اخبار محرمانه

آخرين مطالب

چهار تغییر مالیاتی در بودجه 1400 اقتصادی

چهار تغییر مالیاتی در بودجه 1400
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - اعتماد /کمیسیون تلفیق مجلس در تازه‌ترین تحولات تصویب لایحه بودجه سال آینده، 5 مالیات مهم به لایحه بودجه 1400 اضافه کرده که مالیات بر خودرو‌ها و مسکن لوکس و مالیات بر بلاگر‌ها از جمله آنهاست. ضمن اینکه مطابق این مصوبات، آستان قدس رضوی و ستاد اجرایی فرمان امام نیز با قید شروطی موظف به پرداخت مالیات شدند. گرچه این مصوبات نیاز به تصویب نهایی در صحن علنی مجلس و البته تایید شورای نگهبان دارد اما روی هم رفته، منابع درآمدی جدیدی برای دولت آینده از این راه به دست آمده است. 
اصلاحات نمایندگان برای بودجه سال آینده پس از برگشت خوردن آن به دولت صورت گرفته است. رقم ابتدایی دولت برای درآمدهای مالیاتی در سال آینده، 225هزار میلیارد تومان بود. اما کمیسیون تلفیق اعتقاد داشت که این رقم «کم برآورد» شده است. بنابراین در بازگشت لایحه به دولت، 25 هزار میلیارد تومان دیگر نیز به این بخش اضافه شد تا سر جمع دولت آینده در سال 1400 بالغ بر 250هزار میلیارد تومان مالیات از بخش‌های خاصی دریافت کند. 
مالیات بر مسکن لوکس
در تعریف مجلس، خانه‌هایی که با عرصه و اعیان بیش از 10 میلیارد تومان ارزش داشته باشند؛ به عنوان «خانه لوکس» شناخته می‌شوند و مالک آن باید در پایان سال آینده، مالیات پرداخت کند. فرمول تعیین‌شده مجلس برای مالیات‌ستانی از خانه‌های لوکس نیز به این ترتیب است: رقم «یک در هزار» برای خانه‌های از 10 میلیارد تا 15 میلیارد تومان، رقم «دو در هزار» برای خانه‌های از 15 میلیارد تا 25 میلیارد تومان، رقم «سه در هزار» برای خانه‌های از 25 میلیارد تا 40 میلیارد تومان، رقم «چهار در هزار» برای خانه‌های از 40 میلیارد تا 60 میلیارد تومان و رقم «پنج در هزار» برای خانه‌های بالای 60 میلیارد تومان. البته مالیات مسکن لوکس، پیش از این در قالب مالیات بر عایدی بر سرمایه نیز مطرح شده بود و حالا به نظر می‌رسد که در صورت تصویب نهایی، این امکان برای مالیات‌ستانی از خانه‌های گرانقیمت فراهم شود. 
مالیات سلبریتی‌ها
تا سال گذشته تمامی هنرمندان ذیل فعالیت فرهنگی معاف از پرداخت مالیات بودند. این معافیت در حالی است که برخی سلبریتی‌ها برای بازی در یک فیلم سینمایی 4 میلیارد دستمزد دریافت می‌کنند، اما هیچ مالیاتی نمی‌دهند. درحالی‌که فردی که حقوق 4 میلیون تومانی در ماه دارد باید مالیات بدهد. در بودجه سال جاری تلاش شد تا این معافیت به حداقل برسد. این مساله اما سبب اعتراض برخی از سلبریتی‌ها نیز شد. کمیسیون تلفیق مجلس در این باره مصوب کرده که «معافیت مالیاتی فعالیت‌های مربوط به انتشارات کمک درسی و فعالیت‌های هنری از قبیل بازیگری صرفا تا سقف 200 میلیون تومان قابل اعمال است» و پس از این سقف، سلبریتی‌ها باید طبق قانون مالیات‌های مستقیم، مالیات فعالیت‌های خود را پرداخت کنند. ضمن اینکه، معافیت‌های مالیاتی موسسات کنکور دانشگاه‌ها نیز حذف شده است.
در اقدامی دیگر، کمیسیون تلفیق به سراغ سلبریتی‌های عضو شبکه‌های اجتماعی رفته و درآمد حاصل از تبلیغات کاربران این شبکه‌ها را که بالای 500هزار فالوئر دارند مشمول پرداخت مالیات دانسته است. هرچند مشخص نیست که چگونه و براساس چه سازو کاری قرار است این کار انجام شود و این موضوع به عهده وزارت امور اقتصادی و دارایی گذاشته شده تا آیین‌نامه مربوطه را تهیه کند. 
مالیات خودروی لوکس
دیگر مالیاتی که پیش از این در لایحه مالیات بر عایدی سرمایه مطرح شده بود؛ مالیات از خودروهای گران‌قیمت است. کمیسیون تلفیق با تعریفی تازه خودروهایی را که در پایان سال 1400 قیمت ساخت یا واردات آن، بالای 1 میلیارد تومان باشد؛ جزو خودروهای لوکس شناخته و مالکان آنها را ملزم کرده در پایان سال آینده مالیات بپردازند. فرمول مالیات‌ستانی از این بخش نیز بدین صورت است: مالکان خودروهای از یک میلیارد تا 1.5 میلیارد تومان یک درصد، خودروهای از1.5 میلیارد تا 3 میلیارد تومان، دو درصد، خودروهای از 3 میلیارد تا 4.5 میلیارد تومان سه درصد و خودروهای بالای 4.5 میلیارد چهار درصد مالیات خواهند پرداخت. 
مالیات‌ستانی از نهادهای حکومتی و نظامی
بخش مهم دیگری از روند مالیات‌ستانی در بودجه سال آینده، مربوط به دو نهاد آستان قدس رضوی و ستاد اجرایی فرمان امام است. بخش بزرگی از فعالیت‌های آستان قدس در حوزه اقتصادی، تحت نظر سازمان اقتصادی رضوی صورت می‌گیرد که مدیریت 89 شرکت و موسسه اقتصادی را به عهده دارد. این موسسه 12 هزار نفر را تحت اشتغال خود دارد و چندین هلدینگ نیز در زیرمجموعه آن وجود دارند و به همراه قرارگاه خاتم‌الانبیا و بنیاد تعاون ناجا، سه ضلع «بزرگ‌ترین»های اقتصادی ایران را تشکیل می‌دهند. حوزه‌های فعالیت این هلدینگ‌ها نیز طیف وسیعی از جمله عمران و ساختمان، مالی و تجاری، کشاورزی، صنعت و خودروسازی و... را در برمی‌گیرد. به‌طور مثال در صنعت خودروسازی، سه شرکت شهاب خودرو، شهاب یار و کمباین‌سازی ایران زیرنظر این سازمان فعالیت می‌کنند. در بخش صنعت، شرکت تهیه و تولید فرش آستان قدس، شرکت نخ‌ریسی و نساجی خسروی، شرکت کارخانجات صنایع چوب آستان قدس و شرکت معادن قدس رضوی فعالیت می‌کنند. در بخش انرژی، دو شرکت مهاب قدس و شرکت توسعه نفت و گاز رضوی از جمله شرکت‌های بزرگ این حوزه محسوب می‌شوند و از جمله پروژه‌های خارجی این شرکت ساخت پل راه‌آهن روی رودخانه فرات به طول هزار متر در کشور سوریه عنوان شده است.
تولیت آستان قدس معتقد است که «در مورد شرکت‌ها و موسسه‌های اقتصادی وابسته به آستان قدس براساس حکم حکومتی امام خمینی (ره) در سال 1368 «آستان قدس رضوی و شرکت‌ها و موسسات وابسته از پرداخت هرگونه مالیاتی معاف هستند.» حال مجلس در مصوبه خود آورده است که «آستان قدس رضوی و آن دسته از موسسات و بنگاه‌های اقتصادی زیرمجموعه نیروهای مسلح و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) به استثنای مواردی که اذن ولی فقیه مبنی بر عدم پرداخت مالیات، یا نحوه تسویه آن را دارند، موظفند نسبت به بخشی از واریز مالیات خود به حساب خزانه موضوع ردیف‌ 110112 تا سقف مبلغ مندرج در لایحه دولت اقدام و مابقی مالیات خود را به حساب‌های معرفی‌شده دولت بپردازند.» به نظر می‌رسد این مصوبه مجلس نیز به مانند سال‌های گذشته است که «مالیات مشروط» را بار دیگر عنوان می‌کند. با این فرض، عدد به دست آمده از مالیات این سازمان‌ها و نهادها، چندان بزرگ نخواهد بود.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/494454/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حماس و فتح وتوی ضد فلسطینی آمریکا را محکوم کردند

مهران رجبی رازی که خیلی‌ها دنبالش بودند را فاش کرد!

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

باهنر: وحدت شکنی بلای مجلس است

چطور با خودشیفته‌ها رفتار کنیم؟

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

حملات توپخانه‌ای ارتش رژیم صهیونیستی به رفح

آمریکا از پاسخ به استفاده از پایگاه نظامی پاکستان طفره رفت

بازیگر سفارشی که کارگردان رو تحقیر میکنه!

لاپید: بن‌گویر با یک توئیت یک‌کلمه‌ای اسرائیل را مضحکه دنیا کرد

روایت خبرگزاری روسی از سخنان سفیر ایران درباره پاسخ قاطع ایران به حمله تل آویو

دیدار محسن رضایی با اعضای شورای نگهبان

رئیس جمهور: «وعده صادق» اقدامی ضروری و نماد اقتدار کشور بود

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

پکن: با هر رفتاری که تنش را در خاورمیانه زیاد کند مخالفیم

تلویزیون آخر هفته چه فیلم هایی پخش می کند؟

استقبال دامغانی‌ها از رئیس‌جمهور ساعاتی پس از زلزله

واکنش جالب شبنم مقدمی به آهنگ گل پامچال

مقامات اسرائیلی نمایش تمسخرآمیز ریزپرنده‌ها را پایان حمله به ایران اعلام کردند

واکنش جالب مردم اصفهان به هدف قرارگرفتن چند ریز پرنده‌ توسط پدافند

واکنش فرمانده نیروی زمینی ارتش به حادثه اصفهان

آمریکا برای کمک نظامی به آرژانتین بودجه اختصاص داد

واکنش فرمانده ارتش به حادثه امروز صبح اصفهان

هاشمی‌طبا: اگر ریشه فساد از بالا خشک نشود، جواب گرفتن واقعاً سخت است

چرا رسانه‌های غربی وقایع امروز ایران را بزرگنمایی کردند؟

واکنش انگلیس به حادثه اصفهان: کاهش تنش‌ها ضروری است

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

مسلمانان روهینگیایی در میانمار قربانی سربازگیری اجباری!

خشم مردم انگلیس از تداوم ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی

واکنش‌های بین‌المللی به حادثه اصفهان

مقابله پدافند هوایی با چند ریزپرنده در اصفهان سوژه فضای مجازی شد

اجتماع یمنی‌ها در محکومیت جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه

الجزایر: پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

امیرعبداللهیان در جلسه شورای امنیت چه گفت؟

ماجرای تولید موبایل ایرانی به کجا رسید؟

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

ماشینش «گاوکنترل» داره!

افشاگری عجیب امیرعلی نبویان از تقلب در بازی پدرخوانده و شب های مافیا

واقعیت‌هایی ورای روایت‌ها

ترک جلسه شورای امنیت توسط هیات الجزایری هنگام شروع سخنرانی نماینده رژیم صهیونیستی

فراخوان حماس برای حضور گسترده فلسطینیان در مسجد الاقصی

حزب الله تجمع نظامیان صهیونیست را در مجاورت پایگاه راهب هدف قرار داد

کنایه سنگین آشنا به اسرائیلی‌ها: موشک یا موش کوچک؟!

استقبال مردم استان سمنان از رئیس‌جمهور

روایت امیرعبداللهیان از رایزنی‌های دیپلماتیکش در نیویورک

واکنش فرمانده ارتش به امروز صبح حادثه اصفهان

عضو دفتر نشر آثار رهبر انقلاب: برخی مسئولان به دلیل کارهای بی‌قاعده در حوزه حجاب تذکر گرفتند

مخالفت مجمع تشخیص مصلحت با بندی از برنامه هفتم توسعه

فروش نفت ایران به بالاترین سطح 6 سال گذشته رسیده است

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی