اخبار محرمانه

آخرين مطالب

رئیس پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز:

اقتصاد صنعت نفت با مشارکت و سرمایه‌گذاری مردم متحول می‌شود وزارت نفت

اقتصاد صنعت نفت با مشارکت و سرمایه‌گذاری مردم متحول می‌شود
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - رئیس پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز با بیان اینکه الگوی اقتصاد با مردمی‌شدن در همه زمینه‌ها ازجمله صنعت نفت باید تغییر کند، گفت: با مشارکت و سرمایه‌گذاری مردم می‌توانیم اقتصاد صنعت نفت را متحول کنیم.

محمداسماعیل کفایتی در گفت‌وگو با خبرنگار شانا، با بیان اینکه شکل‌گیری صنعت نفت در کشور با حاکمیت و استعمار انگلیس همراه بود، بیان کرد: با وجود حرکت مردمی و ملی‌شدن صنعت نفت در اعتراض به چپاول ثروت ایران، این صنعت تا پیش از انقلاب اسلامی همچنان با روش و اهداف ناسالم اداره می‌شد.
وی با اشاره به اینکه پس از انقلاب اسلامی با رویکرد امام خمینی (ره) و تأکید بر استقلال کشور، توانستیم در حوزه نیروی انسانی در صنعت نفت خودکفا شویم، افزود: شرکت‌های خارجی به امید اینکه این صنعت زمین‌گیر شود، ایران را ترک کردند، اما در کمال ناباوری این اتفاق رخ نداد و مهندسان و متخصصان ایرانی توانستند صنعت نفت را در حوزه‌های بالادست و پایین‌دست مانند فعالیت‌های پالایشگاهی و پتروشیمی فعال نگه دارند.
رئیس پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز گفت: در زمان جنگ تحمیلی خسارت‌های سنگینی به پالایشگاه‌ها و تأسیسات نفتی مانند پالایشگاه آبادان وارد شد، اما به همت متخصصان و نیروهای توانمند ایرانی کار در پالایشگاه‌ها متوقف نشد که این موضوع باعث تعجب دیگر کشورها و حتی مدیرعامل پیش از انقلاب پالایشگاه آبادان شد.
شکل‌گرفتن توانمندی در دوران تحریم
کفایتی با اشاره به اینکه در چند سال اخیر آمریکا با اعمال تحریم‌ها در تلاش برای آسیب‌زدن به ایران، به‌ویژه صنعت نفت کشور بود، گفت: با توانمندی زیادی که در دوران تحریم شکل گرفت (تعداد شرکت‌های داخلی در نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی به بیش از 2 هزار عددرسیده که رشد قابل توجهی داشته است)، توانستیم در صنعت نفت پیشرفت و جهش چشمگیری داشته باشیم و حتی اکنون در بخش‌هایی از صنعت نفت پیشرفت بالاتری نسبت به برخی از حوزه‌های نظامی داریم.
وی رونمایی از کلدباکس ساخت یک شرکت ایرانی در دومین رویداد پتروتک را افتخارآمیز برشمرد و افزود: با مشارکت مردم و شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی می‌توانیم در بین کشورهای برتر دنیا قرار بگیریم. البته دستاوردهای صنعت نفت باید از سوی رسانه به‌صورت مطلوب معرفی شوند تا مردم با آگاهی و اطلاع بیشتری در حوزه‌های صنعت نفت سرمایه‌گذاری کنند.
خودکفایی بالای 90درصد در بیشتر حوزه‌های صنعت نفت
رئیس پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز با بیان اینکه اکنون در صنعت نفت به جایگاهی رسیده‌ایم که به کشورهای خارجی وابسته نباشیم، بیان کرد: در بیشتر حوزه‌های این صنعت بیش از 90درصد به خودکفایی رسیده‌ایم و این در حالی است که خودکفایی برخی کشورهای پیشرفته نفتی در حدود 60درصد است. برای نمونه، روسیه که یکی از کشورهای نفتی پیشرفته دنیاست، در بعضی حوزه‌ها به کشورهای غربی وابسته بوده است.
کفایتی ادامه داد: اکنون دانش‌ فنی بسیاری از تجهیزات و محصول‌های وارداتی مورد نیاز در صنعت نفت در داخل کشور وجود دارد و باید با برنامه‌ریزی و مدیریت، موانع برای ساخت داخل رفع شده و با کاهش واردات، جلوی خروج ارز از کشور را بگیریم. البته پیشرفت‌ها بسیار زیاد بوده است، تا آنجا که به‌نقطه‌ای رسیده‌ایم که یک پالایشگاه را حتی بدون یک پیچ خارجی بسازیم.
وی با بیان اینکه بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی هم از نظر کیفیت و هم از نظر هزینه قدرت رقابت با شرکت‌های خارجی را دارند، گفت: بعضی از این شرکت‌ها اکنون در حال صدور خدمات فنی و مهندسی و کاتالیست هستند و می‌توانند با شرکت‌های غربی رقابت کنند. در بیشتر بخش‌های حوزه گاز نیز ظرفیت مهندسی و خدمات اشباع شده و باید به‌سمت صدور خدمات فنی مهندسی برویم تا در آینده بتوانیم ظرفیت ایجادشده در کشور را حفظ کنیم.
رئیس پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز با اشاره به اینکه الگوی اقتصاد باید تغییر کند و در ادامه مردمی‌شدن صنعت نفت را برنامه‌ریزی کنیم، گفت: پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز به‌عنوان یک حلقه میانی می‌تواند این هدف را با برنامه‌ریزی محقق کند. در این مسیر باید خارج از سازوکار بانکی، برای مشارکت مردم سود مطلوبی را در نظر بگیریم و با سرمایه‌گذاری آن‌ها اقتصاد صنعت نفت را متحول کنیم.
کفایتی ادامه داد: باید بستر لازم فراهم شود تا سرمایه‌های مردم به‌جای ورود به بازارهایی مانند ارز و مسکن، در صنعت نفت و تکمیل زنجیره ارزش در این صنعت وارد شود، زیرا صنعت نفت نیازمند سرمایه‌گذاری است و بخش قابل توجهی از سرمایه مورد نیاز را می‌توان از سوی مردم تأمین کرد.
وی با اشاره به مصوبه مجلس در قانون برنامه هفتم توسعه گفت: طبق این مصوبه، پروانه‌های بهره‌برداری میدان‌های نفتی و گازی از اختیار شرکت ملی نفت خارج شده و در اختیار شرکت‌های بیرونی قرار می‌گیرد، که می‌تواند زمینه مشارکت بخش‌ خصوصی و مردمی را در صنعت نفت رقم بزند.
افزایش 10 برابری ارزش‌افزوده با توسعه زنجیره ارزش در صنعت نفت
رئیس پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز بیان کرد: با ظرفیت مهندسی، برنامه‌ریزی در زنجیره‌ ارزش و جلوگیری از خام‌فروشی می‌توانیم تا 10 برابر ارزش‌افزوده بیشتر ایجاد کنیم و بخش خصوصی در زنجیره ارزش فعال‌تر شود.
کفایتی ادامه داد: بخشی دیگر که مردم می‌توانند به صنعت نفت کمک کنند، موضوع مدیریت مصرف در بخش خانگی، حمل و نقل و صنایع است که در این زمینه می‌توانیم از ظرفیت دانش‌آموزی استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه تولید به معنی تکمیل زنجیره‌ ارزش است، افزود: در اقتصاد باید تولید را محور بدانیم و تولید صنعتی را هدف‌گذاری کنیم تا بهره‌وری و ارزش‌ افزوده بالا شکل گیرد.
احیای نخستین چاه کم‌بازده و بسته در آینده‌ای نزدیک
رئیس پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز با اشاره به برنامه این مجموعه در سال 1403 گفت: با مفهومی تحت عنوان «نوآوری» باز به دنبال گسترش فرهنگ‌سازی هستیم، رسالت پارک از ابتدا تولیدمحور بوده و هدف امسال، توسعه شرکت‌های تولیدی در این مجموعه است.
کفایتی در پایان گفت: در بحث احیای چاه‌های بسته و کم‌بازده حدود 20 چاه در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی قرار گرفت که در آینده‌ای نزدیک نخستین چاه بسته احیا می‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/1227163/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انتخابات، دردسر جدید زلنسکی در اوکراین

تلفات اشغالگران در نبرد غزه ادامه دارد

دعوای عروس و خواهر شوهر در سریال پایتخت

نظر فلاحت‌پیشه درباره تعطیلی شنبه‌ها: مجلس تصمیم عاقلانه ای گرفت

سرمقاله خراسان/ استعفا یا عزل؛ لطفا به حرمت جان شهروندان اقدام کنید!

سرمقاله کیهان/ یاری که جایگزین ندارد

سرمقاله وطن امروز/ غافلگیری آرتیست!

سرمقاله فرهیختگان/ امانوئل فرزندخوانده ناپلئون

پرده برداری ناقص از آمار ساخت مسکن

خانه های مشمول مالیات برخانه خالی مشخص شد

رئیس جمهور برای افتتاح سد «قیزقلعه‌سی» وارد تبریز شد

نشست فرمانده مرکز بسیج بنیاد شهید کشور با خادمین شهدای کرمانشاه

شرکت گاز مازندران از سازمان‌های پیشرو در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه است

اولین پادشاه زن ایران را بشناسید / دختر خسرو پرویز چطور بر تخت سلطنت نشست؟

کودتای امریکایی علیه مصدق

اتهام جنجالی ترامپ علیه بایدن

افشاگری «واشنگتن پست» از پشت‌پرده سرکوب تظاهرات دانشگاه کلمبیا

پرده‌برداری از سیمای بن‌ سلمان هسته‌ای

نیویورک تایمز : عربستان و آمریکا در یک قدمی توافق بزرگ قرار دارند

دلار وارد کانال 56 هزار تومان شد

واکنش نتانیاهو و بن‌گویر به شروط بنی گانتس

نمایندگی ایران مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا را تایید کرد

ایران هنوز سیستم هشدار سیل ندارد

گانتس شروط خود را برای ادامه حضور در کابینه جنگ اعلام کرد

قشنگ‌ترین چیزای دنیا رو نمیشه دید فقط میشه با قلب حس کرد

دستور رئیسی برای حمایت از فعالین فضای مجازی

خیانت« بدغذاها» به سلامت روان‌شان؟

از معلم مشهدی تا معلم افعی تهران

تظاهرات مقابل محل اقامت نتانیاهو

هر کاری دلت بخواد می‌تونی بکنی فقط کافیه اراده کنی

کارگران بی‌شناسنامه؛ چرا سهم کارگران غیررسمی در اقتصاد ایران رو به افزایش است؟

نتیجه حمایت از وزیر

فیلم قدیمی از تعویض ضریح مضجع شریف حرم امام رضا(ع) با حضور رهبر انقلاب

فیلم شمخانی در حال پول دادن به کودکان در تخت جمشید حاشیه‌ساز شد

متکی: عزیزی و ذوالنور گزینه‌های امنا و صبح ایران برای ریاست مجلس نیستند

حقوق نمایندگان مجلس چقدر است؟

افشای نقش سرمایه‌داران آمریکایی در سرکوب تظاهرات دانشگاه کلمبیا

ژنرال بازنشسته اسرائیلی: امکان نابودی حماس وجود ندارد

30 سال زندان برای عامل حمله با چکش به همسر رییس سابق مجلس نمایندگان آمریکا

رئیسی و علی‌اف فردا سد «قیز قلعه‌سی» بر روی رود ارس را افتتاح می‌کنند

ادعای العربیه درخصوص هشدار ایران به آمریکا درباره عواقب حمله اسرائیل به حزب‌الله

محاسبه قیمت مسکن هنوز با دلار 40 هزار تومانی

شرایط ثبت‌نام خودروهای برقی اعلام شد

تظاهرات شهرک‌نشینان برای برکناری «نتانیاهو»

تو جریان داری که من نبضم هنوزم میزنه

گل بود و به سبزه نیز آراسته شد

روایتی از آموزش هسته‌های اولیه حزب‌الله و حشدالشعبی توسط سردار حاج‌رحیمی

حمله اسرائیل به رفح چه تاثیری بر وخیم‌تر شدن اوضاع انسانی در غزه داشته است؟

تولد بامزه عروسک‌های مهمانی برای آقای مجری

اثاث‌کشی قالیباف به دفتر جدید؟

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی