اخبار محرمانه

آخرين مطالب

تاثیر احساسات بر بدن؛ 10 احساس مختلف و تاثیرشان روی بدن خواندنی ها

تاثیر احساسات بر بدن؛ 10 احساس مختلف و تاثیرشان روی بدن
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - بازده / احساسات ما ارتباط مستقیمی با بدن‌مان دارند که به آنها اجازه می‌دهد نه تنها بر روحیه بلکه بر فیزیک ما نیز تأثیر زیادی بگذارند. با داشتن دانش صحیح، می‌توان میزان قدرت احساسات را دانست و درک کرد که آنها چگونه می‌توانند به شما در مدیریت وضعیت روحی و سلامت بدن کمک کنند. در این نوشتار با 10 تاثیر احساسات بر بدن آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید!
آیا تا به حال فکر کرده‌اید که با کمک احساساتی که بسیاری از افراد سعی در پنهان کردن‌شان دارند، می‌توانید با نگاه خود به زندگی و وضعیت بدن خود چه کنید؟ اگر احساسات‌مان را زمانی که ما را اذیت می‌کنند در نظر بگیرید، نه تنها می‌توانیم به خودمان کمک کنیم بلکه می‌توانیم شرایط روحی و جسمی خود را نیز هماهنگ کنیم.
تاثیر احساسات بر بدن
1. عشق
وقتی عاشق هستید، ممکن است متوجه ضربان قلب تندتان شوید و دستان‌تان عرق می‌کند. کات ون کرک، متخصص روانشناسی بالینی و درمانگر ازدواج و خانواده می‌گوید: این حالت در اثر تحریک آدرنالین و نوراپی نفرین است. در عین زمان، اکسیتوسین ، “هورمون عشق” باعث می‌شود احساس خوشبختی و اعتماد به نفس داشته باشید و با فعال شدن مناطق “مسکن” مغز، درد شما کم و قلب‌تان سالم شود. گفته می‌شود که افراد متاهل عمر طولانی‌تری نسبت به مجردها دارند.
2. خشم و اضطراب
عصبانیت با کینه، تحریک‌پذیری و خشم همراه است. این احساس می‌تواند از سردرد و بی خوابی گرفته تا مشکلات هضم غذا، مشکلات پوستی، حمله قلبی یا حتی سکته مغزی را برای شما به همراه داشته باشد. علاوه بر این، اگر آدم نگرانی هستید، عصبانیت می‌تواند با تقویت علائم اختلال اضطراب فراگیر، آن را حتی بدتر کند. برای اینکه نگذارید عصبانیت شما پیروز شود، لحظه‌ای عقب بروید، دلیل عصبانیت خود را مرور کنید و درمورد آنچه در ذهن شما است با کسی صحبت کنید. راه حل مسئله را پیدا کنید و الگوهای فکری ناسالم را کنار بگذارید.
3. افسردگی
افسردگی نوعی اختلال مغزی است که می‌تواند منجر به آسیب عاطفی شود. این حالت خطر ابتلا به تعدادی بیماری را افزایش می‌دهد و سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف می‌کند. افسردگی در عین حال باعث بی‌خوابی می‌شود زیرا سبب می‌شود که در دستیابی به راحتی ناتوان باشید یا افکار آشفته بسیاری داشته باشید. افسردگی و قرار گرفتن در معرض استرس منجر به خطر حمله قلبی می‌شود. یک فرد افسرده همچنین می‌تواند در حافظه یا قدرت تصمیم‌گیری خود مشکل داشته باشد.
4. ترس
وقتی می‌ترسیم، خون به معنای واقعی کلمه از صورت ما تخلیه و باعث رنگ پریدگی می‌شود. این اتفاق به لطف سیستم عصبی خودگردان، سیستم کنترل جنگ یا گریز رخ می‌دهد. وقتی با تحریک روبرو می‌شویم، رگ‌های خونی جریان را به صورت و دست و پاها را محدود می‌کنند و خون بیشتری را به عضلات و بدن می فرستند تا هم برای گریز و هم برای جنگ آماده باشیم.
5. انزجار
احساس انزجار از چیزی یا حتی بدتر از آن، شخصی یکی از سخت‌ترین احساسات برای کنترل توسط هر کسی است. برخلاف احساسات دیگر مانند ترس و عصبانیت، که ضربان قلب شما را تسریع می‌کند، انزجار باعث می‌شود ضربان قلب شما کمی ‌کند شود. همچنین مکن است حالت تهوع داشته باشید یا طوری که انگار معده شما دچار مشکل شده‌است.
این اتفاق رخ می‌دهد به این دلیل که آنتی‌پاتی که توسط انزجار ایجاد می‌شود، دارای عناصر فیزیولوژیکی یکسان با مواردی است که سیستم هضم را تشکیل می‌دهند. برای جلوگیری از این اتفاق، نفس عمیق بکشید، متوجه شوید که احساسات‌تان سعی در کنترل فکرتان را دارند و عکس آنچه را احساس می‌کنید انجام دهید: به جای اینکه شخص یا چیزی را مسخره کنید، با او مهربان باشید.
6. شرم
در موارد شرمساری، فرد عزت نفس و قدرت اراده خود را از دست نمی‌دهد. شرم ناسالم معمولاً از گذشته ناشی می‌شود و از این نظر، شرم سمی به بخشی از آن فرد تبدیل می‌شود و به نوعی برای او استرس می‌شود. این مسئله باعث مشکلاتی مانند تولید بیش از حد کورتیزول، هورمون استرس می‌شود و همین روند می‌تواند منجر به افزایش ضربان قلب و انقباض عروق شود.
برای غلبه بر شرم، مقایسه خود را با دیگران متوقف کنید. یاد بگیرید نسبت به آنچه که مردم می‌گویند یا فکر می‌کنند بی‌تفاوت باشید و اعتماد به نفس داشته باشید. بگذارید آنچه را انجام می‌دهند انجام دهند و به یاد داشته باشید که فقط شما هستید که واقعیت را می‌دانید. خود را به چالش بکشید، در مبارزه پیروز شوید و خود را دوست داشته باشید.
7. غرور و تحقیر
غرور غیر منطقی ناشی از افکار منفی در مورد افراد دیگر است و این احساس را در شما ایجاد می‌کند که هیچ کس بهتر از شما نیست. این تصور می‌تواند شما را تحت فشار قرار دهد، که منجر به سوزش معده، دل درد، فشار خون بالا و غیره می‌شود. جمله “غرور قبل از سقوط است” نشان می‌دهد که افتخار بیش از حد به خود می‌تواند منجر به حالتی شود که طی آن خطرات احتمالی را نادیده می‌گیرید.
اگر گفتن “متاسفم” برای شما سخت است، این نکات را امتحان کنید: کمال‌گرا بودن را کنار بگذارید و شکست‌های خود را فرصتی برای یک تلاش بهتر بدانید. همدلی بیشتری داشته باشید و سعی کنید احساسات دیگران را درک کنید. مردم را همانطور که هستند بپذیرید، عذرخواهی خود را بنویسید و خجالت وشرم را خیلی جدی نگیرید زیرا این اصلی‌ترین چیزی است که مانع آزادی ما می‌شود.
8. حسادت
برخی افراد حسادت را شیرین می‌دانند، اما فقط درصورتی که زیاد نباشد. حسادت عادی چیزی است که فرد هنگام نگرانی یا ترس از دست دادن عزیز خود احساس می‌کند. حسادت ناسالم می‌تواند قلب‌ها، روابط و خانواده‌ها را به نابودی بکشاند. استرس حسادت ضربان قلب را سرعت می‌بخشد و فشار خون را بالا می‌برد. همچنین می‌توانید علائم دیگری نیز داشته باشید که احساسات منفی به همراه دارند: اشتهای ضعیف، کاهش یا افزایش وزن قابل‌توجه، بی خوابی، مشکلات معده و غیره.
پیش از هر چیزی، اعتماد به شریک زندگی خود را شروع کنید، هرچند ساده لوحانه به نظر می‌رسد. از مقایسه خود با دیگران دست بردارید و باور را با واقعیت اشتباه نگیرید. این‌ها موثرترین نکات برای غلبه بر حسادت در روابط است.
9. شادی
چنانچه ارسطو گفته‌است: “خوشبختی و شادی معنا و هدف زندگی، تمام غایت و نهایت وجود انسان است.” خوشبختی و سلامتی دست به دست هم می‌دهند و باعث سلامت قلب، سیستم ایمنی و زندگی طولانی تر می‌شوند. همچنین به ما کمک می‌کنند تا بر استرس غلبه کنیم. طبق تحقیقی که در سال 2015 منتشر شد، مشخص شد که تندرستی و آرامش بر طول عمر تأثیر مثبتی دارد و در افراد سالم 18٪ و در مبتلایان به بیماری‌ها خطر مرگ را تا 2٪ کاهش می‌دهد.
از همین حالا با در آغوش گرفتن شخصی که به او اهمیت می‌دهید، شادی خود را افزایش دهید، لباسی بپوشید تا نه تنها دیگران بلکه خود را تحت تأثیر قرار دهید و لبخند را فراموش نکنید. همچنین، فعال بودن، گذراندن وقت در خارج از خانه، استراحت شب خوب و مدیتیشن را فراموش نکنید – حتی اگر نمی‌دانید چگونه! و مهم‌ترین نکته این است که از زندگی خود لذت ببرید!
10. اضطراب و افسردگی خطر مرگ ناشی از بیماری کبد را افزایش می‌دهد
علاوه بر خطر بیماری قلبی، مبتلا بودن به اضطراب یا افسردگی می‌تواند منجر به بیماری کبدی شود. یک مطالعه ثابت کرد که یک اختلال روانی می‌تواند منجر به افزایش خطر بیماری‌های قلبی عروقی شود. بیماری‌های قلبی عروقی نیز به نوبه خود می‌توانند دلیلی برای بیماری کبدی باشد، معروف به بیماری کبد چرب غیر الکلی، که می‌تواند به سیروز و نارسایی کبدی تبدیل شود. بنابراین، ابتلا به اضطراب یا افسردگی ممکن است به طور قابل توجهی خطر مرگ ناشی از بیماری کبد را افزایش دهد.
پاداش خواندن این مطلب: آیا تا به حال فکر کرده‌اید که چگونه ورزش می‌تواند بر وضعیت روحی و روانی شما تأثیر بگذارد؟ در اینجا پاسخ این سوال را می‌بینید.
بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند افرادی که به طور منظم ورزش می‌کنند، روحیه بهتر و افسردگی کمتری را تجربه می‌کنند. نکته این است که هنگام ورزش، بدن شما مواد شیمیایی را به نام اندورفین آزاد می‌کند. این اندورفین‌ها با گیرنده‌های مغز شما تلاقی می‌کنند و درک شما از درد را کاهش می‌دهند.
وقتی صحبت از احساسات ما می‌شود، اندورفین نقش زیادی دارد. این ماده شیمیایی به عنوان پاسخ به برخی عوامل محرک، به ویژه استرس، ترس یا درد تولید می‌شوند و عمدتا با گیرنده‌های سلول‌های بدن ما در مناطقی از مغز که مسئول مسدود کردن درد و کنترل احساسات هستند در ارتباط است. بیشتر احساسات شما توسط سیستم لیمبیک مغز که شامل هیپوتالاموس است کنترل می‌شود، منطقه‌ای که طیف وسیعی از عملکردها را از تنفس گرفته تا گرسنگی و واکنش احساسی پردازش می‌کند. در سیستم لیمبیک گیرنده‌های مخدر نیز وجود دارد. وقتی اندورفین به آنها می‌رسد، لذت و احساس رضایت را تجربه می‌کنید.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/471804/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تازه‌ترین اوضاع شرکت‌های تولیدی صندوق‌ بازنشستگی صنعت نفت بررسی شد

مسیر تولید در صنعت نفت از ایجاد اوضاع مطلوب برای کارکنان می‌گذرد

بار اصلی تحقق شعار سال بر دوش صنعت نفت است

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

وزارت نفت اثر تحریم‌ها در تولید و صادرات نفت را کم کرد/ جهشی قابل‌توجه در صادرات گاز داشته‌ایم

متخصصان وزارت نفت تحریم‌ها در زمینه تولید و صادرات نفت را بلااثر کردند/ جهشی قابل‌توجه در صادرات گاز داشته‌ایم

تولید نفت شیل آمریکا در ماه مه افزایش می‌یابد

تمایل اوپک برای عضویت جمهوری نامیبیا

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

استفاده از توان دانش‌بنیان‌های ایرانی در شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان

تأکید رئیسی بر مقابله بی‌امان با قاچاق سوخت

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

افزایش 23 درصدی درآمد پلیمر آریاساسول در 1402

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

گشت و گذار دختران جوان در تهران 100 سال قبل

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

سرعت‌ عمل بالای روسیه در احیای ظرفیت پالایشی آسیب‌دیده

آغاز سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی در میدان‌های نفت و گاز

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

برداشت 750 هزار بشکه نفت با تفکیک‌گرهای سیار در نفت و گاز گچساران

قیمت نفت بالای 90 دلار ایستاد

پیشتازی نفت و گاز مارون در دستاوردهای فنی بار اول

بهره‌برداری از یک جایگاه عرضه سوخت در منطقه کردستان

خاطرات ناصرالدین‌شاه؛ خرس‌ها ول می‌شدند می‌رفتند توی مردم؛ خنده داشت

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

مجری جنجالی روی آنتن زنده پابرهنه شد/ ویدئو

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی: «نور نیوز» ارگان رسانه‌ای شورا و دبیرخانه نیست

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

قزاقستان تخطی از سهمیه تولید در اوپک‌پلاس را جبران می‌کند

انجام موفقیت‌آمیز 2 هزار و 200 کیلومتر توپکرانی در نفت و گاز گچساران

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

31 فروردین آخرین مهلت هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه "طنزپهلو"

قیمت نفت کاهش یافت

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

تضمین ارزآوری برای کشور به همت صنعت گاز/ «ایران» شریک اقتصادی مطمئن شناخته شد

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی