اخبار محرمانه
نقشه راه چين و روسيه براي بحران شبه‌جزيره در يادداشتي به قلم پوتين
چهارشنبه 15 شهريور 1396 - 4:23:34 PM
اخبار محرمانه- روسيه و چين نقشه راهي براي حل و فصل بحران در شبه‌جزيره کره تهيه کرده‌اند. اين نقشه راه با هدف کاهش تدريجي تنش‌ها و ايجاد مکانيسمي براي ايجاد صلح و امنيت پايدار، طراحي شده‌است.

به گزارش اخبار محرمانه به نقل از خبرگزاري تاس، ولاديمير پوتين رييس جمهور روسيه 10 شهريور با انتشار مقاله‌اي تاکيد کرد که مسئله هسته‌اي کره‌شمالي تنها از طريق گفتگوي بدون پيش شرط حل مي‌شود. رئيس‌جمهور روسيه همچنين به اين امر اشاره کرد که اعمال فشار و تهديد بر کره‌شمالي مانند ورود در يک جاده بي‌انتهاست.

ولاديمير پوتين در مقاله خود با عنوان «بريکس: به سوي افق‌هاي جديدي از مشارکت استراتژيک» نوشت: «روسيه بر اين باور است که سياست اعمال فشار بر کره‌شمالي براي توقف برنامه‌هاي موشکي و هسته‌اي اين کشور، اشتباه و بي‌فايده است.» رئيس‌جمهور روسيه در اين مقاله که در آستانه برگزاري نشست سران بريکس طي روزهاي 3 تا 5 سپتامبر (12 تا 14 شهريور) منتشر شده، ديدگاه کلان خود را درباره بحران موشکي و هسته‌اي کره شمالي، بيان کرده است.

پوتين نوشت: «مشکلات منطقه بايد تنها از طريق گفتگوي مستقيم ميان تمام طرف‌هاي درگير بدون هيچ گونه پيش شرطي حل شود.» او تاکيد کرد که پيگيري سياست اعمال فشار و تهديد نظامي و لفاظي‌هاي توهين‌آميز، نتيجه‌اي در بر نخواهد داشت. رئيس‌جمهور روسيه همچنين با ابراز نگراني پيرامون وضعيت شبه‌جزيره کره، نوشت که اين شبه جزيره «در آستانه يک درگيري در مقياس بزرگ» قرار دارد.

پوتين افزود: «روسيه و چين نقشه راهي براي حل و فصل بحران در شبه جزيره کره تهيه کرده‌اند. اين نقشه راه با هدف کاهش تدريجي تنش‌ها و ايجاد مکانيسمي براي ايجاد صلح و امنيت پايدار، طراحي شده است.» به اذعان رئيس‌جمهوري روسيه در نقشه راه روسيه و چين، استفاده از تهديد و زور، جايي ندارد. اين نقشه راه، يک راه حل جامع سياسي و ديپلماتيک را براي همه مشکلات شبه‌جزيره کره از جمله مسئله هسته‌اي، از راه گفتگوهاي بدون پيش شرط، ارائه مي‌کند.

مخالفت چين و روسيه با هر گونه تنش‌آفريني در شبه‌جزيره

رئيس جمهور روسيه در حالي در آستانه برگزاري نشست سران بريکس، به بيان ديدگاه‌هاي خود درباره بحران هسته‌اي کره‌شمالي مي‌پردازد که تنش ميان کره‌شمالي با شماري از همسايگان اين کشور و آمريکا، بر سر آزمايش‌هاي موشکي پيونگ‌يانگ، بالا گرفته و نگراني‌ها از وقوع يک جنگ تمام عيار در شبه‌جزيره کره و منطقه شرق آسيا، بسيار افزايش پيدا کرده است.

کره شمالي در ادامه آزمايش‌هاي موشکي اخير خود، صبح سه‌شنبه (7 شهريور) يک موشک بالستيک ديگر را آزمايش کرد. اين موشک با طي مسيري 1180 کيلومتري و گذر از فراز جزيره هوکايدوي ژاپن، در آب‌هاي شرقي اين جزيره، در اقيانوس آرام فرود آمد. گذر اين موشک بالستيک از فراز خاک ژاپن، با واکنش شديد مقام‌هاي توکيو روبرو شد. شماري از کشورهاي منطقه، ايالات متحده و شوراي امنيت سازمان ملل اين اقدام کره‌ شمالي را محکوم کردند.

آزمايش موشکي اخير پيونگ يانگ، بحران شبه‌جزيره کره را وارد مرحله تازه‌اي کرده است. اکنون بيش از هر زمان ديگري، احتمال يک درگيري فراگير ميان کره‌شمالي و مخالفان سياست‌هاي اين کشور مانند ايالات متحده، کره‌جنوبي و ژاپن، افزايش پيدا کرده است. مطمئنا وقوع يک جنگ تمام عيار در شبه جزيره کره، پيامدهاي گسترده‌اي براي ديگر کشورها مانند چين و روسيه خواهد داشت.

حتي اين بيم وجود دارد که در صورت وقوع جنگ در شبه جزيره کره، پاي چين و روسيه هم به اين درگيري کشيده شود. چين و روسيه مخالف وقوع هر گونه جنگ و درگيري در کرانه مرزهاي خود هستند. از اين رو، تلاش‌هاي خود را براي کاهش تنش‌ها و حل بحران کره‌شمالي از راه گفتگو و به شکلي مسالمت‌آميز، افزايش داده‌اند.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/598/نقشه-راه-چين-و-روسيه-براي-بحران-شبه‌جزيره-در-يادداشتي-به-قلم-پوتين
بستن   چاپ