اخبار محرمانه
​23 درصد از شکایت‌های کارگری در خراسان شمالی منجر به سازش شد
دوشنبه 21 مهر 1399 - 15:10:36
وزارت رفاه
اخبار محرمانه - معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی گفت: هزار و 162 مورد دادخواست کارگری نیمه نخست امسال در استان مورد بررسی قرار گرفت که 23 درصد آن منجر به سازش شد.

به گزارش روابط عمومی تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی قربان نباتیان معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی اظهارکرد: دادخواست های کارگری مورد بررسی قرار گرفته در هیات های بدوی و تجدید نظر استان نسبت به مدت مشابه پارسال 20 درصد رشد داشته است .
معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی افزود: علت افزایش میزان دادخواست ها، شیوع کرونا و بیکاری ناشی از آن است.
وی خاطرنشان کرد: بیشترین موضوع اختلاف کارگر و کارفرما مربوط به اخراج از کار، تقاضا برای بازگشت به کار است که پرداخت نشدن حقوق و مزایا هم در رده بعدی موضوع اختلاف ها است.
نباتیان خاطرنشان کرد: امسال 729 نفر از کارگران استان، به کرونا مبتلا شده اند.
وی در بخش دیگر سخنان خود درباره مشاغل سخت و زیان آور گفت: در نیمه نخست امسال، 352 تقاضا در کمیته های بدوی و تجدید نظر استان، سخت و زیان آور تشخیص داده شد.
نباتیان تصریح کرد: همچنین در این مدت، 372 نفر در استان متقاضی استفاده از قانون مشاغل سخت و زیان آور شدند.
وی افزود: افراد بیمه‌شده که در مشاغل سخت و زیان‌آور اشتغال دارند، در صورتی که حداقل 20 سال متوالی یا 25 سال متناوب در کارهای سخت و زیان‌آور اشتغال داشته باشند و حق بیمه مدت مزبور را به صندوق پرداخته باشند، می‌توانند تقاضای بازنشستگی کنند.
وی اظهارکرد: افراد باید تقاضای خود را در سامانه مربوط ثبت کنند تا مورد بررسی قرار گیرد.
معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی گفت: سابقه پرداخت حق بیمه در کارهای سخت و زیان‌آور به هر میزان، قبل یا بعد از اشتغال در مشاغل عادی به ازای هر سال سابقه یک و نیم سال محاسبه خواهد شد.
براساس این گزارش، مشاغل سخت و زیان آور، کارهایی است که در آن عوامل فیزیکی، ‌شیمیایی، ‌مکانیکی و ‌بیولوژیکی محیط کار غیر استاندارد بوده است.
خراسان شمالی دارای 84 هزار نفر کارگر مشمول قانون کار است.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/399440/​23-درصد-از-شکایت‌های-کارگری-در-خراسان-شمالی-منجر-به-سازش-شد
بستن   چاپ