اخبار محرمانه
در پي اعتراض افغان ها در هرات صورت مي گيرد:
فتنه گري بي بي سي در افغانستان و ضعف سفارت ما
جمعه 30 فروردين 1392 - 11:48:28 AM

اخبار محرمانه- بيشتر از دويست  نفر از اهالي ولسوالي کهسان ولايت هرات امروز پنجشنبه 18 آوريل/ارديبهشت در برابر کنسولگري ايران در شهر هرات دست به تظاهرات زدند.

سرويس بين الملل اخبار محرمانه به نقل از بي بي سي گزارش مي دهد؛اين معترضان که اجساد نه نفر از بستگانشان را با خود حمل مي‌کردند، مي‌گويند که نيروهاي امنيتي ايران اين افراد را سال پيش در داخل خاک ايران تيرباران کردند.

آنها مي‌گويند سيزده نفر از اهالي ولسوالي کهسان در آگوست سال گذشته براي کار به ايران رفتند و بعد از آن ناپديد شدند.

در ماه دسامبر/آذر سال گذشته حدود 150 نفر از باشندگان (ساکنان) شهرک اسلام قلعه به کنسولگري ايران در هرات حمله کردند و مدعي شدند که نيروهاي امنيتي ايران اين سيزده نفر را در داخل خاک اين کشور تيرباران کرده اند.

آنها گفتند که در اين مورد مدارک در دست دارند و خواهان تحويل‌دهي جنازه‌هاي اين سيزده نفر از دولت ايران شده بودند.

اما مقامات ايراني در آن زمان ادعاهاي معترضان را رد کردند.

آنها به رسانه‌هاي محلي گفتند که هيچ‌گونه مدرکي در دست نيست که نشان دهد اين 13 نفر وارد خاک ايران شده باشند.

گزارشگر بي بي سي در هرات مي‌گويد که معترضان در برابر کنسولگري ايران تجمع کرده بودند و تعدادي زيادي از نيروهاي امنيتي براي تامين امنيت در جلو و اطراف کنسولگري ايران مستقر شده اند.

معترضان در شعارهاي خود ايران و رهبران آن را محکوم مي‌کردند و خواهان دخالت سازمان ملل متحد براي تحقيق در اين مورد شدند.

آنها مي‌گفتند که اين افراد قاچاقبر نبودند و اسلحه هم با خود حمل نمي‌کردند و "فقط براي پيدا کردن کار به ايران رفته بودند."

گزارشگر بي بي سي مي گويد که اعتراضات به صورت مسالمت آميز به پايان رسيد.

محمد قاضي‌زاده گزارشگر بي بي سي در هرات مي‌گويد که مقامات محلي به او گفتند که اجساد اين سيزده نفر در دو مرحله به مقامات افغانستان تحويل داده شد.

ابتدا دو روز پيش اجساد چهار تن از اين افراد به دولت افغانستان تحويل داده شده بود و سپس نه تن ديگر يک روز بعد به مقامات محلي هرات تحويل داده شدند.

به گفته گزارشگر بي بي سي در هرات شماري از معترضان مدعي بودند که مقامات افغان از آنها خواسته بودند تا زمانيکه تمامي اجساد در اختيار دولت افغانستان قرار نگرفته دست به اعتراض نزنند.

پزشک قانوني/مسئولان طب عدلي در هرات گفته اند که اجساد به خوبي دفن نشده بودند و حالا بسيار خراب شده اند و از ظاهر آنها مشخص نيست که چگونه کشته شده اند اما آنها از اين اجساد از طريق اکسري عکس برداري کرده اند که نتايج آن را تا چند روز آينده اعلام خواهند کرد.

بي بي سي به نقل از شماري از معترضان مدعي شده که علايم تيراندازي در اجساد به وضوح ديده مي شده است.

مقامات محلي هرات از ابراز نظر مستقيم در اين مورد خودداري کرده و گفته اند که تنها دولت مرکزي در کابل مي‌تواند در اين مورد ابراز نظر کند.

مقامات ايراني نيز تا حال در مورد تحويل دهي اجساد به دولت افغانستان ابراز نظر نکرده اند.

لازم به ذکر است تلاش هاي بسياري از سوي غربي ها بويژه انگليس  و بي بي سي صورت مي گيرد که چهره بدي از چمهوري اسلامي در افغانستان ايجاد شود ولي ضعف و کوتاهي سفارت ايران در افغانستان و وزارت خارجه نيز باعث هدر رفتن زحمات چندين دهه جمهوري اسلامي در مهمان نوازي از برادران افغان شده و مي شود.  


http://www.SecretNews.ir/fa/News/41/فتنه-گري-بي-بي-سي-در-افغانستان-و-ضعف-سفارت-ما
بستن   چاپ