اخبار محرمانه

آخرين مطالب

جنگ کریدورها در خاورمیانه تحلیل ویژه

جنگ کریدورها در خاورمیانه
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - دنیای اقتصاد /متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
علی یوسف-اقتصاددان و تحلیلگر امور مالی عمومی| رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، مسیری به طول 1200کیلومتر را که خلیج‌فارس را از طریق جاده، راه‌آهن و بنادر به ترکیه وصل می‌کند، به عنوان «جاده ابریشم جدید» توصیف می‌کند. «پروژه جاده توسعه» عراق در نهایت تلاش می‌کند کانال سوئز را در زمینه حمل‌ونقل از آسیا به اروپا به چالش بکشد. با اختلالات اخیر در عبور کالا از دریای سرخ، سیاستمداران هر دو کشور امیدوارند که کریدور اقتصادی عراق-ترکیه به جایگزین مناسبی برای آن تبدیل شود. به این منظور، بغداد و آنکارا باید ابتدا بر اختلافات سیاسی، مناقشات مربوط به حقوق آب و مسائل امنیتی که می‌تواند تهدیدی بر پروژه پیشنهادی «جاده توسعه» باشد غلبه کنند؛ پروژه‌ای که می‌‌‌تواند ده‌‌‌ها میلیارد دلار در سال ارزش داشته باشد. «پروژه جاده توسعه» پس از تکمیل، زمان سفر بین آسیا و اروپا را کوتاه می‌کند.
در اواخر ماه مارس، نخست‌وزیر محمد السودانی با رئیس‌جمهور اردوغان در آنکارا دیدار کرد. این دیدار چند ساعت به طول انجامید و در نهایت اردوغان اعلام کرد که کار «پروژه جاده توسعه» آغاز خواهد شد. با وجود اینکه ترکیه نقش اصلی را در اجرای این پروژه دارد، اما دولت عراق به دنبال مشارکت سایر بازیگران منطقه‌ای در این پروژه بوده است؛ در درجه اول برای جذب سرمایه‌گذاری و بودجه، سپس برای ایجاد منافع مشترک اقتصادی و تقویت روابط به عنوان حائلی در برابر درگیری‌های احتمالی.
این پروژه دارای پتانسیل اقتصادی عظیمی برای عراق در زمینه ایجاد اشتغال، توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل و تامین مواد وارداتی از خارج است. البته ذکری از بازده مالی مستقیم از طریق کارمزد و مالیات به میان نمی‌آوریم. به گفته احمد الراوی، اقتصاددان، «جاده توسعه در صورت جدیت در اجرا، نمایانگر چشم‌‌‌اندازی بلندپروازانه است و در توسعه زیرساخت‌‌‌های کشور در حوزه حمل‌‌‌ونقل و ایجاد فرصت‌‌‌های شغلی عالی با ایجاد بیش از 250‌هزار شغل (با تکمیل پروژه) نقش عملی خواهد داشت.» بخشی از «پروژه جاده توسعه» ایجاد یک «کانال خشک» در جنوب عراق است که بندر بزرگ «فاو» را از طریق تونل‌های غوطه‌ور به بندر «ام‌قصر» متصل می‌کند. این مسیر در مقایسه با حمل‌ونقل از طریق کانال سوئز، دوهفته در زمان صرفه‌جویی می‌کند.
اجرای پروژه‌ای با چنین مقیاس، به‌ویژه در عراق، با چالش‌هایی مواجه است. از آنجا که «جاده توسعه» به تکمیل بندر بزرگ فاو وابسته است، اولین مانع کمبود بودجه بوده است. تاکنون تنها پنج اسکله از 99اسکله‌ای که پیش‌بینی شده، ساخته شده است. اگر بودجه در این سطح ضعیف ادامه یابد، تکمیل بندر بزرگ فاو بیش از 20سال طول خواهد کشید. در مورد چالش‌‌‌های منطقه‌‌‌ای، بندر «مبارک» در کویت که در حال ساخت است، قصد دارد ترافیک کشتیرانی را به سمت کویت هدایت کند. کویت با پیش‌بینی اینکه بندر مبارک قبل از بندر بزرگ فاو به بهره‌برداری می‌رسد، تلاش کرده است دولت عراق را متقاعد کند که بندر مبارک را از طریق راه‌آهن به «جاده توسعه» متصل کند. این کار می‌تواند بندر بزرگ فاو را به‌شدت تضعیف کند؛ زیرا کویت کنترل بیشتری بر خطوط کشتیرانی خواهد داشت و مزیت‌های اقتصادی عراق در «جاده توسعه» را کاهش خواهد داد.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/1226226/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

لزوم تصفیه کامل در فوتبال ایران

توقف روند کاهش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه

دیگه عشق ممنوعه که نیست

تجربه رفتن به داخل راکتور هسته‌ای همراه با رئیس سازمان انرژی اتمی در برنامه «بی‌واسطه»

دیدار سفیر ایران در عربستان با امیرعبداللهیان

عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر: صنف طلا دلال ندارد

لاپید: گانتز باید امشب خروج از ائتلاف دولتی را اعلام کند

کره شمالی خواستار مهار رژیم صهیونیستی توسط آمریکا شد

آخرین وضعیت مرز لبنان با سرزمین‌های اشغالی؛ آمار تلفات صهیونیست‌ها افزایش یافت

عکس‌های عاشقانه شبنم قربانی و همسرش در یک مراسم

هر دم از این باغ بری می‌رسد

دریافت نات‌کوین رایگان در آبان‌تتر (فرصت محدود)

نماینده پارلمان رژیم صهیونیستی: ما آشکارا در حال شکست هستیم

ابوعبیده: نتانیاهو کشته‌شدن نظامیانش رابرمبادله اسرا ترجیح می‌دهد

هنوز سر حرفی که به من زدی هستی؟

عبور مردم از چهره‌های شاخص سیاسی به روایت ایمانی

زنگ خطر فدرال رزرو برای روند صعودی طلای جهانی

سخنگوی دولت: بزرگ‌نمایی ضعف‌ها، راهبرد دشمن است

اعتماد گزارش داد: حجاب سیاسی یا حجاب شرعی؟

مشاوره ازدواج برای این افراد رایگان است

هشدار به شهروندان عربستان سعودی در بیشکک

تیپ علیرضا خمسه در جشن تولد ایرج طهماسب

دفاع سردار فدوی از «طرح نور»: مواظب باشیم انجام‌دهنده دستور آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها نباشیم

قربانیان خانه‌سازی در «مسیل»

خسارت ماهانه 4 میلیارد دلاری تل‌آویو در نتیجه عملیات یمنی‌ها

هدف قرار گرفتن نیروهای مسلح اوکراین توسط ارتش روسیه

تصویر مهر امام رضا (ع) در سینمای ایران

سردار علایی: نارضایتی در جامعه نشانه‌ فاصله گرفتن از تفکر امام است

عسگرپور در خانه سینما حکم جدید داد

منتقد سینما: خانواده رسول‌اف‌ها، مافیای اقتصاد فرهنگ در ایران هستند

اولین تصاویر از ناو شهید مهدوی منتشر شد

برگزاری جشن کرامت درجزیره کیش

سیل کوه‌خواری

بانک مرکزی افزایش فرار سرمایه را تکذیب کرد

مقام صهیونیست: شکست خوردیم و اقتصادمان درحال فروپاشی است

حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به یک خانهٔ مسکونی در غزه

الگوهای تکرار شونده خطرناکند!

مجلس دوازدهم نه رئیس، بلکه مبصر خواهد داشت

رئیس‌کل بانک مرکزی: بازار ارز توافقی به زودی راه‌اندازی می‌شود

سلیمی‌نمین: رائفی‌پور هم سواد ندارد هم متوهم است

شهدا الگوی مناسبی برای مردم جامعه هستند/ سالانه 800 هزار دیدار از خانواده شهدا، جانبازان و آزادگان انجام می‌شود

عاقبت کوه‌خواری

زن و شوهری فقط برای ایام خوشی نیست

رئیسی قهرمانی تیم ملی تکواندو در آسیا را تبریک گفت

ادعای نوبخت به تقلب در انتخابات مجلس در رشت

الهه محمدی جایزه خود را به روزنامه‌نگاران فلسطینی تقدیم کرد

صدا‌های مخالفت با « شنبه»

سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلا: 8.7 میلیارد دلار ارز از ابتدای سال تامین شد

بودجه 2.5 میلیارد دلاری لهستان برای تقویت مرزهایش با روسیه و بلاروس

پروانه به خون خواهی مادرش می آید

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی