اخبار محرمانه

آخرين مطالب

سرمقاله فرهیختگان/ مانع‌زدایی از مشارکت! مقاله

سرمقاله فرهیختگان/ مانع‌زدایی از مشارکت!
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - فرهیختگان / « مانع‌زدایی از مشارکت! » عنوان یادداشت روزنامه فرهیختگان به قلم علیرضا بابایی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
مانع‌زدایی در حوزه افکار عمومی چگونه ممکن است؟ افکار عمومی دچار چه موانعی است؟ اعتماد به‌نفس پایین و عدم توجه به دستاورد‌های نخبگان کشور در عرصه‌های مختلف حتما از موانع تولید موفق و باکیفیت در کشور است. اگر عموم جامعه باور نداشته باشند که مسائل کشور می‌‌تواند در داخل و با خلاقیت و پشتکار و توکل بر حضرت‌حق حل شود، مانع آنقدر هم که فکر می‌‌کنیم دیگر کوچک نیست. گره ذهنی به‌نظر از اصلی‌ترین دلایل بازدارندگی و ناامیدی است. تمایل جامعه ایران به خرید برند خارجی -که طی سال‌های اخیر به‌شدت کاهش هم پیدا کرده است- حتما مانع مهم و جدی دربرابر تولیدکننده‌های باکیفیت داخلی است.
انتخابات و مشارکت در سال پیش‌رو از مهم‌ترین دغدغه‌های دلسوزان به انقلاب است. حتما می‌‌توان برای انتخاب‌ها گزینه بهتری درنظر گرفت، اما به‌نظر می‌‌رسد در جمهوری اسلامی ما باید همیشه بنده مشارکت مردم باشیم. مشارکت در انتخابات نه باید درموردش اغراق صورت گیرد و نه باید کوچک‌نمایی بشود. مشارکت مردم در انتخابات ضامن حضور و کنشگری مردم در انقلابی است که داعیه حمایت از مستضعفان را دارد. همان‌طور که در انتخابات‌های گذشته هم خطر آن حس شده، در این انتخابات هم این خطر محتمل است. افرادی که همیشه در انتخابات‌ها حضور داشته‌اند، کمتر پای صندوق‌های آرا آمده‌اند. دلایل مختلفی می‌‌تواند در این مساله تاثیرگذار باشد، اما با بررسی روند انتخابات‌های اخیر و آرای اعلام‌شده به تفکیک صندوق‌های اطراف تهران و مناطق مرکزی و جنوب تهران این گزاره که «مردمی که معمولا پای صندوق‌های رای آمده‌اند، در انتخابات‌های اخیر مشارکت‌شان با کاهش روبه‌رو بوده است» تایید می‌‌شود.
«از جهت وجهه خارجی هم انتخابات و حضور و مشارکت مردم، نشان‌دهنده اقتدار ملی است. این را همه باید بدانیم و اذعان کنیم که بله، امکانات دفاعی و قدرت‌های دیپلماسی و امثال اینها به کشور اقتدار می‌دهد، در این شکی نیست اما بیش از همه اینها مردم یک کشور و ملتند که اقتدار می‌دهند. وقتی همه‌ احساس کنند در دنیا -دشمن و دوست- که این ملت هوشیار است، بیدار است، سر پا است، عازم است، پرانگیزه‌ است، این کشور یک اقتداری، یک هیبتی در چشم همه‌ پیدا می‌کند؛ چه دوست و چه دشمن. بنابراین حضور مردم موجب اقتدار کشور خواهد شد و انتخابات، مظهر حضور مردم است؛ اجتماعات انقلابی، مظهر حضور مردم است و از همه مهم‌تر البته انتخابات است. مسلما ایران قوی بهتر از ایران ضعیف و ناتوان و توسری‌خور است؛ ایران قوی، ایران عزیز و دارای عزت. خب حالا این قوت را چه کسی به ایران می‌بخشد؟ همان‌‌طور که عرض کردیم، ملت؛ ملت هستند که این قوت را به کشور می‌بخشند و حضور ملت و مشارکت‌شان هم -اصل مشارکت‌شان، اندازه مشارکت‌شان- مسلما در این قوت ملی تأثیر دارد.» ( سخنرانی نوروزی سال 1400)
تکلیف احزاب و همه علاقه‌مندان به ایران مشخص است. اولویت، حضور و مشارکت مردم است. منبع اقتدار در جمهوری اسلامی مردم هستند. مردم باید تصمیم بگیرند و برای آینده‌شان انتخاب کنند. هر تصمیمی بهایی دارد و باید بهای آن تصمیم هم پرداخت شود. هرچند در این سال‌ها رفتاری غلط از عموم جریان‌های سیاسی جامعه ایران مشاهده کرده‌ایم، اما باید تاکید کنیم اصل بر مشارکت و حضور حداکثری است. همان‌طور که جریانی بعد از سال 88 اول بنا بر شرکت نکردن گذاشتند و بعد‌ها این اشتباه عیان خود را تغییر دادند و برای به قدرت رسیدن تکرار‌هایی پوچ انجام داده‌اند.
بدرفتاری و سرزنش بیجای مردم برای رایی که داده‌اند از عموم جریان‌های موجود سیاسی هم به‌وقوع پیوسته است. اتفاق درحال وقوع مانند رفتار اشتباهی است که والدین در مواجهه با خطای فرزند خود مرتکب شوند. بله درست است که باید جلوی فرزند را در مواجهه با کنجکاوی با پریز برق گرفت و یا آنکه اجازه برخی ریسک کردن‌ها را نداد، اما فراموش نکنید که این رفتار اگر کنترل‌گری بیش از حد باشد، حتما در شجاعت و ریسک‌پذیری فرزند تاثیر جدی خواهد داشت.
هربار جریان‌های مخالف دولت مستقر برای تغییر ذائقه مخاطب دست به بدرفتاری و خلاف‌واقع گفتن حرف‌هایی می‌‌زنند که بعضا می‌‌دانند حقیقت اتفاق چیز دیگری است. تاثیر رسانه‌های معاند و دشمنان هم در ضریب دادن و دمیدن در تنور این شکاف‌ها قابل بررسی مفصل و عمیق قطعی و قابل‌بررسی است.
همین دولت هم در ابتدای کار معتقد بود چرا باید با ادبیات جنگی صحبت کرد. زبان دنیا را بلد نیستند و ما با زبان دیپلماسی مسائل کشور را حل می‌‌کنیم و امثال اینها. اما حال بعد از گذشت این سال‌ها که توانایی بسیاری داشته‌اند، معتقدند ما در یک جنگ اقتصادی بوده‌ایم! سیاست‌هایی وضع کرده‌اند که ای‌کاش همان زبان دنیا نابلد‌ها بودند که حداقل اجازه تشکیل صف برای خرید مرغ و روغن را نمی‌دادند و همه‌چیز را به خارج گره نمی‌زدند.
«و من این را هم عرض بکنم -اینها دیگر اطلاعات ما است- ملت عزیز هم بدانند که دستگاه‌های جاسوسی و سرویس‌های اطلاعاتیِ کشورهایی و از همه بدتر کشور آمریکا و همچنین رژیم صهیونیستی از چندی پیش و نه امروز دارند تلاش می‌کنند که انتخابات آخر خرداد را بی‌رونق کنند؛ یا برگزارکنندگان را متهم می‌کنند [و می‌گویند] «انتخابات مهندسی‌شده» - درواقع برگزارکنندگان انتخابات را دارند متهم می‌کنند یا شورای محترم نگهبان را متهم می‌کنند- یا مردم را دلسرد می‌کنند [و می‌گویند] «رأی شما اثری ندارد، در بهبود اوضاع تأثیری نمی‌گذارد؛ چرا بی‌خودی خودتان را خسته می‌کنید!» با شدت تمام از این کارها دارند می‌کنند.» (سخنرانی نوروزی سال 1400)
این عبارات را مروری مجدد باید داشته باشیم؛ اینکه اصل مظهر حضور مردم علاوه‌بر اجتماعات انقلابی در انتخابات است و اصل بر مشارکت است و میزان مشارکت، چراکه دستگاه‌های مخالف و کشور‌های معاند درحال دلسرد کردن مردم هستند و این درحالی‌ است که عوامل و بی‌تدبیری‌های داخلی نیز بر این مساله تاثیر گذاشته است و مردم در شرایط سخت معیشتی قرار گرفته‌اند.
برای آنکه جامعه دلسردی و ناامیدی را تجربه نکند باید توجه کنیم همه جریان‌های سیاسی برای مبارزه با دشمنان و ساخت کشور عزیزمان ایران باید اول از هرچیز بدانند این مردم هستند که در جمهوری اسلامی تصمیم می‌‌گیرند و قدرت از آن مردم است. حتما در همین دولت هم تصمیماتی گرفته شده است و سیاست‌هایی اتخاذ شده که لازم است به زبان آورده شود و مورد تقدیر واقع شوند. اگر نیکی دیدم باید به زبان آوریم و جامعه برای دلسرد نشدن باید دستاورد‌های خود را مرور کند. فعالان حوزه سیاست و دلسوزان انقلاب موظفند دستاورد‌ها را برای مردم دائما بیان کنند، ولو دستاورد در دولت غیرهمسو (به‌ظاهر) اتفاق افتاده است.
آنچه مسلم است اینکه در این راستا باید فعالان حوزه افکار عمومی و دیگران دقت‌هایی را به‌عمل بیاوریم؛ اول آنکه تمام تلاش‌مان باید معطوف به مشارکت باشد و برای افزایش این مشارکت باید با دلسردی و ناامیدی مردم مواجهه عاقلانه کرد. تلاش برای رای آوردن کاندیدای نزدیک به نظرمان کار بدی نیست، اما اگر این تلاش را طوری ترجمه کنیم که انقلاب برای ماست، شما نیامدید که رای بدهید، اهمیتی برایمان ندارد. حتما با نظرات رهبری معظم انقلاب فاصله دارد. هرنوع بداخلاقی در عرصه انتخابات که تذکر چندهفته قبل رهبر انقلاب بوده است، باید با کنش فعالانه دلسوزان انقلاب ساکت شود.
دوم باید بدانیم که اصل مظهر مشارکت مردم در اجتماعات انقلابی است، اما نباید فراموش کرد که مهم‌ترین عرصه کنشگری مردم در انقلاب اسلامی همین بحث مشارکت است. تاکید مجدد بر عدم اغراق در اهمیت مشارکت هم خالی از لطف نیست. به هرحال باید در راستای افزایش مشارکت تمام‌جانبه تلاش کرد و نیروهای انقلاب ابتدا باید برنده مشارکت مردمی در انتخابات باشند.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/522906/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

تولید پایدار سوخت در پالایشگاه تهران با تنوع‌بخشی به سبد محصولات

دارندگان کارت سوخت بخوانند

حزب‌الله: از رویارویی با اسرائیل و حمایت غزه عقب نمی‌کشیم

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ

شهادت یک جوان فلسطینی در کرانه باختری

سلمان: در باز است، باز پرنده است، پس در پرنده است!

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: مسئولان متوجه اطرافیان کذاب و هتاک باشند

قدردانی امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل‌کشی اسرائیل در غزه

عراق از حملات امروز به اصفهان ابراز نگرانی کرد

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

وقتی هیچی از هنر نقاشی نمیدونی

دابسمش علی لهراسبی برای مخاطبانش

واکنش معنادار وزیر روحانی درخصوص تذکر دفتر رهبری به مسئولان بخاطر رفتار بی‌قاعده در حجاب

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

شیرین: تا وقتی بله نگفته بودیم، هیشکی قصد ازدواج نداشت حالا همه میخوان زن بگیرن!

وقتی ناراحتی از اینکه مخ زن خودت رو زدی

راهپیمایی تهرانی‌ها در حمایت از عملیات «وعده صادق»

لاوروف: روسیه از طریق کانال‌های دیپلماتیک به اسرائیل اطلاع داده که ایران خواهان افزایش درگیری نیست

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

رپ خوانی بحرانی برای سید جواد هاشمی

روایت سفیر ایران در فرانسه از ماجرای تهدید به انفجار یک فرد در مقابل کنسولگری ایران

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

درگیری لفظی میان نتانیاهو و وزیر خارجه آلمان

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم

ناتو تعداد بیشتری سامانه پدافند هوایی به اوکراین ارسال می کند

سرقت 250 هزار سند در حمله هکری «انانیموس» به ارتش رژیم صهیونیستی

استوری جدید و متفاوتی که منوچهر هادی منتشر کرد

چهره ها/ تغییر چهره «گلنار» سریال گیلدخت بعد از 3 سال

ببعی به زبان ترکی هم مسلطه!

چهره ها/ سلفی جالب نصرالله رادش و همسرش وایرال شد

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی