اخبار محرمانه

آخرين مطالب

سرمقاله سیاست روز/ مشارکت هوشمند مردم در انتخابات برای تغییرات مقاله

سرمقاله سیاست روز/ مشارکت هوشمند مردم در انتخابات برای تغییرات
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - سیاست روز / « مشارکت هوشمند مردم در انتخابات برای تغییرات » عنوان سرمقاله سردبیر روزنامه سیاست روز، محمد صفری است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
انتخابات ریاست جمهوری نزدیک است، هر چند هنوز تنور انتخابات گرم نشده است اما در فضای سیاسی کشور برخی جریان‌ها و اشخاص وابسته به آنها، درباره مشارکت مردم شک و تردید ایجاد می‌کنند. 
برای بسیاری از کشورهای دنیا حضور مردم پای صندوق‌های رأی اهمیت دارد، در برخی دیگر نیز، انتخاباتی برگزار نمی‌شود که نگران مشارکت کم یا زیاد مردم باشند، چرا که مردم هیچ نقشی در کشور خود ندارند. 
کشورهای مدعی دموکراسی و آزادی، همواره سعی دارند تا انتخابات در کشور خود را آزاد و به دور از هرگونه دخالت دولت و نظام حاکم معرفی کنند در حالی که نظام برای مردم خود یک گزینه بیشتر ندارد. 
کشورهای غربی که براساس نظام لیبرال سرمایه داری پایه گذاری شده است، امکان شکست را برای خود از بین برده‌اند، به این معنی که هر فردی که در آمریکا یا یکی از کشورهای اروپایی در جایگاه رئیس جمهور یا نخست وزیر قرار می‌گیرد، در سیستم هضم است و نمی‌تواند فارغ از سیاست‌هایی که از سوی نظام حاکم دیکته شده است عمل کند. 
هر اندازه که مردم کشورهای غربی سعی در تغییرات در کشورهای خود داشته باشند، باز هم، همان نظام سرمایه داری حاکم است و تغییر در نوع اداره کشور که حتی اگر خواسته مردم باشد به وجود نمی‌آید. 
مردم در این کشورها گرچه حق رأی دارند، اما رأی آنها به هر ترتیبی در سبد تفکر حاکم ریخته می‌شود. انتخابات در کشورهای غربی به نوعی مهندسی و مدیریت شده است و تنها ژست دموکراسی و آزادی دیده می‌شود. برای همین است که در برخی مواقع آمار مشارکت مردم در انتخابات پایین می‌آید و گاهی نیز به خاطر شرایط فضای سیاسی و نوع مدیریتی که رئیس جمهور پیشین داشته است بالا می‌رود، مانند انتخابات 2020 ریاست جمهوری آمریکا. 
اما در ایران به خاطر نوع رفتار و برخورد نظام سلطه با جمهوری اسلامی، مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری یا هر انتخابات دیگری، تفاوت‌های خاص خود را دارد. مشارکت در انتخابات همواره از سوی مسئولین به ویژه رهبر معظم انقلاب یکی از مؤلفه‌های قدرت در نظام جمهوری اسلامی ایران معرفی شده است و در بسیاری از انتخابات مردم حضور گسترده و خیره کننده داشته‌اند که باعث تقویت قدرت جمهوری اسلامی شده و توطئه‌ها را نابود کرده است. 
انتخابات آینده از آن جهت اهمیت دارد که به پایان دوران دولت تدبیر و امید ختم می‌شود، دولتی که در طول 8 سال حضور خود، قرار بود با توافق هسته‌ای همه مشکلات اقتصادی و دیگر مشکلات را حل کند. 
مردم در دو مقطع براساس وعده‌های انتخاباتی رئیس دولت تدبیر و امید به او رأی دادند، وعده‌هایی که مرور آنها نشان می‌دهد که قول‌ها و تعهدات بزرگی بود اما محقق نشد یا لااقل اندکی از آن حاصل شد که هیچ تأثیری بر روی اوضاع اقتصادی کشور نداشت. 
اگر به گذشته انتخابات ریاست جمهوری در ایران بنگریم، به این مقاطع می‌رسیم که دولت‌ها در ماه‌های پایانی دوره دوم خود که به انتخابات نزدیک می‌شود، سعی می‌کردند تا اوضاع سیاسی و اقتصادی کشور را آرام کنند و اندکی از فشارهای اقتصادی به مردم بکاهند. که البته کاری موجه و لازم بود، چرا که بخش زیادی از نتیجه تصمیم مردم به کارکردها و نوع مدیریت اقتصادی دولت مستقر باز می‌گردد تا مردم برای مشارکت بیشتر راغب‌تر شوند و این امر در همه جای دنیا رایج است. اما این بار، انتخابات ریاست جمهوری به خاطر برخی مسائل تفاوت‌های زیادی دارد. 
مردم نباید به خاطر آن که دولت کنونی تاکنون نتوانسته یا نخواسته در آستانه انتخابات ریاست جمهوری اوضاع اقتصادی را بهبود بخشد تا انگیزه‌ بیشتری برای مردم ایجاد شود تا در انتخابات مشارکت گسترده داشته باشند، بلکه باید به این خاطر مشارکت گسترده داشته باشند تا انتخاب درست و بجایی کنند. 
در واقع مشارکت حداکثری همراه با انتخاب آگاهانه‌تر از میان نامزدهایی است که قرار است تا چند ماه دیگر خود را به مردم عرضه کنند و مردم نیز از میان آنها باید بهترین و اصلح ترین را برگزینند. 
مردم این بار به شعارهای انتخاباتی و وعده‌هایی که از سوی برخی نامزدها برای جلب توجه و به دست آوردن رأی بیشتر بیان می‌شد، رأی نخواهند داد، چرا که عملگرایی را در دولت کنونی در وعده‌های داده شده ندیدند. 
مردم با مشارکت خود در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 مطالبه‌ای عمیق برای تغییرات اساسی در اوضاع اقتصادی کشور، وضعیت نظام اداری یا همان بروکراسی، اوضاع نابسامان بانک‌ها، وضعیت آشفته و بحرانی مسکن و از همه مهمتر عدالت خواهند داشت. مردم طالب اجرای عدالت هستند و این مقوله بستگی به نوع مشارکت و نوع انتخابی دارد که از مردم در انتخابات آینده دیده خواهد شد. 
در این مقوله که چه فردی برای ایجاد تحول در کشور نیاز است، در آینده و با نزدیک‌تر شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مطالبی مطرح خواهد شد که به نظر نمی‌رسد اکنون زمان آن باشد که بخواهیم مصداقی سخن بگوییم. 

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/484060/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رژلب‌ها حاوی فلزات سنگین و مواد سمی هستند

محاصره بن گویر در میان معترضان خشمگین صهیونیست

قابی از سحر دولتشاهی و حامد بهداد در پشت صحنه یک فیلم

ادعای جنجالی یکی از عمو‌های فیتیله‌ای علیه مجید قناد!

چهره ها/ سلفی متفاوت المیرا شریفی‌مقدم در برنامه تلویزیون

مادرشوهر و عروس چه دعوایی کردن

اگر زن شاغل است حساب مشترک باز کنید

پیام‌های حمله به دو پایگاه آمریکا در شرق سوریه

آغاز بالن سواری تاریخی پایتختی‌ها

دوره ما اینطوری نبود!

واعظی: عملیات «وعده صادق» تقویت اتحاد ملی کشور را در پی دارد

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

تظاهرات مجدد شهرک‌نشینان در برابر محل اقامت نتانیاهو

چهره ها/ پست عاشقانه نوید محمدزاده برای تولد همسرش

فیلم سینمایی "شیفت شب"؛ فردا شب از آی‌فیلم

قابی از سحر دولتشاهی و حامد بهداد در پشت صحنه یک فیل

امضای یادداشت تفاهم امنیتی بین ایران و روسیه

بیانیه وزارت امور خارجه در سالگرد واقعه طبس و شکست آمریکا

زمان برگزاری ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری اعلام شد

حزب‌الله لبنان: پاسخ محکم ایران نشان داد اسرائیل بسیار ضعیف است

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

لحظه هدف قرار گرفتن محل استقرار نظامیان اسرائیلی توسط حزب‌الله

والاس: روسیه بزرگترین تهدید کنونی علیه انگلیس است

عصبانیت "نقی" از تیپ پایتختی‌ها در سفر خارج

یه زخم گردن باعث سوءتفاهم شد!

روایت سخنگوی انجمن سینماداران از یک رکورد شکنی

آخرین خبر از وضعیت بیماری ترانه علیدوستی به نقل از وکیلش

با «مثبت آموزش» به روز باشید

پزشکیان: اصرار به حجاب اجباری، عناد ایجاد می‌کند

سند مهم منتشر شده در یازدهمین جلسه دادگاه منافقین

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

اردوغان: دیگر تجارت گسترده گذشته با اسرائیل را نداریم

سناریوی زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا

چیزی که تورو نکشه قوی‌ترت میکنه!

المیادین: مأموریت‌ مستشاران ایرانی در سوریه ادامه دارد

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

تلاش مجدد بایدن برای دست دادن با موجود خیالی

مار نیشش زد به جای اینکه خودش بمیره مار مرد!

توضیحات رائفی‌پور درباره اموالش: مستاجرم!

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

اعتصاب غذا به روش "مهران غفوریان"

رئیسی: صهیونیست‌ها امروز منفورترین رژیم در نگاه مردم جهان هستند

ایران می‌تواند با صدور خدمات فنی و مهندسی در توسعه سریلانکا مشارکت کند

5 سند همکاری میان مقام‌های ایران و سریلانکا امضا شد

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی