اخبار محرمانه
روسیه: بلندی‌های جولان به‌زور به اشغال اسرائیلی‌ها درآمده است
يکشنبه 4 فروردين 1398 - 10:45:43
اخبار محرمانه - تسنیم / چند مقام پارلمانی و نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه، موضع‌گیری آمریکا درباره "بلندی‌های جولان" که بخشی از خاک سوریه بوده و توسط نظامیان اسرائیلی‌ اشغال شده را نقض آشکار حقوق بین‌الملل نامیدند.
به گزارش خبرگزاری «نووستی»، "آلکسی پوشکوف" رئیس کمیته سیاست اطلاعاتی شورای فدراسیون (سنای) روسیه به سخنان "مایک پامپئو" وزیر خارجه آمریکا درباره بلندی‌های جولان پاسخ داد.
پامپئو پیش از این گفته بود که فکر نمی‌کند مواضع واشنگتن درباره حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان «استاندارد دوجانبه» باشد. به عقیده وی، به رسمیت شناختن بلندی‌های جولان بعنوان بخشی از خاک اسرائیل (فلسطین اشغالی) امکانات برای باثبات شدن اوضاع در کل منطقه را گسترش می‌دهد. وزیر خارجه آمریکا تاکید کرده بود که این مسئله ارتباطی به موضع گیری واشنگتن درباره شبه جزیره کریمه نداشته و این منطقه اشغال شده هرگز بعنوان بخشی از خاک روسیه به رسمیت شناخته نخواهد شد.
این سناتور روس موضع‌گیری پامپئو را مسخره نامیده و یادآور شد: «جالب است، آمریکا "کریمه روسیه" را به رسمیت نمی‌شناسد که بیش از 200سال در ترکیب این کشور قرار داشته، ولی حاضر است "بلندی‌های جولان" که 50 سال قبل توسط اسرائیل اشغال شده را به رسمیت بشناسد!»
به عقیده پوشکوف، اظهارنظرات مقامات واشنگتن درباره حقوق بین الملل واقعاً مضحک بوده و به آنها باید صرفاً با خنده پاسخ گفت.
"سرگئی تسیکوف" عضو کمیته امور بین الملل شورای فدراسیون (سنای) روسیه نیز در واکنش به سخنان وزیر خارجه آمریکا، گفت: «بلندی‌های جولان جزو خاک سوریه است و در اقدامی کاملاً نظامی توسط اسرائیلی‌ها تصرف شده و عملاً یک منطقه اشغال شده محسوب می‌شود، در حالی که شبه جزیره کریمه کاملاً داوطلبانه و بر اساس نتیجه یک همه پرسی سراسری از سوی مردم ساکن این منطقه به ترکیب روسیه پیوسته است.»
پیش از این "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا هم اعلام کرده بود: «وقت آن رسیده تا ایالات متحده بلندی‌های جولان را بعنوان خاک اسرائیل به رسمیت بشناسند و این اقدام، در جهت تامین امنیت اسرائیل و کل منطقه خواهد بود.»
"میخائیل بوگدانوف" نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه و معاون وزیر امور خارجه این کشور نیز در گفت‌وگو با این خبرگزاری در تفسیر این موضع گیری دولت آمریکا، یادآور شد، به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان، می‌تواند دورنمای حل و فصل مناقشه فلسطین و اسرائیل را به شکست بکشاند.
این دیپلمات بلندپایه گفت: «چنین مسئله‌ای دورنمای حل و فصل مناقشه فلسطین-اسرائیل، بر اساس نظریه "صلح در ازای سرزمین" و ابتکارعمل اعراب را به شکست خواهد کشاند. همانطور که بارها گفته‌ام، قطعنامه‌هایی که قوانینی را درباره وضعیت "قدس شرقی" و "بلندی‌های جولان" تصویب کرده‌اند، غیرقانونی و مغایر با حقوق بین الملل هستند. و جای تاسف شدید دارد که آمریکایی‌ها با چنین موضع ‌گیری‌هایی، دورنمای حل و فصل مناقشه اعراب و اسرائیل را در معرض شکست قرار می‌دهند.»

http://www.SecretNews.ir/fa/News/79683/روسیه--بلندی‌های-جولان-به‌زور-به-اشغال-اسرائیلی‌ها-درآمده-است
بستن   چاپ