اخبار محرمانه

آخرين مطالب

مهارت زندگی/ تمرکز؛ کلید موفقیت های بزرگ خواندنی ها

مهارت زندگی/ تمرکز؛ کلید موفقیت های بزرگ
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - خراسان / دنیل گلمن، در کتاب پرفروش «تمرکز» از عواملی می‌گوید که باعث شده در زندگی امروز عمیق نباشیم و اسیر استرس شویم
 زندگی رنج‌های عجیبی را به ما تحمیل می‌کند؛ استرس مدام، نگرانی، تشویش ذهنی و ... . انگار همیشه یک چیزی سرجایش نیست. مدام احساس می‌کنیم از دنیا عقب هستیم، اگر تلفن همراه‌مان نزدیک‌مان نباشد، انگار زندگی یک چیزی کم دارد. نمی‌توانیم چند دقیقه مستمر و بدون هیچ وقفه‌ای روی یک ایده و حل یک مسئله یا موضوع تمرکز کنیم. مادامی که بخواهیم درگیر کسب اطلاعات جدید باشیم، تمرکز کمتری داریم. با هر خبر حجمی از نگرانی به روح و روان ما تزریق می‌شود. به همین دلیل است که زندگی‌مان فاقد طراوت، طمأنینه، خلاقیت و آرامش است. اما اگر بتوانیم تمرکز ارادی‌مان را افزایش دهیم، آن‌وقت می‌توانیم امیدوار باشیم حس خوبی را که زندگی پرهیاهوی جدید از ما گرفته ، به زندگی‌مان برگردانیم. دنیل گلمن در کتاب معروف «تمرکز» به این موضوع پرداخته است و ما با استفاده از ایده های اصلی کتاب درباره این موضوع مهم صحبت می کنیم . همراه ما باشید.
فکرهای تازه ،محصول تمرکز
ما برای پیشرفت در زندگی، رشد فردی و صعود به قله‌های شغلی، نیاز به ایده‌های درخشان و حرف‌های تازه‌ای داریم که در جامعه کمبود آن حس شود. نیاز به تزریق خلاقیتی داریم که باعث دیده شدن ما شود و همه این‌ها بدون فکرهای تازه غیرممکن است. آدم‌هایی که مسیر نفرات قبلی را در حوزه‌های مختلف می‌روند، در نهایت نتیجه‌های قبل را می‌بینند ، نه بیشتر و چیزی به دنیای امروز اضافه نمی‌کنند. اما فکر تازه و خلاقیت، مقدمه کار بزرگ و نتایج متفاوت است. بدون تمرکز و توجه هم نمی‌توانیم خلاقیت داشته باشیم.
از بالا به پایین فکر کنیم
برای این‌که ایده‌های ما نتایج مثبتی داشته باشد، باید از دنیای پرهیاهوی خبرها که بیشتر آن‌ها اثر مستقیمی روی زندگی ما ندارد، دور شویم. خبرهای مهم خواه‌ناخواه به ما می‌رسد و به خبرهای غیرضروری هم نیازی نداریم. با تمرکز می‌توانیم به صورت ارادی فکر کنیم، یعنی مثل آدم‌های موفق، از بالا به پایین. تفکر از بالا به پایین یعنی چیز جدید یاد می‌گیریم، برنامه‌ریزی می‌کنیم، با احساسات تحریک نمی‌شویم و... این نوع تفکر کُند است اما ارادی و دقیق است. اما تفکر غیرارادی با احساسات تحریک می‌شود و دستورالعمل‌های ناگهانی و غیرارادی صادر می‌کند. ذهن باید کشف کند، باید باز باشد، باید در دنیا بچرخد تا افق‌های تازه را پیدا کند. نباید از هرچیزی وظایف از پیش تعیین شده بخواهیم. آدم‌های یک سیستم، از خود مدیر تا نفرات بعدی نباید مثل روبات عمل کنند. تنها در صورتی که کار دقیقی مثل اپراتوری یک ماشین را انجام می‌دهیم ،باید توجه جزئی به هر چیزی داشته باشیم و گرنه باید ذهن رها باشد تا بتواند در هر اتفاقی زاویه تازه‌ای را پیدا کند.
گام بعدی؛ انگیزه و اراده
بعد از تمرکز و خلاقیت به انگیزه و اراده نیاز داریم، ذهن مثل یک عضله است، اراده هم همین‌طور، با انجام کارهای درست، ذهن ما مدام در مسیر صحیح انجام امور ورزیده‌تر می‌شود. برای این‌که گام‌های اول را خوب برداریم و روی ریل موفقیت باشیم تا انگیزه و اراده‌مان تقویت شود، لازم است کارها را طوری انجام دهیم که دوست داریم و از انجام‌شان لذت می‌بریم. وقتی خوشحالیم ،سخت‌ترین کارها قابل انجام هستند. با این روش حس خوبی داریم و ناخودآگاه ما می‌پذیرد که انجام کارها از عهده ما برمی‌آید چون گام‌های اول را درست برداشتیم. شغل ما هم باید در مسیر انگیزه‌های شخصی و ایده‌آل‌های ما ، در زندگی باشد.
خودآگاهی ،شرط مهم تمرکز
وقتی محدودیت‌های‌مان را شناختیم و توانایی‌ها را سنجیدیم ،خودآگاهی داریم و تمرکزمان هم بالا می‌رود. تمرکز نتیجه خودآگاهی است. وقتی قرار باشد در هر لحظه، بابت شرایط تازه غافلگیر شویم و شرایط برای ما عامل تعیین کننده باشند، روی اهداف‌مان و برنامه‌های رسیدن به آن‌ها تمرکزی نداریم چون عامل تعیین کننده رسیدن به هدف ،برنامه و توانمندی ما نیست بلکه شرایط بیرونی است. پس شرط دیگر تمرکز و رسیدن به خلاقیت و ایده‌های خوب و آرامش، شناخت دقیق از خودمان است.
تمرکز در کار تیمی
ما به تمرکز بیرونی هم نیاز داریم. تغییر مکرر شرایط، از نرخ اجاره خانه تا تغییرات آب و هوایی و اقلیمی هر کدام می‌توانند موانع جدی تمرکز ما باشند. تمرکز روی خطرات یا مشکلات فعلی و نزدیک مثل موعد چک یا اجاره خانه، توجه ما را از موارد اصلی دور می‌کند و هر‌چه‌ این موانع را بهتر پیش بینی کنیم، تمرکز بهتری داریم. حتی تمرکز تیمی هم مهم است. مسئول در یک گروه خوب، هر کسی را سرجایش قرار می‌دهد تا از کارش لذت ببرد و بتواند با حس خوب و تقویت اراده و انگیزه، تمرکز بالایی برای پیشبرد کارهای تیم داشته باشد. مدیر خوب به تیم یا مجموعه‌اش استرس نمی‌دهد و تیم را با همان محدودیت‌ها می‌بندد ،چون به کاستی‌ها واقف است. اهداف بزرگ و فانتزی باعث سرخوردگی و شکست و برهم خوردن تمرکز تیم می‌شود. چشم‌اندازهای کوچک و اهداف سطحی و بی‌توجهی به واقعیت‌ها هم خلاقیت و تمرکز گروه را قربانی می‌کند چون حصول نتیجه، با تلاش کمی ممکن است. آن‌چه گفته شد ، برخی از ایده‌های کتاب بود و شما را از مطالعه تمام آن که در بازار نشر ایران هم موجود است، بی‌نیاز نمی‌کند.
نویسنده : سیدسورنا ساداتی

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/495215/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اینجوری چتری مدل کره ای ها بزن

اسرائیل سرگردان در بحران

حادثه برای وزیر تندروی رژیم صهیونیستی؛ «بن گویر» راهی بیمارستان شد

حمله موشکی به میدان گازی سلیمانیه عراق

اعتراض دانشجویان حامی فلسطین در شهرهای انگلیس

لحظه اصابت موشک ارتش یمن به پهپاد آمریکایی MQ-9

هشدار رئیس جمهور فرانسه به اروپا: نباید دست نشانده آمریکا باشیم

تسلط صهبا شرافتی بازیگر نون خ به زبان کره ای

واگذاری زمین به 177 خانوار ایثارگر آذربایجان شرقی

چرا پوتین در جنگ اوکراین از سلاح هسته‌ای استفاده نمی کند؟

بانک مرکزی: کاهش نرخ رشد 12 ماهه نقدینگی تداوم دارد

ین ژاپن باز هم سقوط کرد

ریمارامین فر در بیست و شش سالگی

آقای مجری من کی ازدواج میکنم؟

چهره ها/ چهره کاملا متفاوت بازیگر نقش کولبر سریال "نون خ" بدون گریم

واکنش ابطحی به تجمع برخی روحانیون قم با لباس نظامی

دفاع عجیب عضو حزب موتلفه از عملکرد اقتصادی دولت رئیسی: کسی اعتراضی ندارد

شهادت 2 تن در حمله پهپادی رژیم صهیونیستی به شرق لبنان

پشت صحنه سریال گناه فرشته

پاسخ معاون پارلمانی رئیس‌جمهور به انتقادات ارزی قالیباف

هدیه نفیس آمریکا به اوکراین

وقوع حادثه امنیتی در جنوب یمن

چهره ها/ مجیدواشقانی و امیرعلی نبویان در یک قاب

پیروزی پرگل دختران ایران برابر تاجیکستان

استفاده از کولر گازی چه میزان قبض برق را افزایش می‌دهد؟

سیاست خارجی ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

زاخارووا: پلوسی به آمریکایی‌ها توهین می‌کند

شکستن خط قرمزها به سبک سحردولتشاهی

رقص محسن کیایی و محمد بحرانی با آهنگ خواننده لُس‌آنجلسی مقابل چشم مردم

حمله پلیس آمریکا به یک استاد دانشگاه در میان اعتراضات حمایت از غزه

چهره ها/ عکسی از تغییر چهره باورنکردنی مجری «کلید اسرار»

مناقشه حجاب، از «ایتا» تا خیابان

چقدر کمتر از دوره برجام نفت می‌فروشیم؟

دیپلمات سابق آمریکایی: کابینه اسرائیل روانی است

آمریکا: اسرائیل مرتکب نسل کشی در غزه نشده است!

سعید آقاخانی از «ساعت خوش» تا «تمساح خونی»

محافظ سابق خاتمی: در سال 75 می‌ خواستم هاشمی را ترور کنم

تاریخ‌سازی دختر دوومیدانی‌کار ایران با کسب طلای جوانان قهرمانی آسیا

تصاویری از اعتراضات دانشجویی برای حمایت از غزه در معروف‌ترین دانشگاه‌های آمریکا

قصه انتقام هدیه تهرانی از پرویز پرستویی

وزیر دفاع روسیه: آماده گسترش همکاری‌های نظامی با ایران هستیم

قیمت گوشت مرغ 239 هزار تومان شد!

آمادگی کره شمالی برای آزمایش یک سامانه موشک‌انداز جدید

روایت شهین تسلیمی از ورودش به بازیگری با سریال مهران مدیری

خرافات عجیب ایرانیان دوران قاجار؛ از ناخن هدهد تا آش مخصوص شاه برای جلوگیری از وبا

قیمت رانا به کانال 600 میلیونی بازگشت

وقتی امیرحسین قیاسی ادای بهمن هاشمی رو درمیاره

دیدار وزرای دفاع ایران و چین؛ محکومیت جنایات اسرائیل در غزه

کنایه سنگین همتی به رئیسی درباره منحل شدن بانک‌های متخلف

یک کاردستی جالب و آموزنده برای بچه ها

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی