اخبار محرمانه
صوت/ منظور از «سریع الحساب» بودن خداوند چیست؟
شنبه 10 آبان 1399 - 23:12:20
اخبار محرمانه -

برای دیدن این کلیپ لطفا امکان استفاده از جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال نمایید،و از مرورگر خود را بروزرسانی نمایید

باشگاه خبرنگاران / قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم می‌پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
به نام خداوند رحمتگر مهربان
أُولَٰئِکَ لَهُمْ نَصِیبٌ مِمَّا کَسَبُوا ۚ وَاللَّهُ سَرِیعُ الْحِسَابِ
آن‌ها از کسب (و دعاى) خود بهره و نصیبى دارند و خداوند به سرعت به حساب هرکس مى‌رسد.امام حسن عسکری (ع) می‌فرمایند: و خداوند، سریع‌الحساب است؛ زیرا رسیدگی به کاری، او را از رسیدگی به دیگر امور باز نمی‌دارد و حسابرسی به امور یک فرد، او را از محاسبه شخص دیگر غافل نمی‌کند و چنانچه پروردگار به حساب فردی رسیدگی کند، در همان زمان به حساب همگان رسیدگی می‌کند. محاسبه همه با پایان‌رسیدن حساب یک نفر به پایان می‌رسد.
این همچون کلام خداونداست: آفرینش و برانگیختن [و زندگی دوباره]همه‌ی شما [در قیامت]همانند یک فرد بیش نیست. (لقمان/28) آفریدن یک بنده، او را از خلقت دیگری غافل نمی‌کند و برانگیختن فردی [در قیامت]او را از مبعوث‌کردن فرد دیگر باز نمی‌دارد.
شان و محل نزول آیه
این آیه مدنی است. ضحاک از عبدالله بن عباس روایت کند که شخصى نزد رسول خدا (ص) آمد و گفت یا رسول الله پدرم وفات یافته و حج بجاى نیاورده آیا من مى توانم بجاى او حج بجاى آورم؟
پیامبر (ص) فرمودند: اگر پدرت مقروض بود و قرض او را مى پرداختى، آیا کافى بود؟ گفت: بلى یا رسول اللّه. سپس فرمود: بنابراین اگر قرض خدا را هم بپردازى، سزاوارتر خواهد بود سپس این آیه نازل شد.
بهره انسان در قیامت، تنها از بعضى کارهاى خویش است، نه تمام آنها. «مِمَّا کَسَبُوا» چه بسیار کارهایى که انسان مى‌کند، ولى بخاطر نداشتن قصد قربت و نیّت خالص، در قیامت از آن بهره نمى‌برد.به «بهره»، «نصیب» مى‌گویند. گویا سهمى را براى انسان نصب کرده‌اند. حضرت على (ع) مى‌فرمایند: خداوند حساب همه خلق را یک‌باره مى‌رسد، همان گونه که همه مردم را دفعهً رزق مى‌دهد.
پیام‌های آیه 202 سوره بقره
1- بدون کسب وتلاش، بهره‌اى نیست. «لَهُمْ نَصِیبٌ مِمَّا کَسَبُوا»
2- سرعت در حسابرسى، یک امتیاز است. «سَرِیعُ الْحِسابِ»

http://www.SecretNews.ir/fa/News/412573/صوت--منظور-از-«سریع-الحساب»-بودن-خداوند-چیست؟
بستن   چاپ