اخبار محرمانه
فیفا اجازه استفاده از VAR ایرانی را می‌دهد؟
چهارشنبه 5 دي 1397 - 08:53:38
اخبار محرمانه - اگرچه مدیران ارشد فدراسیون فوتبال در تلاش هستند که VAR را در نیم فصل دوم در لیگ برتر اجرایی کنند اما استفاده از این تکنولوژی با چالش‌های زیادی همراه است.
به گزارش مشرق ، در حالیکه در چند روز گذشته VAR بومی به دور از چشم خبرنگاران مورد آزمایش قرار گرفت و آزمایش اولیه تا حدودی موفقیت آمیز بود اما اگر بر فرض این سیستم کارایی لازم را برای استفاده در لیگ برتر داشته باشد اما چالش‌های زیادی برای اجرای VAR در نیم فصل دوم لیگ برتر وجود دارد اولین و مهم‌ترین چالش مجوز استفاده از VAR در لیگ برتر ایران است.
طبق قوانین بین‌المللی، فدراسیون فوتبال باید از برد بین‌المللی که قوانین فوتبال را تصویب می‌کند برای استفاده از این سیستم در لیگ برتر مجوز بگیرد. همانطوری که کشورهایی مثل آلمان و ایتالیا برای استفاده از این تکنولوژی از برد بین‌المللی که نهاد قانون‌گذاری در فوتبال است مجوز گرفته‌اند حتی این کشورها برای آزمایش VAR هم ابتدا مجوزهای قانونی و لازم را دریافت کرده‌اند.
داود رفعتی رئیس دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال در مورد این چالش اظهار داشت: درخواست مجوز از برد بین‌المللی را برای استفاده از این سیستم در فوتبال ایران انجام داده‌ایم اما در ابتدای سال جدید میلادی به ما پاسخ می دهند و تصور می‌کنم با استفاده از این سیستم در فوتبال ایران موافقت کنند.
بیشتر بخوانید:
VAR ، تیر خلاص به حق‌ پخش!
وی در مورد اینکه ظاهرا فیفا و برد بین‌المللی برای استفاده از این مجوز درخواست پول دارد و سالیانه باید هزینه‌ای برای استفاده از VAR داده شود، گفت: بله مبلغی باید پرداخت شود اما اینکه این پول چقدر است هنوز به ما اعلام نشده است.
نوید مظفری داور بین‌المللی سابق فوتبال ایران اما نظرات جالبی در این مورد دارد و گفت: اگر برای VAR باید سالیانه به فیفا پول پرداخت کنیم معنایش آن است که فقط باید از همان تکنولوژی شرکتی که با فیفا قرارداد دارد باید استفاده شود و نمی‌توانیم از تجهیزات دیگر شرکت‌ها استفاده کنیم. همانطوری که اکنون برای سیستم « گل آنلاین» فیفا کشورها را مکلف به استفاده از همان تکنولوژی می‌کند و هیچ کشوری اجازه استفاده از تکنولوژی دیگری را در این مورد ندارد.
این داور بین‌المللی سابق فوتبال ایران همچین به نکات جالبی اشاره می‌کند و می‌گوید: مگر می توان نیمی از لیگ را با استفاده VAR برگزار کرد ونیمی دیگر آن را بدون آن انجام داد؟! اگر کنفدراسیون فوتبال اسیا می‌گوید در لیگ قهرمانان آسیا چنین اقدامی می‌کند منظورش این است که در مرحله حذفی از این تکنولوژی استفاده می‌کند نه در مرحله‌گروهی و این مسابقات با لیگ برتر ما که مسابقاتی پیوسته است تفاوت دارد.
وی افزود: نکته عجیب‌تر اینکه می‌گویند در برخی از ورزشگاه‌ها و بازی‌ها از VAR استفاده خواهد شد. این گفته چه معنایی دارد؟! یعنی بین تیم‌ها قرار است تبعیض قائل شد و مسابقات مثلا پرسپولیس با تیمی دیگر در یک هفته با استفاده از VAR باشد و مسابقه‌ای دیگر بدون استفاده از آن! بعید است فیفا اینگونه به فوتبال ایران اجازه استفاده از VAR را بدهد. استفاده از VAR در نیمی از مسابقات یک هفته لیگ برتر خنده‌دارترین اتفاقی است که می‌تواند در فوتبال ایران و جهان رخ بدهد!
استفاده از سیستم VAR به جز مجوز فیفا با چالش‌های دیگر مثل پرداخت دستمزد به داوران VAR ، استفاده از دوربین‌های صدا و سیما و حتی آموزش داورانی که قرار است در اتاق فرمان VAR نیز مواجه است. شاید در لیگ برتر استفاده ناقص از این سیستم فوتبال ایران را با چالش‌های زیادی مواجه کند.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/51612/فیفا-اجازه-استفاده-از-VAR-ایرانی-را-می‌دهد؟
بستن   چاپ