اخبار محرمانه

آخرين مطالب

گزارش گرداب

چین در حوزه امنیت داده چه قوانینی را وضع کرده است؟ اخبار محرمانه از منابع دیگر

چین در حوزه امنیت داده چه قوانینی را وضع کرده است؟
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - یکی از حیاتی‌ترین مواد خام برای صنایع پیشرفته در دنیای امروز نیمه‌هادی‌ها هستند. نیمه‌هادی به موادی گفته می‌شود که رسانایی الکتریکی آنها نه به اندازه فلزات بالاست و نه مانند شیشه و پلاستیک عایق الکتریکی هستند. برخی ویژگی‌ها ازجمله کاهش مقاومت الکتریکی با افزایش دما، عبور دادن جریان تنها از یک سمت و کنترل رسانایی با افزودن ناخالصی به این مواد از مهم‌ترین ویژگی‌های نیمه‌هادی‌ها هستند. این ویژگی‌ها سبب شده تا نیمه‌هادی‌ها تقریباً در تمامی دستگاه‌های مدرنی که در اطرافمان هستند به کار رفته باشند، ازجمله کامپیوتر، تلفن، گوشی همراه، تبلت، رادیو و ... سیلیکون یکی از شناخته‌شده‌ترین مواد نیمه‌هادی در صنایع پیشرفته است.
طبق آمارها 47 درصد صنعت بسیار پیشرفته و استراتژیک نیمه‌هادی‎ها توسط دو شرکت intel و Qulacomm در اختیار ایالات متحده آمریکاست و 45 درصد باقی آن در دست کشورهایی است که یا تکنولوژی بنیادین ساخت تراشه‌ها و چیپ‌ها را از آمریکا وارد می‌کنند و یا به لحاظ سیاسی بسیار هماهنگ و سرسپرده آمریکا هستند. اما کشوری که خارج از این انحصار در حال بروز و تسخیر بازار حساس و جهانی نیمه‌هادی‌هاست، چین است.

اخبار محرمانه


ویدئو گزارش مجله The Economist درباره جنگ چیپ‌ها

اخبار محرمانه


طبق آمارها 47 درصد صنعت بسیار پیشرفته و استراتژیک نیمه‌هادی‎ها در اختیار ایالات متحده آمریکاست
چین با سرمایه‌گذاری جدید 29 میلیارد دلاری در حوزه نیمه‌هادی‌ها سعی در تغییر قواعد این بازی دارد و این تغییر بازی به کام آمریکایی‌ها خوش نمی‌آید. تبدیل‌شدن چین به قطب دیگر صنعت نیمه‌هادی‌ها و ازبین‌بردن جهان تک‌قطبی این صنعت آسیب بسیار جدی‎ای به آمریکا در جنگ اقتصادی‎اش با چین خواهد زد؛ تا جایی که ترامپ به‌صراحت دلیل تحریم و ممنوعیت فروش و عرضه محصولات و خدمات شرکت هواوی را در ایالات متحده آمریکا یک ریسک امنیتی می‌خواند . 
خصومت آمریکایی‌ها با چین تنها با تحریم صنایع فناوری چین نیست، آنها طی سیاست بالکانیزه کردن شبکه جهانی اینترنت با تأسیس اینترنت پاک (Clean Network) ضربه دیگری به چین زده‌اند. مایک پمپئو وزیر پیشین امور خارجه ایالات متحده آمریکا در یک بیانیه خبری اعلام کرده بود: هدف از ایجاد این شبکه جلوگیری از جمع‌آوری اطلاعات شهروندان آمریکایی و همچنین اطلاعات حساس نظیر دستاوردهای نظامی و تحقیقات علمی آمریکا پیرامون ویروس COVID-19 از کشورهایی نظیر چین است . پاسخ چینی‌ها به این سیاست، سیاست Decoupling یا جداسازی است؛

اخبار محرمانه


ویدئو: گزارش وال استریت ژورنال پیرامون سیاست جداسازی چین از سلطه فناوری آمریکا

اخبار محرمانه


طرح آمریکا برای ممانعت چین از جمع‌آوری اطلاعات حساس نظیر دستاوردهای نظامی و تحقیقات علمی
ریسک امنیتی زمانی برای آمریکایی‌ها پررنگ‌تر می‌شود که مدیران هواوی اعلام کرده‌اند که دیگر نیازی به چیپ‌های آمریکایی ندارند و طبق آمارها هواوی پیشتاز نسل جدید گوشی‌های مبتنی بر فناوری 5G در دنیاست . آینده‌ای که شاید تمام تلفن‌های هوشمند چاره‌ای جز گذر از آن نداشته باشند و آمریکا نیز دیگر قطب و ابرقدرت در آن نیست.
پس از حملات سخت‌افزاری آمریکایی‌ها به شرکت‌های چینی مثل هواوی و ZTE، اکنون نوبت به حملات نرم‌افزاری رسیده است. با فرمان دونالد ترامپ، اپلیکیشن بسیار محبوب چینی به نام TIKTOK به همراه پیام‌رسان چینی Wechat در آمریکا فیلتر و از تمامی اپ‌استور های آمریکایی حذف شده است. واشنگتن مدعی شده بود که این اپلیکیشن‌ها می‌توانند داده‌های کاربران آمریکایی را به دولت چین داده و آن را تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا خواندند. این در حالی است که تیک تاک با انتخاب مدیران آمریکایی، نگهداری اطلاعات کاربران آمریکایی در کشور ثالث، استخدام 25 هزار آمریکایی در بخش‌های مختلف خود و حتی منتشر کردن الگوریتم‌های خود برای شفاف‌سازی هر چه بیشتر، فصل جدیدی در اثبات بهانه‌گیری‌ها و کذب بودن ادعاهای آمریکایی‌ها در دایه داری وجود آزادی در شبکه جهانی اینترنت بازکرده‌اند. از آخرین بهانه‌جویی‌های آمریکایی‌ها تأثیرگذاری فرهنگی تیک‎تاک بر مخاطبان نوجوان آمریکایی این اپلیکیشن است .
حال چین با مشاهده رفتار به شدت سیاسی و خلاف قانون تجارت آزاد توسط واشنگتن علیه غول‌های فناوری خود، با یک طرح ابتکاری در حوزه امنیت داده در سطح جهان به‌منظور مقابله با برنامه آمریکا برای حذف فناوری‌های چینی از زیرساخت‌های ارتباطاتی کشورها، از قوانین امنیت داده جهانی رونمایی کرده است.
این طرح توسط «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین همانند مایک پمپئو وزیر اسبق امور خارجه آمریکا رونمایی شده است و بر اساس آن دولت چین از شرکت‌های فناوری چینی درخواست ارسال داده‌های کاربران خارجی را نمی‌کند.

اخبار محرمانه


ویدئو: اعلام طرح امنیت داده بین‌المللی چین توسط وزیر امور خارجه این کشور
وزیر امور خارجه چین می‌گوید:
" قوانین جهانی امنیت اطلاعات که منعکس‌کننده آرزوهای تمامی کشورهاست و به منافع تمامی طرفین احترام می‌گذارد باید بر مبنای مشارکت جهانی تمامی طرفین حاصل شوند.
وی افزود: برخی کشورها به شدت به دنبال یک‌جانبه‌گرایی هستند و به بهانه "پاک‌سازی" به دیگر کشورها تهمت و افترا می‌زنند و به بهانه امنیت، عملیات شکار جهانی را علیه کمپانی‌های پیشرو دیگر کشورها به راه می‌اندازند. این قلدری محض است و باید با آن مخالفت شود. "
چین در این طرح از تمام کشورها خواسته تا با «نظارت گسترده دولت‌ها» مخالفت کنند و از شرکت‌های فناوری نیز درخواست کرده تا از ایجاد «درب پشتی در محصولات و خدمات خود به‌منظور جمع‌آوری غیرقانونی داده‌های کاربران، کنترل یا دست‌کاری سیستم‌ها یا دستگاه‌های کاربران» خودداری کنند، برخی تحلیل گران هدف اصلی چین از ارائه این طرح را افزایش سلطه بر فضای مجازی می‌دانند که پیش‌ازاین با «فایروال بزرگ» و محلی سازی داده‌ها تاحدودی به آن دست‌یافته است . اما شواهد معتبرتر نشان از قصد چین برای پایان‌دادن به سلطه آمریکا و غرب بر فضای مجازی حاکم بر دنیاست. سیاست جدید واتس‌اپ مبنی بر در اختیار فیسبوک قرار دادن تمامی اطلاعات شخصی کاربران برای اهداف تبلیغاتی که نگرانی‌های فراوانی را در بین مخاطبان و همچنین جامعه متخصصین ایجاد کرده است، نشان می‌دهد که پیش‌بینی چین از سیاست‌های سلطه‌جویانه آمریکا در فضای مجازی درست بوده و در صورت فراگیری سیاست‌های جدید چین در فضای مجازی، پلتفرم‌های آمریکایی به انزوا خواهند رفت.

اخبار محرمانه


چین قصد دارد تا به سلطه آمریکا و غرب بر فضای مجازی دنیا پایان دهد.
روزنامه دولتی «گلوبال تایمز» چین نیز این جلسه را بازتاب داد و با انتشار گزارشی از حضور مقامات چینی و خارجی، مغزهای متفکر و نمایندگان شرکت‌ها در این جلسه برای نظردهی در مورد این طرح خبر داد. این روزنامه در ادامه گزارش خود از برنامه دولت آمریکا برای «پاک‌سازی» شبکه‌ها از تجهیزات چینی و همچنین عدم مراوده تجاری با شرکت‌های چینی و خروج آنها از آمریکا انتقاد کرد.
رونمایی چین از این طرح باتوجه‌به اینکه تنها چند روز تا فروش تیک تاک به آمریکا باقی‌مانده بود، جالب‌توجه است. چین همچنین قانون جدیدی برای صادرات فناوری وضع کرده که می‌تواند بر سر راه فروش تیک‌تاک به شرکت‌های آمریکایی مانع ایجاد کند .
به‌صورت کلی این طرح جدید و ابتکاری چین دارای 8 بند زیر است:
اول، رسیدن به امنیت داده به همراه یک نگاه منطقی و عینی و حفظ زنجیره تأمین جهانی باز، ایمن و پایدار. دوم، مخالفت با فعالیت‌های ICT که قصد آسیب رساندن به زیرساخت‌های حیاتی کشورها یا سرقت اطلاعات مهم آنها را دارد. سوم، اقداماتی برای جلوگیری و قطع کردن آن دسته از فعالیت‌هایی که منجر به نقض اطلاعات شخصی افراد می‌شود؛ مخالفت با سوءاستفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای انجام نظارت و رصد فراگیر علیه سایر کشورها و یا جمع‌آوری غیرمجاز اطلاعات آنها. چهارم، درخواست از شرکت‌ها برای احترام گذاشتن به قوانین کشورهای میزبان، خودداری کردن از ذخیره اطلاعات به‌دست‌آمده توسط شرکت‌های بین‌المللی از کشورهای دیگر در داخل خاک کشور خود. پنجم، احترام به حق حاکمیت و قوانین قضایی کشورها و حوزه حکمرانی داده‌های دولت‌ها و پرهیز درخواست از شرکت‎ها و افراد برای دریافت اطلاعات کشورهای دیگر. ششم، تأمین نیازهای اجرای قانون برای داده‌های خارج از کشور از طریق وضع قوانین یا سایر کانال‌های مناسب. هفتم، جلوگیری از نصب درب پشتی برای به‌دست‌آوردن اطلاعات کاربران توسط ارائه‌دهندگان محصولات و خدمات ICT. هشتم، شرکت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات نباید با استفاده از وابستگی کاربران به محصولات خود به دنبال منافع نامشروع باشند.

اخبار محرمانه


ویدئو: شرح مفاد طرح بین‌المللی امنیت داده چین توسط برخی از کارشناسان مربوطه
https://www.wsj.com/articles/china-sets-up-new-29-billion-semiconductor-fund-11572034480
https://thediplomat.com/2020/09/can-china-become-the-world-leader-in-semiconductors
https://www.businessinsider.com/trump-takes-credit-for-uk-huawei-ban-2020-7
https://www.scmagazine.com/home/security-news/us-expands-clean-network-to-protect-covid-19-vaccine-research-from-china
https://www.wsj.com/articles/huawei-manages-to-make-smartphones-without-american-chips-11575196201
https://b2n.ir/088148
https://www.nytimes.com/2020/09/13/technology/tiktok-microsoft-oracle-bytedance.html
https://b2n.ir/187483
https://techcrunch.com/2020/09/08/china-presents-global-standard-for-data-security/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Techcrunch+%28TechCrunch%29
https://www.financialexpress.com/industry/technology/data-privacy-concern-over-whatsapps-new-policy/2167935/
https://b2n.ir/673206
https://thediplomat.com/2020/09/chinas-bid-to-write-the-global-rules-on-data-security/

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/485301/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی

استعفای ناگهانی فرمانده یگان ویژه «اشباح» از ارتش رژیم صهیونیستی

بازدید میدانی یحیی السنوار از مناطق درگیری در غزه

آخرین وضعیت شکایت صداوسیما از مهران مدیری و پخش دورهمی؛ در انتظار تعیین تکلیف شبکه نسیم

کاخ سفید ارسال مخفیانه موشک های دوربرد به اوکراین را تایید کرد

رئیسی پایتخت سریلانکا را به مقصد تهران ترک کرد

چهره ها/ عکس صمیمی بازیگران سریال «نون خ» در دل طبیعت

رژلب‌ها حاوی فلزات سنگین و مواد سمی هستند

محاصره بن گویر در میان معترضان خشمگین صهیونیست

قابی از سحر دولتشاهی و حامد بهداد در پشت صحنه یک فیلم

ادعای جنجالی یکی از عمو‌های فیتیله‌ای علیه مجید قناد!

چهره ها/ سلفی متفاوت المیرا شریفی‌مقدم در برنامه تلویزیون

مادرشوهر و عروس چه دعوایی کردن

اگر زن شاغل است حساب مشترک باز کنید

پیام‌های حمله به دو پایگاه آمریکا در شرق سوریه

آغاز بالن سواری تاریخی پایتختی‌ها

دوره ما اینطوری نبود!

واعظی: عملیات «وعده صادق» تقویت اتحاد ملی کشور را در پی دارد

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

تظاهرات مجدد شهرک‌نشینان در برابر محل اقامت نتانیاهو

چهره ها/ پست عاشقانه نوید محمدزاده برای تولد همسرش

فیلم سینمایی "شیفت شب"؛ فردا شب از آی‌فیلم

قابی از سحر دولتشاهی و حامد بهداد در پشت صحنه یک فیل

امضای یادداشت تفاهم امنیتی بین ایران و روسیه

بیانیه وزارت امور خارجه در سالگرد واقعه طبس و شکست آمریکا

زمان برگزاری ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری اعلام شد

حزب‌الله لبنان: پاسخ محکم ایران نشان داد اسرائیل بسیار ضعیف است

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

لحظه هدف قرار گرفتن محل استقرار نظامیان اسرائیلی توسط حزب‌الله

والاس: روسیه بزرگترین تهدید کنونی علیه انگلیس است

عصبانیت "نقی" از تیپ پایتختی‌ها در سفر خارج

یه زخم گردن باعث سوءتفاهم شد!

روایت سخنگوی انجمن سینماداران از یک رکورد شکنی

آخرین خبر از وضعیت بیماری ترانه علیدوستی به نقل از وکیلش

با «مثبت آموزش» به روز باشید

پزشکیان: اصرار به حجاب اجباری، عناد ایجاد می‌کند

سند مهم منتشر شده در یازدهمین جلسه دادگاه منافقین

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

اردوغان: دیگر تجارت گسترده گذشته با اسرائیل را نداریم

سناریوی زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا

چیزی که تورو نکشه قوی‌ترت میکنه!

المیادین: مأموریت‌ مستشاران ایرانی در سوریه ادامه دارد

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

تلاش مجدد بایدن برای دست دادن با موجود خیالی

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی