اخبار محرمانه
طرح رده‌بندی سنی فیلم‌ها به کجا رسید؟
چهارشنبه 25 ارديبهشت 1398 - 16:13:03
اخبار محرمانه - خراسان / توییت دیروز رئیس سازمان سینمایی، از دو نکته مهم درباره رده‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی پرده‌برداری کرد. حسین انتظامی در توییت خود نوشته بود: «یک شورا با تخصص‌های مکمل، درجه‌بندی سنی فیلم‌ها را از تابستان آغاز می‌کند. نظام‌نامه اکران هم اصلاح می‌شود و چنین فیلم‌هایی محدودیت اکران خواهند داشت.» اگرچه زمان شروع رده‌بندی سنی محل سوال بود، اما دو کلیدواژه «تخصص‌های مکمل» و «محدودیت اکران» از ابعاد مهم‌تری سخن می‌گویند. این دو کلیدواژه را می‌توان به عنوان تکمیل رسمی طرح رده‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی دانست.
1- تخصص‌های مکمل
از همان اولین روزهای ابلاغ طرح رده‌بندی سنی، یکی از ابهامات مهم، نهاد اجراکننده طرح بود. نگرانی مهم این بود که اگر قرار باشد ترکیب 9 نفره اعضای شورای پروانه نمایش، رده‎بندی سنی را مشخص کنند، ممکن است لابی‎ها، نظرات شخصی و حتی تغییر اعضا، تصمیمات را تحت‎الشعاع قرار دهد. به علاوه می‎دانیم همه اعضای شورا، تخصص لازم برای تصمیم‎گیری درباره کودکان و نوجوانان را ندارند اما طبق نوشته رئیس سازمان سینمایی، رده‎بندی سنی توسط شورایی با تخصص‎های مکمل انجام می‎شود. می‎توان انتظار داشت تعداد اعضای بیشتر و تخصص‎های مرتبط با کودکان و نوجوانان، از مشکلات احتمالی پیشگیری کند.
2- محدودیت اکران
درباره طرح رده‌بندی سنی، آن چه کارشناسان را نگران می‌کرد، استقبال احتمالی گروه‌های سنی پایین، از فیلم‌های رده‌های سنی +15 و +18 بود. این که سینماها تنها برای رده سنی +18 محدودیت ورود تماشاگر دارند و مشخص نیست همین محدودیت را بتوانند به خوبی اجرا کنند، بحث مهمی بود. بنابراین کلیدواژه «محدودیت اکران» احتمالاً به محدودیت تعداد سالن اشاره می‌کند؛ آن چه در بسیاری از کشورهای دنیا هم رایج است و موجب حفاظت از گروه‌های سنی پایین می‌شود. وعده رئیس سازمان سینمایی برای محدودتر بودن تعداد سالن‌های فیلم‌های دارای رده سنی، از اکران گسترده و بالطبع استقبال گسترده جلوگیری خواهد کرد.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/98368/طرح-رده‌بندی-سنی-فیلم‌ها-به-کجا-رسید؟
بستن   چاپ