اخبار محرمانه
راديوفردا: صادرات غيرنفتي پنجاه ميليارد دلاري اشتباه آماري است/روحاني اشتباه احمدي نژاد را تکرارمي کند
پنجشنبه 28 اسفند 1393 - 12:52:51 PM
راديو فردا
اخبار محرمانه-کارشناس اقتصادي راديو فردا مدعي شد: رقم صادرات غيرنفتي ايران که از طرف روحاني پنجاه ميليارد دلار اعلام شده است محصول بزرگ نمايي يا اشتباه آماري است.
به گزارش اخبار محرمانه، راديو فردا وابسته به دولت آمريکا در گفتگويي با فريدون خاوند، استاد اقتصاد در پاريس، صادرات غيرنفتي واقعي ايران را مورد بررسي قرار داد.
خاوند اظهار داشت: رقم صادرات غيرنفتي ايران که از طرف روحاني براي سال 1393 پنجاه ميليارد دلار اعلام شده است محصول بزرگ نمايي يا اشتباه آماري است که در دوران احمدي نژاد مدام از طرف گمرک جمهوري اسلامي انجام مي گرفت و صاحب نظران و دست اندرکاران هم بر نادرست بودن آن تأکيد مي کردند. امروز رئيس جمهوري اسلامي همان اشتباه را تکرار مي کند، در واقع در آمار گمرک جمهوري اسلامي در کنار فرش، پسته، محصولات غذايي و وسايل خانگي که کالاهاي غيرنفتي واقعي هستند دو دسته کالاي ديگر جا زده مي شود؛ يکي ميعانات گازي و دوم فرآورده هاي پتروشيمي که اغلب با فرآوري پايين در غيرنفتي بودن آنها ترديد زيادي وجود دارد. وي افزود: گمرک جمهوري اسلامي مي گويد که در يازده ماه اول سال 1393 ايران چهل و سه ميليارد دلار کالاي غيرنفتي صادر کرده است، وقتي به آمار گمرک دقيق تر نگاه مي کنيم مي بينيم که در فهرست اين به اصطلاح صادرات غيرنفتي پروپان مايع شده به ارزش بيش از دو ميليارد دلار در رأس قرار گرفته و بعد نوبت مي رسد به بوتان مايع شده و بعد متانول و غيره، اين گونه کالاها با چه تعريفي غيرنفتي به حساب آمدند؟ خاوند درباره ميزان واقعي صادرات غيرنفتي ايران تاکيد کرد: براي داشتن ارزيابي درست درباره حجم واقعي صادرات غيرنفتي ايران به مسئولان گمرک توصيه مي شود به گزارشي مراجعه بکنند که آذرماه گذشته از طرف مرکز پژوهش هاي مجلس زير عنوان تحليل اجمالي آمار تجارت خارجي در شش ماهه نخست سال 1393 منتشر شده است. در اين گزارش مي بينيم که از بيست و سه ميليارد دلار کالاي به اصطلاح غيرنفتي اگر حجم فرآورده هاي پتروشيمي و ميعانات گازي را کم بکنيم حدود ده ميليارد دلار باقي مي ماند که از صدور کالاهاي غيرنفتي واقعي بدست آمده است. مرکز پژوهش ها در نتيجه گيري خودش از اين آمار ميعانات گازي و فرآورده هاي پتروشيمي را مربوط به بخش نفت مي داند، با اين حساب مي شود گفت که صادرات غيرنفتي واقعي ايران در سال 1393 حدود بيست ميليارد دلار است نه پنجاه ميليارد دلاري که روحاني اعلام کرد. خاوند در مقايسه صادرات واقعي غيرنفتي ايران با کشورهاي ديگر گفت: صادرات غيرنفتي واقعي ايران معادل يک يازدهم تايلند يا مالزي، يک هشتم ترکيه و يک ششم ويتنام است.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/402/راديوفردا--صادرات-غيرنفتي-پنجاه-ميليارد-دلاري-اشتباه-آماري-است-روحاني-اشتباه-احمدي-نژاد-را-تکرارمي-کند
بستن   چاپ