اخبار محرمانه

آخرين مطالب

افول «ترامپ»،آغاز «ترامپیسم» تحلیل ویژه

افول «ترامپ»،آغاز «ترامپیسم»
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - صبح نو /متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
حنیف غفاری / شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020، مولود فرضیات و مولد تحلیل‌های گوناگونی بوده است. برخی تحلیلگران معتقدند که اتحاد رای دهندگان دموکرات و جمهوری‌خواهان ناراضی، منجر به شکست رئیس جمهور سابق آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر 2020 شده است. برخی دیگر نیز معتقدند که شکست ترامپ، یک برنامه ریزی از پیش تعیین شده توسط جریان پشت پرده حاکم در آمریکا بوده است، جریانی که استمرار حضور یک «رئیس جمهور سرکش» در کاخ سفید را برای واشنگتن «پرهزینه » دانسته و در نتیجه، تمامی نهادهای قضایی، قانونگذاری و امنیتی در آمریکا را جهت تحقق شکست نهایی وی بسیج کرده است. در این میان، نکاتی وجود دارد که نمی توان به سادگی از کنار آنها گذشت.
ترامپ هرگز تصور نمی کرد که در ایالاتی مانند آریزونا و جورجیا( که از ایالات قرمز و جمهوری‌خواه محسوب می شوند) ،بازی را به بایدن واگذار کند. حتی رئیس جمهورآمریکا قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور، با حمایت جمهوری‌خواهان سنا و هم حزبی هایش، «ایمی برت» را به عنوان نهمین قاضی دیوان عالی ایالات متحده منصوب کرد. این انتصاب، مورد انتقاد شدید دموکرات‌ها قرار گرفت اما ترامپ و سناتورهای جمهوری‌خواه روی این تصمیم مصمم بودند! در میان سناتورهای جمهوری‌خواه، تنها «سوزان کالینز» بود که مخالفت خود را با انتصاب ایمی برت ابراز کرد. این مخالفت، به تنهایی نتوانست مانع از راهیابی 
«ایمی برت» به دیوان عالی شود.در هر حال، ترامپ و همراهانش تصور می کردند که حمایت مطلق جمهوری‌خواهان از رئیس جمهور سابق آمریکا، منجر به راهیابی دوباره وی به کاخ سفید خواهد شد. به عبارت بهتر، پیروزی ترامپ بر دموکرات‌ها در پرونده انتصاب ایمی برت، وی را نسبت به حمایت تمام‌عیار جمهوری‌خواهان از خود امیدوار ساخت. پس از اعلام پیروزی اولیه ترامپ در ایالاتی مانند فلوریدا، اوهایو و تگزاس، اکثر جمهوری‌خواهان با انتشار تصاویر ترامپ در شبکه های اجتماعی و حساب‌های کاربری خود، به استقبال پیروزی وی رفتند. اما شکست ترامپ در ایالات آریزونا، ویسیکانسین، میشیگان و ...، رویای جمهوری‌خواهان مبنی بر تسلط دوباره بر کاخ سفید را از بین برد.شکست نهایی در ایالت جورجیا، تیر خلاص به ترامپ محسوب می شد. 
ترامپ شانسی برای تغییر معادله نداشت!
ترامپ در شرایطی که بازی را در شش ایالت آریزونا، جورجیا، پنسیلوانیا، میشیگان، ویسیکانسین و نوادا باخته بود، دیگر شانسی برای تغییر نتیجه بازی نداشت! اگر مناقشه انتخاباتی، تنها در یک ایالت در آمریکا ( مانند پنسیلوانیا) صورت می گرفت، اکثر جمهوری‌خواهان سنا آماده بودند تا حمایت تمام عیاری را از ترامپ در کشاندن بازی به دیوان عالی صورت دهند و در آنجا نیز رای نهایی به سود رئیس جمهور و جمهوری‌خواهان صادر شود. اما شکست ترامپ ( هر چند با اختلاف اندک) در چند ایالت، کار را برای همراهان ترامپ دشوار ساخت. در چنین شرایطی برخی اعضای کابینه ترامپ کاملا سکوت کرده و چهره های شناخته شده در حزب جمهوری‌خواه نیز رسما پشت ترامپ را خالی کردند. 
گروکشی ترامپ از جمهوری‌خواهان
سرانجام ترامپ در انتخابات شکست خورد.با همه این اوصاف، او معتقد است که باید سال 2024 به قدرت باز گردد! بسیاری از جمهوری‌خواهان، حتی اگر بخواهند در برهه فعلی نمی توانند مخالفت با ترامپ را علنی سازند زیرا درا ین صورت، با خشم طرفداران این حزب ( که بسیاری از آنها به طرفداران شخص ترامپ تبدیل شده اند ) مواجه خواهند شد. این دغدغه و مساله، خود را در ماجرای رای گیری اخیر در کنگره 
(بر سر استیضاح دوباره ترامپ ) نشان داد، جایی که تنها 7 سناتور جمهوری‌خواه از استیضاح و برکناری وی حمایت کردند. 
ترامپ اکنون جمهوری‌خواهان ( حزب جمهوری‌خواه) را بر سر یک دوراهی قرار داده است :«حمایت مطلق جمهوری‌خواهان از وی در انتخابات 2024» یا «تاسیس حزب جدید»! انتخاب هر دو گزینه، برای حزب جمهوری‌خواه بسیار پرهزینه خواهد بود. ترامپ با شماری از متحدان و هم سنگران خود درباره تشکیل حزب سیاسی گفت وگو و اعلام کرده است در راستای شعار سیاسی اش یعنی «نخست آمریکا» مایل است حزب تازه را «حزب میهن پرست» بنامد.این خبر در حالی اعلام می شود که شماری از جمهوری خواهان از نقش دونالد ترامپ در تحریک مهاجمانی که در ششم ژانویه به ساختمان کنگره آمریکا یورش بردند به شدت انتقاد کرده‌اند. اگرچه ترامپ در تازه ترین گفت و گوی خود، تاسیس حزب جدید را فعلا تکذیب کرده است، اما بازی وی در آینده ای نزدیک قابل پیش‌بینی نیست! آنچه سبب می شود جمهوری خواهان بیش از دموکرات‌ها از خبر تشکیل حزب «میهن پرست» نگران باشند، آن است که آرایی که به صندوق حزب احتمالی دونالد ترامپ ریخته خواهد شد، به قیمت لاغر شدن بدنه رای دهنده جمهوری خواهان تمام خواهد شد.از سوی دیگر کارشناسان می گویند با حضور دو حزب کهنه کار و قدرتمند در عرصه سیاست آمریکا تشکیل حزب سیاسی تازه برای رئیس جمهوری که با کناره گیری از قدرت بیش ازپیش به انزوا می رود، کار آسانی نیست.درهرحال، تاسیس حزب جدید ترامپ(حزب میهن پرست)، به معنای تیر خلاص بر پیکره جمهوری خواهان خواهد بود. در این صورت، قطعا دموکرات ها خواهند توانست تا یک دهه یا حتی بیشتر، قدرت را در کاخ‌سفید و کنگره در دست داشته باشند. 
بسیاری از تحلیلگران مسائل آمریکا معتقدند ترامپ تنها کسی است که به سبب بهره مندی از پایگاه اجتماعی در میان طرفدارانش(ازجمله ملی گرایان افراطی و سفیدپوستان) و بهره مندی از ثروت لازم (جهت تاسیس رسانه و ساختارهای تبلیغاتی-سیاسی جدید) قدرت تاسیس یک حزب جدید را خواهد داشت. با همه این اوصاف، ترامپ سعی دارد بر سر تاسیس یا عدم تاسیس حزب جدید خود با جمهوری‌خواهان وارد مذاکره و معامله شود. مطابق آخرین نظرسنجی ها، ترامپ در میان رای دهندگان جمهوری‌خواهان 55 درصد محبوبیت دارد . اگرچه وی کماکان محبوب ترین چهره جمهوری‌خواه بین هواداران این حزب محسوب می شود، اما میزان محبوبیت وی به خوبی نشان می دهد که برخی طرفداران این حزب سنتی، هرگز بازگشت وی به قدرت را بر نمی تابند.
ترامپیسم از بین نمی رود
صورت مساله در آمریکا کاملا مشخص است! ترامپ نهایت تلاش خود را برای بازگشت به قدرت به کار خواهد گرفت. او قصد دارد ترجیحا به صورت مستقیم ( از طریق پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری 2024) به قدرت بازگردد و در غیر این صورت، از یک فرد وابسته به خود در حزب جمهوری‌خواه حمایت کند. به عبارت بهتر، ترامپ به دلیل روحیات خاص و رویه متعارفی که از سال 2016 میلادی تا کنون در پیش گرفته است، نه تنها حاضر به پذیرش شکست در انتخابات 2020 نمی باشد، بلکه خود را نامزد اصلی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری 2024 می داند. ماجرا به این نقطه ختم نمی شود! نباید فراموش کرد که ترامپ با استناد به مجاری و ابزارهایی که در اختیارش است، آمریکا را در بن بستی تمام عیار گرفتار سازد.این مساله، خود را در جریان حمله طرفداران ترامپ به کنگره نیز نشان داد.
رییس جمهور آمریکا بارها به طرفداران خود از تگزاس و نیویورک گرفته تا کالیفرنیا و میشیگان گفته است که خود را برای چالشی طولانی مدت در عرصه سیاسی و اجتماعی آمریکا آماده کنند. پیام ترامپ کاملا مشخص است :" یا بازگشت به قدرت یا جنگ داخلی!"
طرفداران ترامپ نشان داده اند که استعداد ایجاد یک جنگ داخلی در ایالات متحده را داشته و خواهند داشت. این همان موضوعی است که نهادهای امنیتی و اطلاعاتی آمریکا را نگران ساخته است. نکته دیگر، به رواج پدیده ای به نام «ترامپیسم» در ایالات متحده باز می گردد.آنچه مسلم است اینکه «ترامپیسم»نه یک «ایده» است و نه یک «سبک فکری غالب»! ترامپیسم ( که برخی طرفداران ترامپ از آن به عنوان یک ارزش ! یاد می کنند) در واقع زیر شاخه ای، شخصیت خود ترامپ است. حملات کلامی متعدد رییس جمهور گذشته آمریکا به گماشتگان قبلی دولت خود را نمی توان به هیچ وجه، با و با استناد به هیچ سیاست، قانون و یا ایدئولوژی توجیه کرد.فارغ از آن، ترامپ معتقد است که باید پروسه قانونی را برای انجام کارها کنار گذاشت و در صورت لزوم دست به اسلحه برد.او دقیقا در جریان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 همین روش را دنبال کرد. ترامپ رسما از طرفداران خود خواسته بود تا خود را برای درگیری های جدی بعد از انتخابات و مقاومت در برابر پیروزی بایدن آماده کنند! حتی او محاصره اتوبوس بایدن، نامزد ناتوان حزب دموکرات توسط طرفداران مسلح خود در تگزاس را مورد تشویق قرار داده و از آن اعلام برائت نکرد. از این رو پایان حضور ترامپ در کاخ سفید به معنای پایان ترامپیسم در آمریکا نیست! ترامپیسم ، تلفیقی از آنارشی، لمپنیسم و خودشیفتگی ( خودبرتر پنداری ) می باشد. ترکیبی که در روحیه ، شخصیت و مسلک سیاسی و اقتصادی بسیاری از حامیان ترامپ ( که از سال 2016 تا کنون به طرفداران وی تبدیل شدند) قابل مشاهده است. آری! ترامپیسم یک مکتب فکری یا حتی یک سبک رفتاری در عرصه سیاست خارجی آمریکا نیست اما می تواند طی ماهها و سالهای آینده موجودیت و زیرساختهای آمریکا را به چالش بکشد.جامعه شناسان و استراتژیستهای آمریکایی در خصوص اینکه «ترامپیسم» به عنوان «مصداق هنجار شکنی رسمی» مورد توجه و ترویج در آمریکا قرار بگیرد بارها هشدار داده اند اما به نظر می رسد دیگر برای مخابره این هشدارها و توصیه ها دیر شده است! عوارض و تبعات ناشی از حضور چهارساله ترامپ در قدرت، تا دهه ها گربیانگیر ایالات متحده آمریکا خواهد بود.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/508593/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بازیگران شبکه نمایش خانگی را ستاره‌باران کردند

قالیباف: بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز برنامه ندهد، مجلس برنامه می‌دهد

هشدار روسیه در مورد استقرار تاسیسات هسته‌ای ناتو در لهستان

میرسلیم: رئیسی در فرصت باقی‌مانده تدبیر مناسبی نیندیشد، همه ما ضرر می‌بینیم

همکاری‌های ایران و پاکستان در حوزه انرژی با قوت ادامه می‌یابد

زنان مو بِلوند و چشم آبی‌ای که در خدمت نسل طلایی آلمان بودند!

طلای 18عیار پایین آمد؛ بازگشت دلار به کانال 63 هزار تومان

مسکو: فرمول زلنسکی برای صلح، درگیری را طولانی‌تر می‌کند

کل کل نون خ ها در آخرین لحظات عمرشان

تشکر وزیر دفاع از مجلس بابت تصویب تشکیل سازمان «سپند»

مشعل‌های گازی مجتمع‌های پتروشیمی جمع‌آوری می‌شوند

چند تصویر جالب از دخترانی که امروز کنکور داشتند

افسر اسرائیلی هدف تک‌تیرانداز مقاومت فلسطین

گنجی: توماج صالحی حتما اعدام نمی‌شود

معاون پارلمانی رئیسی: دستگاه‌ها باید به وظایف روشن و بی‍ّن خود درباره حجاب عمل کنند

ضرورت روزآمدسازی دانش و اطلاعات مدیران مناطق نفت‌خیز جنوب

گام بلند مناطق نفت‌خیز جنوب در بومی‌سازی تجهیزات

پاپ فرانسیس: جنگ غزه و اوکراین را متوقف کنید

بخشی از آثار ویرانی های ارتش اشغالگر در شهر خان یونس

حامد بهداد و سحر دولتشاهی از «می‌خواهم زنده بمانم» به «مفت‌بر» رسیدند

امام جمعه سابق جوانرود درگذشت؛ علت استعفای سال گذشته او چه بود؟

جزئیات تخصیص ارز 28500 تومانی

پاسخ موشکی حزب‌الله به حملات صهیونیست‌ها به جنوب لبنان

مادورو: کشورهای ائتلاف بولیواری خواهان جهان چندقطبی هستند

دولت بایدن نسبت به «پیروزی اوکراین» مطمئن نیست

چه سریالی جایگزین «مادرانه» می‌شود؟

واعظ آشتیانی: رأی مردم آمریکا در انتخابات نمایشی است

نظامیان فرانسوی کنار اوکراین علیه روسیه می‌جنگند

مسعود فروتن فیلم «همسر» فخیم‌زاده را برای نابینایان روایت کرد

تقلب‌های ناشیانه این سریال از «فسیل» هیچ‌کس را نخنداند

شورای وحدت چند نماینده در مجلس دوازدهم دارد؟

فرمانده کل ارتش: ایران هر کجای رژیم صهیونیستی را لازم باشد و بخواهد موشک می‌زند

واعظی: آنچه رئیسی می‌گوید با آمار‌های دو هفته قبل یا دو هفته بعد اعضای دولت فرق دارد

خبرهایی از چهره ها؛ از مدیری تا ده نمکی

نمایش 2 فیلم برای جامعه ورزش پهلوانی از شبکه‌های مختلف تلویزیونی

دستور کار جلسات مجلس در هفته آینده اعلام شد

نماینده مجلس: مماشاتی که با بی‌حجابی صورت گرفت، کار را برای مقابله با بی حیایی سخت‌تر کرد

پاسخ به کنجکاوی‌ها پیرامون «مست عشق»

حمله زردنویسان به زندگی خصوصی هنرمندان

جشن تولد غریبانه بازیگر محبوب طنز آثار صداوسیما

نماینده ویژه پاکستان: ایران و چین شرکای معتمد ما هستند

خواب آشفته اسرائیل برای منطقه

لاپید خواستار خروج دو عضو شورای جنگ از کابینه شد

من دوست ندارم در راه کار خیر بمیرم

عروس امام خمینی(ره) درگذشت

دست یاری صنعت هسته‌ای به صنعت نفت

دنیای اقتصاد: در سال 1403 نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم

جهانگیری: عزا می‌گیرم وقتی می‌بینم مردم ما خود را با کشورهای منطقه مقایسه می‌کنند نه اروپا

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

ایران دفعه بعد 3 هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند یا 30 هزار؟!

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی