اخبار محرمانه

آخرين مطالب

سرمقاله اعتماد/ بازنگری تدریجی اتحاد امریکا با عربستان توسط جو بایدن تحلیل ویژه

سرمقاله اعتماد/ بازنگری تدریجی اتحاد امریکا با عربستان توسط جو بایدن
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - اعتماد / « بازنگری تدریجی اتحاد امریکا با عربستان توسط جو بایدن » عنوان سرمقاله روزنامه اعتماد نوشته اردوان امیراصلانی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
ظرف مدت چهل و هشت ساعت ستاره اقبال محمد بن سلمان رو به افول رفت. در اواسط هفته گذشته، دولت بایدن از انتشار قریب‌الوقوع گزارش سرویس اطلاعاتی امریکا خبر داد که به ‌طور رسمی ولیعهد سعودی را به دلیل نقش تعیین‌کننده او در قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار و فعال مخالف حکومت در اکتبر 2018 در استانبول مقصر می‌شناسد. طبق این سند که عمدتا توسط سازمان سیا تهیه شده است، ولیعهد نه تنها این جنایت را تایید کرده بلکه احتمالا دستور آن را نیز صادر کرده است. ضبط مکالمات شخصی او با ماموران انجام این کار و همچنین استفاده از دو هواپیمای خصوصی متعلق به یکی از شرکت‌های محمد بن سلمان دلیلی بر این مدعا است. روز پنجشنبه 25 فوریه، جو بایدن برای اولین‌بار با پادشاه سعودی گفت‌وگو کرد. کاخ سفید ولیعهد را از نقش فعال دیپلماتیک چهار سال گذشته مرتبط با وزارت دفاع محروم کرده است. گزارش رسانه‌ها پس از این تبادل نظر روشنگر این موضوع نبود که آیا دو رهبر به محتوای گزارش مربوط به قتل خاشقچی پرداخته‌اند یا خیر. اما از سوی دیگر جو بایدن دو نکته اساسی ضرورت بازنگری اتحاد دو کشور و گزینه محمد بن سلمان به عنوان پادشاه آینده عربستان را مطرح کرده است. به نظر می‌رسد که همه این وقایع ادامه منطقی بیانیه‌های هفته‌های گذشته در مورد پایان پشتیبانی لجستیک ایالات متحده از عربستان در جنگ با یمن و حذف حوثی‌ها از فهرست سازمان‌های تروریستی باشد. در حالی که دونالد ترامپ به ‌طور بی‌قید و شرط از اقتدارگرایی محمد بن سلمان و حفظ استراتژی در مقابل ایران و صادرات تسلیحات امریکایی به عربستان حمایت می‌کرد، جو بایدن در مبارزات انتخاباتی خود بر ضرورت طرد عربستان سعودی و اقدامات بی‌ثمر دولت آن کشور تاکید داشت. او همچنین خواستار پاسخگویی عربستان در مورد نقض حقوق بشر به ویژه علیه جمال خاشقچی شده بود. 
رییس‌جمهور دموکرات از زمان تحلیف تا قبل از هفته گذشته گفت‌وگویی با رهبران سعودی نداشت و این جدالی دیگر با دونالد ترامپ به حساب می‌آید که اولین سفر دولتی خود در ماه مه 2017 را به ریاض انجام داده بود. روز پنجشنبه خبر اعمال تحریم‌ها علیه شاهزاده سعودی بیش از نتیجه گزارشی که برای عموم علنی گردید در رسانه‌ها شگفتی‌ساز شد. خبرها حاکی از اقداماتی علیه شرکت‌های سعودی مستقر در ایالات متحده، امتناع از سرمایه‌گذاری سعودی‌ها، مسدود شدن دارایی‌های محمد بن سلمان در خارج از کشور و همچنین منع تعهدات دیپلماتیک او در قبال ایالات متحده بودند. در کمال ناامیدی و همان‌طور که انتظار می‌رفت جو بایدن در روز جمعه اعلام کرد که هیچ تحریمی علیه ولیعهد عربستان اعمال نمی‌شود، زیرا این تصمیم برای منافع امریکا در خاورمیانه بسیار گران تمام خواهد شد. به گفته مشاوران بایدن، منع اقامت یا اجرای عدالت در مورد او بدون قطع روابط دیپلماتیک با یکی از متحدان اصلی عرب ایالات متحده غیرممکن است. در واقع، تحمیل ممنوعیت اقامت برای یک رهبر خارجی امری بسیار نادر و اجرای آن دشوار است. در حال حاضر، تنها رهبران چند کشور سرکش مانند کره‌شمالی، سوریه و ونزوئلا که از متحدان واشنگتن به حساب نمی‌آیند شامل چنین محدودیت‌هایی هستند. هر چند در حال حاضر اتحاد عربستان با امریکا که از سال 1945 نقطه قوت روابط دیپلماتیک دو کشور بوده است مورد تردید می‌باشد، اما از نقطه نظر دولت بایدن هنوز خیلی زود است که عربستان سعودی به فهرست کشورهای سرکش افزوده شود. با این حال، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه اعمال تحریم‌ها علیه بعضی از مقامات سعودی از جمله ممنوعیت اقامت رییس سابق سرویس‌های اطلاعاتی عربستان که از محافظین نزدیک محمد بن سلمان است و در ماجرای قتل جمال خاشقچی نیز دخالت داشته را تایید می‌کند. کاخ سفید همچنین اعلام کرد که به این زودی‌ها پذیرای او در امریکا نخواهد بود. سرانجام دولت بایدن سری جدیدی از تحریم‌ها را تحت عنوان ممنوعیت خاشقچی وضع کرد که شامل ممنوعیت صدور ویزا برای کسانی است که در سرکوب مخالفین یا روزنامه‌نگاران در سراسر جهان مشارکت داشته‌اند و این فهرست شامل 76 شهروند سعودی است.
با این حال، این موضوع برای فعالان حقوق بشر و خانواده جمال خاشقچی بسیار ناامید‌کننده است، زیرا در حال حاضر شخصی که دستور قتل او را صادر کرده همانند 17 متهم سعودی که در یک دادگاه ساختگی در ریاض محاکمه می‌شوند محکوم نخواهد شد. در داخل حزب دموکرات نیز بسیاری بر این باورند که ضروری است شخص بن سلمان هدف تحریم‌ها قرار گیرد زیرا وزیر امور خارجه اطلاعاتی در تایید گناه او در اختیار دارد. این همه هیاهو برای هیچی؟ به اعتقاد بسیاری از مقامات امریکایی مسامحه برای حفظ عربستان سعودی به عنوان یک طرف ضروری در خاورمیانه لازم است و در عین حال باید صراحتا نشان داد که دولت بایدن خواهان حفظ فاصله از عربستان می‌باشد. در حالی که به نظر می‌رسد پادشاه سلمان 85 ساله با سلامت بیش از حد شکننده در آستانه واگذاری قدرت به پسر خود می‌باشد، کاخ سفید صراحتا این پیام را به ریاض می‌دهد که شاید ولیعهد بهترین نامزد برای اطمینان از آینده عربستان و پایداری اتحاد آن کشور با ایالات متحده نباشد. او که در خاندان خود نیز مورد مجادله است، از حمایت بی‌قید و شرط واشنگتن برای تعیین مشروعیت خود بهره‌مند نخواهد شد. این نکته مقامات سعودی را به این فکر می‌اندازد که کل ماجرا یک هفته پس از اعلام آمادگی کاخ سفید برای ازسرگیری مذاکرات با ایران رخ داده است. اگرچه جو بایدن برای پرهیز از روابط خصمانه با عربستان سعودی تحریم‌های فوری و شدیدی را علیه محمد بن سلمان وضع نکرد، اما با این وجود اهداف خود را برای برقراری موازنه در خاورمیانه با گام‌های آهسته و مطمئن دنبال می‌کند که این‌بار دیگر به نفع ریاض نخواهد بود، مگر اینکه سرانجام کشور پادشاهی با انجام تغییرات موافقت کند. علی‌رغم این تردیدها، طی چند هفته گذشته ایالات متحده موضعی اتخاذ کرد که با تعهدات فرانسه به عنوان حامی عربستان سعودی کاملا مغایرت دارد، این اختلاف رویه دیپلماتیک هیچ اعتباری برای فرانسه به ارمغان نمی‌آورد، زیرا شکی نیست که طی ماه‌های آینده تحولات دیپلماتیک در خاورمیانه رخ خواهد داد. حتی اگر محمد بن سلمان در آینده نزدیک با تهدیدی مواجه نباشد، آینده‌ای که او برای کشورش ترسیم کرده بسیار مبهم است. با وجود احتیاط بیش از حد و انتقادآمیز، به نظر می‌رسد اوضاع در واشنگتن تغییر کرده باشد.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/497532/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی

استعفای ناگهانی فرمانده یگان ویژه «اشباح» از ارتش رژیم صهیونیستی

بازدید میدانی یحیی السنوار از مناطق درگیری در غزه

آخرین وضعیت شکایت صداوسیما از مهران مدیری و پخش دورهمی؛ در انتظار تعیین تکلیف شبکه نسیم

کاخ سفید ارسال مخفیانه موشک های دوربرد به اوکراین را تایید کرد

رئیسی پایتخت سریلانکا را به مقصد تهران ترک کرد

چهره ها/ عکس صمیمی بازیگران سریال «نون خ» در دل طبیعت

رژلب‌ها حاوی فلزات سنگین و مواد سمی هستند

محاصره بن گویر در میان معترضان خشمگین صهیونیست

قابی از سحر دولتشاهی و حامد بهداد در پشت صحنه یک فیلم

ادعای جنجالی یکی از عمو‌های فیتیله‌ای علیه مجید قناد!

چهره ها/ سلفی متفاوت المیرا شریفی‌مقدم در برنامه تلویزیون

مادرشوهر و عروس چه دعوایی کردن

اگر زن شاغل است حساب مشترک باز کنید

پیام‌های حمله به دو پایگاه آمریکا در شرق سوریه

آغاز بالن سواری تاریخی پایتختی‌ها

دوره ما اینطوری نبود!

واعظی: عملیات «وعده صادق» تقویت اتحاد ملی کشور را در پی دارد

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

تظاهرات مجدد شهرک‌نشینان در برابر محل اقامت نتانیاهو

چهره ها/ پست عاشقانه نوید محمدزاده برای تولد همسرش

فیلم سینمایی "شیفت شب"؛ فردا شب از آی‌فیلم

قابی از سحر دولتشاهی و حامد بهداد در پشت صحنه یک فیل

امضای یادداشت تفاهم امنیتی بین ایران و روسیه

بیانیه وزارت امور خارجه در سالگرد واقعه طبس و شکست آمریکا

زمان برگزاری ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری اعلام شد

حزب‌الله لبنان: پاسخ محکم ایران نشان داد اسرائیل بسیار ضعیف است

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

لحظه هدف قرار گرفتن محل استقرار نظامیان اسرائیلی توسط حزب‌الله

والاس: روسیه بزرگترین تهدید کنونی علیه انگلیس است

عصبانیت "نقی" از تیپ پایتختی‌ها در سفر خارج

یه زخم گردن باعث سوءتفاهم شد!

روایت سخنگوی انجمن سینماداران از یک رکورد شکنی

آخرین خبر از وضعیت بیماری ترانه علیدوستی به نقل از وکیلش

با «مثبت آموزش» به روز باشید

پزشکیان: اصرار به حجاب اجباری، عناد ایجاد می‌کند

سند مهم منتشر شده در یازدهمین جلسه دادگاه منافقین

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

اردوغان: دیگر تجارت گسترده گذشته با اسرائیل را نداریم

سناریوی زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا

چیزی که تورو نکشه قوی‌ترت میکنه!

المیادین: مأموریت‌ مستشاران ایرانی در سوریه ادامه دارد

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

تلاش مجدد بایدن برای دست دادن با موجود خیالی

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی