی آفریقای جنوبی

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

عملکرد وزارت نفت در بخش‌های نفت، گاز، پالایش و پخش و پتروشیمی بررسی می‌شود

ایران به فناوری سامانه پایش وضع ماشین‌های دوار دست یافت

جواد خیابانی: نه قهر کردم و نه از تلویزیون می‌روم/ ویدئو

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

بحرین میزبان نشست آینده سران اتحادیه عرب

پلیس آمریکا یکصد دانشجوی حامی فلسطین را بازداشت کرد

رسوایی‌های گسترده در پارلمان انگلیس

«برمودا» امشب میزبان عمو قناد است

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

حاج آقا مرادی: اگر کسی ناشناس پیام داد و دنبال آشنایی بود این دنبال دختربازی هست!

دستگاه های صدرنشین و قعر نشین تبدیل مجوزهای کاغذی را بشناسید

«انگل؛ خاکستری»: روایتی تماشایی از یک آخرالزمان انگل‌زده

کنایه‌ بچه به شرایط سخت و عجیب اقتصادی

اهدای 100 هزار گل لاله به شهر جنگ‌زده اوکراین

«انگل: خاکستری»؛ روایتی تماشایی از یک آخرالزمان انگل‌زده

سپاه درخصوص «عملیات وعده صادق» پیام داد؛ تشکر از مردم و خط‌و‌نشان برای دشمنان

به‌کارگیری توانمندی داخلی در تعمیر تجهیزات خط میبد - نائین

افزایش استرس‌ زنان امروزی به دلیل بی‌خوابی

صدور و تمدید 3259 مجوز سرمایه گذاری در سال 1402 در قشم/ 54 طرح جدید اقتصادی به بهره برداری رسید

قاضی زاده هاشمی: بنگاه های اقتصادی بنیاد شهید واگذار می شود

آلمان 4 پاتریوت دیگر می‌خرد

ماجرای بیزینس‌های «آقای همساده»

توزیع بیش از 4 میلیون لیتر سوخت در ناوگان حمل‌ونقل زمینی و هوایی خراسان جنوبی

روز خوش بورس؛ جهش 78 هزار واحدی شاخص

اسنپ تخفیف ویژه مؤسسات نیکوکاری را تمدید کرد

رسانه‌های صهیونیستی: 250 هزار فلسطینی رفح را ترک کرده‌اند

چه خبر از مژده لواسانی و سوگل خلیق؟

جعفرزاده: نه رئیسی، رئیس جمهور دو دوره ای می شود نه بایدن

توپکرانی 137 هزار متر خط لوله در نفت و گاز مسجدسلیمان

فعال سیاسی: بدون تغییر در تیم اقتصادی دولت نباید منتظر بهبود اوضاع بود

خط فقر 150 هزار تومانی در سال 84

آوارها در غزه وسیله‌ای برای سرگرمی کودکان شد

اعتراض مردم انگلیس به وتوی آمریکا علیه فلسطین

تجمع مردم لبنان در مقابل سفارت اردن

جواد خیابانی: نه قهر کردم و نه از تلویزیون می‌روم!

رضا نصری: زبان ایران باید در مقابل اسرائیلِ یاغی و قانون‌شکن زبان قانون و منطق و متانت باشد!

صفر تا صد برنده و بازنده عملیات ایران علیه اسرائیل در 3 دقیقه

مجری معروف تهیه کننده تئاتر شد!

افت محسوس قیمت سکه امامی؛ عقبگرد دلار به کانال 65 هزار تومانی

چرا «گناه فرشته» نظر مخاطب را جلب نکرد؟

رابطه تازه سحر دولتشاهی و پیمان معادی صدای برخی‌ها را درآورد!

حسین شریعتمداری: حمله اسرائیل مانند توپ میرزا آقاسی، صدراعظم محمدشاه قاجار بود

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی