اخبار محرمانه

آخرين مطالب

اختلاف «ائتلاف» و «وحدت» بر سر قدرت مقاله

اختلاف «ائتلاف» و «وحدت» بر سر قدرت
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - اعتماد / دعوای اصولگرایان بالا گرفته است. تقریبا می‌توان گفت هر دو جریان شورای ائتلاف و شورای وحدت، شمشیر را برای یکدیگر از رو بسته‌اند. هفته پیش وقتی غلامعلی حدادعادل اعلام کرد که به‌زودی با شورای وحدت، هماهنگی‌ها بیشتر می‌شود، تصور این بود که احتمالا این دو شورا با یکدیگر توافق‌هایی کرده‌اند و قرار است هماهنگ‌تر عمل کنند، اما حالا که یک هفته از این سخن حدادعادل گذشته معلوم شده که آن سخن بیشتر جنبه تبلیغاتی داشته و نه ‌تنها اختلافی از این جریان سیاسی کم نشده، بلکه موضع‌گیری‌ها حالا بیشتر از گذشته تندتر و صریح‌تر شده است.
اعضای شورای وحدت با عصبانیت، از تمامیت‌خواهی اعضای شورای ائتلاف شکایت می‌کنند. آن‌گونه که چهره‌های مختلف اصولگرایی می‌گویند گویا اختلافات‌شان هم تنها بر سر موضوع نامزد نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری نیست، بلکه در موضوع انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز دچار اختلاف‌نظر جدی شده‌اند.
موضوع دو انتخابات 1400 گویا تنها بهانه‌ای شده تا اختلافات قدیمی میان نیروهای اصولگرا، خیلی جدی علنی شود. بسیاری از چهره‌هایی که امروز در دو تشکل شورای وحدت و ائتلاف در مقابل هم موضع‌گیری می‌کنند، همان افرادی هستند که در مجالس گذشته نیز در کمیسیون‌های مختلف با هم اختلاف‌نظری جدی داشته‌اند.
علیرضا زاکانی، نماینده این روزهای قم و روزهای نه چندان دور پایتخت، دیروز در سخنانی با نام بردن از علی لاریجانی به نوعی نشان داده که اختلافات آنان ریشه در حوادث گذشته مجلس دارد. زاکانی در همایشی با اشاره به تاریخچه شکل‌گیری شورای ائتلاف اصولگرایان گفته است: «جریان دیگری در مقابل جریان شورای ائتلاف تشکیل شده که ظاهرا داعیه وحدت دارد اما آنچه فهم می‌شود این است که قرار است لاریجانی به عنوان انتخاب نهایی از این جریان بیرون بیاید.» او در ادامه تاکید کرده است: «درائتلاف اساس بر این است که از فردگرایی عبور کنیم و به همین خاطر توصیه می‌کنم از تشکیل کلونی در اطراف نامزدها خودداری کنیم، چراکه در صحنه رقابت دچار مشکل خواهیم شد؛ آنچه مهم است این است که افراد دارای صلاحیت و پرچمدار خدمتگزاری به مردم و تبعیت از رهبری باید به میدان بیایند.» ظاهرا زاکانی سعی دارد با این سخنان اعضای شورای وحدت را عصبانی کند و به نوعی به حوادث گذشته مجلس شورای اسلامی که در راس آن لاریجانی قرار داشت، کنایه بزند. 
فنون غیب‌گویی
منصور حقیقت‌پور، نماینده اصولگرای سابق که ازقضا در جریان مجلس نهم و به‌ خصوص آنجا که بحث از برجام، نگاه‌ها را متوجه نمایندگان عمدتا اصولگرای وقت کرده بود، همکار زاکانی بود و البته در عین حال، از منتقدان جدی و سرسخت دیدگاه او و دیگر نمایندگان عضو فراکسیون اصولگرایان و طیف موسوم به پایداری، دیروز در واکنش تند و تیز به سخنان زاکانی، گفته است: «آقای زاکانی فنون غیب‌گویی و ذهن‌خوانی بلد است اما جایی ندیدم که شورای وحدت نام آقای لاریجانی را برده باشد. اتفاقا سه نفری که مطرح کردند آقایان رییسی، قالیباف و رضایی هستند. شورای ائتلاف همیشه می‌افتد روی نام اصولگرایی و مدعی است که مرکزیت این جریان را در اختیار دارد. آقای زاکانی و دوستان شورای ائتلاف صلاحیت مرکز قرار گرفتن خودشان را در جریان اصولگرایی از چه کسی گرفتند؟ اگر آقای زاکانی و دوستانش در شورای ائتلاف حزب هستند پس چرا همیشه در آستانه انتخابات خودشان را نشان می‌دهند؟»
به این ترتیب حقیقت‌پور نامزدهای موردنظر شورای ائتلاف را علنی کرده است. هر چند پیش از او منوچهر متکی سخنگوی شورای وحدت صرفا بر نام سیدابراهیم رییسی تاکید کرده بود. به‌ هر حال گزینه‌های آنان برای انتخابات ریاست‌جمهوری چندان متفاوت نیست. زاکانی هم دیروز تقریبا همین اسامی را تکرار کرده با این تفاوت که او نیز مانند حدادعادل از احمدی‌نژاد اسم برده و البته تاکید کرده که او رد صلاحیت می‌شود. زاکانی گفته است: «البته طبق اطلاعی که من دارم آقایان رییسی و قالیباف به هیچ‌وجه با یکدیگر رقابت نخواهند کرد و هر کس امکان پیروزی بیشتری داشته باشد، وارد رقابت خواهد شد و این همان نهضت انتخاباتی است که باید به شکل کار جمعی انجام شود. در حال حاضر اقبال به حجت‌الاسلام رییسی در نظرسنجی‌ها از همه گزینه‌های دیگر بیشتر است و او 24.7 درصد آرا را به خود اختصاص داده است و نفر دوم آقای قالیباف با 12.6 درصد آرا بوده و بقیه نامزدها نیز در حد یکی، دو درصد رای دارند؛ البته احمدی‌نژاد نیز با کسب 24.6 درصد پس از حجت‌الاسلام رییسی قرار دارد اما محرز است که او تایید صلاحیت نخواهد شد.»
اختلاف درباره شوراها
تا اینجای کار مشخص شده اعضای شورای وحدت می‌گویند که اعضای شورای ائتلاف قصد دارند به عنوان گروهی چند نفره برای تمام جریان اصولگرا و بلکه کل مملکت تصمیم بگیرند، در واکنش، نیروهای عضو شورای ائتلاف هم می‌گویند ما جریان اصلی وحدت هستیم و اعضا وشورای وحدت جایگاهی ندارند. 
در این بین دیروز اسدالله بادامچیان، دبیر کل حزب موتلفه اسلامی از یک اختلاف دیگر هم پرده برداشته و گفته است: «فرق شورای ائتلاف با شورای وحدت این است که شورای وحدت می‌گوید در انتخابات شوراها خود استان تصمیم بگیرد اما دوستان شورای ائتلاف می‌گویند خیر، همه باید زیر نظر 9 نفر منصوب ما فعالیت کنند. درباره انتخابات ریاست‌جمهوری آنها در پی نامزدی هستند که خودشان قبول دارند.» او در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرده که ساز مخالف جریان اصولگرایی همین چند نفر عضو شورای وحدت هستند.
با این همه بررسی سخنان و موضع‌گیری‌های اصولگرایان نشان می‌دهد که آنان وضع و حالی آشفته دارند و در این جریان هر کسی تقریبا ساز خود را می‌زند و درحالی که سال 99 رو به پایان است، آنان هنوز تکلیف‌شان درباره نامزد نهایی مشخص نیست و همچنان رییسی را به عنوان مهم‌ترین گزینه مطرح می‌کنند، آن‌هم در حالی که رییسی به شیوه‌های گوناگون گفته که قصد کاندیداتوری ندارد. با این حساب، دقیقا روشن نیست که این اصرار اصولگرایان برای کاندیداتوری رییسی با چه انگیزه‌ای دنبال می‌شود. آنچه اما روشن است این است که قالیباف برای رسیدن به پاستور فعال است و تلاش می‌کند علاوه بر حمایت شورای ائتلاف، حمایت دیگر همقطاران اصولگرایش را نیز جلب کند. 

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/494235/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش جالب شبنم مقدمی به آهنگ گل پامچال

مقامات اسرائیلی نمایش تمسخرآمیز ریزپرنده‌ها را پایان حمله به ایران اعلام کردند

واکنش جالب مردم اصفهان به هدف قرارگرفتن چند ریز پرنده‌ توسط پدافند

واکنش فرمانده نیروی زمینی ارتش به حادثه اصفهان

آمریکا برای کمک نظامی به آرژانتین بودجه اختصاص داد

واکنش فرمانده ارتش به حادثه امروز صبح اصفهان

هاشمی‌طبا: اگر ریشه فساد از بالا خشک نشود، جواب گرفتن واقعاً سخت است

چرا رسانه‌های غربی وقایع امروز ایران را بزرگنمایی کردند؟

واکنش انگلیس به حادثه اصفهان: کاهش تنش‌ها ضروری است

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

مسلمانان روهینگیایی در میانمار قربانی سربازگیری اجباری!

خشم مردم انگلیس از تداوم ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی

واکنش‌های بین‌المللی به حادثه اصفهان

مقابله پدافند هوایی با چند ریزپرنده در اصفهان سوژه فضای مجازی شد

اجتماع یمنی‌ها در محکومیت جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه

الجزایر: پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

امیرعبداللهیان در جلسه شورای امنیت چه گفت؟

ماجرای تولید موبایل ایرانی به کجا رسید؟

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

ماشینش «گاوکنترل» داره!

افشاگری عجیب امیرعلی نبویان از تقلب در بازی پدرخوانده و شب های مافیا

واقعیت‌هایی ورای روایت‌ها

ترک جلسه شورای امنیت توسط هیات الجزایری هنگام شروع سخنرانی نماینده رژیم صهیونیستی

فراخوان حماس برای حضور گسترده فلسطینیان در مسجد الاقصی

حزب الله تجمع نظامیان صهیونیست را در مجاورت پایگاه راهب هدف قرار داد

کنایه سنگین آشنا به اسرائیلی‌ها: موشک یا موش کوچک؟!

استقبال مردم استان سمنان از رئیس‌جمهور

روایت امیرعبداللهیان از رایزنی‌های دیپلماتیکش در نیویورک

واکنش فرمانده ارتش به امروز صبح حادثه اصفهان

عضو دفتر نشر آثار رهبر انقلاب: برخی مسئولان به دلیل کارهای بی‌قاعده در حوزه حجاب تذکر گرفتند

مخالفت مجمع تشخیص مصلحت با بندی از برنامه هفتم توسعه

فروش نفت ایران به بالاترین سطح 6 سال گذشته رسیده است

پیش‌بینی یک کارشناس درباره نرخ اجاره در سال 1403؛ اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران

‏مسئول مدرسه جهادی طالبان ترور شد

سقوط بمب‌افکن استراتژیک ارتش روسیه در استاوروپل

سفر به ایران قدیم؛ اولین هواپیمای ایران و سفر استانی احمدشاه

سقوط قیمت بیت کوین

تجاوز رژیم صهیونیستی به اهدافی در جنوب سوریه

حمله انتحاری نافرجام به خودروی اتباع خارجی در کراچی پاکستان

طعنه وزیر صهیونیست به گزارش‌ها درباره انفجارهای اصفهان: مسخره است

قرارداد برداشت داده‌های لرزه‌نگاری دشت مغان امضا شد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

نتانیاهو از ترس بازداشت دست به دامن انگلیس و آلمان شد

حمله حزب‌الله لبنان به چند پایگاه صهیونیستی

آرزوی مایکل داگلاس برای مرگ در «مرد مورچه‌ای»

دستورات رئیس جمهور در نشست پیگیری موضوعات ویژه استان سمنان

چین: امیدواریم آمریکا خودبرتربینی را کنار بگذارد

چرا غیبت بازیگران و خوانندگان در مهمانی طهماسب، لطمه‌ای به آن وارد نکرده است؟

آژانس اتمی: آسیبی به سایت‌های هسته‌ای ایران وارد نشده است

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی