اخبار محرمانه
بازدید معاون اشتغال وزارت کار از طرح های اشتغال زایی روستای خرماکلا قائمشهر
شنبه 20 دي 1399 - 12:16:21
وزارت رفاه
اخبار محرمانه - معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سفر یک روزه خود به استان مازندران، از چند طرح که از تسهیلات روستایی بهره‌مند شده‌اند، از جمله گلخانه‌های لیمو ترش و گل و گیاه روستای خرماکلا قائمشهر بازدید کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران، عیسی منصوری معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صبح امروز در سفر یک روزه به مازندران به همراه مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مازندران و دیگر مسئولان از طرح اشتغال زایی که از تسهیلات روستایی بهره‌مند شده‌اند، بازدید کردند و مشکلات این واحدها مورد بررسی و پیگیری قرار گرفت.
روستای خرماکلا با جمعیتی در حدود 1200 نفر و 340 خانوار یکی از روستاهای شهرستان قائمشهر در استان مازندران بوده و در دو سال اخیر با حمایت دولت و با پیگیری های استانداری مازندران، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سایر دستگاه های تخصصی در قالب تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری از محل منابع صندوق توسعه ملی و از طریق سامانه کارا، نسبت به ساخت بیش از 250 واحد گلخانه لیمو ترش، گل و گیاه، سبزی و صیفی اقدام کرده و اکنون شاهد بهره برداری گلخانه‌ها، تولید و صادرات محصولات این گلخانه ها هستیم که این اقدام بزرگ دولت و مردم باعث ایجاد اشتغال پایدار در این روستا شده است.
این نوع لیمو ترش چهار فصل با اسم لایم کوات از کشور اسپانیا وارد ایران شد و در سال 1396 اولین گلخانه این نژاد احداث شد.
در هر 1000 متر تعداد 250 نهال کاشته می شود که بعد از دو سال 4 تن و بعد پنج سال بیش از 12 تن لیمو ترش تولید خواهد شد، اکثر گلخانه های این روستا کوچک مقیاس و زیر 1000 متر بوده و هر واحد توانایی تأمین هزینه زندگی و معیشت حدود دو خانواده را به صورت کامل داراست.
در حال حاضر علاوه بر گلخانه های لیمو ترش تعداد زیادی واحد کوچک مقیاس گل و گیاه نیز احداث شده است و عمده جوانان روستا نیز متقاضی دریافت تسهیلات روستایی جهت احداث گلخانه هستند.
در سال 1397 با کمک دولت و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی تعداد قابل توجهی گلخانه احداث شد که به هر واحد به طور میانگین مبلغ 500 میلیون ریال تسهیلات از محل طرح اشتغال روستایی و از طریق سامانه کارا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پرداخت شده است.
این روستا با تأسیس شرکت تعاونی به دنبال اقداماتی از قبیل راه اندازی خطوط بسته بندی، مرتب سازی و همچنین ساخت گلدان است و راه اندازی بخش کشت بافت نهال و گل و گیاه زینتی نیز از برنامه های آینده مردم این روستاست.
اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران با همکاری سایر دستگاه های تخصصی به دنبال بسط این الگوی موفق به تعداد زیادی از روستاهای استان است و به نظر می رسد عملیاتی کردن این مهم می تواند گام بزرگی در راستای جهش تولید، ایجاد اشتغال و کارآفرینی علی الخصوص در حوزه روستا را فراهم کند.
گفتنی است در ادامه این بازدید معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی از مرکز مشاوره کارآفرینی پیشه پویان برتر و کلینیک کسب و کار کاتینو در محل فنی و حرفه ای قائمشهر بازدید کرد.
شایان ذکر است محمودی سفیدکوهی مدیر کل هدایت نیروی کار وزارت کار، علیپور و مرادیان نمایندگان مردم شهرستانهای قائمشهر، جویبار، سوادکوه و سیمرغ در مجلس شورای اسلامی، اصغری مدیر کل تعاون کار مازندران، درویشی مدیر کل فنی و حرفه ای استان، عبدی مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل و جمعی از مسئولین در این بازدیدها معاون وزیر را همراهی کردند.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/458873/بازدید-معاون-اشتغال-وزارت-کار-از-طرح-های-اشتغال-زایی-روستای-خرماکلا-قائمشهر
بستن   چاپ