اخبار محرمانه

آخرين مطالب

قاسم محبعلی، مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه، در گفتگو با «انتخاب»:

ایران می‌تواند از فضای پیش آمده میان بایدن و بن سلمان استفاده کند و موازنه را برهم بزند / روابط آمریکا و عربستان پس از گزارش قتل خاشقچی به کدام سمت و سو می رود؟ سیاسی

ایران می‌تواند از فضای پیش آمده میان بایدن و بن سلمان استفاده کند و موازنه را برهم بزند / روابط آمریکا و عربستان پس از گزارش قتل خاشقچی به کدام سمت و سو می رود؟
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است چالش اخیری که بین عربستان و آمریکا ایجاد شده تبعات فراتر از روابط دو کشور داشته باشد و حتی بر رقابت بین ایران و عربستان در منطقه تاثیرگذار باشد، گفت: واقعیت این است که ایران در چارت سیاسی عربستان یا آمریکا فعال نیست که بتواند از این شرایط استفاده کند، چراکه با عربستان یا آمریکا در ارتباط مستقیم قرار ندارد.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه اعتقاد بر این دارد که تحریم‌های آمریکا علیه عربستان اگرچه با هدف تغییرات در عربستان ایجاد شده ولی دائمی نخواهد بود و تغییرات مدنظر آمریکایی‌ها نیز گسترده نخواهد بود و دو کشور احتیاط خواهند کرد تا روابط خودشان را با هم حفظ کنند.
قاسم محبعلی در گفت‌وگو با «انتخاب» و با اشاره به مواضع اخیر آمریکا در قبال عربستان سعودی درباره پرونده قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار عربستانی و وضع تحریم‌ علیه ریاض توسط واشنگتن، گفت: این گزارش اخیری که آمریکا درباره پرونده قتل روزنامه‌نگار عربستانی منتشر کرده است، در دوره ریاست جمهوری آقای ترامپ تهیه شده بود ولی آن زمان ترامپ نمی‌خواست ریاض را تحت فشار قرار بدهد و به همین دلیل اجازه انتشار این گزارش را نداد.
مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه با اشاره به مواضع و سیاست‌های جو بایدن در قبال کشورهای حوزه خلیج فارس و منطقه خاورمیانه، گفت: آقای بایدن سیاست‌های خودش را در قبال خاورمیانه از همان دوران نامزدی برای انتخابات اعلام کرده بود، از جمله اینکه روابط آمریکا با متحدانش برپایه حقوق بشر خواهد بود که برهمین اساس پرونده قتل روزنامه‌نگار عربستانی در سفارت‌خانه یکی از موضوعات مورد توجه بایدن بود.
وی افزود: البته در گزارش منتشر شده خیلی مشخص به زوایا و ابعاد این پرونده اشاره نشده است و خیلی موضوعات مطرح شده در این گزارش برپایه گمانه زنی بود ولی نتیجه و برداشتی که در این گزارش آمده بود، حکایت از آن داشت که در عربستان امکان ندارد که اتفاقی رخ بدهد و بن سلمان در کمترین شرایط از آن اطلاعی نداشته باشد و عده‌ای بخواهند خودسرانه تصمیم گیری کنند.
محبعلی با بیان اینکه اکنون تصمیم با آمریکایی‌هاست که بخواهند این پرونده را تا کجا ادامه بدهند، گفت: ممکن است در ادامه این پرونده با یک توافق بین طرفین ختم شود و آمریکا امتیازاتی را از عربستان بگیرد. به هرحال این پرونده و همین طور تعیین تحریم‌هایی برای عربستان یک ابزاری را در اختیار بایدن قرار داده است که در موضوعاتی مثل همین پرونده قتل روزنامه نگار عربستانی از آن بهره برداری کند.
مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه ادامه داد: ولی در کلیات باید به این مساله اشاره کرد که روابط آمریکا و عربستان سعودی یک روابط سنتی و قدیمی است و آمریکا از جنگ جهانی دوم به بعد عربستان سعودی را متحد خودش در منطقه می‌داند. عربستان هم همواره تلاش کرده که روابط خودش را با آمریکا حفظ کند؛ هرچند که ریاض نشان داده که در آمریکا با جمهوری‌خواهان روابط بهتری دارد.
وی با اشاره به سابقه روابط بین ریاض و واشنگتن، تصریح کرد: بعد از فروپاشی شوروی سابق یک چالش در مناسبات و روابط آمریکا با کشورهای عربی به وجود آمد. آمریکایی‌ها مترصد آن بودند که یک نوسازی مدرن و تعریف شده‌ای را در این کشورها ایجاد کنند؛ چراکه نگران این بودند که روسیه از تغییرات احتمالی در آن کشورها بتواند بهره‌برداری کند؛ به ویژه اگر این تغییرات به سمت آمریکاستیزی پیش می‌رفت.
محبعلی ادامه داد: بایدن امروز به دنبال همین مساله است که تغییرات در عربستان به صورت هدایت شده ادامه پیدا کند تا واشنگتن شاهد یک بهار عربی در عربستانی مثل آنچه که در مصر رخ داد یا همین طور انقلابی که در ایران شکل گرفت نباشد. این هدف اصلی آمریکا در منطقه است، هرچند که شواهد و قرائن نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها در این راه خیلی موفق نبودند، چه در عراق و چه در افغانستان ، هرچند که در تونس، اردن یا مراکش این تغییرات شرایط بهتری پیدا کرد.
این کارشناس سیاست خارجی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است چالش اخیری که بین عربستان و آمریکا ایجاد شده تبعات فراتر از روابط دو کشور داشته باشد و حتی بر رقابت بین ایران و عربستان در منطقه تاثیرگذار باشد، گفت: واقعیت این است که ایران در چارت سیاسی عربستان یا آمریکا فعال نیست که بتواند از این شرایط استفاده کند، چراکه با عربستان یا آمریکا در ارتباط مستقیم قرار ندارد. اما اینکه ایران می‌تواند از این اتفاق رخ داده استفاده کند یا خیر به خود ایران بستگی دارد.
مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه ادامه داد: ایران می‌تواند موازنه را برهم بزند و نوع روابطش را در همین بازه زمانی با عربستان یا آمریکا تغییر بدهد ولی به نظر می‌رسد ایران مثل همین فرصت 3 ماهه‌ای که از دولت بایدن می‌گذرد و تصمیمی نگرفت و فرصت را از دست داد تا بایدن با اسراییلی‌ها و کشورها مخالف ایران رایزنی کند، اکنون نیز تصمیمی برای ورود به این موضوع و رایزنی با آمریکا یا عربستان را ندارد.
وی افزود: از طرف دیگر هم چه عربستان و چه آمریکا احتیاط می‌کنند تا در نهایت بتوانند روابط خودشان را با هم حفظ کنند و نباید فراموش کنیم که تحریم‌های آمریکا علیه عربستان به معنای پایان یافتن روابط دو کشور نیست و عربستان به صورت مرتب با لابی‌های سیاسی و اقتصادی از طریق سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای که در آمریکا دارد و همین طور لابی اسراییلی‌ها و یهودی‌ها در تلاش است که ارتباط خودش را با آمریکا حفظ کرده و بهبود بدهد.
محبعلی با اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه عربستان سعودی، گفت: این تحریم‌ها اثرگذار خواهد بود ولی فکر نمی‌:نم که دائمی باشد و بیشتر هدف اصلاح را در پیش گرفته است. واقعیت این است که خاشقچی روزنامه‌نگار عربستانی نزدیک به دموکرات‌ها بود همچنان که شاهزادگان برکنار شده از قدرت در عربستان نیز روابط بهتری با دموکرات‌ها داشتند و حالا با سرکار آمدن دموکرات‌ها در آمریکا به نظر می‌رسد که آنان به دنبال اصلاحات در عربستان هستند. بنابراین من فکر نمی‌کنم که اولا تحریم‌ها دائمی باشند و ثانیا تغییرات مدنظر آمریکا در پی این تحریم‌ها بخواهد خیلی گسترده باشد. چراکه آمریکا با مسائل بسیار مهمی در خاورمیانه مواجه است و ترجیح می‌دهد که احتیاط را رعایت کند تا مبادا متحدانش را در منطقه از دست بدهد که عربستان یکی از مهمترین آنهاست.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/494864/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تازه‌ترین اوضاع شرکت‌های تولیدی صندوق‌ بازنشستگی صنعت نفت بررسی شد

مسیر تولید در صنعت نفت از ایجاد اوضاع مطلوب برای کارکنان می‌گذرد

بار اصلی تحقق شعار سال بر دوش صنعت نفت است

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

وزارت نفت اثر تحریم‌ها در تولید و صادرات نفت را کم کرد/ جهشی قابل‌توجه در صادرات گاز داشته‌ایم

متخصصان وزارت نفت تحریم‌ها در زمینه تولید و صادرات نفت را بلااثر کردند/ جهشی قابل‌توجه در صادرات گاز داشته‌ایم

تولید نفت شیل آمریکا در ماه مه افزایش می‌یابد

تمایل اوپک برای عضویت جمهوری نامیبیا

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

استفاده از توان دانش‌بنیان‌های ایرانی در شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان

تأکید رئیسی بر مقابله بی‌امان با قاچاق سوخت

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

افزایش 23 درصدی درآمد پلیمر آریاساسول در 1402

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

گشت و گذار دختران جوان در تهران 100 سال قبل

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

سرعت‌ عمل بالای روسیه در احیای ظرفیت پالایشی آسیب‌دیده

آغاز سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی در میدان‌های نفت و گاز

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

برداشت 750 هزار بشکه نفت با تفکیک‌گرهای سیار در نفت و گاز گچساران

قیمت نفت بالای 90 دلار ایستاد

پیشتازی نفت و گاز مارون در دستاوردهای فنی بار اول

بهره‌برداری از یک جایگاه عرضه سوخت در منطقه کردستان

خاطرات ناصرالدین‌شاه؛ خرس‌ها ول می‌شدند می‌رفتند توی مردم؛ خنده داشت

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

مجری جنجالی روی آنتن زنده پابرهنه شد/ ویدئو

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی: «نور نیوز» ارگان رسانه‌ای شورا و دبیرخانه نیست

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

قزاقستان تخطی از سهمیه تولید در اوپک‌پلاس را جبران می‌کند

انجام موفقیت‌آمیز 2 هزار و 200 کیلومتر توپکرانی در نفت و گاز گچساران

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

31 فروردین آخرین مهلت هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه "طنزپهلو"

قیمت نفت کاهش یافت

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

تضمین ارزآوری برای کشور به همت صنعت گاز/ «ایران» شریک اقتصادی مطمئن شناخته شد

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی