اخبار محرمانه
مقام روس: ایران با غنی سازی 20 درصد تعهدات بین المللی را نقض نمی کند
سه شنبه 16 دي 1399 - 17:13:24
اخبار محرمانه - ایرنا / رئیس انجمن دوستی روسیه و کشورهای عربی و از دیپلمات های پیشین روسیه معتقد است که جمهوری اسلامی ایران با غنی سازی 20 درصد اورانیوم هیچ یک از تعهدات بین المللی خود را نقض نمی کند.
«ویاچسلاو ماتوزوف» در مورد آغاز غنی سازی 20 درصد اورانیوم در ایران اظهار داشت: این اقدام به معنی نقض تعهدات نیست و تهران در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) برای حل و فصل مسائل پیرامون برنامه هسته ای ایران اقدام می کند.
وی تصریح کرد: این اقدام در برجام پیش بینی شده است و زمانی که ایران شاهد عدم عمل به تعهدات بین المللی آمریکا و طرف های غربی می شود، مجبور به اقدام در چارچوب ملاحظات و مطابق منافع ملی خود می شود.
به گفته ماتوزوف، برای اینکه از ایران انتظار داشت که به تمام تعهدات خود در چارچوب برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت عمل کند، باید طرف های دیگر نیز به همین گونه رفتار کنند.
دیپلمات سابق روس تصریح کرد: آمریکا دو سال است از برجام خارج شده و کشورهای اروپایی نیز بیشتر شعار می دهند تا عمل کنند و در این شرایط روسیه تلاش های گسترده ای را برای حفظ برجام بکار می گیرد و پکن نیز در این مسیر در عرصه بین المللی با مسکو همراه می شود.
وی بر این باور است که آمریکا برای ترمیم وجهه تخریب شده این کشور در دوره ترامپ که واشنگتن را تا سطح یک بازیگر و مذاکره کننده غیرقابل اطمینان کاهش داده است باید اقدامات فوری بکار گیرد و بازگشت به برجام نخستین اقدام از این دست است که جو بایدن پس از تحلیف ریاست جمهوری در 20 ماه ژانویه باید در این مورد اقدام و همت کند.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز گذشته درباره آغاز غنی سازی 20 درصد خاطرنشان کرد: ما بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی غنی‌سازی 20 درصدی را از سر گرفتیم.
به گزارش اداره کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، محمد جواد ظریف در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: ما بر اساس مصوبه پارلمان مان، غنی‌سازی 20 درصدی را از سر گرفتیم و به نحو مقتضی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع‌رسانی شده است.
ظریف افزود: اقدامات جبرانی ما در انطباق کامل با بند 36 برجام است و بعد از سال‌ها عدم پایبندی چند عضو دیگر برجام اجرا شده است.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان تاکید کرد: تدابیر ما در صورت پایبندی همه به تعهداتشان به طور کامل بازگشت‌پذیر است.
ماتوزوف در ادامه مصاحبه با خبرنگار ایرنا خاطرنشان کرد که غنی سازی 20 درصد تحت هیچ شرایطی امکان ساخت بمب اتمی را نمی دهد و به همین دلیل نگرانی ها در این مورد که از سوی برخی طرف های غربی شنیده می شود بی اساس است که برای اهداف سیاسی ابراز می شود.
وی گفت که تمام فعالیت های هسته ای ایران تحت کنترل آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دارد و بازرسان آژانس اقدامات ایران را راستی آزمایی می کنند و جای هیچ نگرانی نیست.
به گفته دیپلمات روس، ایران از نظر بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی در مکان نخست قرار دارد و هیچ کشوری تا این اندازه از سوی آژانس بازرسی نمی شود و در گزارش های اژانس نیز این واقعیت بارها منعکس شده است.
وی ادامه داد: باتوجه به این نکات برنامه هسته ای ایران نمی تواند برای ثبات منطقه و کشورهای همسایه خطرناک باشد و افزایش سطح غنی سازی اورانیوم تا 20 درصد نیز تحت کنترل آژانس انجام می گیرد و مهم تر از همه اینکه تهران اعلام کرده است که این گام نیز می تواند برگشت پذیر باشد و با عمل کردن شرکای دیگر در برجام به تعهدات خود، ممکن است به وضع سابق بازگردد.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/456455/مقام-روس--ایران-با-غنی-سازی-20-درصد-تعهدات-بین-المللی-را-نقض-نمی-کند
بستن   چاپ