اخبار محرمانه
عمارتی بی نظیر پنهان شده در کاخ زیبای پایتخت
سه شنبه 6 آبان 1399 - 12:12:21
اخبار محرمانه - لست سکند / تهران شهر جاذبه های ایران است که به سبب آنکه درادوار گذشته به عنوان پایتخت ایران بود است بسیار مورد حکام زمان ها محسوب می شود. امروز قرار است شما را با نگینی در تهران آشنا کنم که در دل یک صندوقچه بزرگ قرار دارد. کاخ گلستان را خیلی از شماها می شناسید که در بین سال‌های 1220 و 1224 هجری قمری به دستور فتحعلی شاه ساخته شده است.
عمارت بادگیر در واقع تالار شاه‌نشین بزرگی است که از دو گوشوار، دو هشتی و یک حوضخانه تشکیل شده اما اکنون به موزه عکسخانه تبدیل شده است. این تالار از نه ارسی و دو ستون گچی مارپیچ نقاشی‌شده به سبک دوره زندیه، کفپوش معرق هفت رنگ با طرح بته جقه و رنگ‌آمیزی زرد و دیوارها و سقف آن تماما از نقاشی، زرنگاری و غیره تشکیل شده است این عمارت از زیبا ترین و جالبترین عمارت سلطنتی قدیم به‌شمار می‌رود.
عمارت بادگیر بخشی از کاخ گلستان است که در فهرست میراث ملی قرار دارد، آخرین بازسازی این عمارت به پاییز 1383 باز می گردد و پس از آن عموم مردم به راحتی می توانند از آن بازدید داشته باشند. عمارت بادگیر با وجود کوچک بودن نسبت به سایر ساختمان های مجموعه گلستان، طرفداران زیادی دارد و تصاویر زیادی از تزیینات آن ثبت شده است.
چهار بادگیر بلند نیز عمارت بادگیر را احاطه کرده اند که از کاشی های معرق آبی و زرد و سیاه که قبه هایی زرین بر بلندای آن است ساخته شده است. شاید چالب است که بدانید این بادگیر ها ابتداعی ترین نوع تهویه هوا هستند که هوای بیرون از ساختمان را به داخل خود می‌کشند و آن را به داخل خانه هدایت می کند. تشت های آبی درون این بادگیرها تعبیه می کردند تا هوا را خنک و سبک کنند و فضایی دلپذیر را در داغی تابستان بسازند.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/409480/عمارتی-بی-نظیر-پنهان-شده-در-کاخ-زیبای-پایتخت
بستن   چاپ