اخبار محرمانه

آخرين مطالب

سرمقاله فرهیختگان/ قبض و بسط عدالت و جمهوریت در شورای نگهبان تحلیل ویژه

سرمقاله فرهیختگان/ قبض و بسط عدالت و جمهوریت در شورای نگهبان
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - فرهیختگان / « قبض و بسط عدالت و جمهوریت در شورای نگهبان » عنوان یادداشت روزنامه فرهیختگان به قلم عرفان خیرخواه است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
در برقراری مناسبات ساختارهای حاکمیتی و شکل‌گیری نظام‌های سیاسی-اجتماعی همواره دو عنصر اساسی به‌نام عدالت و آزادی نقش ویژه‌ای در راه‌اندازی و کشمکش‌های نهضت‌ها داشته و به‌عنوان عوامل جدی و اثرگذار در دگرگونی‌های تاریخی از آنها می‌توان یاد کرد؛ چه اینکه شعار محوری انقلاب اسلامی نیز موسوم به «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» این مضامین را در بطن خود جای داده و با تکیه بر این مفاهیم توانست نیروهای عظیم مردمی را در جهت برپایی حکومت اسلامی به میدان فراخواند.
اندیشه مردم‌سالاری و اهمیت ویژه نقش مردم در نظام فکری رهبران انقلاب بسیار روشن‌تر از آن است که نیازی به بازگویی داشته باشد اما جهت تقریب ذهن و یادآوری به ذکر چند نمونه از آنها اکتفا می‌کنم.
امام‌خمینی(ره): ما بنای بر این نداریم که یک تحمیلی به ملت‌مان بکنیم و اسلام به ما اجازه نداده است که دیکتاتوری کنیم. ما تابع آرای ملت هستیم. ملت ما هرطور رأی داد، ما هم از آنها تبعیت می‌کنیم. ما حق نداریم؛ خدای تبارک و تعالی به ما حق نداده است؛ پیغمبر اسلام به ما حق نداده است که ما به ملت‌مان یک چیزی را تحمیل بکنیم1 اکثریت هرچه گفتند، آرای ایشان معتبر است، ولو... به ضرر خودشان باشد. شما ولی آنها نیستید که بگویید که این به ضرر شماست. ما نمی‌خواهیم [اجبار] بکنیم... آن مسیری که ملت ما دارد، روی آن مسیر راه را بروید، ولو عقیده‌تان این است که این مسیری که ملت رفته، خلاف صلاحش است؛ خب، باشد. ملت می‌خواهد این‌طور بکند، به ما و شما چه کار دارد؟ خلاف‌صلاحش را می‌خواهد. ملت رأی داده؛ رایی که داده متبع است.2
مقام معظم رهبری: هیچ‌کس در نظام اسلامى نباید مردم‌، رأى‌ مردم‌ و خواست مردم را انکار کند. حالا بعضى، رأى‌ مردم را پایه‌ مشروعیت می‌دانند؛ لااقل پایه‌ اعمال مشروعیت است. بدون آرای مردم، بدون حضور مردم و بدون تحقق خواست مردم، خیمه‌ نظام اسلامى، سرِپا نمی‌شود و نمی‌ماند.3
حال پس از گذشت بیش از 42 سال از پیروزی انقلاب اسلامی درصدد آن هستم «قبض و بسط عدالت و جمهوریت» را در یکی از ارکان به‌شدت مهم و حیاتی نظام یعنی «شورای نگهبان» خاصه نقش بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات را بررسی کرده و نقش این نهاد را در نسبت با عدالت و جمهوریت بیان کرده و پیامد عملکردهای آن و همچنین شکل کارآمد‌تر آن را برشمارم.
برای این منظور با این پرسش آغاز می‌کنم که با توجه به سخنان امامین انقلاب و اهمیت نقش مردم در برپایی و مشروعیت‌بخشی به حکومت‌ها سازوکار فعلی نهاد شورای نگهبان و عملکرد آن چقدر در تحقق حاکمیت نظر مردم و اراده عمومی و ملاحظات عدالت در امر قدرت موفق بوده است؟
عرصه انتخابات که به‌مثابه مشارکت سیاسی مردم در رقم زدن سرنوشت خود و آینده کشور در نظر گرفته می‌شود بستری برای اعمال اراده و خواست عمومی بوده و همچنین فرصتی برای ارزیابی حاکمان و دولتمردان در پیشگاه ملت است. اما این عرصه زمانی چالش‌برانگیز می‌شود که فضای رقابتی در عرصه دستیابی به مناسبات قدرت برقرار نبوده یا کم‌رنگ باشد و امکان دسترسی عادلانه به این ظرفیت حقوقی برای تمامی شهروندان و شرکت تمام جریان‌ها و گفتمان‌های فکری فراهم نباشد.
در چنین وضعیتی که از قضا به‌وسیله ماده و تبصره‌های قانونی تفسیرپذیر رقم می‌خورد که مورد برداشت و تشخیص چند تن از فقها و حقوقدانان است، اعمال‌نظر و اراده آنها در جهت تایید یا عدم‌تایید فرصت حضور استعدادها و گرایش‌های متفاوت، اراده عمومی را در چارچوب داوری‌های خود قبضه کرده و با حذف گروه‌های مختلف از کارزار انتخابات امکان دسترسی عادلانه در رقابت‌های سیاسی را برای متقاضیان محدود می‌کند و از طرفی با قبض خواست اجتماعی و عمومی در امکان انتخاب استعدادهای گوناگون موجب نحیف‌شدن سازوکار جمهوریت و مردم‌سالاری می‌شود.
پرواضح است که لازمه تحقق جمهوریت برگزاری انتخاباتی آزاد (با معنای بسیار موسع) آن بوده و امکان برگزیدن و برگزیده شدن توسط عامه مردم است. در این راستا حاکمیت و نهادهای حاکمیتی (خاصه شورای نگهبان که مطمح‌نظر ماست) وظیفه دارند بستری جهت بروز و ظهور گفتمان‌ها و سلایق مختلف فکری را فراهم کرده و با بسط عرصه انتخابات فرصت برخورداری عادلانه جهت شرکت در این رقابت را برای تمامی نخبگان سیاسی و گرایش‌ها مهیا ساخته و به این‌گونه موجب بسط عدالت در امر قدرت‌ورزی شوند و از طرفی با ترتیب دادن امکانی بسیط دراختیار مردم جهت انتخاب جریان نزدیک به نظر خود از بین جریان‌ها و گرایش‌های سیاسی متعدد زمینه را برای اعمال‌نظر و اراده آنان فراهم کرده و موجب بسط جمهوریت در عرصه قدرت نیز شوند.
در غیر این صورت علاوه‌بر ضرباتی که بر پیکره مفاهیم بلند عدالت و آزادی وارد می‌شود تبعات منفی در ساختار حاکمیتی و ارتباط با مردم به وجود خواهد آمد که ازجمله می‌توان عدم‌اشتیاق و علاقه‌مندی مردم جهت شرکت در انتخابات به‌دلیل فقدان جریان‌های موردنظر یا متعدد را برشمرد. علاوه‌بر آن این نوع سازوکار منقبض شائبه همراهی و متنفع بودن نهاد حاکمیتی که به‌عنوان داور رقابت انتخاباتی شناخته می‌شود با/از یکی از جریان‌های سیاسی موجود ایجاد می‌شود که گویی از قبل چیدمان شکل‌گیری قدرت و هدایت رفتار سیاسی مردم را به سمت ایده مطلوب خود عهده‌دار گشته است.
در این راستا با یادآوری موضع اخیر رهبری در تاکید بر برگزاری انتخابات پرشور و اولویت حضور حداکثری مردم و با وام‌گیری از این گزاره ایشان در نمازجمعه دی‌ماه 98 که ناظر بر همه لایه‌های جامعه فرمودند «ملت عزیز ایران باید همت‌شان این باشد که قوی بشوند.» نظری به ساختارهای حکمرانی می‌افکنم که اگر خواهان قدرتمند شدن در ارکان و سطوح مختلف دیوانسالاری و اداره کشور هستیم بی‌شک یکی از اقدامات مهم جلب همراهی و تاکید بر نقش ویژه مردم در تصمیم‌گیری‌ها و سیاستگذاری‌هاست که این مهم در یک مقوله با توانمند ساختن نهاد شورای نگهبان به‌عنوان نهادی اثرگذار در جلب حمایت و همراهی مردم می‌تواند رقم خورد. اما شورای نگهبان چگونه توانمند می‌شود؟
قطعا یکی از ابزارهای مهم سنجش کارآمدی دستگاه‌های حکومتی میزان رضایت عموم مردم از عملکرد و تصمیمات آن مجموعه است و با شرحی که در بالا آمد اگر این شورا بتواند با بسط ید نخبگان و مردم شئون عدالت و جمهوریت را در امور مربوط به خود لحاظ کرده و در عمل مشارکت فعالانه و همدلانه نه عدم مشارکت یا مشارکت سلبی یا مشارکت ترعیبی را جلب کند قطعا همراهی و اعتماد اکثریت قاطبه ملت را منجر خواهد شد که این خود سبب رضایت و تایید محکم‌تر این نهاد انقلابی از سوی مردم خواهد شد. ناگفته نماند برای وصول به چنین هدفی که بتواند تداوم بلندمدت و پایایی داشته باشد بازنگری در قانون و شیوه مدیریت این مجموعه گریز‌ناپذیر بوده و بازطراحی سیستم نظارت بر انتخابات درجهت گشودن بیش از پیش عرصه رقابت سیاسی به کارآمدی و قدرتمند شدن آن نهاد منتهی خواهد شد.
پی‌نوشت‌ها
1. صحیفه امام، ج11، ص34
2. صحیفه امام، ج9، ص304
3. بیانات مقام معظم رهبری در تاری03/14 /1378

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/492096/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چرا غیبت بازیگران و خوانندگان در مهمانی طهماسب، لطمه‌ای به آن وارد نکرده است؟

آژانس اتمی: آسیبی به سایت‌های هسته‌ای ایران وارد نشده است

عباس‌زاده: تاریخ رژیم صهیونیستی به دو مقطع قبل و بعد از حمله تلافی‌جویانه ایران تقسیم شده است

پایان یکه تازی اردوغان؟

نتانیاهو: اگر اختلافات را کنار نگذاریم از درون فرو می‌پاشیم

2 خبر از فیلم کوتاه؛ آخرین وضعیت «ابله» و«آخرین شیهه»

آمادگی ایران برای کمک به مردم در معرض سیل در امارات

فرانسه: به درخواست اردن موشک‌ها و پهپادهای ایران رهگیری کردیم

رقم دقیق افزایش حقوق کارمندان

بودجه امسال چه زمانی نهایی می‌شود؟

شروع طولانی‌ترین انتخابات جهان در هند

جایزه «چهره سال هنر انقلاب اسلامی» وظیفه هنرمند را بیشتر می‌کند

امیرعبداللهیان: ایران از طریق سفارت سوئیس به آمریکا درباره اسرائیل پیام داد

فرق انسان و سایر موجودات در نوع دوستی

استادانی که سن نمی‌شناسند؛ از اسکورسیزی تا اسپیلبرگ و ایستوود

رسانه‌های ضدایرانی مشغول حمله خیالی بزرگ به ایران!

شورای عالی امنیت ملی، وقوع هرگونه هجوم خارجی را تکذیب کرد

توضیح ارشد نظامی ارتش در مورد شنیده شدن صدای شدید در اصفهان

تاریخچه جت های جنگنده ایالات متحده

رفع محدودیت‌های پروازی در فرودگاه‌های کشور

بلوف حمله به ایران؛‌ کوه تهدیدات اسرائیل موش زایید

المیادین: هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است

پروازهای فرودگاه مهرآباد به حالت عادی بازگشت

مقام ایرانی وقوع «حمله» در ایران را رد کرد

برقراری امنیت کامل در تاسیسات هسته‌ای اصفهان

آخرین وضعیت سامانه‌های پدافندی و مراکز حساس نظامی و امنیتی در کشور

آمریکا قطعنامه عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد

شورای عالی امنیت ملی جلسه اضطراری تشکیل داد؟

روایت یک رسانه درباره انفجارها در آسمان اصفهان و تبریز

تسنیم: هیچ گزارشی از انفجار بزرگ یا موشک در اصفهان گزارش نشده است

منابع آگاه: تاسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل قرار دارد

انهدام ریزپرنده‌ها؛ شرایط در اصفهان عادی است

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

گوشت چروکیده؛ مردی که 3 قرن را به چشم دید!

منشا صدای انفجار در تبریز، شلیک پدافند بوده است

المیادین: 5 هدف از سوی پدافند هوایی اصفهان رهگیری شده است

شنیده شدن صدای چندین انفجار در اصفهان

جزئیات دیدار امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

نماینده روسیه در شورای امنیت: آمریکا با هر قطعنامه آتش بس در غزه مخالفت کرده است

کاخ سفید: آمریکا در مورد رفح با اسرائیل در حال گفت و گو است

مرغ ارزان شد

حماس: مواضع بایدن متناقض است

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

تصویر احوالپرسی ظریف از ولایتی

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی