اخبار محرمانه

آخرين مطالب

پایان نمایش دیپلماسی تحلیل ویژه

پایان نمایش دیپلماسی
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - صبح نو /متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حالا ایستگاه بعدی تقابل بایدن با تهران شده است؛ تقابلی که علی‌رغم باورهای خوشبینانه، شرایط را نسبت به سال‌های گذشته بهتر نکرده و قفلی روی قفل هجمه‌های ظالمانه علیه ایران زده است.
همکاری ایران با آژانس علی‌رغم عدم اجرای برجام از سوی غربی‌ها با جدیت پیگیری شد و گزارش‌ها در برهه‌های زمانی مختلف، مهر تاییدی است بر این ادعا؛ همکاری ای که حالا تبدیل به یک زیاده خواهی شده است و با اجرای نیم‌بند مصوبه هسته‌ای مجلس، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی، ملغی شد.
تهران در حالی از بامداد 5‌اسفند، مطابق مصوبه مجلس شورای اسلامی اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کرد که قبل از آن امکان اجرای آن بارها اعلام شده و مقامات ایرانی بارها نسبت به عواقب رویکرد غربی‌ها نسبت به ایران هشدار داده بودند. این اقدام هسته‌ای ایران مطابق بندهای 26 و 36‌برجام و در پاسخ به طفره رفتن طرف‌های برجام از انجام تعهدات‌شان، اتخاذ شد.
تقابل بایدن با ایران در نشست شورای حکام
نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «دوشنبه» به‌صورت مجازی آغاز به‌کار می‌کند و راستی‌آزمایی و نظارت بر جمهوری اسلامی ایران در پرتو قطعنامه‌2231 شورای امنیت سازمان ملل و توافق نامه پادمان ان. پی. تی. با ایران از مهم‌ترین محورهای این نشست پنج روزه اعلام شده است.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای نوشت که در شروع نشست، بیانیه مقدماتی «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره محورهای این نشست قرائت خواهد شد. گروسی قرار است عصر دوشنبه در حاشیه نشست درباره محورهای نشست شورای حکام توضیحاتی ارائه کند و به سؤالات خبرنگاران هم پاسخ دهد. در این شرایط حالا گزارش‌ها از رویکرد جدید بایدن علیه ایران پرده برداشته و ایران ستیزی وی را بیشتر آشکار کرده است. پایگاه اینترنتی بلومبرگ گزارش داد که دیپلمات‌های آمریکایی روز پنج‌شنبه سندی را توزیع کردند که لیست شکایات واشنگتن است و از ایران می‌خواهد تا با بازرسان همکاری کامل کند.
در این گزارش تاکید شده است که در قطعنامه پیشنهادی آمریکا بر نگرانی شدید از یافته‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید و درباره همکاری ایران نگرانی عمیق ابراز شده است.
خبر رویترز از «تهدید ایران»
در ادامه این روند خبرگزاری «رویترز» از دستیابی به نامه‌ای خبر داد که ایران در آن تهدید کرده در صورتی که اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از موضع 
ضد ایرانی واشنگتن در جلسه آتی این نهاد که قرار است با تمرکز بر موضوع ایران آغاز به‌کار کند، حمایت کنند، به توافق اخیر درباره بازرسی‌ها با آژانس پایان می‌دهد.
رویترز در این خصوص ادعا کرد: ایران تهدید کرده به توافق با دیدبان هسته‌ای سازمان ملل که در سفر اخیر «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران به دست آمد، در صورتی که شورای حکام آژانس از تلاش تحت هدایت آمریکا برای انتقاد از ایران حمایت کند، پایان خواهد داد. طبق این گزارش، ایران در این نامه که برای کشورهای دیگر فرستاده، گفته چنین اقدامی را مخرب می‌داند و آن را پایانی بر تفاهم مشترک 21‌فوریه (سوم اسفند) تلقی می‌کند.
به نوشته رویترز، ایران در این نامه افزوده حمایت از تلاش ضد ایرانی واشنگتن، همچنین دشواری‌های بیشتری در ارتباط با برجام ایجاد خواهد کرد. بر‌اساس این گزارش، ایران همچنین در نامه مورد اشاره رویترز گفته که فرانسه، بریتانیا، آلمان و آمریکا برنامه‌های خود را برای تصویب قطعنامه در جلسه شورای حکام فاش کرده‌اند.
بایدن به‌دنبال قطعنامه‌ای علیه ایران
تلاش بایدن برای فشار بر ایران در زمینه‌های مختلفی در جریان است و میهمانان جدید کاخ سفید گویا در ماراتنی با مقامات گذشته آمریکا قرار دارند و می‌خواهند در موضوع فشار بر ایران گوی سبقت را از رقیب بربایند.
رویترز نوشت که آمریکا در نامه خود به اعضای شورای حکام پیش از جلسه آتی که آن هم به دست این خبرگزاری رسیده، اعلام کرده به‌دنبال قطعنامه‌ای برای بیان «نگرانی فزاینده شورای حکام در ارتباط با همکاری ایران با آژانس» است. 
آمریکا در این نامه گفته است که همه اعضای شورای حکام باید از ایران بخواهند نقض توافق را کنار بگذارد و برای آژانس توضیح دهد که چطور ذرات اورانیوم در سایت‌های قدیمی و به ادعای واشنگتن اعلام نشده ایران یافت شده است.
رونمایی از نیت «ستیزه‌جویانه» کاخ سفید
پس از اعلام این اخبار و بازی جدید دولت بایدن، یک مقام مسوول در ایران در واکنش به اقدام معنی‌دار دولت بایدن در ارائه قطعنامه پیشنهادی ضد ایرانی به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: اینگونه رفتارهای نخ‌نما شده، تداوم راهبرد فشار حداکثری ترامپ و رونمایی از نیت ستیزه‌جویانه دولت جدید آمریکا در برابر ایران است. وی ماهیت بازی سیاسی کمپین تبلیغاتی بایدن که در جریان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا آغاز و همچنان ادامه دارد را تداوم دشمنی با ایران عنوان کرد و افزود: طرح موضوعاتی چون ضرورت بازگشت اولیه ایران به تعهدات برجامی به‌عنوان پیش شرط واشنگتن برای بازگشت به برجام، حرکتی انحرافی برای تداوم بی‌عملی و فشار به ایران بوده است. این مقام مسوول گفت: تاکید دولت بایدن بر قصد این کشور برای بازگشت به دیپلماسی با طرح پیش شرط‌های بهت‌آور، کاملا مغایر بوده و نشان می‌دهد که گفتار و عمل مستاجران جدید کاخ سفید هیچ نسبتی با هم ندارند. وی اقدام آمریکا در ارائه پیش‌نویس قطعنامه ضدایرانی به شورای حکام آژانس را پایان نمایش دیپلماسی و مذاکره عنوان کرد و افزود: گرچه بیان موضوعات انحرافی و استنکاف آمریکا از عمل به تعهدات قانونی که اصلی‌ترین آن لغو کامل تحریم‌هاست، نیت دولت بایدن را از ابتدا برای ایران مشخص کرده بود، اما این اقدام جدید، هرگونه امکان در خصوص بهره‌گیری از ظرفیت دیپلماسی برای دستیابی به وضعیت جدید را به لطیفه‌ای خنده‌دار تبدیل خواهد کرد. بایدن فصل جدیدی از رویکرد خصمانه علیه ایران را رقم زده است و با بهره‌گیری از تمامی ابزارهای نظامی، اقتصادی، حقوقی و نظایر آن می‌خواهد با فشار بر ایران مطامع خود را به دست آورده و حقوق ملت ایران را نادیده بگیرد.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/494067/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی

زمان شارژ سهمیه بنزین اردیبهشت ماه

شوخی «نون خ» با تابلوهای روزشمار اتمام پروژه

از مادر اصرار، از ارسطو انکار!

شبکه «ای بی سی» آمریکا: پاسخ‌های بالقوه اسرائیل به ایران بین حمله به نیرو‌های نیابتی تا تهاجم سایبری است

واکنش جدید آمریکا و اروپا به پاسخ موشکی ایران

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

نیویورک تایمز: حمله ایران پیروزی بزرگ منطقه‌ای بود

دام تل‌آویو برای واشنگتن

عضو اتاق بازرگانی: 30 درصد تولید برق دنیا از تجدیدپذیر است که در ایران این عدد 1.3 درصد است

مگه تو کلئوپاترایی انقدر عروسیت طول می‌کشه!

فیلم‌های سینمایی تلویزیون در آخرین روز‌های فروردین

هشدار درباره توطئه جدید اشغالگران علیه مسجدالاقصی

ترامپ: باید از شر بایدن خلاص شویم

رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

فارن‌پالیسی: ایران قادر بود تل‌آویو را هم بزند اما خویشتنداری کرد

میم مثل ماه، میم مثل مادر

امیرعبداللهیان: وضعیت در غزه به نقطه جوش رسیده است

نماینده مشهد در مجلس هفتم خطاب به دیگر نمایندگان: سیگار نکشید

تحریم جدید، فیک یا واقعی؟

تحلیلگر صهیونیست: حمله ایران ناتوانی ما را به نمایش گذاشت

بُرد ژئوپلیتیک ایران

اقتصاد ژاپن خوش رنگ شد

ثبت بالاترین میزان تاریخ تولید فولاد ایران در سال 1402

طلای جهانی دوباره از جا برخاست

حزب‌الله فیلم حمله به «عرب العرامشه» را منتشر کرد

روسیه خواستار رأی گیری درباره تحریم اسرائیل در شورای امنیت شد

بورل: اوکراین و اسرائیل مثل هم نیستند

حملات فسفری صهیونیست‌ها به جنوب لبنان

گزارش یونیسف از آمار تعداد کودکان کشته شده در جنگ غزه

فکر کن بچه ات صبح باهات صبحانه بخوره بره دیگه هیچ وقت برنگرده

تنها دلخوشیم شده لذت بردن از لذت دیگران

پارازیت و تورم کار ایناست؟!

امیر موسوی: جز حضرت امام(ره) و رهبر انقلاب کسی در ابتدای انقلاب حامی ارتش نبود

رئیس موسسه «شورای روابط خارجی آمریکا»: اسرائیل گزینه‌های خوبی در برابر ایران ندارد

افشاگری مجری زن صداوسیما از بدقولی یک نماینده ردصلاحیت شده مجلس

دور دوم انتخابات در تهران تمام‌الکترونیک برگزار می‌شود

مجمع تشخیص مصلحت با بندی از برنامه هفتم توسعه مخالفت کرد

تو روزای بدم کنارم نبودی

میراث ماندگار کیومرث پوراحمد چیست؟

خیلی درد داره اگه پدر نباشه

لیلاز: اسرائیل می‌خواهد ما را وارد یک درگیری بزرگ کند، نباید در این دام بیفتیم

اختلاف‌نظر میان رهبران اروپایی در خصوص تحریم سپاه

صادق قطب زاده، یک انقلابی که قصد کودتای نظامی داشت

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

تولید در پتروشیمی غدیر به 120 درصد ظرفیت اسمی رسید

افزایش تولید برق کشور با یاری شرکت انتقال گاز

صدا و سیمای 24 هزار میلیاردی چقدر بیننده دارد؟

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی