اخبار محرمانه

آخرين مطالب

توافق ایران و آژانس برای تهیه پیش‌نویس تداوم تعاملات؛ تمرکز بر حل 2 مکان باقی مانده سیاسی

توافق ایران و آژانس برای تهیه پیش‌نویس تداوم تعاملات؛ تمرکز بر حل 2 مکان باقی مانده
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در نشست خبری مشترک با مدیرکل آژانس از تداوم تعاملات با آژانس در 3 بخش خبر داد و با بیان اینکه پرونده 2 مکان ادعایی بسته شده است گفت که دو مکان باقیمانده را در چارچوبی که تنظیم می‌شود تداوم خواهیم داد. گروسی نیز با بیان اینکه یک سال قبل توافق درباره بیانیه کردیم و آن سند مهمی بود که درباره سطح همکاری‌ها بود و مفاد بیانیه مشترک هنوز معتبر است، افزود: پیشنهادی را به ایران ارائه دادم که شامل مجموعه‌ای از گام‌های عملیاتی است که مسیر ما را به سمت جلو مشخص خواهد کرد.
مهمترین بخش اظهارات رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به شرح زیر است:
محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران:
* ما در این سفر گفتگوهای سازنده و رو به جلویی با آقای گروسی داشتیم.
* در اسفند گذشته در تهران بیانیه‌ای بصورت مشترک منتشر شد.
* ما و آقای گروسی اعتقاد داریم بیانیه مشترک تعامل خوبی بین ایران و آژانس می‌باشد.

توضیح ویدیو
* در مذاکرات این دوره به نقشه راه خودمان تاکید کردیم.
* ما در 3 بخش تعاملات خودمان با آژانس را دنبال خواهیم کرد:
1. موارد گذشته‌ای که در سند برجام بسته شده بود. در این بخش موضوع مهم 2 مکان باقیمانده است و پرونده 2 مکان دیگر بسته شده است.
2. بخش دوم مربوط به شرایط موجود است و برای آن می‌خواهیم گام‌های مشخصی را احصا کنیم.
3. بخش سوم برای گام‌هایی است که به سمت آینده است.
* معاونین ما هم‌اکنون روی زمانبندی و پیش‌نویس این 3 بخش کار می‌کنند.
* این موضوع آغاز یک فرایند است.
* در شرایط چارچوب های پادمان و ان پی تی برای تداوم دانش و برای ملاحظات و انتظارات آژانس گام های مشخصی را احصا کنیم.

توضیح ویدیو
* نقشی که مدیر کل آژانس و شخص آقای گروسی بعنوان یک نقش قانونی می تواند برای برداشتن موانع تاثیر گذار و تعامل آفرین باشد.
* نباید مطالب مطروحه توسط رژیم صهیونیستی ملاک پیگیری‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار بگیرد.
توضیح ویدیو
* از سال گذشته سند راهبردی جامع 20 ساله در دستور کار قرار گرفته که نقش راه سازمان انرژی اتمی است.
توضیح ویدیو
* دو محور مهم این سند اول احداث 20 هزار مگاوات برق هسته ای در کشور است که نسبت برق هسته ای را به سبد برق کشور به حدود 22 درصد افزایش می دهد و دوم افزایش ظرفیت رادیو داروها و پرتو دهی محصولات کشاورزی است.
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی:
سند ماه مارس کماکان معتبر است/پیشنهادی را به جمهوری اسلامی ایران برای اتخاذ گام های جدید ارائه دادم
* در دو روز گذشته مذاکرات مهمی با امیرعبداللهیان و علی باقری کنی داشتم.
* بیش از یکسال قبل بیانیه‌ای صادر کردیم که سند مهمی در خصوص سطح همکاری های ایران و آژانس در حوزه پادمانی بود.
* این سند گام های اضافی که طرفین باید اتخاذ کنند را تعریف می‌کند.
* امروز توافق کردیم که این سند ادامه پیدا کند.
* سند ماه مارس کماکان معتبر است.
* پیشنهادی را به جمهوری اسلامی ایران برای اتخاذ گام های جدید ارائه دادم.
مشروح اظهارات اسلامی و گروسی را در ادامه بخوانید:
اسلامی: بیانیه مشترک مبنای خیلی خوبی برای تعاملات ایران و آژانس است
محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی امروز (سه‌شنبه) 18 اردیبهشت ماه پس از دیدار و گفت‌وگو با رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اصفهان و در حاشیه نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای در نشستی خبری در جمع خبرنگاران به تشریح رایزنی‌های انجام شده پرداخت.
وی در ابتدا ضمن ابراز خرسندی از حضور گروسی در این کنفرانس افزود: گفت‌وگوهای سازنده و رو به جلویی را داشتیم. در اسفند گذشته در تهران بیانیه‌ مشترکی را منتشر کردیم که اگرچه بدخواهان از ارتباطات ایران و آژانس نگران هستند و سعی می‌کنند با ادبیات مخرب این اقدامات را کم ارزش جلوه دهند ولی من و گروسی معتقدیم بیانیه مشترک مبنای خیلی خوبی برای تعاملات ایران و آژانس است. این خط مبنا را به عنوان نقشه راه خودمان در مذاکرات امروز تأکید کردیم.
اسلامی افزود: در مذاکرات امروز پیشرفت بیانیه مارس را به عنوان خط مبنا مثبت ارزیابی کردیم. اگرچه این ملاحظه وجود داشت که به خاطر شرایط تعامل ایران و آژانس یک مقدار حرکت‌ها را کند کرد و از کندی آن ناخرسندی اعلام کرده بودیم.
وی گفت: تداوم تعاملات بر مبنای بیانیه مشترک در سه بخش فعالیت‌های خود را از این بعد با آژانس دنبال می‌کنیم بخش اول موارد گذشته است که در سند برجام در قالب پی ام دی بسته شده بود و این شرایط خود را دارد که آغشته به مسائل سیاسی و روانی است که همواره به عنوان بخش گذشته با الزامات خودش مورد پیگیری قرار می‌گیرد.
رئیس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: در بخش اول دو مکان باقیمانده است در بیانیه چهار مکان را داشتیم که با تعاملات دو مکان بسته شده و دو مکان باقیمانده را در چارچوبی که تنظیم می‌شود تداوم خواهیم داد.
وی گفت: بخش دوم مربوط به شرایط موجود است که برای تداوم دانش و ملاحظاتی که آژانس دارد برنامه داشته باشیم انتظارات و کاستی‌هایی که وجود دارد را گام‌های مشخصی را احصا کنیم و برای اقدامات هماهنگ برای پیشبرد وضعیت موجود در چارچوب پادمان و ان.پی.تی اقدامات متقابل لازم را انجام دهیم.
معاون رئیس جمهور گفت: بخش سوم مربوط به شخص مدیرکل آژانس است که مدیرکل آژانس می‌تواند به عنوان تسهیل کننده و تصحیح کننده برای برداشتن موانع و حل و فصل مسائل که عمدتا سیاسی است، تاثیرگذار باشد.
وی افزود:‌ توافق کردیم برای تهیه پیش نویس این سه بخش معاونان طرفین آپاراو از طرف گروسی و کمالوندی از سوی سازمان انرژی اتمی روی زمانبندی‌ها و آیتم‌های سه بخش کار کنند که بتوانیم نتایج آن را دریافت کنیم. الان کمالوندی و آپاراو در حال گفت‌وگو هستند.
اسلامی بیان کرد: این آغاز یک فرآیند است که اینها در یک فرآیند تنظیم می‌شود.
وی همچنین گفت: آنچه در امپراطوری رسانه‌ای مطرح میشود برآمده از القائاتی است که رژیم صهیونیستی سردمدار آن القائات است. در این مقطع زمانی که ماهیت این رژیم به جهان معرفی شده و جامعه کثیری از مردم در سراسر جهان به این ماهیت اعتراض می‌کنند باید به این موضوع توجه داشته باشیم که این ماهیت جنایتکار پشتیبان این جریان مخرب علیه ایران بوده و نباید مطالب مطروحه توسط این رژیم ملاک پیگیری آژانس قرار بگیرد.
اسلامی گفت: به همین دلیل امروز توافق کردیم اینها را از هم تفکیک کنیم. گذشته، حال، آینده. هماهنگ و مشترک به سوی آینده روشن پرتعامل و پر تحرک گام برداشتیم.
وی در ادامه و در پاسخ به سؤالی به سند راهبردی جامع 20 ساله اشاره کرد و گفت:‌ این سند نقشه راه ما و مبنای ریل‌گذاری برای اقدامات برنامه محور سازمان انرژی اتمی تلقی می‌شود.
رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: دو تا محور این سند احداث 20 هزار مگاوات برق هسته‌ای در کشور است.
معاون رئیس جمهور گفت: محور دوم در دو بخش است توسعه ظرفیت رادیوداروها که گام موثری در بخش سلامت و خدمت به جامعه عزیز ایرانی و دیگر کشورهاست. مبحث دیگر بحث پرتودهی است که کمک می‌کند باقیمانده سموم و آفات زدوده شود. این را از سال گذشته که برنامه‌هایش را آغاز کردیم در سال جاری تمام مناطق کشور را از حداقل آغازین بهره‌مند خواهیم کرد و به سطح کشور گسترش می‌دهیم.
وی در پاسخ به سؤالی درباره تشدید تحریم‌ها علیه ایران و اینکه حضور گروسی تاثیر مثبتی در از سرگیری مذاکرات هسته‌ای داشته باشد؟ گفت: حضور گروسی در ایران در امتداد تعاملات جاری است که در چارچوب ان پی تی و پادمان صورت می‌گیرد.
اسلامی تصریح کرد: ایران از برجام خارج نشده و آمریکا خارج شده و به تعهداتش عمل نکرده و به دیگران هم اجازه نداده که به برجام عمل کنند و سه کشور اروپایی هم هیچ اقدامی صورت ندادند.
رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: ایران با حسن نیت در این معاهده مانده و به تعهداتش یک طرفه عمل کرده و الان هم که کاهش تعهدات داده ملاک اقدامات کاهش تعهدات اولا در چارچوب برجام و به استناد ماده 26 این حق را داشتیم زمانی طرفین به تعهداتشان عمل نکنند ما هم به تعهداتمان عمل نکنیم.
وی ادامه داد: قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها ملاک عمل ماست که در چارچوب همین ماده اعمال می‌شود.
وی گفت: گروسی از این ملاحظات و چارچوب‌ها مطلع است و الان هم اشاره کرد چارچوب ما ان.پ.تی، پادمان و قانون اقدام راهبردی است.
اسلامی خاطرنشان کرد: البته شخص گروسی به لحاظ جایگاه حقوقی و هم به لحاظ ظرفیت شخصی خود جایگاهی است که میتواند نقش سیاسی هم ایفا کند و یکی از بخش‌های گفت‌ وگوی ما در پیگیری بیانیه مشترک تعاملات سیاسی است که می‌تواند اثرات متقابل داشته باشد.
گروسی: پیشنهادی را به ایران ارائه دادم
رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز پس از دیدار و گفت‌وگو با محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی در نشستی خبری در جمع خبرنگاران حضور یافت و از حضور در شهر زیبای اصفهان ابراز خرسندی کرد و گفت: نشست‌های خیلی مهمی در تهران با امیرعبداللهیان و علی باقری داشتم. امروز هم مشورت‌های مهمی داشتیم. اکنون در مرحله حساسی هستیم و آن شروع تقویت همکاری‌ها بین ایران و آژانس است. دیشب و امروز رایزنی‌های فشرده‌ای را برای اتخاذ گام‌های متقابل انجام دادیم.
گروسی گفت: یک سال قبل توافق درباره بیانیه کردیم و آن سند مهمی بود که درباره سطح همکاری‌ها بود و سند مهمی بود که نیازمند تلاش جدی طرفین است و این سند گام‌های اضافی را که طرفین باید بردارند مشخمص می‌کند. این گام‌ها در یک سال گذشته برداشته شده علیرغم کاستی‌ها و پستی و بلندها . مفاد بیانیه مشترک هنوز معتبر است. پیشنهادی را به ایران ارائه دادم که شامل مجموعه‌ای از گام‌های عملیاتی است که مسیر ما را به سمت جلو مشخص خواهد کرد. تیم‌های طرفین در حال تعریف عناصر این گام‌های عملیاتی هستند.
رافائل گروسی در پاسخ به سؤالی گفت: قصد ما این نیست سند رسمی جدیدی را تولید کنیم و مبنای ما بیانیه مشترک مارس است که چارچوب همکاری‌های ما را تشکیل می‌دهد. اینها گام‌های عملیاتی است که تعریف کردیم. بیانیه مشترک ظرفیت این را دارد که مسائل باقیمانده بین ایران و آژانس را حل و فصل کند.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه ایران درباره نقش اسرائیل نگرانی دارد و اسرائیل نقش مخربی را ایفا می‌کند و شما چه نقشی را در این خصوص انجام می‌دهید؟ اظهار داشت: ما به بازیگران خارجی توجه نمی‌کنیم مخاطب ما ایران است و نقش ایران را در نظر می‌گیریم. در امنیت و صلح منطقه منافعی است که گاهی اوقات متعارض خواهند بود. از همه چیز آگاه هستیم، ولی در مسیر صحیحی با همکاری ایران پیش خواهیم رفت.
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به پرسشی عنوان کرد: باید با ایران همکاری کنیم که به مسیر قبلی برگردیم. ما ضامن اجرای برجام در حوزه فنی هستیم. می‌دانیم چه اقداماتی باید انجام شود و در حال هماهنگی جهت انجام آن اقدامات هستیم.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/1227623/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فهرست خودروهای برقی وارداتی در سامانه مشخص شد

بایدن: ترامپ برای انتقام جویی می‌آید

شمار شهدای غزه از 35 هزار و 450 نفر گذشت

بازپخش سریال «روزهای بهتر» با بازی فریبا طالبی

خبری از رئیس جمهور در دست نیست

تیم‌های امدادی به محل احتمالی سقوط بالگرد تیم ریاست جمهوری رسیدند

نماینده ورزقان: شرایط منطقه خشن است، اطلاع دقیقی نداریم

گزارش میدانی فارس از عملیات جست‌وجو در ورزقان؛ دید افقی کمتر از 5 متر است

واکنش رشیدی کوچی به حادثه بالگرد رئیس جمهور: امیدوارم اخبار واصله درست نباشد

اولین تصاویر از امدادرسانی در محل سانحه برای بالگرد حامل رئیس جمهور

اخبار لحظه به لحظه از سانحه هوایی برای هلی‌کوپتر حامل رئیس‌جمهور

برگزاری مراسم جشن روز دختر به مناسبت دهه کرامت با حضور جمعی از دختران شهدا

مراسم جشن روز دختر به مناسبت دهه کرامت با حضور جمعی از دختران شهدا

بدعهدی دولت، سد راه رشد بازار سرمایه

2 فیلم مهم راهی اکران شدند

آخرین خبر از سانحه هوایی برای هلی‌کوپتر کاروان رئیس‌جمهور در شبکه خبر

فارس: برخی افراد توانسته‌اند بعد از وقوع حادثه لحظاتی با آیت‌الله آل‌هاشم صحبت کنند

جزئیات سانحه هوایی کاروان رئیس‌جمهور: از 3 بالگرد، یک بالگرد در نزدیکی ورزقان سقوط کرده است

آخرین خبرها از سانحه هوایی برای هلی‌کوپتر کاروان رئیس‌جمهور

آفتاب از کدوم طرف دراومده که بچه مهربون شده؟!

فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان دستگیر شد

رئیس کمیسیون حقوقی: مدیریت قالیباف باعث تحولات زیرساختی در مجلس یازدهم شد

تسنیم: تلاش گسترده نیروهای امدادی برای جستجوی بالگرد حامل رئیس‌جمهور

آخرین جزئیات سانحه هلی‌کوپترهای همراه رئیس‌جمهور

خانم؛ این رفتارت شوهرت رو ازت متنفر میکنه

بهترین تولیدکنندگان ماشین آلات صنایع غذایی کدامند؟

برنامه فروش و پیش فروش چند خودرو داخلی

«مارال بنی آدم» به شایعه جدایی همایون و سحر خاتمه داد

محسن تنابنده برای «پایتخت7» به تاجیکستان می رود

راهنمای خرید بهترین مغز گردو: انواع گردو کدامند؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: باید مشاغل بر سودشان مالیات دهند

موضع‌گیری جدید وزیر خارجه اردن درباره غزه

ماجرای بین کته خانم و شاهزاده با اسب سفید جدی شده!

خبرهای تائید نشده از وقوع سانحه برای یکی از بالگردهای همراهان رئیس جمهور در سفر به آذربایجان غربی

5 اشتباه رایج هنگام بررسی قند خون افراد دیابتی

اعتراض مقام‌های هیروشیما و ناگازاکی علیه آزمایش اتمی آمریکا

3 گزینه ریاست مجلس ششم خبرگان رهبری؛ رئیسی برای ریاست کاندیدا می‌شود؟

رئیسی به‌صورت زمینی راهی تبریز شد

بلاتکلیفی 5 ماهه بیمه تکمیلی بازنشستگان کشوری

نشان استاندارد روی این فرآوردهای غذایی جعلی است

نظر منتقد سینما درباره برادران لیلا در برنامه هفت

پایان جشنواره پژواک با اعلام اسامی برگزیدگان

10 مورد از بهترین حمله‌های فضایی در تاریخ سینما

کدام مدیران سینمایی به جشنواره فیلم کن رفتند؟

خواهر من، قشنگ من! جیگرم

حمله ایران به اسرائیل را چه کسی رهبری کرد؟

توقف فعالیت پالایشگاه نفت روسیه در پی حمله پهپادی اوکراین

تداوم ثبات در بازار ارز

رسانه‌های عبری: حماس، اسرائیل را شکست داد

مامان همین که هستی دلگرمیه

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی