اخبار محرمانه
سناریوی قوی پایان ریزش بورس
شنبه 8 آذر 1399 - 22:52:54
اخبار محرمانه - دنیای اقتصاد /متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و انتشار آن در اخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
شکور علیشاهی / تحلیلگر بازار سرمایهدر هفته گذشته روند نزولی میان‌مدت شاخص بورس اوراق بهادار تهران شکسته شد و بنابراین احتمال به وقوع پیوستن سناریوی پایان ریزش شاخص بورس اوراق بهادار از سناریوهای دیگر بیشتر است. البته پایان ریزش به معنای حرکت صعودی شاخص در میان‌مدت و بلند‌مدت نخواهد بود. برای اینکه از تبدیل روند نزولی به روند صعودی مطمئن شویم، علاوه بر شکسته شدن محدوده‌های خطوط روند نزولی کوتاه‌مدت به سمت بالا، شاخص کل باید از محدوده یک میلیون و 600 هزار واحد با حجم زیاد، به سمت بالا عبور کند. این شاخص طی هفته گذشته تقریبا بدون تغییر در محدوده یک میلیون و 366 هزار واحد تا یک میلیون و 368 هزار واحد قرار گرفت.
مهم‌ترین اتفاق در چند روز کاری گذشته، در‌گیری با محدوده مقاومتی یک میلیون و 365 هزار واحد و عبور تقریبی از آن بود ولی هنوز این سطح گرانش خود را داشته و بر بازار تاثیر گذار است. با توجه به ایجاد تقاضای فراوان در بازار معامله‌گران و تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند در هفته آینده شاخص از این ناحیه عبور کند و درگیر مقاومت‌ها در سطوح بالاتری مثل یک میلیون و 450 هزار واحد و یک میلیون و 500 هزار واحد شود. این حرکت شاخص به سمت بالا را می‌توان در قالب سناریوی اول تعریف کرد. در این سناریو محدوده خط روند نزولی کوتاه‌مدت نیز به سمت بالا شکسته شده و شاخص به‌دنبال هدف قیمتی بالاتری مثل یک میلیون و 600 هزار واحد است.
در سناریوی دوم که احتمالا در هفته‌های آینده، وابسته به چگونگی رخ دادن سناریوی اول، اتفاق خواهد افتاد، شاخص کل می‌تواند محدوده یک میلیون و 600 هزار واحد را به سمت بالا شکسته و با هدف یک میلیون و 750 هزار واحد افزایش یابد. در این سناریو محدوده یک میلیون و 680 هزار واحد به‌عنوان سطح مقاومتی مهم معرفی می‌شود. مناطق مقاومتی، سطوحی از قیمت هستند که در آن احتمالا عرضه‌کنندگان سهام زیاد می‌شوند و ممکن است نقطه پایان روند صعودی و افزایش قیمت‌ها باشند. از طرفی سطوحی که به‌عنوان هدف قیمتی، در روند صعودی معرفی می‌شوند، مناطقی هستند که در آن معامله‌گران به جمع‌آوری سود ناشی از افزایش قیمت‌ها می‌پردازند، بنابراین در این محدوده‌ها علاوه بر عرضه‌کنندگان زیاد، ممکن است تقاضا‌کننده سهام نیز از خرید اجتناب کرده و به نوعی در منطقه اشباع خرید که بعد از چند روز تقریبا متوالی افزایش قیمت در آن قرار می‌گیریم، حضور داریم. همین موضوع ممکن است نقطه پایان افزایش قیمت‌ها باشد. البته تمامی این محدوده‌ها در صورت شکسته شدن به سمت بالا با حجم زیاد می‌توانند به سطوح حمایتی تبدیل شوند.
در مورد گذر شاخص از محدوده یک میلیون و 750 هزار واحد و سناریوی فتح قله بعدی یعنی محدوده دو میلیون و 120 هزار واحد بهتر است بعدا صحبت کنیم.
اگرچه روند نزولی شاخص در میان‌مدت شکسته شده است ولی هنوز روند نزولی کوتاه‌مدت که شیبی کمتر از روند نزولی میان‌مدت داشت به سمت بالا شکسته نشده و در سناریوی سوم به احتمال کاهش شاخص کل می‌پردازیم. در این سناریو که ممکن است بعد یا در نیمه مسیر سناریوی اول رخ دهد، ممکن است شاخص کل به یکی از سطوح مقاومتی یا هدف سناریوی اول برخورد کرده و تغییر روند دهد. احتمالا این کاهش قیمت تا محدوده یک میلیون و 100 هزار واحد، به‌عنوان هدف قیمتی نیز ادامه داشته باشد. در این مسیر سطوح یک میلیون و 300 هزار واحد، یک میلیون و 210 هزار واحد و یک میلیون و 170 هزار واحد به‌عنوان مناطق حمایتی مهم شناخته می‌شوند. مناطق حمایتی، سطوحی از قیمت هستند که در آن احتمالا تقاضا‌کنندگان سهام زیاد می‌شوند و ممکن است نقطه پایان روند نزولی و کاهش قیمت‌ها باشند.
با توجه به اینکه شاخص کل هم‌وزن و شاخص اکثر صنایع مهم، روند نزولی میان‌مدت خود را به سمت بالا شکسته و با توجه به تقاضای به وجود آمده در بازار، پیش‌بینی می‌شود در هفته آینده محدوده خط روند نزولی کوتاه‌مدت را نیز به سمت بالا شکسته و به سمت اهداف قیمتی بالاتری حرکت کند، سناریوی اول محتمل‌ترین سناریو برای هفته آینده است.

اخبار محرمانه

اخبار محرمانه


http://www.SecretNews.ir/fa/News/433631/سناریوی-قوی-پایان-ریزش-بورس
بستن   چاپ