اخبار محرمانه

آخرين مطالب

کودتای ناکام در اردن مقاله

کودتای ناکام در اردن
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - در این راستا، نیروهای امنیتی اردن شاهزاده «حمزه بن حسین» ولی عهد سابق و برادر ناتنی ملک عبدالله دوم پادشاه اردن و 20 نفر دیگر را به تهدید علیه ثبات کشور دستگیر کرده اند.
روزنامه آمریکایی واشنگتن پست به نقل از مقامات اردنی گزارش داده است اخیرا افرادی در این کشور دستگیر شده اند که قصد داشته اند علیه حکومت پادشاهی این کشور توطئه کرده و دست به کودتا بزنند.
یکی از مقام های مسئول در کاخ پادشاهی اردن خبر داده که یک توطئه پیچیده با ابعاد مختلف که شامل یکی از اعضای خاندان سلطنتی نیز می شده، کشف و خنثی شده است. در این توطئه رهبران برخی قبایل اردنی و شماری از مسئولان دستگاه امنیتی اردن نیز دست داشته اند.
در این راستا، نیروهای امنیتی اردن شاهزاده «حمزه بن حسین» ولی عهد سابق و برادر ناتنی ملک عبدالله دوم پادشاه اردن و 20 نفر دیگر را به تهدید علیه ثبات کشور دستگیر کرده اند.
برخی رسانه های اردنی گزارش داده اند که حمزه بن الحسین در حبس خانگی یا تحت بازداشت است، هر چند مقامات رسمی این خبر را تکذیب کرده اند. با این حال، شاهزاده حمزه در پیامی ویدئویی بازداشت خانگی خود را تایید کرد. وی در این ویدئو ، دولت عبدالله را به فساد، بی ‌کفایتی و آزار منتقدان متهم کرد، اما هر گونه دخالت در توطئه و کودتا علیه پادشاه را رد کرد.
این حصر ظاهرا پس از دیدار شاهزاده حمزه با رهبران قبایل که گفته می شود به جلب حمایت از او کمک کرد انجام می شود.
ملک عبدالله در سال 2004 عنوان ولی عهدی را از شاهزاده حمزه بازپس گرفت. این ضربه ای به ملکه نور (همسر چهارم و آخر ملک حسین) محسوب می شد که امیدوار بود بزرگترین پسرش شاه شود.
خبرگزاری رسمی اردن بدون اشاره به جزئیات نوشت این بازداشت‌ ها پس از پیگیری دقیق و بنا به دلایل امنیتی بوده و تحقیقات در این باره ادامه دارد.
در میان بازداشت شدگان نام «باسم عوض الله» وزیر سابق دارایی و «شریف حسن بن زاید» از اعضای خاندان سلطنتی ذکر شده است. عوض الله پیشتر ریاست دیوان پادشاهی اردن را برعهده داشته است. همچنین وی سابقه مشاور نخست وزیر این کشور و فرستاده ویژه پادشاه اردن در عربستان را نیز در کارنامه خود دارد و از شخصیت‌های نزدیک به مراکز تصمیم‌ گیری محسوب می شود.
ماجرای کودتا در اردن زمانی رخ داده که شهروندان اردنی چندی قبل با برگزاری تظاهرات در «امان» علیه سیاست ‌های دولت شعار داده و خواستار مبارزه با فساد، لغو افزایش قیمت سوخت و عدم لغو یارانه نان شدند. معترضان همچنین آزادی زندانیان سیاسی، لغو قانون مالیات بر درآمد و جرایم الکترونیکی را خواستار شدند.
دو سال قبل هم اردن شاهد اعتراضات بود که به برکناری دولت «هانی الملقی» منتهی شد و پس از آن عبدالله دوم «عمر الرزاز» را برای تشکیل دولت جدید مأمور کرد.
به موجب طرح ریاضت اقتصادی مورد تأیید صندوق بین ‌المللی، اردن باید به منظور کاهش میزان بدهی بالغ بر 37 میلیارد دلار، به کاهش هزینه ‌ها و افزایش مالیات ‌ها روی آورد.
اردن منابع طبیعی کمی دارد و اقتصاد این کشور در اثر شیوع ویروس کرونا به شدت آسیب دیده است. اردن همچنین تعداد زیادی از آوارگان سوریه را پذیرا بوده است.
تلاش برای کودتا و دستگیری در سطوح بالا در اردن کم سابقه است. اردن دستگاه اطلاعات قدرتمندی دارد که از زمان شیوع کرونا اختیارات تازه ای کسب کرده و این موضوع باعث انتقاد گروه های حقوق بشر شده است.
در سطح خارجی، قدرت های منطقه ای از جمله مصر و عربستان سعودی از ملک عبدالله حمایت کرده اند. آمریکا هم که در اتحاد با اردن مشغول همکاری های امنیتی و مبارزه با گروه «دولت اسلامی» (داعش) است، نظام پادشاهی اردن را متحدی کلیدی که از حمایت کامل واشنگتن برخوردار است توصیف کرده است.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به حوادث اخیر در اردن اعلام کرد «عبدالله دوم» شاه اردن شریک مهمی برای ایالات متحده بوده و از حمایت کامل ما برخوردار است.
به نظر می آید چنین حادثه ای در اردن که دارای ساختاری سنتی و نسبتا مستحکم است، تاثیر و تغییر قابل توجهی ایجاد نخواهد کرد. عبدالله دوم با تثبیت قدرت خود طی 22 سال گذشته موفق به ایجاد حکومتی یکپارچه شده و با توجه به اختیارات بالای دستگاه های امنیتی و اطلاعلاتی و د رپیش گرفتن سیاست سرکوب، معترضان مجال زیادی برای ابراز وجود ندارند.
از طرفی پادشان اردن مورد حمایت متحدان سنتی خود در منطقه از جمله عربستان و مصر قرار دارد و در سطح بین المللی از پشتیبانی غرب به ویژه آمریکا برخوردار است. همین امر موجب تثبیت قدرت وی شده و توانسته است رقبا و مدعیان داخلی را از صحنه بدر کند.
اردن با آن که از نظر سیاسی و اقتصادی کشور قدرتمندی محسوب نمی شود، اما در منطقه نقش مجری سیاست های غرب و متحدانش و خصوصا رژیم صهیونیستی را به خوبی ایفا می کند.
در واقع اردن زمانی که در سال 1994 با اسرائیل پیمان صلح موسوم به «وادی عربه» را امضا کرد، تبدیل به یکی از حامیان روند سازش شد و به طور غیرمستقیم و گاه مستقیم به حمایت از سیاست های توسعه طلبانه رژیم غاصب قدس پرداخته است.
در پرونده سوریه نیز اردن در کنار جبهه ضدسوری ایستاده و در اوج بحران و جنگ در این کشور، در انتقال تروریست ها و تجهیزات از طریق مرزهای جنوبی سوریه نقش داشت.
اردن همچنین در مقاطعی تلاش کرده است روابط خود را با جمهوری اسلامی ایران بهبود بخشد، موضوعی که با مخالفت متحدانی همچون عربستان سعودی مواجه شده است.
در مجموع باید گفت به رغم وجود جریان های سیاسی و مدنی مخالف دولت پادشاهی اردن در داخل و وقوع برخی اعتراضات مردمی، شرایط تغییرات بنیادین در اردن به ویژه با توجه به حمایت قدرت های خارجی از ساختار موجود، ضعیف ارزیابی می شود.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/515535/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صادق قطب زاده، یک انقلابی که قصد کودتای نظامی داشت

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

تولید در پتروشیمی غدیر به 120 درصد ظرفیت اسمی رسید

افزایش تولید برق کشور با یاری شرکت انتقال گاز

صدا و سیمای 24 هزار میلیاردی چقدر بیننده دارد؟

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

3 سریال کره‌ای که طرفداران «جومونگ» نباید از دست بدهند

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

افت قیمت نفت در پی نگرانی‌ها درباره عرضه جهانی

راه‌اندازی سامانه پایش درخواست‌های خرید کالا در شرکت نفت فلات قاره

تأکید شرکت نفت فلات قاره بر ارائه خدمات مناسب پروازی به کارکنان مناطق عملیاتی

از اصلاح دستمزد سلبریتی‌ها در تلویزیون تا اخبار تولید «پایتخت7» و وضعیت سریال «سلمان فارسی»

توزیع 40 میلیون لیتر سوخت در بخش کشاورزی منطقه سبزوار

انتقاد شدید رئیس دانشکده روانشناسی تهران از مدیران تلویزیون/ ویدئو

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «انصاری رامندی»

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «فرشیدفر»

خاتمی: در دانشگاه افراطیون چپ را کوبیدم و ناراحتشان کردم، به رهبرى گفتم، ایشان هم افراطیون راست را محکوم کنند؛ نپذیرفتند

برنامه‌ریزی نفت و گاز کارون برای تحقق شعار سال 1403

گازسوزی حداقلی در نفت و گاز مارون

تعظیم روز ارتش

جانباز گرانقدر 70 درصد «سلمان کلیوند عباسی» به خیل شهدا پیوست

اجرای 80 پروژه فنی و خدماتی در نفت و گاز آغاجاری

توزیع 1.5 میلیون لیتر سوخت میان ناوگان هوایی منطقه بوشهر در ایام نوروز

60 لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت‌ماه 1403 بامداد شنبه شارژ می‌شود

60 لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت‌ماه 1403 امشب شارژ می‌شود

مولدسازی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است

تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام به ارزش بیش از 28 میلیارد دلار در سال 1402

سفر به تهران قدیم؛ کشتی با خرس در خیابان‌های تهران/ تصاویر

پیگیری فشرده‌ی سازمان منطقه آزاد کیش برای تعیین تکلیف مالیات بر ارزش افزوده/ جلسه اختصاصی کمیسیون اقتصادی مجلس با سرهنگی

حرفهای جنجالی مجری سابق صداوسیما: تک تک مسئولان استعفا دهند/ ویدئو

همدلی همکاران در مسیر تحقق اهداف سازمانی ضرورت دارد

پیام تبریک بنیاد شهید وامور ایثارگران استان گیلان به مناسبت فرا رسیدن روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی زمینی

ارتش جمهوری اسلامی ایران افتخار و مایه سربلندی کشور

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعان رسیدگی کرد

افشاگری تلخ مجری تلویزیون از تصمیم به خودکشی/ ویدئو

سه‌شنبه‌های ایثارگری در مازندران

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

تازه‌ترین اوضاع شرکت‌های تولیدی صندوق‌ بازنشستگی صنعت نفت بررسی شد

مسیر تولید در صنعت نفت از ایجاد اوضاع مطلوب برای کارکنان می‌گذرد

بار اصلی تحقق شعار سال بر دوش صنعت نفت است

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

وزارت نفت اثر تحریم‌ها در تولید و صادرات نفت را کم کرد/ جهشی قابل‌توجه در صادرات گاز داشته‌ایم

متخصصان وزارت نفت تحریم‌ها در زمینه تولید و صادرات نفت را بلااثر کردند/ جهشی قابل‌توجه در صادرات گاز داشته‌ایم

تولید نفت شیل آمریکا در ماه مه افزایش می‌یابد

تمایل اوپک برای عضویت جمهوری نامیبیا

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی