اخبار محرمانه
اجرایی شدن پیمان جدید ممنوعیت تسلیحات هسته ‌ای
جمعه 3 بهمن 1399 - 22:41:53
اخبار محرمانه - ایرنا / پیمان جدید منع جنگ‌افزارهای هسته‌ای سازمان ملل در راستای برقراری صلح در جهان، امروز جمعه 3 بهمن 1399 در حالی به اجرا درآمد که نام قدرت‌های اتمی جهان در بین امضاء کنندگان این سند دیده نمی‌شود.
تاکنون 86 کشور جهان این پیمان بین‌المللی را که سعی دارد استفاده، توسعه، تولید، آزمایش، استقرار، ذخیره سازی و تهدید سلاح‌های هسته‌ای را ممنوع کند امضاء کرده‌ و 51 کشور آن را در تصویب کرده‌اند.
این پیمان در هفتم ژوئیه 2017 میلادی به تصویب 122 کشور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد رسید و ایران از جمله کشورهایی بود که به آن رأی مثبت داد. اما کشورهای دارنده سلاح هسته‌ای و متحدان آنها به این پیمان رأی منفی دادند.
بسیاری از کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در کنار ژاپن و استرالیا نیز از این پیمان حمایت نکردند. آن‌ها معتقدند قدرت اتمی آمریکا برای آن‌ها امنیت ایجاد می‌کند و با صدور بیانیه‌ای ادعا کردند که این پیمان در حذف تسلیحات هسته‌ای اثر بخش نیست. با این حال فعالان ضد جنگ امیدوارند که این پیمان با حمایت سازمان ملل متحد تاثیری تدریجی برای خلع تسلیحات هسته ای داشته باشد.
«جاستین ولبی» اسقف اعظم و 30 تن از روحانیون برجسته کلیساهای انگلیس به تازگی در اقدامی کم سابقه، از دولت لندن خواستند تا به این پیمان ملحق شود. آن‌ها در نامه‌ای که یک نسخه آن در نشریه آبزرور منتشر شد، تصریح کردند: «تصویب این پیمان و اعلام نظر شفاف درباره ضرورت منع تسلیحات کشتار جمعی برای بسیاری از ملت‌های جهان دلگرم کننده و امید بخش است. لذا ما از اینکه انگلیس و سایر دولت های هسته‌ای این پیمان را تصویب نکرده‌اند متاسف هستیم.»
نویسندگان در این نامه از دولت انگلیس خواستند تا هرچه سریع‌تر این پیمان را تصویب کند و «نور امید را در دل مردم پاک نیتی که در رویای آینده‌ای مسالمت‌آمیز هستند روشن کند.»
مالکیت تسلیحات اتمی توجیه پذیر نیست
«استفن کوترل» اسقف اعظم کلیسای یورک انگلیس به نشریه آبزرور گفته است؛ کلیسا پیوسته استفاده و مالکیت تسلیحات هسته‌ای را خارج از استفاده عادلانه تلقی کرده است. وی افزود که این پیمان باعث محو ناگهانی تسلیحات هسته‌ای نخواهد شد «اما یک گام در مسیر رسیدن به دنیای بدون سلاح اتمی است.»
این کشیش مسیحی که از چهره‌های معروف و برجسته مخالف با تسلیحات اتمی است، چهار سال پیش هم در جریان تظاهرات مردمی گفته بود که تصمیم دولت برای به روز رسانی سامانه دفاع اتمی انگلیس (ترایدنت) توهین به ذات اقدس الهی است. او همچنین سال 2018 در اظهارنظر دیگری گفته بود که تقویت ترایدنت تحت هیچ شرایطی توجیه پذیر نیست.
پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک های جهان هم از این پیمان جدید استقبال کرده و گفته است: "من قویا همه کشورها و مردم را تشویق می‌کنم تا در زمینه ارتقا شرایط لازم برای ایجاد جهانی بدون تسلیحات هسته‌ای قاطعانه فعالیت کرده و به پیشرفت صلح و همکاری چند جانبه کمک کنند که بشر امروز به شدت به آن نیازمند است."
پویش خلع تسلیحات اتمی انگلیس نیز از دولت خواسته تا دست از ناسازگاری برداشته و تعامل سازنده‌ای را با پیمان جدید داشته باشد. بر اساس تحقیقات این موسسه انگلیسی، 59 درصد مردم انگلیس با الحاق انگلیس به این پیمان موافق و 77 درصد از ممنوعیت تمام تسلیحات اتمی در جهان حمایت می‌کنند.
همچنین محمد البرادعی مدیرکل پیشین سازمان بین المللی انرژی اتمی در توئیتی تسلیحات هسته ای را یک ناهنجاری تاریخی دانست و نوشت: زمان آن فرا رسیده است که "ما مردم" پیامی محکم و یکپارچه به کشورهای دارنده سلاح هسته ای ارسال کنیم: شما حق ندارید زندگی ما را به خطر بیندازید
آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل این پیمان را گامی مهم به سوی جهانی عاری از تسلیحات هسته‌ای خوانده است.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/468783/اجرایی-شدن-پیمان-جدید-ممنوعیت-تسلیحات-هسته-‌ای
بستن   چاپ