اخبار محرمانه
اخباری از اعدام‌های جدید در عربستان
چهارشنبه 25 ارديبهشت 1398 - 21:05:26
اخبار محرمانه - ایسنا / در حالی که یک جمعیت حقوقی از قصد مسئولان عربستان برای اجرای حکم اعدام تعدادی از فعالان حقوقی و علمای دینی بازداشت شده در این کشور خبر می‌دهد، عفو بین‌الملل از "سال ننگ" در عربستان می‌گوید.
به گزارش سایت شبکه خبری الجزیره، عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه مطبوعاتی درباره اوضاع حقوق بشر در عربستان با عنوان "سال ننگ، ادامه سرکوب منتقدان و فعالان حقوقی در عربستان" اعلام کرد، گروهی از چهره‌های حقوقی از جمله مشهورترین فعالان زن در این حوزه طی یک سال اخیر از بازداشت‌های بدون اتهام و خودسرانه رنج برده‌اند.
طبق بیانیه عفو بین‌الملل، فعالان زن بازداشت شده در دادگاه از انواع شکنجه‌ها و تعرض جنسی علیه خود در حبس صحبت کردند و سالی سراسر ننگ برای عربستان ثبت می‌شود.
همچنین عفو بین‌الملل گزارش داد، مسئولان عربستانی بر شدت اقدامات خود در این زمینه افزوده و در آوریل گذشته 14 تن دیگر از جمله روزنامه‌نگاران، نویسندگان، چهره‌های آکادمیک و حتی نزدیکان زنان زندانی را بدون اتهام بازداشت کردند.
این سازمان افزود، مسئولان ریاض با تشدید سیاست‌های سرکوب‌گرانه خود این بار از دادستان کل این کشور حکم اعدام علمای دینی و فعالان شیعه را خواستار شدند.
در بیانیه یاد شده به پرونده شیخ سلمان العوده اشاره شد که با 37 اتهام از جمله ارتباط با گروه اخوان المسلمین و دعوت از دولت عربستان برای اجرای اصلاحات روبه‌روست.
همچنین در این بیانیه به اعدام 37 تن در ماه گذشته میلادی که اکثرا از شیعیان عربستان بودند، اشاره شده و آمده است، امسال سال ننگی برای نزدیک‌ترین همپیمانان عربستان در غرب، آمریکا، انگلیس و فرانسه است. این کشورها به جای اینکه اولویت را به قراردادهای تجاری خود با عربستان بدهند، باید ریاض را برای آزادی فوری و بدون قید و شرط زندانیان سیاسی تحت فشار بگذارند.
از سوی دیگر، جمعیت حقوق بشر فرانکفونی در بیانیه‌ای به نقل از منابعی موثق از قصد مسئولان ریاض برای اجرای حکم اعدام تعدادی از فعالان حقوقی و علمای دینی بازداشت شده در این کشور خبر داد.
این جمعیت در این بیانیه اعلام کرد، مسئولان عربستان پس از محکومیت این زندانیان به اتهامات "تروریستی و به خطر انداختن امنیت ملی کشور"، اکنون قصد دارند حکم اعدام این افراد را پس از ماه رمضان و عید فطر اجرا کنند.
همچنین جمعیت یاد شده با تاکید بر اینکه این حکم‌های اعدام در سایه نبود اقدامات قانونی لازم و بر اساس اعتراف‌های گرفته شده تحت شکنجه صادر شده، مداخله جامعه جهانی برای توقف اعدام‌ها در عربستان را با اقداماتی جدی و واقعی خواستار شد.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/98498/اخباری-از-اعدام‌های-جدید-در-عربستان
بستن   چاپ