اخبار محرمانه
جنگ برای نفت از كركوك تا حیفا
سه شنبه 28 شهريور 1396 - 5:40:39 PM
اعتماد
اخبار محرمانه-مقاله ای برگزیده از روزنامه اعتماد نوشه یسرا بخاخ:
دفتر «حیدر العبادی» نخست وزیر عراق روز دوشنبه اعلام كرد كه از دادگاه عالی فدرال عراق خواسته تا رای به غیرقانونی بودن همه‌پرسی جدایی كردستان از عراق بدهد و به این ترتیب هرگونه اقدامی برای برگزاری همه‌پرسی را متوقف كند. در مقابل هم دادگاه عالی فدرال عراق كه عالی‌ترین نهاد قضایی این كشور به شمار می‌رود روز دوشنبه تشكیل جلسه داد و با حضور همه اعضا به غیرقانونی بودن همه‌پرسی جدایی كردستان از عراق رای داد و اعلام كرد كه این اقدام خلاف قانون اساسی عراق است و باید همه اقدامات مربوط به برگزاری همه‌پرسی متوقف شود. «ایاس الساموك» مدیر دفتر رسانه‌ای دادگاه عالی فدرال عراق اعلام كرد كه در پایان مذاكره و بررسی الزامات و تعهدات قانونی تصمیم گرفته شد تا «حكمی ولایی» در خصوص همه‌پرسی قانون اساسی كردستان گرفته شود. الساموك در بیانیه‌ای تاكید كرد كه بر اساس حكم دادگاه عالی فدرال عراق برگزاری همه‌پرسی غیرقانونی و ناقض قانون اساسی است و بنابراین همه فعالیت‌ها در این زمینه تا پایان بررسی تقاضای دولت مبنی بر غیرقانونی بودن همه‌پرسی كردستان، متوقف خواهد شد. حكم الزام‌آور دولتی دادگاه فدرال نوعی از احكام است كه دادگاه در زمان بررسی پرونده‌ها به صورت ضرب‌الاجل صادر می‌كند و این احكام بیشتر جنبه اداری دارند تا جنبه قضایی. این تصمیم را قاضی در زمانی كه یكی از طرفین دعوا درخواستی را مطرح می‌كند به صورت فوری و ضرب‌الاجل صادر می‌كند و لزوما طرف مقابل برای بررسی و پیش از صدور حكم احضار نمی‌شود.
«علی جابر التمیمی» كارشناس قضایی و حقوقی عراقی در توضیحی درخصوص این حكم گفته كه دادگاه عالی فدرال عراق عالی‌ترین سلطه قضایی كشور است كه احكام آن برای همه استان‌ها، مناطق و حتی دولت مركزی لازم الاجراست و این اختیارات براساس ماده‌های 92 و 93 قانون اساسی به این دادگاه داده شده است. التمیمی ضمن غیرقانونی خواندن برگزاری همه‌پرسی جدایی كردستان از عراق به دلیل تعارض با قانون اساسی كشور گفت: اگر كردستان یا مسوولان این منطقه به حكم دادگاه تن ندهند، مورد مواخذه قانونی و حقوقی قرار خواهند گرفت. به دادگاه عالی فدرال اجازه داده شده است تا در صورت وجود منازعه قانونی میان مناطق عراقی مانند منطقه كردستان عراق و دولت مركزی این كشور، مداخله كند. آنتونیو گوترش، دبیركل سازمان ملل از مسوولان در منطقه كردستان عراق خواسته تا برگزاری همه‌پرسی را به وقت دیگری موكول كند و یادآور شده كه این مساله توجه‌ها را از مقابله با داعش معطوف خواهد كرد. در همین راستا مایكل فالون، وزیر دفاع بریتانیا كه به عراق سفر كرده است به اربیل هم رفت تا با مسعود بارزانی، رییس منطقه كردستان دیدار داشته باشد و او را قانع كند تا همه‌پرسی كردستان عراق را لغو كند. وی در یك نشست خبری از بغداد اعلام كرد كه ما (بریتانیا) برگزاری همه‌پرسی كردستان را به رسمیت نمی‌شناسیم و برای ما تمامیت ارضی عراق اهمیت دارد و تلاش می‌كنیم از طریق همكاری با سازمان ملل راهكار بهتری برای برگزاری همه‌پرسی پیدا كنیم. در عین حال تركیه رزمایش نظامی خود در مرزهای عراق را آغاز كرده است كه می‌توان آن را هشداری به بارزانی دانست كه در صورت پافشاری بر برگزاری همه‌پرسی، تركیه پاسخ خود را چگونه خواهد داد.
ائتلاف نامیمون
در سال 2003 و بعد از حمله امریكا به عراق، وزیر وقت دارایی رژیم صهیونیستی یعنی بنیامین نتانیاهو در جمع گروهی از سرمایه‌گذاران اسراییلی گفته بود كه زمان زیادی نخواهد گذشت تا اینكه نفت عراق به حیفا برسد. حدود یك دهه بعد در حالی كه عراق بعد از حمله امریكا دیگر روی خوش صلح را به خود ندیده بود و همزمان با اشغال بخش‌های وسیعی از خاك عراق به وسیله داعش، یوسف باریتسكی، وزیر عمران این رژیم گفته بود كه امریكا از اسراییل خواسته بود تا شركت نفتی تاشات اسراییل برآوردی از هزینه بازسازی و تعمیر خط نفت موصل- حیفا را كه قبل از سال 1948 مورد استفاده قرار می‌گرفت، داشته باشد؛ شبكه خبری المیادین در پایگاه اینترنتی خود تحلیلی منتشر كرده كه با یادآوری اطلاعات مهم فوق به نظر می‌رسد دیگر مساله پافشاری بر برگزاری همه‌پرسی كردستان و اهداف اسراییل در حمایت از این اقدام بر كسی پوشیده نباشد. بر اساس این گزارش استان كركوك كه یكی از غنی‌ترین استان‌های نفتی عراق است جایگاه وی‍ژه‌ای در معادلات منطقه خواهد داشت. تاكید بارزانی بر اینكه تا آخرین سرباز كُرد برای حفظ كركوك خواهد جنگید معنی دیگری جز جنگ بر سر نفت این منطقه ندارد.
بر اساس این گزارش حدود 4 آگوست گذشته شورای استانی كركوك با توافق نفتی امضا شده میان بغداد و تهران برای صادرات نفت این استان از طریق ایران به بازارهای جهانی مخالفت كرده بود، بعد از آن با وجود مخالفت نمایندگان تركمان و عرب شورای استانی كركوك، این نهاد به حضور كركوك در همه‌پرسی جدایی كردستان رای داد؛ آن هم در شرایطی كه تنها چند ماه پیش شورای استاندار كركوك اجازه داده بود تا پرچم كردستان بالای ساختمان‌های دولتی كركوك نصب شود. بر اساس گزارش المیادین با وجود اینكه نتانیاهو اخیرا از تشكیل دولت كُرد و تجزیه عراق استقبال كرده است اما اسراییل كردستان را بدون كركوك نمی‌خواهد بلكه هدف نهایی نفت استانی است كه اصلا در محدوده اداری منطقه كردستان به شمار نمی‌رود. اما منطقه كردستان برای تصاحب كركوك بعد از حمله داعش به عراق دست به اقدامات غیرقانونی زیادی زده است. بعد از حمله داعش به عراق نیروهای پیشمرگه به بهانه مقابله با داعش بخش‌های زیادی از این استان را به اشغال خود در آورده و كنترل چاه‌های نفت این استان را در دست دارند. سازمان عفو بین‌الملل اعلام كرده بود كه نیروهای پیشمرگه كُرد خانواده‌های عرب شهر كركوك را به صورت اجباری از مناطق سكونت خود كوچ می‌دهند و سازمان دیدبان حقوق بشر هم تاكید كرده بود كه نیروهای كُرد در كركوك خانه‌های شهروندان عرب عراقی در روستاهای كركوك و نینوا را ویران می‌كنند و این اقدام را نوعی جنایت جنگی دانسته بود.
علاوه بر منافع نفتی اسراییل، شریك جدید و پشت پرده این رژیم یعنی عربستان هم از تجزیه عراق و الحاق مناطق مورد مناقشه به دولت مورد ادعایی كردستان سود می‌برد. با توجه به اینكه الحشد الشعبی پیش از این با برگزاری همه‌پرسی كردستان در مناطق مورد مناقشه مخالفت كرده و نسبت به آن هشدار داده بود كه بارزانی صبر الحشد الشعبی را در این خصوص امتحان نكند. در شرایطی كه صدها نیروی الحشد الشعبی به رهبری «ابو مهدی المهندس» وارد كركوك شده‌اند المیادین نوشته ائتلاف پشت پرده ریاض و تل‌آویو با حمایت از همه‌پرسی كردستان و جدایی این منطقه از عراق مقاصد و اهدافی دارند كه می‌توان در سه هدف خلاصه كرد: به دست گرفتن كنترل منابع نفتی عراق، قرار دادن الحشد الشعبی در تقابل نظامی با پیشمرگه و ساخت پایگاه‌های نظامی متعدد در نزدیكی دشمن مشترك‌شان، ایران!

http://www.SecretNews.ir/fa/News/624/جنگ-برای-نفت-از-كركوك-تا-حیفا
بستن   چاپ