اخبار محرمانه
العرب آنلاین (لندن) نوشت:
ایران العبادی را به علت موضعش درباره تحریم‌ها، تنبیه می‌کند
سه شنبه 23 مرداد 1397 - 3:06:51 PM
العرب آنلاین

اخبار محرمانه-العرب آنلاین (لندن )در مقاله ای به واکنش ایران در برابر موضع العبادی در تاریخ ١٣ اوت ٢٠١٨پرداخته است.اخبار محرمانه بدون تایید جهت گیری مقاله صرفا آن را جهت اطلاع خوانندگانش نقل می کند.

***

افزایش ناخرسندی محافل سیاسی ایرانی از اعلام پایبندی حیدر العبادی نخست وزیر عراق به تحریم های آمریکا علیه ایران موجب شد ایران از پذیرش العبادی در خاکش خودداری کند. محافل ایرانی معتقدند این اقدام العبادی موجب شد تنها راه فراری که ایران برای کاهش تاثیر مستقیم تحریم های آمریکا بر اقتصاد داخلی در اختیار داشت، بسته شود.
این موضع العبادی موجب شوک در بالاترین سطوح حاکمیت در تهران شد و منابع «العرب» اعلام کردند رهبر ایران (آیت الله) علی خامنه‌ای از این موضع العبادی خشمگین شده است.
قرار بود العبادی به ترکیه و ایران سفر کند ولی اقدام وزارت امور خارجه ایران به تکذیب سریع این خبر نشان داد تهران قصد دارد خود را از العبادی دور نگه دارد. همچنین این اقدام نشان داد ایرانی ها حاضر نیستند.

امتیاز سیاسی مجانی به العبادی بدهند آن هم در شرایطی که نیروهای سیاسی عراقی برای تشکیل ائتلاف هایی که تضمین کننده مشارکت آنها در دولت آینده باشد تلاش می کنند.
منابع سیاسی در بغداد به «العرب» گفتند العبادی حداکثر تا سه شنبه راهی ترکیه خواهد شد. آنها گفتند هدف این سفر، ابلاغ همدردی عراق با مردم ترکیه در برابر تحریم های آمریکا به مقامات آنکارا است.
همچنین موضوع آب در راس اولویت های سفر العبادی به ترکیه خواهد بود. ترکیه با احداث یک سد عظیم که مقدار زیادی آب را ذخیره می کند مقدار آبی را که وارد رودخانه های دجله و فرات می شود کاهش داده است.
العبادی همچنین به دنبال جلب حمایت منطقه ای از ادامه حضور خود در منصب نخست وزیری عراق است. ایران یکی از مهم ترین کشورهایی است که العبادی می تواند برای باقی ماندن در سمت خود روی آن حساب کند. اما خودداری تهران از پذیرش او، برنامه هایش را به هم ریخت.
منابع عراقی به العرب گفتند دفتر العبادی به ارتباط با مقامات ایرانی درباره زمان سفر و دستور کار آن ادامه می دهد. آنها همچنین تاکید کردند العبادی قصد خود برای سفر به ایران را به وزارت امور خارجه عراق اطلاع نداده بود و به همین علت وزارت امور خارجه ایران اطلاع داشتن از چنین سفری را تکذیب کرده است.
خودداری از پذیرش العبادی در تهران تنگنایی برای هر دو طرف است. از یک طرف ایران امیدوار بود عراق راه گریزی برایش باشد تا مدت مقاومت در برابر تحریم های آمریکا را افزایش دهد و از سوی دیگر موضع العبادی مبنی بر قبول اجرای این تحریم ها به معنای از دست رفتن گزینه های او برای نخست وزیری مجدد است.
یک ناظر عراقی در بغداد که خواست نامش فاش نشود به «العرب» گفت دولت آینده عراق باید فشارهایی را تحمل کند که احتمالا تاب تحمل آن را ندارد. در شرایطی که خواسته های مردم برای دریافت خدمات افزایش خواهد یافت، دولت نه تنها نخواهد توانست این خواسته ها را برآورده کند بلکه ممکن است به تحمیل مالیات های جدیدی روی آورد که بر شدت فقر فقرا خواهد افزود. این مسئله راه را به روی گروه های شبه نظامی برای به دست گرفتن قدرت هموار می کند. به این ترتیب هادی العامری که یک فرمانده شبه نظامی نزدیک به ایران است فردی خواهد بود که قرار گرفتن عراق را در چرخه تحریم های آمریکا علیه ایران مدیریت خواهد کرد.
به گفته منابع عراقی، العبادی احساس کرده است عراق مجبور است به تحریم های آمریکا علیه ایران پایبند بماند که این کار ممکن است با توافق با آمریکا یا زیر فشار صورت گیرد. یک ناظر عراقی گفت حیدر العبادی در آخرین روزهای حکومتش تلاش می کند این برداشت را ایجاد کند که او دولتمردی است که تصمیماتش تاثیر منطقه ای دارد. تحریم هایی که بر دو همسایه عراق یعنی ایران و ترکیه –به درجات مختلف- تحمیل شده است باید اجرا شود چه همسایگان آنها از جمله عراق بخواهند یا نخواهند. از این رو زد و بندها در بغداد که هدف آن کنار گذاشتن العبادی از روند سیاسی است بر ماهیت مشارکت عراق در اجرای تحریم ها علیه ایران تاثیری نخواهد گذاشت.



http://www.SecretNews.ir/fa/News/8571/ایران-العبادی-را-به-علت-موضعش-درباره-تحریم‌ها،-تنبیه-می‌کند
بستن   چاپ