اخبار محرمانه

آخرين مطالب

مصادره به مطلوب مذاکره؟ مقاله

مصادره به مطلوب مذاکره؟
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - آرمان ملی /متن پیش رو در آرمان ملی منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.
امروز شاید بتوان مهم‌ترین دلیل نگاه خنثی جامعه به امر انتخابات و مشارکت را گلایه‌های اقتصادی و معیشتی مردم از عملکرد دولت و سایر نهادهای مسئول دانست که قدر مسلم بخش قابل‌توجهی از آن نیز ناشی از تاثیر تحریم‌هاست. این در حالی است که امروز برخی جریانات دولت و اصلاح‌طلبان را به جهت مذاکره، توافق و تحریم‌های یکجانبه تخطئه می‌کنند. هر چند که خود معترفند مذاکره بد نیست؛ البته اگر خودشان بر راس کار باشند. سید مصطفی تاج‌زاده فعال سیاسی اصلاح‌طلب می‌گوید: «در جناح مقابل عده‌ای هستند که در تحلیل‌های خود، ‌تهدید ‌اصلاح‌طلبان را خطرناک‌تر از تهدید آمریکا ارزیابی می‌کنند؛ زیرا مقابل آمریکا می‌‌توانند مردم را پشت‌سر خود بسیج ‌کنند، اما در انتخابات نمی‌توانند رأی اکثریت را مقابل اصلاح‌طلبان و آقای ‌خاتمی جلب کنند. بنابراین برای اینکه به ‌اهدافشان برسند مجبورند جریان ‌اصلاحات را بزنند، ولو به قیمت اینکه کشور در وضعیت تحریم بماند و یک فرصت تاریخی از دست برود.‌»
عدم برداشت جناحی
بسیاری معتقدند که بخش مهمی از مشکلات اقتصادی و معیشتی جامعه که موجبات نارضایتی مردم را فراهم آورده ناشی از تاثیر تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه‌ای است که آمریکا در زمان ترامپ با خروج از برجام آنها را وضع کرد و اگر این شرایط رقم نمی‌خورد قطعا امروز وضعیت معیشتی مردم اینگونه نبود و انتقادات به دولت نیز افزایش نمی‌یافت. هر چند که برخی اقدامات و عملکردهای ناموفق دولت نیز در وقوع چنین شرایطی بی‌تاثیر نبوده است. با این حال پس از رفتن ترامپ از کاخ سفید و روی کار آمدن بایدن نگاه‌ها به سرنوشت برجام، بازگشت آمریکا به این توافق و لغو تحریم‌ها است. در این میان برخی نیز اظهاراتی راجع به احتمال مذاکره ایران و آمریکا مطرح می‌کنند که با رویکردهای متفاوتی روبه‌رو شده است. به عقیده عده‌ای، نفس مذاکره فارغ از مذاکره‌کننده امر پسندیده‌ای است چون هر زمان بتوان از اهرمی برای کاستن از فشارها و لغو تحریم‌ها استفاده کرد باید از آن اهرم به درستی و در موقع مطلوب استفاده کرد. چنانکه مقام معظم رهبری نیز چندی پیش در بیاناتی فرمودند: «اگر بتوانیم تحریم را رفع کنیم، ‌یک ساعت هم نباید ‌تاخیر کنیم» با این حال برخی جریانات صرفا مذاکره و توافق را برای خود مناسب می‌دانند و اگر خود در راس باشند آن را برای کشور فرصت تلقی می‌کنند. چنانکه برخی فعالان سیاسی اصولگرا نیز بر همین مطلب صحه گذاشته‌اند. گویی اینکه دولت و اصلاح‌طلبان درکی از منافع ملی ندارند و بر خلاف منافع ملی عمل می‌کنند. درحالی‌که توافق برجام که عواید بسیاری برای کشور داشت و به قول وزیر امور خارجه مرده آن هم بارها آمریکا را در شورای امنیت شکست داد محصول عملکرد این دولت بود. البته نباید از یاد برد آنچه از اهمیت بسزا برخوردار است لزوم لغو تحریم‌ها و برداشته شدن فشار از دوش مردم است. اما اینکه با وجود در پیش بودن انتخابات برخی جریانات بخواهند این شرایط را دستاویزی برای تخریب و سیاه‌نمایی علیه دولت و جریان حامی کنند و به عبارتی از این نمد برای خود در انتخابات 1400 کلاهی بدوزند امری است که چندان مطلوب و براساس منفعت کشور و جامعه نیست. آنچه مسلم است در بررسی مسائل کلان و مهم کشور باید با دید همه‌جانبه به امور نگریست و از نگاه حزبی و جناحی پرهیز کرد.
مسئولیت رئیس‌جمهور در مقابل شعارهایش
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب درخصوص احتمال لغو تحریم‌ها و مذاکره اظهار داشت: بین جنگ یا مذاکره، ناگزیر باید یکی از این دو راه را انتخاب ‌کنیم. زیرا نمی‌شود جامعه‌ای ‌را که روزبه‌روز وضعیت مردم و اقتصادش بدتر می‌شود، در ‌تعلیق نگه داشت‎.‎ ایلنا نوشت، مصطفی تاج‌زاده گفت: اکثریت اصولگرایان مخالف مذاکره نیستند، ولی ‌حرفشان این ‌است که خودشان باید با مذاکره کنند نه دولت روحانی یا اصلاح‌طلبان. برای این ‌گروه ظاهرا منافع کوتاه‌مدت ‌حزبی و جناحی مهم است. تاج‌زاده درخصوص رویکرد تخریبی این گروه‌ها به دولت بیان کرد: این گروه در تضعیف دولت همراهند، برای همین هر دو وقتی به ظریف ‌می‌رسند به او ‌کارت زرد می‌دهند. متوجه نیستند که با این‌ کار در جهت تضعیف دیپلماسی کشور گام ‌برمی‌دارند آن‌هم در شرایطی که صحبت از ‌مذاکره مطرح است. معاون سیاسی وزیر کشور در دولت اصلاحات اظهار کرد: در جناح مقابل عده‌ای هستند که در تحلیل‌های خود، ‌تهدید ‌اصلاح‌طلبان را خطرناک‌تر از تهدید آمریکا ارزیابی می‌کنند؛ زیرا مقابل آمریکا می‌‌توانند مردم را پشت‌سر خود بسیج ‌کنند، اما در انتخابات نمی‌توانند رأی اکثریت را مقابل اصلاح‌طلبان و آقای ‌خاتمی جلب کنند. بنابراین برای اینکه به ‌اهدافشان برسند مجبورند جریان ‌اصلاحات را بزنند، ولو به قیمت اینکه کشور در وضعیت تحریم بماند و یک فرصت تاریخی از دست برود.‌ این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درخصوص اهمیت انتخابات در نزد مردم ابراز داشت: انتخابات هنوز هم مهم‌ترین آوردگاه سیاسی کشور است، برخی در پس ‌ذهن‌شان چنین تصور می‌کنند که هرکجا اکثریت مردم در انتخابات شرکت کرده‌اند، انتخاب‌شان اشتباه ‌بوده.‌ به بیان دقیق‌تر چون می‌دانند که در اقلیت هستند، لذا به انتخاب اکثریت مثل قبل اعتمادی ندارند. تاج‌زاده در مورد عملکرد دولت روحانی و نارضایتی‌ها بیان کرد: دولت دوم آقای روحانی از نگاه جامعه تاکنون شکست‌خورده است زیرا نتوانسته وعده‌های ‌خود را ‌محقق کند. مردم امروز به ‌اینکه آقای حداد، موافق یا مخالف آقای روحانی است کاری ندارند. مردم می‌گویند در سال 96 که ‌به تو ‌رای دادیم دلار 3500 تا 4000 تومان بود و در حال حاضر 25هزار تومان شده است. اگر بگوید ‌تحریم عاملش بوده، می‌گویند باید می‌رفتی و کاری می‌کردی تا تحریم‌ها برداشته شود. ‌‌نمی‌گذاشتند، استعفا می‌دادی. رئیس‌‌جمهور درباره ‌شعارهایش مسئولیت دارد. وی تصریح کرد: امروز کدام‌یک از وزرای فعلی شانس بیشتری برای پیروزی در انتخاب پیش رو دارد؟ قطعا آقای‌ظریف. احساس عمومی ‌این ‌است که اگر ظریف بیاید شانس رأی‌آوری خوبی دارد. اما مگر او مسئول برجام نیست؟ مگر دلواپسان نمی‌گویند او خیانت کرده و قرارداد ترکمنچای ‌امضا کرده ‌است؟ مگر چند روز پیش دو کارت زرد در مجلس به او ندادند؟ مگر صداوسیما علیه او و برجام تبلیغ نمی‌کند؟ چرا همچنان محبوب است؟ به اعتقاد ‌من، این کارت‌ها ‌رأی او را بالا می‌برد. اگر مردم مخالف باشند، ظریف ‌باید منفورترین چهره دولت می‌شد ‌نه محبوب‌ترین.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/484875/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پولیتیکو: اتحادیه اروپا تحریم گاز طبیعی مایع روسیه را بررسی می‌کند

وقتی عمو کاووس خوش سفر کلافه میشه!

صدام و هیتلر؛ از میل به ویرانگری تا قهرمان پرستی

صادرات 500 میلیون دلار اقلام نساجی در سال گذشته

طالبان سه کشور همسایه افغانستان را به حمایت از داعش متهم کرد

کاخ معروف خاطرات هاشمی رفسنجانی!

این رنگ هارو باهم بپوش

کدام دانشگاه‌های آمریکا شاهد برگزاری اعتراضات دانشجویی در حمایت از غزه است؟

مار در آستین بود این دختر!

سخنگوی بورل: گنجاندن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی ممکن نیست

واردات قهوه 75 درصد افزایش یافت

کودک فلسطینی: آرزو داشتم بازیکن فوتبال شوم اما اشغالگران صهیونیست پاهایم را از من گرفتند

بلاروس: ناتو باعث سلطه آمریکا بر اروپا شده و گسترش آن را نمی‌پذیریم

برنامه امسال دولت سیزدهم برای عبور موفق از اوج بار تابستان

بابا بهت گفتم طلاقمو از شوهرم بگیر

پسربچه گمشده به آغوش مادرش بازگردانده شد

انتقاد برنی سندرز از اظهارات نتانیاهو در محکوم کردن اعتراضات دانشگاهی در آمریکا

تو که عاشق نیستی آویزونی

دست ردِ پاکستان به سینه آمریکا در ارتباط با ایران

جریان گاز در مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی و کرمان پایدار است/ اعزام تیم‌های امداد برای خدمت‌رسانی

9 روش موثر برای از بین بردن بوی عرق در تابستان

تفسیر عجیب امیرعلی نبویان از والیبال و بدنسازی

من چیم از اون دختر خل‌وچل کمتره؟!

سعید آقاخانی از کوه افتاد و در بیمارستان بستری شد

توصیه محسن رضایی به دولتمردان غربی: دست از حماقت بردارید

رئیسی: نگاه ایران به آفریقا راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است

اظهارات سخنگوی وزارت خارجه پاکستان درباره سفر رئیس جمهور ایران

یورش شهرک‌نشینان به آرامگاه حضرت یوسف (ع)

صدور حکم بمب گذار میدان تقسیم استانبول

طرح احتمال سرقت اعضای بدن قربانیان توسط رژیم اسرائیل با کشف گورهای دسته‌جمعی

ماجرای خواستگاری بازیگر معروف «نون خ» از دختر ترامپ

وعده خودرو و وام به نمایندگان در عوض رأی دادن به ریاست قالیباف صحت دارد؟

تسلیحات، واجب تر از نان شب

عکس سحر دولتشاهی و پیمان معادی وایرال شد

طلای جهانی جهش کرد

تجمع ضد صهیونیستی نزدیک کالج امرسون

تیپ و استایل ویژه افسر مین جانگو در 52 سالگی

نظر رهبر انقلاب درباره اهمیت تاریخی و راهبردی عملیات وعده صادق

اعتراض ایرلند به قانون ضد مهاجرتی انگلیس

حمله جنگنده‌های اسرائیلی به مقر صلیب سرخ در غزه

سکانسی از سریال «همه چیز آنجاست»

"حاج کمال" سنگ‌انداز می‌شود

اگر کیس بهتری سراغ دارید به من بگید

غیرتی شدن "مهران غفوریان" بخاطر دسته گل

رایزنی باقری با نمایندگان ویژه پوتین و شی‌جین‌پینگ

وزرای دفاع کشورهای عضو شانگهای حمله به کنسولگری ایران در دمشق را محکوم کردند

گزیده‌های نفتی هفته

رئیسی: ایران در تعامل با کشورهای آفریقایی تامین منافع متقابل را دنبال می‌کند

«مست عشق» نیامده رکورد فروش روز اول سینمای ایران را شکست

موافقت پادشاه انگلیس با قانون ضد مهاجرتی رواندا

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی