اخبار محرمانه
قضیه ای که همه را در عراق متحیر کرده است
شنبه 26 مهر 1399 - 20:53:00
اخبار محرمانه - آنچه در مراسم اربعین و عاشورا و حتی 28 صفر اتفاق افتاده -با توجه به اینکه علم از تفسیر و تحلیل آن ناتوان مانده- باید در دایره عنایت خاص الهی، لطف اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و معجزه حسینی گنجانده شود.
به گزارش مشرق، مراجع بهداشتی عراقی و بین المللی انتظار داشتند که بعد از برگزاری اربعین حسینی (ع) با توجه به جمعیت میلیونی حاضر در این مراسم و ترد این توده عظیم جمعیتی بین استان های جنوب و مرکز، این کشور با فاجعه انسانی از حیث ابتلا به کرونا مواجه شود.
برخی پیش بینی ها انتظار داشت که در خوشبینانه ترین حالت دستکم 15 میلیون از جمعیت 39 میلیونی عراق در نتیجه زیارت اربعین حسینی (ع) به کرونا مبتلا شود و بالغ بر 300 هزار نفر بر اثر آن فوت کنند، اما برخلاف همه اینها، طبق آخرین گزارش وزارت بهداشت عراق؛ آمار شفایافتگان به میزان 85 درصد بیشتر از ماه های گذشته شده و این درحالی است که عراق در همین برهه به فصل سرما و انتشار بیماری های تنفسی از جمله آنفولانزا ورود کرده است.
این پدیده شگفت انگیز که با هیچ یک از معیارهای علمی و منطقی روز دنیا همخوانی ندارد در حالی است که انتظار مراجع بهداشتی این بود که در مراسم عاشورا و خصوصا اربعین حسینی (ع)، تعداد مبتلایان از سه هزار در روز به 10 هزار و بیشتر جهش پیدا کند.
این پدیده عجیب و غریب در طول روزهای گذشته اذهان عمومی و شبکه های اجتماعی در عراق و منطقه و حتی رسانه های معتبر این کشور را درگیر کرده است و این سوال مطرح شده که چرا در مراسم های میلیونی ویژه اباعبدالله الحسین (ع)، آمار مبتلایان به کرونا چندان جهشی پیدا نکرده است.
در بین عموم و شبکه های اجتماعی که حال و هوا احساسی تر است، از این پدیده، به عنوان «معجزه حسینی در قرن 21» یاد می کنند و عده ای آن را عنایت خاص الهی دانسته اما مراجع بهداشتی بومی و بین المللی همچنان از تفسیر علمی برای آن عاجز مانده اند.
مدیر اداره بهداشت عمومی در وزارت بهداشت عراق امروز شنبه در اظهاراتی به روزنامه دولتی «الصباح» گفته است که مراسم های دینی (عاشورا، اربعین و 28 صفر) تاکنون چندان بر افزایش بیماران مبتلا به کرونا در کشور اثر نگذاشته است.
جالب اینکه «ریاض عبدالامیر الحلفی» افزوده است که درصد شفایافتگان به کرونا در همین مدت برخلاف همه انتظارها به میزان 85 درصد افزایش یافته است.
این مقام بهداشتی عراق خاطر نشان ساخته است که طبق برآوردهای بهداشتی انتظار می رفت با توجه به شروع آغاز سرما و موسم انتشار بیماری های تنفسی از جمله «آنفولانزا»، آمار مبتلایان به کرونا در کشور بیشتر شود.
طبق آمارهای رسمی عتبات عالیات در کربلای معلی و نجف اشرف، بیش از 14 میلیون در اربعین حسینی (ع) و بالغ بر چهار میلیون در آیین روز 28 صفر (سالروز وفات پیامبر اسلام (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) ) شرکت کردند اما آمار نهایی شرکت کنندگان در عاشورای حسینی (ع) اعلام نشد و برخی رسانه ها، تعداد جمعیت حاضر در این مراسم را بالغ بر یک میلیون نفر ذکر کردند.
رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بغداد در این راستا به خبرنگار ایرنا گفت که حتی اگر رقم 14 میلیون زائر در اربعین حسینی (ع) مبالغه آمیز قلمداد شود، در کمترین برآورد بیش از 10 میلیون نفر در مراسم امسال در عراق شرکت کرده اند.
حجت الاسلام و المسلمین «غلامرضا اباذری» ادامه داد که این 10 میلیون نفر در مدت 10 روز از دهم تا بیستم صفر وارد کربلا شده و از آن خارج شده و در این مدت ضریح مبارک اباعبدالله الحسین (ع) و ابوالفضل عباس (ع) در حلقه زائران لحظه ای از جمعیت خالی نشده است.
وی که در ایام اربعین حسینی (ع) پای پیاده همراه زائران در مسیرهای مختلف حرکت کرده بود، افزود که بسیاری از موکب ها و زائران با علاقه و عشق به اباعبدالله الحسین (ع) پای کار آمدند و در بسیاری موارد، پایبندی به پروتکل های بهداشتی ویژه کرونا در حداقل ممکن بود.
رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بغداد ادامه داد که با وجود به این شرایط، آمار مبتلایان به کرونا چندان جهش چشمگیری در عراق نداشته و تعداد مبتلایان در همان آمار روزانه ثابت باقی مانده که عدم این افزایش، را به هیچ نحوی نمی توان تفسیر کرد؛ جز اینکه آن را عنایت خاص الهی و لطف اباعبدالله الحسین (ع) به زائرانش دانست.
وی تاکید کرد که این صحبت ها هرگز به مفهوم نادیده انگاری علم و دانش بشری، قوانین طبیعی و دستاوردهای فکر و اندیشه انسانی نیست اما نمی توان عنایت خاص الهی و لطف اهل بیت عصمت و طهارت (ع) را در زندگی روزمره انسان حذف کرد والا به هیچ وجه نمی توان این حضور میلیونی مردم از اقشار مختلف را در مراسم های اربعین حسینی (ع) و عاشورا و مناسبت های دیگر دینی با عینک صرفا علمی تحلیل و تفسیر کرد. 
حجت الاسلام اباذری افزود که آیین اربعین حسینی (ع) امسال با توجه به همه گیری کرونا، بحران اقتصادی که عراق درگیر آن شد و پاره ای مسائل حاشیه ای مانند ادامه روند اعتراضات اجتماعی یکساله در این کشور، انتظار می رفت که به شکوه سنوات گذشته نباشد، اما در عمل عکس این تصور رخ داد.
وی ادامه داد که موکب ها مانند هرسال با عشق و علاقه پای کار آمدند و زائران زودتر از موعد پیاده روی اربعین حسینی (ع) را آغاز کردند و مردم عراق بار دیگر یکی از باشکوه ترین مراسم های اربعین را برگزار کردند.
رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بغداد در عین حال از اقدامات دستگاه های امنیتی و خدماتی عراق در خدمات رسانی به زائران تقدیر کرد و گفت که مراسم اربعین امسال در کمال آرامش و امنیت برگزار شد، بدون اینکه مسائل حاشیه ای جزئی بر این مراسم اثر بگذارد.
این در حالی است که نمایندگی سازمان بهداشت جهانی در عراق از بیم تبعات زیارت اربعین حسینی (ع) بر افزایش بی سابقه آمار مبتلایان به کرونا، هزمان با این مراسم، هیاتی را به کربلای معلی اعزام کرد تا از نزدیک اوضاع را زیر نظر داشته باشد.
سازمان بهداشت جهانی حتی از افزایش کم سابقه آمار مبتلایان در نتیجه حرکت میلیونی زائران اربعین با توجه به فرا رسیدن فصل بیماری های تنفسی در عراق، ابراز نگرانی کرده بود اما در عمل، مراسم اربعین حسینی (ع) در اوج شکوه و آرامش برگزار شد؛ بدون اینکه تغییری جهشی در آمار مبتلایان اتفاق بیفتد.
برخی که از تفسیر این پدیده شگفت انگیز، عاجز مانده، کوشیده اند دولت عراق را متهم به پنهانکاری در آمار واقعی مبتلایان کرونا کنند اما این مسائل یکی از قضایای مناقشه انگیز در عراق به شمار می رود زیرا به همین میزان جریان های وابسته به اعتراضات اجتماعی بالعکس، دولت را به بزرگنمایی در آمار مبتلایان متهم کرده اند تا به زعم آنها، دولت با ایجاد رعب و وحشت نسبت به خطرات کرونا، مانع از سرگیری گسترده اعتراضات اجتماعی علیه خود در کشور شود.
درهرحال با وجود این دیدگاه ها اما عموم بر این باورند که افزایش یکباره ای آمار مبتلایان و فوتی ها با توجه به تعدد مراکز تصمیم گیری در عراق، مساله ای نیست که قابل پنهان کاری باشد و بر همین اساس آنچه در مراسم اربعین و عاشورا و حتی 28 صفر اتفاق افتاده - با توجه به اینکه هنوز علم از تفسیر و تحلیل آن ناتوان مانده- باید در دایره عنایت خاص الهی، لطف اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و معجزه حسینی گنجانده شود.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/402831/قضیه-ای-که-همه-را-در-عراق-متحیر-کرده-است
بستن   چاپ