اخبار محرمانه

آخرين مطالب

خبرفوری در قاب آنی فرهنگی اجتماعی

خبرفوری در قاب آنی
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - پدرام پاک آیین / نماینده مدیدان مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات

گروه رسانه ای «خبر فوری» همزمان با تأسیس در سال 1394 چشم انداز (vision) خود را در حوزه استراتژی محتوا (content strategy) تأکید بر انتشار اخبار سودمند برای مردم و پیگیری مطالبات عمومی از همه دستگاه ها با نگاه مسأله محور ترسیم کرد و خیلی زود مخاطبان نیز پذیرفتند که خبر فوری، سیاست زده و تریبون اغراض و اهداف جناحی نیست.
خبر فوری می‌دانست که استراتژی در محیط معنا می‌یابد. بنابراین با اتکا به مزیت‌های خود (competitive advantage) در فضای رقابتی حضور یافت. استراتژی خبر فوری از ابتدای تأسیس افزایش سهم بازار (market share) بود. برای دستیابی به بازدید بالا، خبر فوری پس از شناسایی محیط (PESTEL)، به رهبری متفاوت بودن (differentiation leadership) روی آورد و گام هایی به شرح ذیل برداشت:
1. با تولید محتوای اختصاصی و حداکثر بهره‌برداری از نظریه وابستگی منابع (resource dependence theory) ضمن حرکت به سمت الگوی چند رسانه ای کوشید وابستگی خود را به منابع خبری رسمی از جمله خبرگزاری های بخش عمومی کاهش و در مقابل، وابستگی آنها را به خود افزایش دهد.
2. «جامع –گزیده نویسی» و مناسب سازی تیتر و متن برای انتشار بر بستر شبکه های اجتماعی از جلوه‌های رقابتی این رسانه بود که در زمان تأسیس تا حدودی جنبه انحصاری (monopoly) داشت و توانست نسبت به دیگر رقبا، ساز و کار جداسازی (isolation) را تحقق بخشد؛ به نحوی که دست کم در کوتاه مدت مانع تقلید قابلیت‌های خود از سوی رقیب شود.
3. در فضای سیاسی ناامید کننده و انفعالی دولت یازدهم که در نگاه نخست، شاید نخستین نیاز رسانه‌ای، رویکرد انتقادی به سیاست داخلی قلمداد می‌شد، خبر فوری از نقطه نیاز مخاطب آغاز نکرد، بلکه به جای نوآوری (innovation) در وضع موجود و مثلاً انتشار محتواهایی با رویکرد سیاسی اما سبک و قالب نو، یک گام جلوتر از مخاطب قدم نهاد و کوشید رسانه ای مطالبه گر و عینی‌گرا، جوان پسند، خانوادگی و تا حدی شهرستانی باشد؛ به این ترتیب به تعبیر مولف کتاب «گنجینه هنر رزم» توانست بی‌آنکه بجنگد، پیروز شود و به جای پا گذاشتن بر ارزش‌های اساسی (core values) رقبا و از میدان به در کردن آنها با ارائه راهکار نو و ورود به بازاری نسبتا دست نخورده (untouched) رقابت با رسانه های رادیکال سیاسی هر دو جناح را بی‌مورد سازد.
4. خبر فوری از نخستین رسانه هایی بود که با هدف رویکرد تعاملی (interactive) سامانه‌های همگرایی اتاق خبر (newsroom convergence) را از طریق تجمیع و تعامل خبرنگاران و روزنامه‌نگاران آزاد ایجاد کرد و در کنار آن از طریق جمع آوری و ساماندهی داده‌های شهروندان شامل عکس‌ها، نظرات و گزارش‌ها توانست باشگاهی از مخاطبان خود ایجاد و از رهگذر آن کادرسازی کند.
5. خبر فوری در ابتدای تأسیس، زنجیره ارزش خود (chain value) را شامل فرایندهایی که در تولید محتوا، بازاریابی و تبلیغات هدفمند نقش داشتند، تعریف کرد. این رسانه اولاً کوشید تنها بر یک کسب و کار متمرکز نشود تا در صورت افت و خیز‌های احتمالی بازار، ضربه پذیری خود را کاهش و قدرت مانورش را افزایش دهد. وجود چند کسب و کار در کنار یکدیگر در هر دو حوزه ارزش بالادستی (upstream value) و ارزش پایین دستی با تکیه بر محصول مخاطب محور (downstream value) مشروط به منطق ارتباطی و امکان مدیریت می‌توانست هم‌افزایی (سینرژی) به دنبال داشته باشد. بخشی از این کسب و کارها در حوزه (primary activity) و بخشی در حوزه (supportive activity) تعریف می‌شد. این گونه فعالیت‌ها موجب شد تا خبر فوری در سال‌های تأسیس به عنوان سازمانی با گرایش کارآفرینانه (orientation) و به سه صفت رفتار نوآورانه (innovation) تمایل به پیش‌بینی و اقدام (proactiveness) به جای رویکرد انفعالی و تمایل به کنش‌های جسورانه (risk taking) شناخته شود. مدل زنجیره (chain value) خبر فوری مجموعه‌ای از نیازهای مرتبط را ارائه می کرد، ضمن آنکه به تور انداختن مخاطب در یکی از تورها به طور خودکار، او را به بقیه زنجیره رهنمون می‌نمود.
ناگفته نماند که زنجیره ارزش در هر مرحله از فعالیت نیازمند مداخلاتی است که به پویایی و خلق ارزش بیشتر کمک کند. از جمله این مداخلات، جز جز کردن (fragmentation) محتوا با گام‌های پیوسته و منبسط (extension) است که به کمک خبرهای ارسالی از سوی انبوه خبرنگاران و نویسندگان عضو تحریری مرکزی صورت می‌گیرد. تجربه روزنامه چند میلیونی آساهی در ژاپن که گفته می‌شود از همکاری ده‌ها هزار خبرنگار آموزش دیده و سازمان یافته مدد می‌گیرد، مؤید این ادعاست.خبر فوری با اتکا به این ظرفیت و تلاش برای همگرایی اتاق خبر (newsroom convergence)، محیطی را با حضور خبرنگاران و روزنامه نگاران جوان شهرستانی تشکیل داد تا این افراد درباره موضوعات مختلف بحث کرده و نقش‌های گوناگونی را در تولید محتوا و برنامه‌ریزی برای برودکست‌ها ایفا کنند.
امید است «خبر فوری» در آستانه بلوغ، گام‌هایی بلند تر در عرصه در هم تنیدگی رسانه و فناوری، آمایش سرزمینی پیام و عدالت رسانه ای بردارد و به میانمایگی و‌ استبداد مخاطب که آفت امروز شبکه های اجتماعی است، دچار نشود.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/1217030/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کمک فراموش نشدنی "علی صادقی" به "داوودنژاد"

زیباکلام وارد زندان شد

شوهرم بعد از بازنشستگی فقط در حال استراحت است

بازخوانی تاریخی پرونده ایران - کنترا (مک فارلین)

بورس در جاده یک‌طرفه

ترامپ: بایدن یک کودن تمام‌عیار است!

افغانستان از حق رأی در سازمان ملل محروم شد

ادامه تراژدی گورهای جمعی در غزه؛ کشف سرهای بدون پیکر

امضای یک میلیارد دلار قرارداد بین وزارت نفت و دانش‌بنیان‌ها

اکسیر محبت را در خانواده غنی کنید

«تمساح خونی» از «مست عشق» فاصله می‌گیرد

چهره بزرگ سینمای مستقل درگذشت

وقتی هادی حجازی‌فر به جای محمد بحرانی عروسک ساخت!

مصاف اصولگرایان بر سر «مصاف»

جزئیات اصلاح قانون بیمه بیکاری اعلام شد

وظایف جدیدی که پوتین به 2 مقام روسیه محول کرد

ولایتی: رژیم صهیونیستی رفتنی است

آشنا خطاب به دولت: خداوند این ملت را به شما سپرده‌ است

هیچ روانشناسی حق ندارد به زوجی بگوید ازدواج بکنید یا نکنید

ردپای پررنگ دولتی‌ها در مجلس دوازدهم

اصابت موشک به شهر صهیونیست‌نشین عسقلان

محمد خزاعی با حفظ سمت دبیر چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر شد

مردان اقتصادی مجلس دوازدهم؛ از نماینده رکورددار حضور در مجلس تا وزیر سابق اقتصاد

تفاوت زندگی و تحصیلی در ایران و آمریکا

استفاده دو میلیون قلم کالای ایرانی در پروژه پالایشگاه ونزوئلا

برافراشتن پرچم فلسطین در یکی از میدان‌های مرکزی شهر لیون فرانسه

رئیس ستاد ارتش رژیم اسرائیل جنگ علیه غزه را بی‌فایده دانست

شوخی مجری تلویزیون با صندوق‌های رای الکترونیک: فکر کردم دکوری است!

بزرگترین حوزه انتخابیه کشور کجاست؟

رزومه کاری سفیر جدید چین در ایران

مرحوم هاشمی نمی‌خواست پای ایران به 11 سپتامبر باز شود

موافقت مجلس با کلیات طرح اصلاح برخی از احکام مالیاتی

استایل خاص رضا عطاران در مراسم بزرگداشت آقای کارگردان

برای اونیکه جان و زندگیته

چهره‌های شاخص جامانده از مجلس دوازدهم

نیوزویک: ایران هیچ محدودیتی در تولید انبوه موشک‌های نقطه‌زن ندارد

ایران دومین تولیدکننده سوخت مایع در اوپک شد

یک آرایشگاه کامل ... فقط 328 تومان

شوخی بامزه ژوله با علی پروین مثل بمب ترکید

کیت بلانشت و گارونه از اعضای جدید آکادمی فیلم اروپا

صادرات 210 میلیون دلار زعفران به 55 کشور در سال 1402

تظاهرات شبانه مردم توکیو در حمایت از غزه

«گنبد آهنین» از 2 موشک شلیک‌شده تنها یکی را رهگیری کرد!

حضور گسترده حامیان فلسطین در مراسم فارغ التحصیلی دانشگاه کالیفرنیا

کیهان: احیای دریاچه ارومیه و رسوایی مدعیان اصلاحات

افزایش 70 درصدی میزان تجارت الکترونیکی در سال گذشته

چهره‌ها/ سلفی تازه آرمان بیانیِ افعی تهران در کنار خواهرش

رسانه فرانسوی: ایران در حال مسلح کردن کرانه باختری است

بمباران بیت لاهیا در شمال نوار غزه توسط جنگنده‌های صهیونیستی

تظاهرات گسترده مردم سئول زیر بارش شدید باران در محکومیت نسل‌کشی غزه

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی