اخبار محرمانه

آخرين مطالب

زیباکلام چند ساعت قبل از بازداشت: اوین رفتن را افتخار نمی‌دانم سیاسی

زیباکلام چند ساعت قبل از بازداشت: اوین رفتن را افتخار نمی‌دانم
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - خبرآنلاین / چهره سیاسی اصلاح‌طلب می‌گوید: بسیاری رفتن به اوین را افتخار می‌دانند اما من با کمال شرمندگی شاید به خاظر ترس، ضعف و یا بی‌عرضگی و هر چه شما می‌گویید، اوین رفتن را افتخار و سعادت نمی‌دانم وظیفه بنده نوشتن است.
«صادق زیباکلام روانه زندان شد» این خبر برای کسی که قرار بود کتابش با عنوان «چرا شما را نمی گیرن، آخرش چی میشه» را همین امروز رونمایی کند، تصادفی عجیب است. او روز گذشته در جریان حضور در یک مناظره با حبیب احمدزاده پیرامون جنگ ایران و عراق، مهمان «کافه خبر» بود و در حاشیه آن به سوالاتی درباره این کتاب پاسخ داد.
این گپ و گفت با این انگیزه که این کتاب در نمایشگاه امسال رونمایی می شود انجام شد، درست همان لحظاتی که او دائما در جریان گفتگو پیگیر چاپ شدن کتابش و اینکه آیا به نمایشگاه می رسد یا نه بود.
زیباکلام در این گفتگو تاکید کرد؛«آقای دکتر چرا شما را نمی‌گیرن؟ و آخرش چی می‌شه؟ دو سوالی بود که حدود 2، 3 سال است از طریق آن بنده را بیچاره کردند و مانند کابوس در خواب هم به سراغم می‌آیند.»
زیباکلام در خلال این گفتگو نکته ای جالب درباره نقشش در یک جلسه پنهانی بین محسن رضایی و آمریکایی ها روایت کرد و گفت«خودم مترجم آن جلسه پنهانی بودم، این خاطره را هم در کتاب نوشتم.»
زیباکلام که قرار بود بعد از این حضور برای رونمایی از کتابش راهی نمایشگاه شود در نهایت بعد از اینکه به او گفته شد کتاب به نمایشگاه نمی رسد راهی منزل شد. شب گذشته خبر رونمایی کتاب او در ساعت 10 امروز منتشر شد اما در اتفاقی عجیب او در مسیر رفتن به رونمایی از کتاب «چرا شما را نمی گیرن» بازداشت و راهی اوین شد، آنهم در شرایطی که می گوید؛«اوین رفتن را افتخار و سعادت نمی‌دانم وظیفه بنده نوشتن است.»
در ادامه گفتگو با صادق زیباکلام، چهره سیاسی اصلاح‌طلب پیرامون کتاب «چرا شما را نمی‌گیرن؟، آخرش چی میشه» را می‌خوانید؛
****

*آقای زیباکلام! در کتاب «چرا شما را نمی‌گیرن؟» مشخصاً تا چه اندازه به این سوال پاسخ دادید؟
اسم کتاب این است که آقای دکتر چرا شما را نمی‌گیرن؟ و آخرش چی می‌شه؟ دو سوالی که حدود 2، 3 سال است از طریق آن بنده را بیچاره کردند و مانند کابوس در خواب هم به سراغم می‌آیند.
بنده می‌خواستم خاطرات دوران دانشجویی خود را از سال 1363 تا 1370 را بنویسم و اینکه چه اتفاقی افتاد مهندسی را رها کردم و وارد علوم انسانی شدم، چگونه انگلیسی‌ها با بنده برخورد می‌کردند و ...
وقتی به ایران برگشتم مانند جذامی ها با من برخورد شدوقتی نوشتم حدود 90 صفحه شد در ادامه خاطرات زمان بازگشت به ایران را نوشتم که دقیقاً نقطه مقابل انگلیس بود. به این معنی که هر اندازه در انگلیس روابطم با دانشگاه خوب بود و به من پیشنهاد دادند که با آنها همکاری کنم و عضو هیئت علمی دانشگاه بشوم اما وقتی به ایران برگشتم مانند جذامی‌ها با بنده برخورد می‌کردند، همه فرار می‌کردند و هیچ‌کس حاضر نبود بنده عضو گروه آنها شوم.
البته من عضو هیئت علمی دانشکده فنی دانشگاه تهران بودم، رسمی هم بودم بعد هم مرخصی بدون حقوق گرفتم و برای گرفتن مدرک دکتری رفتم، بعد که از انگلیس برگشتم دانشگاه مانده بود چه خاکی بر سر من کند، بنده را کجا بفرستد، دانشکده می‌گفت ما زیباکلام را نمی‌خواهیم چراکه مدرک دکتری او به ما مربوط نیست.
از من پرسیدند کجا و کدام یک از گروه‌های آموزشی دانشگاه تهران به مدرک دکتری شما مربوط است که من گفتم گروه تاریخ و علوم سیاسی که درس‌های مسائل ایران دارند، به رشته بنده مربوط است. البته در این برهه یک خامی کردم، به این ترتیب که از مسئولین دانشگاه خواستم برای تعیین محل خدمتم حکم نزنند و گفتم اجازه بدهید خودم با اینها صحبت کنم، لذا با گروه‌های علوم سیاسی و تاریخ صحبت کردم و گفتند ما مطلقاً شما را نمی‌خواهیم، جاهای دیگر هم وضعیت به همین ترتیب بود، لذا حیف بود که این موارد را در کتابم ننویسم، از این‌رو موارد مذکور را هم نوشتم،.
بعد داستان زلزله کرمانشاه و دهکده امید و توسعه پایدار پیش آمد، که آن را هم نوشتم سپس سال 1391 شکایت دادستان علیه من مطرح شد مبنی بر اینکه گفتند چرا شما گفتید هسته‌ای به درد نمی‌خورد، حیفم آمد آن را هم ننویسم...
در دوره احمدی‌نژاد قاضی یکسال حبس به من داد اما..
*در دوره احمدی‌نژاد.
بله در دوره احمدی‌نژاد قاضی دادگاه انقلاب به بنده گفت چگونه شما که علوم سیاسی تدریس می‌کنید و خواندید متوجه شدید هسته‌ای به درد کشور نمی‌خورد اما کسانی که دکتری فیزیک و مهندسی دارند، متوجه این نکته نشدند...
در همین راستا، یک سال به تبلیغ علیه نظام محکوم شدم و در دادگاه تجدیدنظر گفتم من نمی‌دانستم نظام ما هسته‌ای است، قاضی گفت چطور؟ گفتم محکومیت بنده تبلیغ علیه نظام است، مگر نظام هسته‌ای است که من گفتم به درد نمی‌خورد، این موارد پیش آمد.
این پرونده به دلیل اینکه زیاد سر و صدا کرده بود در دادگاه تجدیدنظر آن یکسال به 5 یا 10 میلیون جزای نقدی، تبدیل شد، این مورد را هم در کتاب نوشتم. علاوه بر این یکسری کنفرانس‌های کالیفرنیا بودکه در نهایت منجر به ملاقات پنهانی سال 1383،1384 محسن رضایی با آمریکایی‎ها در آتن شد، که این مورد را هم در کتاب نوشتم.
مسبب ملاقات پنهانی محسن رضایی با آمریکایی ها بودم*از چه طریقی در جریان ملاقات پنهانی محسن رضایی با آمریکایی‌ها قرار گرفتید؟
مسبب ملاقات بنده بودم، به این ترتیب که در کنفرانس‌های دانشگاه کالیفرنیا شرکت می‌کردم، آمریکایی‌ها گفتند ما شنیدیم شما نزدیک به هاشمی رفسنجانی هستید، ما تمایل به گفتگو با ایران داریم، این زمانی بود که آمریکایی‌ها در مواردی نظیر بمب‌های کنار جاده‌ای، داعش، قبایل اهل سنت عراق، ارتش عراق و... عراق دچار مشکل شده بودند، از این‌رو هدف آمریکا این بود که به نحوی با ایران کنار بیاید،
من هم رابط شدم، خودم مترجم آن جلسه پنهانی بودم، این خاطره را هم در کتاب نوشتم. همچنین وقتی سال 1401 در جریان زن، زندگی، آزادی بنده را اخراج کردند، هم نوشتم. در نهایت همه این موارد حدود 300 صفحه شد. منتهی ضمن اینکه بنده این موارد را می‌نوشتم آن دو سوالی که ابتدا اشاره کردم، مطرح شد.
هر کسی بنده را در خیابان می‌بیند می‌گوید چرا شما را نمی‌گیرند و آخرش چه می‌شود؟ از این‌رو حیفم آمد و خواستم تا اندازه‌ای که به عقلم می‌رسد به این دو پرسش هم پاسخ بدهم. بنابراین در مورد اینکه من فکر می‌کنم چرا نظام بنده را نمی‌گیرد و اوین نمی‌اندازنم، هم حدود 16، 17 نوشتم. البته امکان دارد مسئولین نظام بخندند و بگویند ببین چه فکرهایی می‌کند، آنها دلایل خودشان را دارند.
برندازان اشتباه می کنند که فکر می کنند با سرنگونی نظام مشکلات حل می شوداما در پاسخ به پرسش آخرش چه می‌شه؟ گفتم آخرش چی نخواهد شد؟ و پاسخ دادم آنچه براندازان فکر می‌کنند چرا اتفاق نمی‌افتد، البته هر چه دوست دارند به بنده فحش بدهند و بگویند مزدور، وسط باز و ... اما در آن 20 صفحه توضیح دادم چه اشتباهی دارند و فکر می‌کند با سرنگونی نظام مشکلات ایران حل می‌شود.
البته ماه‌ها طول کشید تا توانستم موافقت ارشاد را بگیرم، آقای اسماعیلی، وزیر ارشاد که همکار بنده در گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران بود، بسیار کمک کرد تا جایی که شاید اگر پای او وسط نبود حالا حالاها این کتاب می‌ماند.
قرار بود روز پنجشنبه 20 اردیبهشت ماه کتاب چرا شما را نمی‌گیرند به نمایشگاه کتاب بیاید، متأسفانه نیامد، جمعه هم تعطیل است، امروز شنبه 22 اردیبهشت ما هم که در خبرآنلاین هستم لذا نمی‌دانم کتاب از چاپ بیرون آمده یا خیر، اما امیدوارم کتاب از چاپ بیرون آمده باشد که بعد به نمایشگاه بروم و این کتاب را برای علاقمندان امضاء کنم.
مسئولان امنیتی یک تلفن 5 زاری به بنده بزنند و بگویند کاری انجام نده، انجام نمی دهم*مشخصاً پاسخ شما به این پرسش که چرا شما را نمی‌گیرند، چیست؟
پاسخ بنده در حد یکی دو جمله به پرسش مذکور این است که بحث هزینه و فایده مطرح است، نمی‌ارزد بنده را بگیرند. در حقیقت برای نظام نمی‌ارزد که بگویند صادق زیباکلام را گرفتند، بنده اینقدر برای نظام شر و مصیبت نیستم که بگویند هر که هر چه می‌خواهد بگوید، اما شما را می‌گیریم.
نمی‌گویم آبروریزی اما یک کار ساده‌تر می‌توانند انجام بدهند. مسئولین امنیتی می‌دانند که اگر یک تلفن 5 زاری و 2 زاری به بنده بزنند و بگویند آقای زیباکلام از همین ساعت هیچی در فضای مجازی ننویس، به خبرآنلاین نرو و ... می‌دانند که بنده این را انجام می‌دهم، بنابراین وقتی با یک تلفن می‌توان به فردی گفت ساکت باشد و هیچ‌کاری نکند، چرا او را به زندان بیاندازند؟
به اوین رفتن را افتخار نمی دانم
*فکر می‌کنید این حرف شنوی خوب است؟
بسیاری رفتن به اوین را افتخار می‌دانند اما من با کمال شرمندگی شاید به خاظر ترس، ضعف و یا بی‌عرضگی و هر چه شما می‌گویید، اوین رفتن را افتخار و سعادت نمی‌دانم وظیفه بنده نوشتن است.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/1229696/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

روایت‌ها و تردیدها

رئیس جدید

کنست با الحالق شهرک‌های جنوب الخلیل به اراضی اشغالی موافقت کرد

توضیحات مقام ارشد ارتش درباره انتخاب تیم خلبانی بالگرد رئیسی

رویترز: همه ایران برای بدرقه رئیسی گردهم آمدند

بی‌تابی دختر رئیسی در آغوش زینب سلیمانی

وضعیت تامین کالا‌های اساسی در کشور چگونه است؟

پیام جدید القسام در مورد اسارت فرمانده منطقه جنوبی لشکر غزه

به هم خوردن مراسم خواستگاری

فرزند ارشد رهبر انقلاب در مراسم تدفین پیکر رئیس جمهور فقید

وداع میلیونی با رئیس جمهور شهید؛ مشهد دین خود را ادا کرد

همسرم نمی خواهد فامیل متوجه مریضی پسرم شوند

یک دقیقه سکوت مجمع عمومی سازمان ملل به احترام رئیس جمهور شهید ایران

حمله مقاومت عراق به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی

استوری غم‌انگیز نجم‌الدین شریعتی برای رئیسی

کارت‌های بانکی حذف می‌شوند؟

راه های آسان برای برق انداختن دیوار

میراث دستگاه دیپلماسی دولت سیزدهم

برگزاری مراسم ترحیم شهدای خدمت در انجمن اسلامی چین

مینی‌‌سریال «ریپلی» قصه ضدقهرمانی شرور و باهوش

بروجردی: امیرعبداللهیان نمادی از اصول سیاست خارجی ایران بود

تغییر چهره این بازیگر ایرانی سوژه شد

آخرین وداع مردم با پیکر شهدای خدمت و رفتن به سمت محل خاکسپاری

نیکزاد: یکی از روستاییان شاهد سقوط بالگرد رئیس جمهور بود

بازدهی بازارها از 27 اردیبهشت تا 3 خرداد 1403

هرچی میگه به مادرشوهرش بر میخوره

روایت عصبانیت شهید رئیسی از سران برخی کشورها درباره موضوع غزه

وزیر فرهنگ: بیش از 500 هزار نفر در بیرجند برای بدرقه پیکر شهید خدمت آمده بودند

سید الحوثی: شهید رئیسی از دیگر رهبران جهان متمایز بود

پخش صدای شهید آیت‌الله رئیسی در حرم مطهر امام رضا(ع)

آنچه زنان باید بیشتر در مورد جنبه های زنانه خود بدانند

الحوثی: آمریکا استاد جنایت است

کسیو داری اینجوری هوات رو داشته باشه

چهره بُهت‌زده محافظ رئیس‌جمهور شهید در حرم رضوی

بغض سخنگوی دولت حین بازگوی خاطره‌ای از مادر شهید رئیسی

ویدئو دیده‌نشده از آیت‌الله رئیسی در دوران دفاع مقدس

سفر به ایران قدیم؛ عکس‌های رقص و شادی مردم که 3 خرداد به خیابان‌ها ریختند!/ تصاویر

صعود تورم روسیه

کاهش آرای بایدن تقصیر رسانه‌هاست؟

مسرور بارزانی: خود را در غم و اندوه ایران شریک می‌دانیم

بالاترین نما از تشییع تاریخی شهدای خدمت در مشهد

اظهارات بهادری جهرمی از پیگیری شخصی رئیسی در مسئله حقوق‌های نجومی

گریه ظریف در کنار تابوت امیرعبداللهیان

پادشاه بحرین: دلیلی برای به تعویق افتادن احیای روابط با ایران وجود ندارد

جزئیات سانحه بالگرد رئیس‌جمهور از زبان سخنگوی دولت

سقوط بیت‌کوین

مقاومت لبنان 4 پایگاه‌ دیگر اسرائیل را هدف قرار داد

کی تورو فرستاده که منو بپایی؟

پادشاه بحرین: خواهان عادی سازی روابط با ایران هستیم

تصاویر هوایی زیبا از موج جمعیت در خیابان منتهی به حرم رضوی

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی