اخبار محرمانه

آخرين مطالب

مروری بر ساختار ارتش قدرتمند هخامنشیان/ از گارد جاویدان تا سواره نظام؛ چگونه ایران توانست نیمی از دنیا را فتح کند؟ خواندنی ها

مروری بر ساختار ارتش قدرتمند هخامنشیان/ از گارد جاویدان تا سواره نظام؛ چگونه ایران توانست نیمی از دنیا را فتح کند؟
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - مهم ترین تغییری که داریوش در ارتش هخامنشیان به وجود آورد ایجاد «گارد جاویدان» بود. این گارد 10 هزار نفری که قلب ارتش هخامنشیان را تشکیل می داد، نظمی نوین داشت. این نیروی 10 هزار نفری از 10 لشگر هزار نفری تشکیل می شد.

به گزارش خبر فوری، در تعطیلات نوروز 1403 توجهات به ایران باستان، به خصوص هخامنشیان زیاد شده است. هخامنشیان توانستند حدود 150 الی 200 سال بر مهم ترین کشورهای عالم حکمرانی کرده و یکی از بزرگترین و نخستین امپراتوری های تاریخ را بسازند. کوروش کبیر و جانشینانش توانستند بر پارس، ماد، پارت، لیدیه، سکاها، ایالات یونانی نشین، مصر، بخشی از هند، بابل، ایلام، آشور و ... تسلط پیدا کنند.
اما رمز تسلط بر این همه ایالات و کشورها چیست؟ چگونه کوروش کبیر توانست اولین امپراتوری بزرگ تاریخ را به وجود آورد؟ یکی از علت های اصلی ایجاد این امپراتوری، ارتش منظم و نوین کوروش و جانشینانش است. هخامنشیان توانستند از طریق ایجاد نظم در ساختار ارتش خود، بزرگترین و قدرتمندترین نیروی نظامی عصر خویش را ساخته و بر امپراتوری های بزرگ زمان یعنی مصر و بابل و ماد و ... پیروز شوند.
اما این ارتش چه ویژگی هایی داشته است؟ برای شناخت ارتش هخامنشیان و قدرتش باید ساختار آن را شناخت. ارتش هخامنشایان از دو بخش اصلی یعنی پیاده نظام و سواره نظام تشکیل شده بود. البته بخش نیروی دریایی نیز در زمان داریوش کبیر به ارتش هخامنشیان اضافه گردید اما قدرت نیروی دریایی جانشینان کوروش هیچ گاه زیاد نبود و معمولا در تقسیمات نظامی هخامنشیان بدان اشاره نمی شود.
گارد جاویدان

اخبار محرمانه


پیاده نظام مهم ترین بخش ارتش هخامنشیان را تشکیل می داد. این پیاده نظام در زمان کوروش از قلاب سنگداران، شمشیرزنان و نیزه داران و کمانداران تشکیل می شد اما در زمان داریوش تغییراتی در آن ایجاد گردید. مهم ترین تغییری که داریوش در ارتش هخامنشیان به وجود آورد ایجاد «گارد جاویدان» بود.
این گارد 10 هزار نفری که قلب ارتش هخامنشیان را تشکیل می داد، نظمی نوین داشت. این نیروی 10 هزار نفری از 10 لشگر هزار نفری تشکیل می شد. هر لشگر هزار نفری از 10 هنگ صد نفری و هر هنگ 100 نفری از ده گروه ده نفری تشکیل می گردید. این سربازان همواره با هم زندگی می کردند، از قدرت جسمانی زیادی برخوردار بودند و به محض کشته شدن یکی از این افراد، فرد دیگری با قدرت جسمانی زیاد جانشینش می شد. همچنین، اعضاء گارد جاویدان در کودکی به عضویت ارتش در می آمدند و بعد از تکمیل تعلیمات، وارد ارتش می شدند.
در کهنسالی نیز بازنشسته شده و به عنوان مدرس نظامی فعالیت می کردند. اعضاء گارد جاویدان فقط از پارس ها و مادها تشکیل می شدند و سایر اقوام نمی توانستند عضو گارد جاویدان شوند. اعضاء گارد وظیفه داشتند از شاه حفاظت کنند اما در جنگ ها نیز شرکت کرده و غالبا فرماندهی را بر عهده داشتند.
پیاده نظام هخامنشی

اخبار محرمانه


بعد از گارد جاویدان، لشگر اصلی پیاده نظام قرار داشت. اعضاء این لشگر از اقوام و مردمی تشکیل می شد که تبعه دولت هخامنشیان بودند. لیدی ها، سکاها، یونانیان، ترک ها و بابلی ها اعضاء اصلی این لشگر بودند. پیش قراول پیاده نظام هخامنشی «ارابه رانان» بودند. ارابه رانان با ارابه های بزرگ خود که چرخشان مجهز به تیغه های بزرگ و تیزی هم بود، وظیفه داشتند سپاه دشمن را از هم گسسته و متفرق کنند. بعد از ارابه رانان، «سپرداران» قرار داشتند.
این افراد سپرهای بزرگ مستطیلی شکل و یک نیزه بزرگ داشتند و اولین سربازانی بودند که به مصاف دشمن می رفتند. بعد از این افراد، «شمشیرداران سبک اسلحه» بودند که با خنجرهای کوتاه به سمت دشمن حمله می کردند و در مرحله آخر، «کمانداران» و «قلاب سنگداران» بودند که با تیر و کمان و فلاخن به قلب لشگر دشمن حمله کرده و سعی می کردند نظم آنان را به هم بزنند.
به عبارت دیگر، در طول نبرد قلاب سنگداران و کمانداران و پیاده ‌نظام در خط مقدم قرار گرفته و سواره‌ نظام سبک اسلحه و پیاده ‌نظام سنگین اسلحه در دو طرف سپاه قرار می‌ گرفتند و آنها را مورد حمایت خود قرار می دادند.
سواره نظام

اخبار محرمانه


ساختار سواره نظام هخامنشی مانند سواره نظام اشکانی است اما تفاوت هایی نیز میان این دو وجود دارد. تفاوت بزرگ هخامنشیان و اشکانیان در این است که اشکانیان اتکاء زیادی به سواره نظام خود داشتند اما هخامنشیان توجه زیادی به سواره نظام نداشتند و بیشتر به پیاده نظام خود توجه می کردند. با این حال، ساختار سواره نظام هر دو حکومت یکی بود.
در قلب سواره نظام هخامنشیان و اشکانیان سواره نظام سنگین اسلحه قرار داشت که زوبین و نیزه بلند داشتند و بعد از آنها، سواره نظام سبک اسلحه قرار داشت که نیزه و شمشیر کوتاه داشتند. بیشتر سربازان سواره نظام هخامنشی از پارت ها، سکاها و مردم لیدیه بودند که همگی سوارکارانی زبده به شمار می آمدند.
نیروی دریایی

اخبار محرمانه


نیروی دریایی هخامنشیان در زمان داریوش کبیر ایجاد شد. هخامنشیان با کمک گرفتن از فنیقی ها که دریانوردانی خبره بودند، نیروی دریایی خود را ایجاد کردند. کشتی های هخامنشی دو دسته بودند: قایق های کوچک و کشتی های بزرگ. قایق های کوچک در رودخانه هایی مانند کارون و فرات و دجله فعالیت می کردند و کشتی های بزرگ در دریای مدیترانه و خلیج فارس دست به عملیات می زدند.
اگرچه نیروی دریایی هخامنشیان فعال بود اما بار اصلی روی دوش پیاده نظام و سواره نظام (به خصوص پیاده نظام) بود و قایق ها و کشتی های جنگی هخامنشیان تاثیر زیادی بر روند جنگ ها نداشتند.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/1215221/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ژنرال صهیونیست: جنگ را باختیم

معرفی فیلمی جذاب با موضوع جاسوسی

وزیر ارشاد: فارابی قرارداد ساخت «اقبال لاهوری» را می‌بندد

تلوبیون بین برنامه‌ها تبعیض می‌گذارد؟

حمایت و هم‌صدایی دانشجویان دانشگاه تهران با خیزش دانشجویی ضدصهیونیستی در آمریکا

معاون حقوقی رئیس جمهور: پیگیر اجرای رای دادگاه منافقین در خارج از کشور هستیم

واریز 527 میلیارد تومان به خزانه دولت از محل فروش سوخت در مرز کرمانشاه

دوره نسخه نجات‌بخش برای مدیران بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد

وزیر صمت: حجم تجارت خارجی ایران به 153 میلیارد دلار رسید

چراغ قوه جیبی چندکاره Kit

سلمان «نون خ»: میگن ماشین لاکچری و چندتا خونه دارم!

بررسی جداول بودجه 1403 در جلسات هفته جاری مجلس

پنج تشکل ایثارگری در آذربایجان‌غربی فعال است

سخنگوی کمیسیون تلفیق: کاهش معافیت‌های مالیاتی بدعت است

رقم واریزی متقاضیان نهضت ملی مسکن در تهران مشخص شد

بورس در سکوت؛ رشد هزار واحدی شاخص کل

لحظه حمله پهپادی به میدان گازی کورمور عراق

استعفای قریب الوقوع رئیس ستاد ارتش صهیونیستی

حمایت الجزایر از طرح عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل

«فرزاد حسنی» راوی ناگفته‌های زندگی سرمربی تیم ملی شد

شصت‌ودومین شماره مجله تصویری نفت و انرژی (متنا)

قالیباف به رئیسی نامه نوشت

آغاز تبلیغات نامزدهای دور دوم انتخابات مجلس از بامداد 13 اردیبهشت

مناطق آزاد پرچمداران بخش مهمی از اقتصاد کشور هستند

تهیه‌کننده متهم به تجاوز، باید دوباره محاکمه شود/ هاروی واینستین از محاکمه عادلانه در دادگاه بدوی محروم بوده است

جلسه کمیسیون احراز پرونده‌های ماده 87 در استان اردبیل برگزار شد

پیش نشست هماهنگی اولین کنگره «شهدای غریب در اسارت» برگزار شد

برخورد خشن پلیس آمریکا با دانشجویان حامی فلسطین

راهپیمایی ضدصهیونیستی اردنی‌ها در پایتخت این کشور

تجمع دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا

اخبار هنری هفته به روایت «20:30»

پیکر عروس امام خمینی(ره) در قم به خاک سپرده شد

اژه ای: شهید مطهری نه خریدنی بود، نه نفوذپذیر

پایان نشست دوروزه مناطق آزاد کشور با دستاوردهای ارزشمند

رئیسی: تحریم در ایران هرگز به نتیجه نرسید و پس از این هم نمی‌رسد

تهیه‌کننده متهم به تجاوز باید دوباره محاکمه شود

همت بنیاد شهید آذربایجان شرقی برای خانه دار شدن ایثارگران

خاطره فؤاد ایزدی از دوران تحصیل در آمریکا

تهیه‌کننده متهم به تجاوز تبرئه شد

بازگشت «جی کی رولینگ» به سینما

فرزاد موتمن: امروز حکومت اسرائیل منفورتر از همیشه است

کیش در فکر بازارهای جهانی/ گشایش ششمین نمایشگاه بین المللی توانمندی‌های صادراتی ایران

امید آفرینی، سلامت روح و جسم با توسعه خدمات روانشناسی و مشاوره

تغییرات اساسی برای شغل‌های مربوط به وزارت نفت و برخی دیگر از دستگاه‌ها/ تمدید مهلت ثبت‌نام و ویرایش دومین آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان هفتاد درصد و بالاتر

عکس‌هایی از جشن عروسی دختر ناصرالدین‌شاه؛ 130 سال قبل

چهار اشکال جداول بودجه 1403

رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد

مرگ یک سیاه‌پوست آمریکایی توسط پلیس اوهایو

تصاویر بدون روتوش از «مهد آزادی»

انفجار مهیب و آتش‌سوزی یک قطار در آریزونا آمریکا

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی