اخبار محرمانه
موشک‌هایی که معادلات تل‌آویو را به هم ریخت
يکشنبه 22 ارديبهشت 1398 - 20:28:33
اخبار محرمانه - مقاومت وارد مرحله جدید و پیشرفته‌ای در ساخت موشک‌ها شده که همین امر موجب شده تا معادلات نظامی رژیم صهیونیستی در جنگ غزه به هم بریزد.
به گزارش مشرق به نقل از پایگاه خبری المیادین، می توانیم بگوییم که مرحله سوم تولید داخلی موشک‌ها در غزه از زمان آخرین درگیری‌های هفته گذشته میان گروه‌های فلسطینی و ارتش اشغالگر صهیونیستی آغاز شده است.
حملات موشکی بی‌سابقه ای توسط گروه‌های مقاومت فلسطینی از غزه به مناطق مختلف فلسطین اشغالی صورت گرفت که اخیراً شاخص مهمی برای توسعه پایدار صنایع نظامی داخلی فلسطین به شمار می‌رود. همچنین این حملات توضیحات قبلی مبنی بر اینکه مقاومت فلسطین موشک های پیشرفته ای در اختیار دارد را تایید و اثبات می‌کند.
بیشتر بخوانید:
هراس تل آویو از هزاران موشک لیزری حماس
ساخت موشک داخلی تا پرتاب آن از غزه چندین مرحله را پشت سر گذاشته است، مرحله اول از سال 2001 با اولین نسل از موشک‌های "قسام" آغاز شد که از موشک های "کاتیوشا" شوروی نمونه برداری شده بود. این موشک ها اولین بار درهمان سال برای موشکباران شهرک صهیونیست‌نشین سدیروت مورد استفاده قرار گرفت. نسل اول این موشک ها از برد 2کیلومتر فراتر نرفت و کلاهک انفجاری آن فقط حدود 1کیلوگرم بود، سپس نمونه برداری از این نوع آغاز شد. نسل دوم موشک ها در سال 2002 بود که برد آن به 10 کیلومتر و وزن کلاهک انفجاری آن به 6کیلوگرم رسید. نسل سوم این موشک ها از سال 2005 شروع شد که برد آن 16 کیلومتر و کلاهک انفجاری آن 10 کیلوگرم بود.
پس از آن ناوگان موشکی که در اختیار گروه‌های مقاومت قراردارد پیشرفت کرده و ازابتدای سال 2007 با توپخانه موشکی روسی "گراد" که برد موشک های آن بین 20 تا 40 کیلومتر است دچار تحول بزرگی شد. هم چنین ساخت موشک از نمونه های چینی نیز بیشترشده است که برد آن به 45 کیلومتر و وزن کلاهک انفجاری آن به 20 کیلوگرم می‌رسد. استفاده از این موشک‌های چینی موجب می شود تا مقاومت توانایی حمله به مناطقی مانند اسدود و بئرالسبع را داشته باشد.
آخرین نسل موشک‌های "قسام" در بمباران شهر تل‌آویو استفاده شد که برد آن به 75 کیلومتر و وزن کلاهک انفجاری آن به 50 تا 70 کیلوگرم می رسد.
درسال 2014، مرحله دوم توسعه صنعت موشک های داخلی فلسطین آغاز شد، به طوری که در این سال و به ویژه در جنگ غزه 2014 تعدادی از این موشک‌ها مورد استفاده قرار گرفتند. این موشک‌ها جهش بی سابقه ای در برد و قدرت تخریب صورت دادند، موشک "سجیل 55" از جمله این موشک ها است که برد آن 55 کیلومتر و وزن کلاهک انفجاری آن حدود 10 کیلوگرم است که در بمباران مناطق زیادی از فلسطین اشغالی مانند مناطق روفوت و اللد و ریشون لیتسیون که در ضلع جنوبی شهر ابیب واقع شده‌اند مورد استفاده قرار گرفت. همچنین موشک "آر 160" نیز نخستین بار در همین نبرد استفاده شد که برد آن نزدیک 160 کیلومتر و وزن کلاهک انفجاری آن 100 کیلوگرم است و توانست خسارت‌های سنگینی در میان نظامیان صهیونیستی به بار آورد و آنها را دچار شوک کند.
موشک "جی 80" نیز از جمله موشک هایی بود که در نبرد غزه مورد استفاده قرار گرفت و برد آن میان 80 تا 100 کیلومتر و کلاهک انفجاری آن 125 کیلوگرم است. شهر تل آویو در حالی توسط این موشک بمباران شد که گنبد آهنین به دلیل مسیر نامنظم پرواز این موشک موفق به رهگیری آن نشد. سرایاالقدس با موشک های جدیدی به نام"براق" در این نبرد شرکت کرد که نسخه اول آن با برد 70 و نسخه دوم با برد 100 کیلومتر و وزن کلاهک انفجاری هرد و90 کیلوگرم بود و شهر تل‌آویو را هدف گرفتند.
در طول این دوره و پس از آن موشک‌های داخلی مختلفی در غزه ساخته شده که موشک"عطاره" و "شماله" از جمله آنهاست که گردان قسام در سال 2015 از آن رونمایی کرد. هم چنین تعدادی موشک نیز تیپ ناصرصلاح الدین در سال 2016 از آن رونمایی کرده و به موشک های "سجیل" اضافه کرد و جدیدترین موشک در گردان ناصر موشک "زلزال عماد" است که در سال 2017 از آن رونمایی شد.
گردان‌های قدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی طی سال های گذشته از تعدادی موشک داخلی رونمایی کرده که موشک "بدر 1" از جمله آنهاست که برای نخستین بار در اواخر سال گذشته در حمله به شهر عسقلان و تعدادی از شهرک نشین های فلسطین اشغالی مورد استفاده قرار گرفت و موفقیت های زیادی به همراه داشت به ویژه که ساخت آن از نمونه های مشابهی در سوریه و یمن گرفته شده است.
سرایاالقدس هم چنین از موشک دیگری به نام "قدس 101" در سال 2016 رونمایی کرد که این موشک به موشک دیگر سرایا القدس اضافه شد که نخستین بار در سال 2006 در حمله به شهر مجدل و شهرک نشینان صهیونیستی در مناطقی مانند نتیفوت و شوفا مورد استفاده قرارگرفت. طی سال های گذشته تعدادی از موشک های سوری و ایرانی نیز به این موشک های داخلی اضافه شده اند. مانند موشک های ایرانی "فجر 3" و موشک های سوری "ام 302" که برد آنها به حدود 40 کیلومتر و وزن کلاهک انفجاری آنها به حدود 175 کیلوگرم می رسد، موشک ایرانی "فجر 5" که برد آن 75 کیلومتر و وزن کلاهک انفجاری آن 90 کیلوگرم است نیز ازجمله این موشک‌هاست.
می توانیم بگوییم که مرحله سوم از ساخت موشک های داخلی در غزه درحال حاضر پس از آخرین درگیری‌های هفته گذشته میان گروه‌های فلسطینی و رژیم اشغالگر صهیونیستی آغاز شد. در این درگیری‌ها برای نخستین بار از موشک "بدر 3" استفاده شد که نسل سوم از موشک های بدر به شمار می رود. این موشک دارای ویژگی های یک نسخه از موشک های گراد شوروی است. این موشک شبیه موشکی است که جماعت انصار الله در ماه آوریل گذشته با نام "بدرF" از آن رونمایی کرد و توسط نیروهای مقاومت غزه در حمله به شهر عسقلان و دیگر مناطق شمال نوار غزه مورد استفاده قرار گرفت که برد آن 45 کیلومتر است و در ارتفاع 20 متری هدف قرار گرفته و صدها تکه از کلاهک انفجاری آن پرتاب می شود که خسارت قابل توجهی به هدف وارد می کند.
بنابراین می توانیم نتیجه بگیریم که معادله بازدارنده نظامی میان مقاومت و اسرائیل اینگونه نیست که گروه‌های فلسطینی فقط موشک را در دست خود داشته باشند و یا اینکه تنها بتوانند از این موشک ها برای عملیات انهدام موشکی در مناطق شهرک نشین صهیونیستی و اختلال فعالیت گنبد آهنین استفاده کنند، اکنون کیفیت موشک ها، توانایی تخریب آنها و برد و هدف گیری آنها ملاحظاتی است که موجب ایجاد یک معادله جدید می شود و به دنبال آن تل‌آویو خودرا در وضعیتی می بیند که باید برای مقابله با مقاومت، توانایی ها و استراتژی های خود را دوباره ارزیابی کند، به ویژه که اکنون مقاومت دارای انواع موشک ها است و می‌تواند وارد مرحله بعد از تل‌آویو شود.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/97266/موشک‌هایی-که-معادلات-تل‌آویو-را-به-هم-ریخت
بستن   چاپ