اخبار محرمانه

آخرين مطالب

خط تخریب مذاکره تحلیل ویژه

خط تخریب مذاکره
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - همشهری /متن پیش رو در همشهری منتشر شده و انتشار آن به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
امیرمحمد حسینی/ «گاندو»، «منابع آگاه» و جدیدترین نسخه آن «بازی بی‌پایان» کلیدواژه‌هایی هستند که در هفته‌های اخیر روند مذاکرات احیای برجام را نشانه گرفته‌ و مذاکره‌کنندگان را مجبور کرده‌اند علاوه بر آنکه در خارج از کشور بر سر احقاق حقوق ایران رایزنی می‌کنند در داخل کشور نیز لباس رزم به تن کنند و مقابل تحریف‌ها و تخریب‌های رقبای سیاسی‌شان بجنگند.
جنگ دیپلمات‌ها درون کشور با سنگ‌اندازان مسیر احیای برجام و به حصول نشستن مذاکرات وین برای لغو تحریم‌ها اگرچه داستانی تکراری و دارای سابقه‌ای 8ساله است، اما در آستانه انتخابات 1400تشدید شده است؛ چراکه رقبای سیاسی دولت و حامیان او احیای برجام را برابر با شکست دوباره از جریان امید در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری می‌دانند و به همین دلیل درصددند احیای برجام را تا تعیین‌تکلیف دولت سیزدهم به تعویق بیندازند.
در چنین فضایی است که مخالفان داخلی احیای برجام، در هفته‌های اخیر فعال‌تر از قبل شده‌اند و عملکرد قوه مجریه و در رأس آن شخص رئیس‌جمهور را بی‌محابا زیر سؤال می‌برند؛ نه هراسی از دامنه و تأثیر منفی حملاتشان بر روند امور و اعتماد عمومی دارند و نه نگرانی بابت پاسخگویی به ادعاهای کذبشان. یک تنه می‌تازند و آنچه برایشان در اولویت بوده، گسستن بند امید مردم از اقدامات دولتی است که از 8سال گذشته تا‌کنون با شعار امید زمام امور اجرایی را در دست گرفته است.
 امیدی که محصول ائتلاف انتخاباتی اصلاحات و اعتدالیون بود و در مصاف انتخاباتی ادوار مجلس دهم، شورای شهر پنجم و ریاست‌جمهوری‌های یازدهم و دوازدهم آنان را به گوشه رینگ سیاست داخلی کشاند و شکست‌های پیاپی در رقابت‌های انتخاباتی را به دستاوردهای آنها بدل کرد؛ دستاوردهایی تلخ که ثمره‌اش تبلیغات گسترده جهت تضعیف این ائتلاف و به‌طور مشخص دولت‌های یازدهم و دوازدهم شد؛ تبلیغاتی که بخش اعظم آن از صدا و سیما به‌عنوان رسانه ملی در قالب سریال گاندو و مستند راه بی‌پایان و عناوین مشابه دیگر، ساخته و پرداخته شد. بزرگ‌ترین زمین بازی آنها هم برجام و موفقیت بی‌بدیل دولت در این عرصه بود.
جماعتی که در زمان حصول برجام دلواپس بودند و بعد از خروج آمریکا از این توافق و بازگشت تحریم‌ها، دولت را به‌خاطر شرایط پیش‌آمده با دست باز نقد کردند و حالا که در یک دوره پرفراز و فرود شرایط برای احیای برجام مجدد میسر شده و ظن آن می‌رود که امید را به بدنه اجتماعی دولت بازگرداند، بیش از پیش نگران شده‌اند و برای تهی کردن امید مردم از این روند از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند.
دلواپسان دیروز، منابع آگاه امروز
«منبع آگاه»، جدیدترین کلیدواژه‌ای است که از سوی اردوگاه مخالفان امید پایش به این عرصه ـ تخریب دولت و دستاوردهایش ـ باز شده و درست از آغاز مذاکرات وین یعنی قریب به 15روز پیش، هم پای امیدبخشی‌های عباس عراقچی، رئیس تیم مذاکره‌کننده کشورمان در حصول این امید تردید ایجاد کرده است؛ آنچنان که در روزهای اخیر هشدارهای مکرر وزارت خارجه نسبت به «جریان‌سازی رسانه‌ای» با استناد به «منابع آگاه و مطلع» و البته تکذیب‌های مکرر معاون وزیرخارجه را در پی داشته است. دوشنبه‌شب گذشته با تکرار تناقض‌گویی‌های منبع آگاه یک شبکه تلویزیونی و تأثیر غیرمستقیم آن بر روند مذاکرات بود که عباس عراقچی، رئیس هیأت ایران در وین توییتی نوشت که نمی‌داند منبع آگاه شبکه ‌پرس‌تی‌وی که از آغاز مذاکرات به این رسانه خبر می‌دهد، کیست، اما می‌داند که او «آگاه» نیست. شبکه انگلیسی‌زبان صداوسیما اما نه‌تنها به تکذیب‌ دیپلمات‌های ایران توجهی نکرده، بلکه به انتشار اخبار با کلیدواژه منبع آگاه ادامه داد. این شبکه در میانه آخرین دور مذاکرات هفته جاری کمیسیون مشترک مدعی شد که آمریکا برای بازگشت به برجام در پی تعلیق تحریم‌هاست، نه لغو آنها. این شبکه سپس باز هم از قول منبع آگاه نوشت که ایران چنین پیشنهادی را رد کرده است. حالا به‌نظر می‌رسد دیپلمات‌های ایرانی تا دور بعدی مذاکرات در وین باید در کارزار حمله رسانه‌ای علیه وزارت خارجه شرکت کنند.
کارزاری همه‌جانبه علیه دیپلماسی
هر چند کارزار رسانه‌ای علیه مذاکره و وزارت خارجه در 8سال اخیر فعال بوده، اما بار دیگر به اوج خود رسیده است؛ تا جایی که معاون اول رئیس‌جمهوری در این زمینه نوشته: «حمله به تیم مذاکره‌کننده و دکتر ظریف در شرایطی که در حال مذاکراتی تا این حد حساس هستیم، مثل شلیک به پای خود است.»‌ اسحاق‌جهانگیری خطاب به جناح مخالف دولت تأکید کرد: «رقابت انتخاباتی به هر قیمتی سیاست نیست. به ‎مصالح ملی ایران فکر کنید و صبور باشید.» با این همه، هجمه رسانه‌ای داخلی علیه مذاکرات به گزارش‌های پرس‌تی‌وی محدود نیست. دیگر شبکه‌های صداوسیما هم در این کارزار مشارکت کرده‌اند و سه‌شنبه‌شب مستندی با عنوان «پایان بازی» از شبکه3 پخش شده است. این مستند روایتی منتقدانه و آغشته به توطئه نسبت به مذاکرات هسته‌ای دارد و تصویر مخدوشی از توافق هسته‌ای ارائه می‌دهد؛ تا جایی که در همین مسیر حتی تصویر آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در این مستند سانسور شده است. پیش از این هم صداوسیما با ساخت سریالی به نام گاندو در 2فصل اقدامات وزارت خارجه و دولت را خلاف منافع ملی نشان داد که نهادی امنیتی با آن مقابله می‌کند.
به‌گفته سخنگوی وزارت خارجه، محمدجواد ظریف پس از پخش فصل اول این سریال نامه‌ای به مقام معظم رهبری نوشت. طبق روایت‌های منتشر شده ظریف در این نامه نوشته بود که «حتی اگر بخشی از این حجم تخریب درست باشد، ادامه خدمت وی در سمت وزارت امور خارجه شرعا جایز نیست.» به‌گفته محمد مهاجری، فعال رسانه‌ای اصولگرا، مقام معظم رهبری نیز در پاسخ به این نامه نوشتند: «من مطلقا راضی نیستم که به شما کمترین اهانتی بشود.» ایشان پیش از این روایت نیز در سخنرانی‌های خود به روشنی از وزیرخارجه حمایت کردند و تعابیری مثل «فرزند انقلاب» یا «امین، غیور، شجاع و متدین»‌ را درباره او به‌کار بردند.
جدال یک رسانه با وزارت خارجه
با این همه به‌نظر نمی‌رسد که کارزار صداوسیما و رسانه‌های جناح مخالف دولت قصد متوقف شدن یا حداقل تعدیل رویه‌شان را داشته باشند. شبکه پرس‌تی‌وی حتی خطاب به عباس عراقچی نوشته: «به جای زیر سؤال بردن اعتبار منابع خبری پرس‌تی‌وی، آقای عراقچی باید به‌طور خاص مشخص می‌کرد کدام اطلاعات مطرح شده به وسیله منابع خبری پرس‌تی‌وی مغشوش بوده است. منتظر شنیدن پاسخ او هستیم.» این شبکه درباره منبع آگاه خود در وین توضیحی نداده است. در روزهایی که به دلیل شرایط تحریم و کرونا کشور در موقعیت ویژه به سر می برد ،‌این جدال و کشمکش وضعیت و دورنمای حل مشکلات را سخت و پیچیده کرده است.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/528280/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

مسلمانان روهینگیایی در میانمار قربانی سربازگیری اجباری!

خشم مردم انگلیس از تداوم ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی

واکنش‌های بین‌المللی به حادثه اصفهان

مقابله پدافند هوایی با چند ریزپرنده در اصفهان سوژه فضای مجازی شد

اجتماع یمنی‌ها در محکومیت جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه

الجزایر: پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

امیرعبداللهیان در جلسه شورای امنیت چه گفت؟

ماجرای تولید موبایل ایرانی به کجا رسید؟

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

ماشینش «گاوکنترل» داره!

افشاگری عجیب امیرعلی نبویان از تقلب در بازی پدرخوانده و شب های مافیا

واقعیت‌هایی ورای روایت‌ها

ترک جلسه شورای امنیت توسط هیات الجزایری هنگام شروع سخنرانی نماینده رژیم صهیونیستی

فراخوان حماس برای حضور گسترده فلسطینیان در مسجد الاقصی

حزب الله تجمع نظامیان صهیونیست را در مجاورت پایگاه راهب هدف قرار داد

کنایه سنگین آشنا به اسرائیلی‌ها: موشک یا موش کوچک؟!

استقبال مردم استان سمنان از رئیس‌جمهور

روایت امیرعبداللهیان از رایزنی‌های دیپلماتیکش در نیویورک

واکنش فرمانده ارتش به امروز صبح حادثه اصفهان

عضو دفتر نشر آثار رهبر انقلاب: برخی مسئولان به دلیل کارهای بی‌قاعده در حوزه حجاب تذکر گرفتند

مخالفت مجمع تشخیص مصلحت با بندی از برنامه هفتم توسعه

فروش نفت ایران به بالاترین سطح 6 سال گذشته رسیده است

پیش‌بینی یک کارشناس درباره نرخ اجاره در سال 1403؛ اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران

‏مسئول مدرسه جهادی طالبان ترور شد

سقوط بمب‌افکن استراتژیک ارتش روسیه در استاوروپل

سفر به ایران قدیم؛ اولین هواپیمای ایران و سفر استانی احمدشاه

سقوط قیمت بیت کوین

تجاوز رژیم صهیونیستی به اهدافی در جنوب سوریه

حمله انتحاری نافرجام به خودروی اتباع خارجی در کراچی پاکستان

طعنه وزیر صهیونیست به گزارش‌ها درباره انفجارهای اصفهان: مسخره است

قرارداد برداشت داده‌های لرزه‌نگاری دشت مغان امضا شد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

نتانیاهو از ترس بازداشت دست به دامن انگلیس و آلمان شد

حمله حزب‌الله لبنان به چند پایگاه صهیونیستی

آرزوی مایکل داگلاس برای مرگ در «مرد مورچه‌ای»

دستورات رئیس جمهور در نشست پیگیری موضوعات ویژه استان سمنان

چین: امیدواریم آمریکا خودبرتربینی را کنار بگذارد

چرا غیبت بازیگران و خوانندگان در مهمانی طهماسب، لطمه‌ای به آن وارد نکرده است؟

آژانس اتمی: آسیبی به سایت‌های هسته‌ای ایران وارد نشده است

عباس‌زاده: تاریخ رژیم صهیونیستی به دو مقطع قبل و بعد از حمله تلافی‌جویانه ایران تقسیم شده است

پایان یکه تازی اردوغان؟

نتانیاهو: اگر اختلافات را کنار نگذاریم از درون فرو می‌پاشیم

2 خبر از فیلم کوتاه؛ آخرین وضعیت «ابله» و«آخرین شیهه»

آمادگی ایران برای کمک به مردم در معرض سیل در امارات

فرانسه: به درخواست اردن موشک‌ها و پهپادهای ایران رهگیری کردیم

رقم دقیق افزایش حقوق کارمندان

بودجه امسال چه زمانی نهایی می‌شود؟

شروع طولانی‌ترین انتخابات جهان در هند

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی