اخبار محرمانه

آخرين مطالب

فضاسازی ضدمذاکرات وین تحلیل ویژه

فضاسازی ضدمذاکرات وین
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - صبح نو /متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
جواد بخشی / «توافق موقت»؛ چالشی جدید برای مذاکراتی است که به گفته سفیر فرانسه در تهران قرار است تا قبل از انتخابات1400 به ثمر بنشیند؛ مذاکراتی که حالا در «ایستگاه وین» و بدون حضور آمریکا جریان دارد. «کدخدا» نه‌تنها در سال‌های گذشته کاری برای ایران نکرده است، بلکه حتی خودش پشت درهای مذاکرات برجامی مانده و دیگر جزئی از برجام نیست.
مواضع مقامات کاخ سفید اگرچه ضدونقیض است، اما گویا در برای ایران بر همان پاشنه قبل می‌چرخد و قرار نیست مواضع بن‌بست‌شکنانه «بایدن» قبل از ورود به کاخ سفید تحقق پیدا کند. بازگشت به برجام حالا بیش از هر زمانی برمبنای آن چیزی که در شعارهای انتخاباتی گفته می‌شد، دور از دسترس است.
حقه‌های آمریکایی‌ها در ماه‌های گذشته بارها مواضع قاطع مسوولان ایرانی را در پی داشته است اما گویا از این رویکرد دست برنمی‌دارند. «زمانبر» بودن مذاکرات، بازگشت «گام‌به‌گام» به برجام، راستی‌آزمایی یک‌ساعته و حالا توافق موقت، همه از روندی حکایت دارد که بازتاب‌دهنده منش بدعهدی و رویکرد استکباری آمریکاست.
فضاسازی ضدمذاکرات وین
خبرگزاری رویترز نیز در ادامه این روند در خبری به نقل از مقام‌های ایرانی مدعی شد که ایران و قدرت‌های جهانی پیشرفت‌هایی درمورد چگونگی احیای توافق هسته‌ای2015 به‌دست آورده‌اند و یک معامله موقت می‌تواند راهی برای کسب زمان جهت حل و فصل پایدار مساله باشد.
رویترز در ادامه نوشته است: دیپلمات‌ها می‌گویند گام‌های تعیین‌شده ازسوی هر طرف ممکن است به ارائه یک راه‌حل بینجامد، درحالی‌که مقامات ایرانی به رویترز گفتند که مذاکرات پرریسک در وین ممکن است به حصول یک توافق موقت بینجامد که با ایجاد فضا برای دیپلماسی، رسیدن به یک توافق پایدار را ممکن سازد.
به ادعای رویترز این مقام ایرانی گفت: دِدلاین ماه می (21می، مصادف با اول خردادماه، پایان توافق سه‌ماهه ایران و آژانس) در حال نزدیک شدن است، آنچه در وین برای کوتاه‌مدت در مورد آن بحث می‌شود، رووس موضوعات اصلی برای یک توافق موقت است تا به همه طرف‌ها فرصت بیشتری داده شود تا مسائل فنی پیچیده را حل کنند.
در چنین شرایطی به‌نظر می‌رسد که توافق موقت را باید شبیه «ژنو 3» در فرآیند برجام دانست که به تعبیری چارچوب مذاکراتی و زمان‌بندی نهایی را مشخص کرد و شاید بتوان گفت از سوی مذاکره‌کنندگان دنبال خواهد شد تا مذاکره همچنان موضوع سیاست داخلی ایران باقی بماند.
سیاسی‌کاری آمریکا و اروپا
 رویترز در حالی چنین ادعایی را مطرح می‌کند که مواضع مسوولان ایران در این باره بارها اعلام شده و تاکنون نیز از آن عدول نشده است. سیاسی‌کاری غربی‌ها و آمریکایی‌ها گویا بر مدار گذشته در حال انجام است و به‌دنبال نیرنگی جدید علیه مردم ایران هستند.
این اخبار در شرایطی منتشر شده است که در ادامه رایزنی‌های جاری در وین در چارچوب کمیسیون مشترک برجام و به‌منظور بررسی نتایج مذاکرات و رایزنی‌های کارگروه‌ها در دو حوزه رفع تحریم‌ها و هسته‌ای، نشست معاونان و مدیران سیاسی وزارتخانه‌های امور خارجه ایران و گروه 1+4 (آلمان، روسیه، چین، انگلیس و فرانسه) دیروز در گرند هتل شهر وین برگزار شد.
تیم مذاکره‌کننده باید مراقب باشد که وعده‌های تکراری غربی‌ها در آستانه انتخابات منافع ملی را تحت‌الشعاع قرار نداده و باز هم آمریکا با در باغ سبز نشان دادن، مشکلات بیشتری را برای مردم ایران به‌وجود نیاورد.
مذاکرات کمیسیون مشترک برجام در وین آنطور که میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه می‌گوید، وارد مرحله تهیه پیش‌نویس شده که نوعی پیشرفت محسوب می‌شود، حال آنکه در این میان، روزنامه «واشنگتن‌پست» مدعی شد که ایران و آمریکا در حال حرکت به سمت برداشتن گام‌های همزمان و متوالی برای بازگشت به برجام هستند.
قاطعیت عراقچی در مقابل «توافق موقت»
 سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امورخارجه و رییس هیات مذاکره‌کننده کشورمان در وین، در واکنش به گزارش‌های منتشرشده در رسانه‌های غربی، تاکید کرد که به‌هیچ‌وجه بحثی تحت‌عنوان «توافق موقت» یا موضوعاتی از این دست در گفت‌وگوهای میان جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+4 مطرح نیست.
سیدعباس عراقچی تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران تنها درخصوص گام نهایی جهت رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران گفت‌وگو می‌کند و شایعاتی نظیر طرح‌های گام‌به‌گام یا توافق موقت، بی‌پایه و اساس است.
مذاکره‌کننده ارشد کشورمان در وین، همچنین خاطرنشان کرد که جمهوری اسلامی ایران، همانگونه که مقام معظم رهبری تاکید فرمودند، به‌هیچ‌وجه اجازه فرسایشی شدن مذاکرات را نخواهد داد و درعین‌حال برای رسیدن به نتیجه شتاب و تعجیل نیز نخواهد کرد و تصریح دارد که گفت‌وگوها باید با دقت و با حفظ منافع و مواضع قطعی کشور انجام شود.
سیدعباس عراقچی در پایان اشاره کرد که هرگونه تصمیمی درخصوص روند و نتایج گفت‌وگوها، در تهران اتخاذ خواهد شد و تیم مذاکره‌کننده گزارش خود را از وضعیت مذاکرات به‌طور مستمر به مقامات عالی‌رتبه ارائه می‌کند.
اگرچه عراقچی آب پاکی را روی دست غربی‌ها ریخته است اما باید به این نکته توجه شود که لغو کامل تحریم‌ها موضع تغییرناپذیر ایران است و انتخابات بهانه‌ای نشود برای گذشتن از خطوط قرمزی که اگر رعایت می‌شد شاید امروز شرایط کشوری مطلوب‌تر از این بود.
عجله در رسیدن به توافق مولفه‌ای است که بار دیگر ایران را با چالش روبه‌رو خواهد ساخت و وعده‌های آمریکایی‌های بدعهد، مشکلاتی را فراهم خواهد آورد. مذاکرات دقیق، حساب‌شده و اصولی در چارچوب رهنمودهای رهبر انقلاب، راه برون‌رفت از شرایط فعلی است. 

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/527173/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نگرانی صهیونیستی از گسترش همکاری‌های نظامی ایران و روسیه

پولیتیکو: 3 دولت اخیر آمریکا در مقابل ایران ناکام شدند

انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز ‌مشمول مالیات بر عایدی سرمایه شد

چرا ده‌نمکی پیشنهاد وزارت ارشاد در دولت احمدی نژاد را رد کرد؟

لباس خنده‌دار حامد آهنگی و خانم بازیگر در برنامه «شب آهنگى»

فریدون عباسی: امروز ایران به قدرت نوظهور جهانی تبدیل شده است

زنگ خطر رکود غیرتورمی

جایزه خودرو برای صرفه‌جویی کنندگان در مصرف برق خانگی

برجسته‌ترین عملیات‌‌های گردان‌های القسام کجا و چگونه انجام شد؟

آنونس رسمی «مست عشق» در آستانه اکران

رائفی‌پور برای دور دوم هم لیست می‌دهد

ونزوئلا استفاده از ارز دیجیتال در تجارت نفت را افزایش می‌دهد

جزئیات افزایش دو برابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

ماجرای «ساجده، مهلا» در صداگذاری‌های جواد خواجوی

گناه فرشته؛ چرخه‌ای بی‌پایان از انتقام و تباهی

خزعلی: دوره موشک تمام نشده است، وقتی زبان «وتو» می‌شود

درخواست اوپک از عراق برای ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان

تازه‌ترین انتصاب‌ها در شرکت ملی گاز ایران

اصابت پهپادهای انتحاری به یک هدف نظامی در فلسطین اشغالی

شخصیت شناسی افرادی که خانه بهم ریخته ‎ای دارند

ابهام مالیاتی در بورس

ابراز عشق سلمان رو شیشه مینی بوس!

کوثری: بزرگترین مشکل آمریکا در ایران، حضور یک ابرحریف به نام آیت‌الله خامنه‌ای است

دبیر شورای‌ عالی امنیت ملی: به دو اجلاس مقامات عالی‌رتبه امنیتی کشورها و بریکس نگاه ویژه‌ای داریم

المیادین: جنبش حماس هیچکس را به عنوان جایگزین قطر نمی‌پذیرد

فیلم لحظه ترور یکی از فرماندهان حزب‌الله لبنان توسط اسرائیل

حزب الله: پادگان «شراگا» را در شمال عکا هدف قرار دادیم

پرواز گسترده جنگنده‌های رژیم صهیونیستی بر فراز شمال و مرکز غزه

اتفاقات عجیبی که در مهمانی لاکچری افتاد!

عامل حمله به ساختمان کنسولی سفارت ایران در فرانسه به حبس محکوم شد

سخنگوی دولت: دهک‌های پایین را صاحب مسکن می‌کنیم

تراز تجاری مثبت منطقه آزاد ارس در سال 1402/ جهش سرمایه‌گذاری در منطقه را شاهدیم

دو انتصاب جدید در شرکت توسعه بنادر و فرودگاه قشم

دیالوگی که آغاز بازیگری مریم کاویانی بود

حمله روزنامه دولت به کریمی قدوسی: همین افراد دستمایه ایران‌هراسی و تحریم می‌شوند

برگزاری کنفرانس علمی ادواری «بازتوانی بیماری های عصبی – کمر درد»

جزئیات فروش آنلاین میوه و سبزیجات در میادین میوه و تره‌بار تهران

رونمایی کره شمالی از یک موشک مافوق صوت

کارهایی که باعث برگشت روح به جسم تجربه گر مرگ شد

بوربور: فهرست انتخاباتی «وفاق» بدون وحدت با شانا و شریان بسته شده است

پیش‌بینی فعالان بازار از قیمت طلا چیست؟

خرید چندنرخی با یک کالابرگ!

اعتماد مدعی شد: برادر رائفی‌پور در افغانستان و یمن کیسه‌های آرد و برنج و خرما خیرات می‌کند

دوش طولانی یا کوتاه؛ کدام یک بهتر است؟

فروش بیش از 117 هزار سکه در مرکز مبادله؛ ربع‌سکه در صدر تقاضا

افت بازار سرمایه پس از 4 روز رشد

واکنش فاضلی به توییت جنجالی کریمی قدوسی

لیلا حاتمی شاید در ونیز

تا یه گندی میزنه خودش رو میزنه به خرس مردگی

نقش بازی کردن زنده یاد "رضا داوود نژاد"

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی