اخبار محرمانه

آخرين مطالب

پایان هفته سه روزه ناجی اقتصادهای کرونازده تحلیل ویژه

پایان هفته سه روزه ناجی اقتصادهای کرونازده
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - دنیای اقتصاد /متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و انتشار آن به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
بسیاری از کشورهای جهان پس از همه‌گیری بحران کرونا به‌منظور جبران خسارت‌های وارده بر بازار گردشگری با اجرای طرح ویکند سه روزه، گردشگری داخلی خود را رونق دادند تا از این طریق ضمن نجات بازار توریسم با پخش شدن تعطیلات در تمام فصول سال به‌صورت برابر، از هجمه سفرها در تعطیلات خاص جلوگیری کنند و امکان سفرهای کوتاه در بازه‌های زمانی مختلف را برای خانواده‌ها فراهم آورند.
این درحالی است که در ایران به دلیل محدود شدن تعطیلات به ایام نوروز، پراکنده بودن تعطیلات رسمی و تعطیلی یک روزه آخر هفته هجمه سفرها تنها در تعطیلات مناسبتی محدود از جمله عید اتفاق می‌افتد و در باقی فصول به‌ویژه در پاییز و زمستان با کاهش سفرها به‌دلیل کمی تعطیلات مواجه هستیم. در تعطیلات نوروز امسال نیز به‌دلیل نبود برنامه‌ریزی با توجه به بحران همه‌گیری کرونا همانند سال‌های گذشته با هجمه مسافران مواجه شدیم که عمده دلیل آن را می‌توان علاوه بر محدودیت سفرها حتی تا چند روز پایانی سال 99، نبود تعطیلات منظم همچون تعطیلی چند روزه آخر هفته دانست. ضمن آنکه، قرنطینه یک‌سال گذشته و محدودیت‌های گردشگری برای خانوارها باعث شد در تعطیلات عید 1400، تراکم مسافرت‌ها (نسبت به عید 99)، چشمگیر شود و در نتیجه، به‌خاطر «اثر منفی سفرهای پرحجم بر موضوع رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی»، موج جدیدی از ابتلا به کرونا در کشور به‌وجود بیاید.
طرح تعطیلی آخر هفته دو روزه که از سال 98 در دولت و مجلس استارت خورد نه تنها تاکنون بدون نتیجه باقی مانده، بلکه به فراموشی سپرده شده است. درحالی‌که اجرای این طرح به‌ویژه در زمان همه‌گیری امکان سفرهای ایمن و کوتاه را برای خانواده‌ها فراهم می‌کرد و از هجمه سفرها در ایام خاص همچون نوروز جلوگیری می‌کرد که اکنون به موج چهارم کرونا تبدیل نشود. باتوجه به اینکه بحران کرونا بیشترین آسیب را به بخش گردشگری وارد آورده و تعطیلی این بخش علاوه برفشار اقتصادی منجر به به مخاطره انداختن مشاغل بسیاری شده است، حذف سفرها و محدودیت‌های تردد تاثیرات منفی گسترده‌ای در درازمدت خواهد گذاشت. از این رو برقراری سفرهای ایمن و کوتاه تا حدودی می‌تواند به جبران خسارت‌های وارده بر این صنعت بپردازد که تصویب و اجرای ویکند دو روزه ضمن جلوگیری از هجمه سفرها و پراکنده شدن سفرها در تمامی فصول سال از جمله راهکارهای کاربردی و اثرگذار به‌شمار می‌رود.
به گزارش «دنیای‌اقتصاد» درحالی‌که ما هنوز در چالش تعطیلی آخر هفته دو روزه به سر می‌بریم بسیاری از کشورهای جهان طرح ویکند سه روزه را به اجرا درآورده‌اند. پیش از همه‌گیری کرونا در سال 2019، شرکت‌های مایکروسافت (دفتر مستقر در ژاپن) و تعدادی شرکت زنجیره‌ای آمریکایی اقدام به اجرای برنامه هفته کاری چهار روزه کرده‌اند اما پس از شیوع کرونا شرکت‌های دیگر این کشورها از جمله یونی لور در نیوزیلند و شوپیفی کانادا نیز آزمایش‌های خود را برای این نوع کار هفتگی آغاز کردند. در اسپانیا از سال 2019 طرح هفته کاری چهار روزه در پارلمان این کشور درحال بررسی است. در انگلیس نیز سال گذشته هفته‌کاری چهار روزه در کسب‌وکارها به اجرا گذاشته شد.
باتوجه به اینکه همه‌گیری کرونا در جهان منجر به تعطیلی نسبی گردشگری بین‌المللی شد، بسیاری از کشورها برای نجات بازار گردشگری و درآمدهای اقتصادی وابسته به این بخش تمرکز خود را روی تقویت بازار گردشگری خود گذاشته و در کنار ایجاد کمپین‌های «سفر برو» تعطیلات آخر هفته خود را به سه روز رساندند. شرکت‌های ژاپنی که طی دو سال اخیر به منظور کاهش ساعات کاری طرح تعطیلات آخر هفته سه روزه را در پیش گرفتند با آغاز بحران کرونا و آسیب گسترده بر مشاغل و اقتصاد به ویژه در بخش گردشگری، دولت ژاپن اکنون با اجرای عمومی در سراسر کشور، تحقق این طرح را تسریع کرد. زیرا هفته‌های کاری کمتر به کارکنان فرصت بیشتری برای در کنار خانواده بودن و گذران اوقات فراغت می‌دهد که در نتیجه این امر منجر به بازدهی بهتر و کیفیت بالاتر در عملکرد کارکنان خواهد شد. شرکت مایکروسافت ژاپن و گروه مالی میژو در دو سال گذشته اجراکننده آزمایشی این طرح بودند که به بررسی تاثیرات افزایش تعطیلات آخر هفته در روند کاری کارکنان پرداختند تا به بهبود شرایط کار و میزان اوقات فراغت کارکنان دست یابند. همه‌گیری کرونا و تاثیرات منفی آن بر مشاغل و اقتصاد منجر به عمومیت یافتن این طرح در کل کشور شد.
گردشگری یک منبع مهم درآمدی در کشور ژاپن به‌شمار می‌رود که پس از شیوع کرونا با خسارت‌های سهمگینی مواجه شد و مشاغل بسیاری در معرض خطر قرار گرفتند. دولت ژاپن برای جبران خسارت‌ها و بازیابی بازار گردشگری، با اجرای کمپین «سفربرو»، پرداخت یارانه سفر و اجرای ویکند 3روزه شهروندان ژاپنی را به سفرهای داخلی تشویق می‌کند که این امر مورد استقبال چشمگیری قرار گرفته است به‌طوری‌که از 22 ژوئیه تا اواسط اکتبر حدود 40 میلیون نفر به سفر رفتند و بسیاری از مشاغل مرتبط با گردشگری فعالیت‌های خود را مجددا آغاز کردند. اگرچه اوج‌گیری‌های مجدد کرونا گاهی منجر به افزایش محدودیت‌ها و کاهش سفرها شده، اما ویکند سه روزه به‌عنوان یک سیاست کلی و دائمی و روشی تاثیرگذار برای دوران پساکرونا به قوت خود باقی مانده است.
اسپانیا به‌عنوان دومین کشور گردشگرپذیر جهان نیز طرح تعطیلات آخر هفته سه روزه را به‌عنوان یک جریان مهم برای پسا کرونا در دستور کار قرار داده است. بازار گردشگری حدود 15 درصد از تولید ناخالص داخلی اسپانیا را به خود اختصاص داده است که عمده درآمد این کشور از راه پذیرش گردشگر تامین می‌شود. بحران کرونا که منجر به تعطیلی بازار گردشگری بین‌المللی این کشور شد سیاست کلی اسپانیا مانند اکثر کشورها به سوی تقویت گردشگری داخلی تغییر یافت. از این‌رو برنامه هفته کاری چهار روزه مورد توجه سیاستمداران این کشور قرار گرفت و درحال‌حاضر برخی از شرکت‌های اسپانیایی در مرحله آزمایش ویکند سه روزه به منظور بررسی افزایش کارآیی و اوقات فراغت کارکنان قرار دارند. همچنین دولت فعلی انگلیس درصدد تصویب هفته کاری 4 روزه هستند که این امر می‌تواند منجر به ایجاد 45 تا 59 هزار شغل جدید در بخش گردشگری طی یک سال شود. از این رو دولت برای بازگرداندن بخش گردشگری کارفرمایان را به کوتاه‌تر کردن روزهای کاری تشویق می‌کند. فنلاند نیز از این طرح حمایت کرده و احتمال تصویب آن وجود دارد.
نیوزیلند که طی سالیان اخیر به یک مقصد مهم گردشگری تبدیل شده و اقتصاد این کشور مبتنی بر درآمدهای گردشگری است و حدود 6 درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده است؛ در پی انسداد سفرهای بین‌المللی ناشی از ویروس کرونا، ایده تعطیلی آخر هفته سه روزه را تشویقی در جهت ارتقای گردشگری داخلی و بازیابی این بخش پس از بحران کرونا در پیش گرفته است. اجرای این طرح می‌تواند منجر به افزایش و بهره‌وری گردشگری داخلی و بهبود و تعادل کار و زندگی افراد شود. در نهایت آلمان نیز اجرای طرح هفته کاری 4روزه را روشی برای جبران فشارهای اقتصادی در دوره کرونا معرفی می‌کند.
تحقیقات دانشگاه اکستر انگلستان نشان می‌دهد طرح ویکند 3 روزه علاوه بر بازیابی گردشگری داخلی منجر به کاهش بی‌سابقه انتشار گازهای گلخانه‌ای در سال 2020 نیز شده است. در واقع یک هفته کاری کوتاه‌تر نتیجه مثبتی در اقتصاد، کارآیی کارکنان و محیط‌زیست داشته است و هفته‌کاری سازگار با عصرکرونا محسوب می‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/525767/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

تولید پایدار سوخت در پالایشگاه تهران با تنوع‌بخشی به سبد محصولات

دارندگان کارت سوخت بخوانند

حزب‌الله: از رویارویی با اسرائیل و حمایت غزه عقب نمی‌کشیم

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ

شهادت یک جوان فلسطینی در کرانه باختری

سلمان: در باز است، باز پرنده است، پس در پرنده است!

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: مسئولان متوجه اطرافیان کذاب و هتاک باشند

قدردانی امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل‌کشی اسرائیل در غزه

عراق از حملات امروز به اصفهان ابراز نگرانی کرد

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

وقتی هیچی از هنر نقاشی نمیدونی

دابسمش علی لهراسبی برای مخاطبانش

واکنش معنادار وزیر روحانی درخصوص تذکر دفتر رهبری به مسئولان بخاطر رفتار بی‌قاعده در حجاب

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

شیرین: تا وقتی بله نگفته بودیم، هیشکی قصد ازدواج نداشت حالا همه میخوان زن بگیرن!

وقتی ناراحتی از اینکه مخ زن خودت رو زدی

راهپیمایی تهرانی‌ها در حمایت از عملیات «وعده صادق»

لاوروف: روسیه از طریق کانال‌های دیپلماتیک به اسرائیل اطلاع داده که ایران خواهان افزایش درگیری نیست

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

رپ خوانی بحرانی برای سید جواد هاشمی

روایت سفیر ایران در فرانسه از ماجرای تهدید به انفجار یک فرد در مقابل کنسولگری ایران

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

درگیری لفظی میان نتانیاهو و وزیر خارجه آلمان

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم

ناتو تعداد بیشتری سامانه پدافند هوایی به اوکراین ارسال می کند

سرقت 250 هزار سند در حمله هکری «انانیموس» به ارتش رژیم صهیونیستی

استوری جدید و متفاوتی که منوچهر هادی منتشر کرد

چهره ها/ تغییر چهره «گلنار» سریال گیلدخت بعد از 3 سال

ببعی به زبان ترکی هم مسلطه!

چهره ها/ سلفی جالب نصرالله رادش و همسرش وایرال شد

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی