اخبار محرمانه

آخرين مطالب

سرمقاله فرهیختگان/ غنی‌سازی 60 درصد؛ ضربه اول به پروژه تحریم- ترور مقاله

سرمقاله فرهیختگان/ غنی‌سازی 60 درصد؛ ضربه اول به پروژه تحریم- ترور
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - فرهیختگان /« غنی‌سازی 60 درصد؛ ضربه اول به پروژه تحریم- ترور » عنوان یادداشت روزنامه فرهیختگان به قلم سیدمهدی طالبی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع داد، غنی‌سازی 60 درصد را آغاز می‌کند
تهران دو روز بعد از ماجراجویی کشورهای غربی و رژیم‌صهیونیستی در تاسیسات نطنز، پاسخ‌های چندگانه خود را به طرف غربی اعلام کرد. سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور ایران و گروه 1+4 در وین حضور دارد، بعدازظهر دیروز از این پایتخت اروپایی خبر آغاز غنی‌سازی 60 درصدی را به جهان مخابره کرد. عراقچی اعلام کرد ایران روز سه‌شنبه در نامه‌ای به مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده است که غنی‌سازی 60 درصدی را آغاز می‌کند. غنی‌سازی 60 درصدی اما تنها بخش غیرمنتظره نامه نبوده است و در این نامه تهران قصد خود برای نصب هزار سانتریفیوژ جدید با توانایی چندبرابری نسبت به سانتریفیوژهای آسیب‌دیده در حادثه اخیر نطنز را نیز به اطلاع آژانس رسانده است. لازم به ذکر است، کاظم غریب‌آبادی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بعد از خرابکاری اخیر در تاسیسات غنی‌سازی نطنز اعلام کرده بود که ماشین‌های نسل جدید در نطنز نصب و چندین اقدام فنی دیگر نیز ظرف همین هفته اعلام خواهد شد. علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز ضمن تاکید بر نصب سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر و جدید از جبران تمامی صدمات ایجادشده در حادثه نطنز تا هفته آینده خبر داده بود.
 اهداف ایران از غنی‌سازی 60 درصدی
ایران برخلاف دوره انعقاد و اجرای برجام تصمیم گرفته است گامی محکم بردارد و وارد یک فرآیند نشود، زیرا می‌داند در طول این فرآیند است که خلف‌وعده‌های غرب رخ خواهند داد. تهران اعلام کرده است تنها درصورتی به برجام بازمی‌گردد که تحریم‌ها به‌صورت جامع برداشته شده و توسط تهران راستی‌آزمایی شوند. در این مسیر دولت این اجازه را ندارد که فرآیند گام‌به‌گام را آغاز کند، چراکه این فرآیند می‌تواند به شکلی نامتوازن ابزارهای موجود در دست ایران را خالی کند. تا پیش از طرح اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی برای لغو تحریم‌ها، با وجود گذر حجم و شدت تحریم‌های آمریکا از دوران تحریم‌های شدید دوره اوباما، اما ایران بخشی از تعهدات برجامی خود را کاهش داده بود. درصورت ورود ایران به یک فرآیند گام‌به‌گام در این شرایط «کاهش تعهدات برجامی» فریز می‌شدند و ایران از رسیدن به سقف پیش از برجام یعنی غنی‌سازی تا 10 تن و توان 10 هزار سو باز می‌ماند. در مقابل اما آمریکا در مسیر گام‌به‌گام کاهش تحریم‌ها تنها بخشی از دارایی‌های ایران را آزاد می‌کرد و همچنان ابزاری قدرتمندتر از تحریم‌های دوره اوباما را در دستانش حفظ می‌کرد.
تهران اما با آغاز غنی‌سازی 20 درصد، توقف اجرای پروتکل الحاقی و افزایش توان غنی‌سازی ایران به 16500 سو (در پیش از برجام 10 هزار سو) موفق شد برگ‌های موجود در دست خود را افزایش دهد. با این حال به‌جز افزایش توان غنی‌سازی بر مبنای «سو» دیگر شاخص‌ها از دوران پیش از برجام عبور نکردند. به همین دلیل طرف غربی همچنان امیدوار بود که بتواند تهران را تحت فشار مجبور به پذیرش فرآیند گام‌به‌گام کند تا در این فرآیند کاهش تعهدات برجامی ایران فریز شده، اما ساختار قدرتمند تحریم‌های یکجانبه آمریکا همچنان دست نخورده در اختیار واشنگتن باقی بماند.
رهبر انقلاب در راستای شکستن این تنگنا در اسفندماه سال گذشته اعلام کردند ایران درصورتی که آمریکا تحریم‌ها را لغو نکند احتمال دارد بر مبنای نیاز خود غنی‌سازی 60 درصد را نیز آغاز کند. این بیان صریح و البته مناقشه‌برانگیز در پرونده هسته‌ای ایران به این دلیل صورت گرفت که به طرف مقابل بفهماند تهران تن به فرآیند گام‌به‌گام که تضعیف‌کننده منافع ایران است، نخواهد داد و برای اقدامات متقابل آمادگی و عزمی راسخ دارد. آمریکایی‌ها برای اجبار ایران جهت پذیرش فرآیند گام‌به‌گام و قراردادن تهران در بن‌بست دست به طراحی انفجاری در نطنز زدند تا برگ‌های برنده موجود در دست ایران را تضعیف کنند و از عزمشان برای رویارویی متقابل با تهران خبر دهند. پاسخ متقابل تهران نیز یک اراده قوی برای آغاز غنی‌سازی 60 درصد بود.
ایران در اواسط دی‌ماه 1399 غنی‌سازی 20 درصدی را آغاز کرد. دو ماه بعد در اسفند همین سال از آمادگی‌اش برای غنی‌سازی 60 درصدی خبر داد و ماه بعد در فروردین 1400 آن را آغاز کرد. تهران تنها در 4 ماه تمامی سطوح غنی‌سازی موجود در پرونده هسته‌ای را جابه‌جا کرد و به طرف مقابل فهماند چقدر سریع می‌تواند مرزها و خطوط قرمز پرونده هسته‌ای را جابه‌جا کند. ایران در مدت کمتر از 4 ماه 50 کیلوگرم اورانیوم 20 درصد را تولید کرده است، درحالی که طبق قانون مجلس که بر مبنای تولید سالانه 120 کیلوگرم اورانیوم 20 درصد است تنها می‌بایست 35 کیلو تولید می‌کرد. سازمان انرژی اتمی ضمن اعلام جلو بودن از قانون مجلس از افزایش سقف غنی‌سازی با نصب ماشین‌های جدید خبر داده است و حالا نیز جدای از برنامه 20 درصد با نصب ماشین‌های دیگری می‌خواهد ظرفیتی برای غنی‌سازی گسترده 60 درصد ایجاد کند.
در این شرایط جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا ناچار است نیت اصلی خود را افشا کند. تهران قصد ندارد وارد فرآیند شود و برای بی‌اعتمادی‌اش به واشنگتن خواهان اقدامی تقریبا هم‌زمان از سوی دو کشور است. بایدن در این شرایط نمی‌تواند دیگر تهران را پای میز مذاکره با بهانه‌های مختلف بدواند. هرچه کاخ‌سفید زمان را از دست بدهد تهران برگه‌های بازی بیشتری را رو خواهد کرد و در مقابل این تحریم‌های آمریکا هستند که فریز خواهند شد. در معادله جدید، آمریکا به‌دلیل استفاده حداکثری از توان خود برای اعمال تحریم دیگر ابزاری ندارد و در مقابل باید دست‌بسته نظاره‌گر پیشروی‌های هسته‌ای ایران باشد. فن بدل ایران پس از رد کردن فرآیند گام‌به‌گام موجب‌شده تا به‌جای تهران این واشنگتن باشد که در بن‌بست گیر کند.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/522162/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

تولید پایدار سوخت در پالایشگاه تهران با تنوع‌بخشی به سبد محصولات

دارندگان کارت سوخت بخوانند

حزب‌الله: از رویارویی با اسرائیل و حمایت غزه عقب نمی‌کشیم

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ

شهادت یک جوان فلسطینی در کرانه باختری

سلمان: در باز است، باز پرنده است، پس در پرنده است!

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: مسئولان متوجه اطرافیان کذاب و هتاک باشند

قدردانی امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل‌کشی اسرائیل در غزه

عراق از حملات امروز به اصفهان ابراز نگرانی کرد

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

وقتی هیچی از هنر نقاشی نمیدونی

دابسمش علی لهراسبی برای مخاطبانش

واکنش معنادار وزیر روحانی درخصوص تذکر دفتر رهبری به مسئولان بخاطر رفتار بی‌قاعده در حجاب

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

شیرین: تا وقتی بله نگفته بودیم، هیشکی قصد ازدواج نداشت حالا همه میخوان زن بگیرن!

وقتی ناراحتی از اینکه مخ زن خودت رو زدی

راهپیمایی تهرانی‌ها در حمایت از عملیات «وعده صادق»

لاوروف: روسیه از طریق کانال‌های دیپلماتیک به اسرائیل اطلاع داده که ایران خواهان افزایش درگیری نیست

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

رپ خوانی بحرانی برای سید جواد هاشمی

روایت سفیر ایران در فرانسه از ماجرای تهدید به انفجار یک فرد در مقابل کنسولگری ایران

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

درگیری لفظی میان نتانیاهو و وزیر خارجه آلمان

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم

ناتو تعداد بیشتری سامانه پدافند هوایی به اوکراین ارسال می کند

سرقت 250 هزار سند در حمله هکری «انانیموس» به ارتش رژیم صهیونیستی

استوری جدید و متفاوتی که منوچهر هادی منتشر کرد

چهره ها/ تغییر چهره «گلنار» سریال گیلدخت بعد از 3 سال

ببعی به زبان ترکی هم مسلطه!

چهره ها/ سلفی جالب نصرالله رادش و همسرش وایرال شد

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی