اخبار محرمانه
عضو کارگزاران: دولت باید سیاست‌گذار و ناظر باشد نه متصدی
چهارشنبه 24 دي 1399 - 11:57:31
اخبار محرمانه - باشگاه خبرنگاران / فعال اصلاح طلب گفت: دولت باید سیاست‌گذار، برنامه‌ریز و ناظر باشد نه متصدی، بلکه کار باید به بخش خصوصی و غیر دولتی سپرد شود.
 علی محمد نمازی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره الگوهای مناسب ریاست جمهوری، گفت: معتقدم در درجه اول شهید محمد حسین بهشتی، در درجه بعد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و شهید مرتضی مطهری سه نفر از مناسب‌ترین افراد بودند.
او با اشاره به شخصیت شهید بهشتی ادامه داد: شهید مظلوم بهشتی یک شخصیت آکادمیک پیش از انقلاب بود و در دانشگاه‌ها با جوانان، اساتید و افراد تحصیلکرده دائما در تعامل و گفت‌وگو بود و با روحیه جوانان تحصیلکرده و جو دانشگاه‌ها و متخصصان و تکنوکرات‌ها آشنا بود. بسیار باهوش، دارای روحیه دموکراتیک و اهل تعامل و دارای صبر بسیاری بود؛ همچنین چون در بین دانشجویان انجمن اسلامی آلمان زندگی کرده بود با پیشرفت‌ها و فضای حاکم بر کشور‌های دموکراتیک آشنایی کامل داشت و در ارتباط با کشو‌های دیگر کار آزموده بود.
نمازی افزود: در تدوین قانون اساسی در مجلس خبرگان اگر به مواضع شهید بهشتی نگاه کنیم می‌توان دید که کاملا طرفدار اسلام رحمانی بود و با افرادی که می‌خواستند قوانین را به عرصه افراط و تفریط بکشانند شدیدا مخالفت می‌کرد؛ علاوه بر این وی باور داشت که دولت باید سیاست‌گذار، برنامه ریز و ناظر باشد نه اینکه متصدی باشد، بلکه کار باید به بخش خصوصی و غیر دولتی سپرد شود.
عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران، گفت: برای مثال در سیاست خارجی برای دریافت وام از خارج از کشور آیت الله منتظری پیشنهاد داد که بنویسیم با اذن ولی فقیه اما شهید بهشتی در جواب گفت که قرار نیست هر کاری در کشور به رهبری نظام ارجاع داده شود، زیرا در این صورت کار پیش نخواهد رفت، زیرا رهبری یک کار نظارت کلی بر امور را دارد.
فعال اصلاح طلب همچنین با اشاره به شخصیت مرحوم هاشمی رفسنجانی هم گفت: هاشمی واقعا یک تکنوکرات با تجربه بود و قبل از انقلاب علی رغم اینکه در زندان بود دید بسیار روشنی به مسائل کشور داشت و بسیاری از جا‌های دنیا را دیده بود؛ البته در اوایل انقلاب مواضع تندی داشت، اما بعد‌ها مواضعی معتدل تر یافت و به این سمت رفت که کار‌ها به دست مردم بیفتد. او در زمان جنگ اوضاع را به درستی به امام خمینی (ره) رساند و قطعنامه امضا شد و خسارات ادامه پیدا نکرد.
عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران ادامه داد: عقاید شهید مطهری هم در آثارش به خوبی نمایان است؛ برای مثال وقتی کتاب حماسه حسینی را در دو جلد به رشته تحریر درآورد هدفش معرفی اسلام ناب محمدی بود.
او تاکید کرد: اما در کل معتقدم که ما باید از بحث افراد خارج شده و به سمت سیستم برویم و مناصبات سیستمی و نظام حکومتی و علمی کشور را به خوبی اداره کنیم و نباید بر روی افراد در جا بزنیم؛ بلکه باید مناسبات، قوانین، اصول و برنامه‌ها را در قانون اساسی جا بیاندازیم و وظایف نظام را طوری تنظیم کنیم که نقش افراد به حداقل برسد و سیستم کار خود را درست انجام دهد؛ اگر ما به این سمت برویم که سیستم اقدامات خود را خوبی انجام دهد و نقش افراد را در اداره سیستماتیک کشور کمرنگ کنیم آن زمان دیگر اشتباهات نخواهیم داشت تا به حساب نظام گذاشته شود.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/461868/عضو-کارگزاران--دولت-باید-سیاست‌گذار-و-ناظر-باشد-نه-متصدی
بستن   چاپ